Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førerassistentpakkene

Startet av oprytz, onsdag 05. august 2020, klokken 17:59

« forrige - neste »

oprytz

Hei

Pr i dag har jeg Leaf 40 kWh, men har lyst på bil med større batteri/raskere hurtiglading. Kikker derfor litt på id3 1st, og synes vel den virker lovende. Men så henger jeg meg litt opp i utstyrspakkene som tilbys, spesielt når det gjelder førerassistent-teknologien. Jeg har vurdert den mellomste pakken (til ca 400 kNOK) som den mest aktuelle. Jeg får da "Adaptiv cruise-control med Stop & Go" og "Lane Assist", men det ser ut til at jeg går glipp av "Side Assist", "Traffic Assist", "Emergency Assist".

Blindsonevarsler skal jeg klare meg uten, men jeg er usikker på hva "Traffic Assist" og "Emergency Assist" er. Vet noen her mer om disse?

Saken er at jeg har vendt meg veldig til Nissan sin ProPilot. Den er på langt nær perfekt, men jeg synes den er veldig fin på langturer og jeg vil ikke ha noe som oppleves som et steg ned fra dette. For eksempel har jeg kjørt Ampera-e som har en filholder-assistent hvor du ender opp å gå ping-pong fra side til side. Det er uaktuelt. Med Leafen kan bilen i stor grad kjøre seg selv på moderat svingete vei så lenge veimerkingen er god. Hvordan er VW sin "Lane assist" sammenlignet med dette?

PTh

Hei

Se på denne filmen, han går gjennom pakkene veldig bra. Må si at de ser ut å ha fått det til veldig bra

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293

oprytz

Sitat fra: PTh på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:07
Hei

Se på denne filmen, han går gjennom pakkene veldig bra. Må si at de ser ut å ha fått det til veldig bra

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293


Hei

Takk for linken. Jeg har sett videoen, men han går vel ikke egentlig gjennom hva de forskjellige pakkene er. Han kjører Max utgaven som har alt sammen, og det ser jo veldig bra ut. Men hva av dette går jeg glipp av dersom jeg går ned ett eller to hakk i utstyrsnivå, f.eks. til Plus utgaven?

daktari

Er det noen svinger i den videoen eller? Synes det er djerve konklusjoner etter en kort dags kjøring på VWs hjemmebane, uten sammenligning.

Jeg er i grunn enig at en "flytende" inn-/utkobling av ADAS er bedre enn Tesla sin on/off. Det gjør det mye mer komfy med feltskift. På den andre siden er det ubehagelig når bilen bare kutter ut å svinge uten å gi varsel, men fordi man har en "blended" modell er man stort sett obs når det skjer.

Noen som har funnet ut hvilken chip de bruker for ADAS i id.3?

PS synes min etron funker bra på selvkjøring, men den har en svak tendens til ping-pong og det nevnte plutselige utkobling i krappe svinger. Men bedre filskift enn Tesla. Blir spennende å teste om Id.3 løfter nivået.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: daktari på tirsdag 11. august 2020, klokken 12:00
Noen som har funnet ut hvilken chip de bruker for ADAS i id.3?
Det er vel bare ett valg av leverandør med Intel/Mobileye? Og ville tro det er EyeQ3 som brukes siden den er av nyere dato.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jonnyjb

Sitat fra: oprytz på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:25
Sitat fra: PTh på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:07
Hei

Se på denne filmen, han går gjennom pakkene veldig bra. Må si at de ser ut å ha fått det til veldig bra

https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med-pa-test-av-markedets-beste-selvkjoringssystem/72728293


Hei

Takk for linken. Jeg har sett videoen, men han går vel ikke egentlig gjennom hva de forskjellige pakkene er. Han kjører Max utgaven som har alt sammen, og det ser jo veldig bra ut. Men hva av dette går jeg glipp av dersom jeg går ned ett eller to hakk i utstyrsnivå, f.eks. til Plus utgaven?

Jeg spurte hva Køkjørings-assistent (er med på 1st Max) inneholder kontra adaptiv cruise control stop & go (standard på alle 1st-modeller) på VW's chat-funksjon, men fikk ikke noe godt svar (først sa de at det var det samme). Fikk beskjed om å spørre selger om flere detaljer om dette.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

daktari

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. august 2020, klokken 13:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 11. august 2020, klokken 12:00
Noen som har funnet ut hvilken chip de bruker for ADAS i id.3?
Det er vel bare ett valg av leverandør med Intel/Mobileye? Og ville tro det er EyeQ3 som brukes siden den er av nyere dato.
wikipedia antyder EyeQ4 faktisk!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

unik42

Hijacker denne tråden litt siden det er litt relevant nå.

Er det noen som kan si noe om forskjellen på:

Travel assist vs. ACC med stop and go og lane assist

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en ID3 Max til låns, og når jeg aktiverer ACC (altså Travel assist) så følger bilen fartsgrenser, sakker farten foran rundkjøringer og varsler om kryss og rundkjøring og krappe svinger.

Men i ID4 jeg har bestilt er det jo "bare" ACC og lane assist, vil de samme funksjonene være med der? ID4 Max har jo Travel assist køkjøringsassisten, men jeg klarer ikke å finne forskjellen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hakotorg

Slik jeg forstår det vil ikke vanlig ACC følge fartsgrenser og bremse ved rundkjøringer og svinger etc., men bremser ned og følger trafikken foran.

jonnyjb

Sitat fra: hakotorg på fredag 08. januar 2021, klokken 12:19
Slik jeg forstår det vil ikke vanlig ACC følge fartsgrenser og bremse ved rundkjøringer og svinger etc., men bremser ned og følger trafikken foran.

Jeg har ID.3 1st, og den har alle disse funksjonene. Jeg tror kanskje Lane assist er bedre på Max-utgaven, slik at bilen forsøker å følge kjørefeltet istedenfor å kun unngå å kjøre ut av det?
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

golo

Sitat fra: unik42 på fredag 08. januar 2021, klokken 10:39
Men i ID4 jeg har bestilt er det jo "bare" ACC og lane assist, vil de samme funksjonene være med der? ID4 Max har jo Travel assist køkjøringsassisten, men jeg klarer ikke å finne forskjellen.

ID4 1st skal også ha neon av disse funksjonene, som nedbremsing før kryss og rundkjøring og trafikkskilt gjenkjenning. Stop and go og køkjøringsassisten har den ikke, kun på Max. Det samme gjelder blindsonevarsling.

unik42

Der tror jeg du tar feil, skjønner du, ettersom den har ACC med Stop & Go i følge tilbud jeg har fått av Møller. For øvrig står det det samme her: https://mandal.volkswagen.no/id-familien/id.4/
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Sitat fra: jonnyjb på fredag 08. januar 2021, klokken 12:26
Sitat fra: hakotorg på fredag 08. januar 2021, klokken 12:19
Slik jeg forstår det vil ikke vanlig ACC følge fartsgrenser og bremse ved rundkjøringer og svinger etc., men bremser ned og følger trafikken foran.

Jeg har ID.3 1st, og den har alle disse funksjonene. Jeg tror kanskje Lane assist er bedre på Max-utgaven, slik at bilen forsøker å følge kjørefeltet istedenfor å kun unngå å kjøre ut av det?

Akkurat, så Max har kanskje Lane Centering Assist, mens Plus har Lane Assist? Merker på Maxen jeg tester at den legger seg midt i kjørefeltet.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

OlaM

Det er visst Travel Assist man må ha for at bilen skal styre selv. Lang liste over de diverse assistene her: https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/assistentsystemer.html

Klassisk tysker å ville ha størst mulig katalog, flest mulig opsjoner, permutasjoner og kombinasjoner.  :laugh:
'21 3LR

nosi1202

Uten å vite helt sikkert hva som er tilfellet med ID.3, tidligere modeller "styrer selv" med ACC + lane assist. Men ikke lenger enn 9-10 sek om gangen uten at den merker motstand i rattet. Den styrer forøvrig omtrent som man gjør med piltaster på bilspill.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA