Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e er UTSOLGT!

Startet av amps, onsdag 05. august 2020, klokken 13:17

« forrige - neste »

amps

https://mobile.no/kampanjer/opel-ampera-e-01339

"Norgeseventyret er over og Ampera-e takker for seg."

"Siste parti av Opel Ampera-e er nå utsolgt"

--
Skal du ha Ampera-e med lav km så er det noen demo biler på finn, ellers er det bruktbiler med ditto km.

Counterpointer

Sitat fra: amps på onsdag 05. august 2020, klokken 13:17

"Norgeseventyret er over og Ampera-e takker for seg."
Det er synd, fordi det var en bra bil som kunne blitt utrolig bra med noen få endringer (varmepumpe, litt høyere ladefart spesielt, og litt mer stopp i forsetene samt glasstak og awd for min del ).

Synes ikke PSA klonene er helt på høyde.

amps

#2
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 14:28

Det er synd, fordi det var en bra bil som kunne blitt utrolig bra med noen få endringer (varmepumpe, litt høyere ladefart spesielt, og litt mer stopp i forsetene samt glasstak og awd for min del ).

Synes ikke PSA klonene er helt på høyde.

Bilen lever jo videre som Bolt i USA. 2020 versjonen har 66kwh batteri, 2021 får nytt førersete og adaptive cruise control.

Bolt EUV som kommer senere i år får vistnok Supercruise, men tror ikke supercruise ville funket spesielt bra i Norge siden vi ikke har mange km med god nok motorvei, har mer tro på VW Id3 adaptive cruise med skilt gjenkjenning og fartssenking i svinger.

Men det er fortsatt slik at Bolt såvidt henger med i tiden. 50kw lading er ikke mye i 2021 med ny modell i tillegg.

Blir spennende å se om Chevrolet kommer til Norge med Bolten nå som Ampera er utsolgt. Det var jo snakk om at de skulle åpne igjen på Island, men så kom corona'en og satte sikkert en stopper for planene enn så lenge.

Er ikke mye som skal forandres på bolten for at den skal funke i Norge, vinterdekkene har de allerede rappet fra Ampera'en og tilbyr de nå med 2020 versjonen av Bolt hvis man vil ha.

Patent søknad fra GM på island: https://gamli.els.is/en/node/487548

Skulle Biden vinne i November tror jeg ting kan gå raskt. Biden har et eget program kalt "Clean Cars For America", og skal bl.a bygge 500.000 ladestasjoner.

Bolt er jo en utviklingsplatform og det er vanskelig å tro at GM ikke ønsker biler på norske veier når alle andre har det og det er her man virkelig får testet bilene på vanlige folk.

chargedup

Elbiler (les som ikkeTesla) i USA har generelt en ræva annenhåndsverdi, bilene går for en ekstremt billig penge på auksjon etter endt leasing. Eks fra 2018 som var det eneste jeg fant nå som jeg lette etter artikkel: en 2 år gammel i3 som kostet 43' USD ny ble solgt til under 18' USD. Nå vet jeg ikke om det er like mye verditap der borte lenger, akkurat nå går jo bruktmarkedet som hakka møkk i hele verden...

Ampera var i mine øyne det beste kjøpet i sin prisklasse den siste tiden på 335' inkl vinterhjul. Ila 2021 vil jeg tro mer populære merker som VW med sin id3 til 350' er noe de fleste velger foran en litt traust Ampera/Bolt med mye lengre rekkevidde, men treg hurtiglading til 335'. Samtidig tror jeg ikke Opel tjente mye penger på å selge restlageret av biler i Norge (BOS og forhandlerne i Norge tjente nok tilnærmet normalt på elbil) og dermed blir nok fortjeneste for en evt Chevrolet/Bolt importør for lav i forhold til antall salg de ville regnet med. Bergheim satset jo stort på å selge Bolt, men med en gang Opel satt ned prisen gikk jo Bergheim konkurs (av det jeg har hørt om firmaet var de heller ikke spesielt flinke med resten av bedriften heller).

Finnes jo massevis av firmaer som bruktimporterer Bolt og sikkert kommer til å fortsette med det, men kjøperne må jo da håpe at "Ola's Auto" ikke går konkurs mtp garanti (som de ofte gir på de bruktimporterte bilene).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

sjokomelk

Kan dessverre glemme at Bolt kommer til Europa igjen. GM har trukket seg helt ut av Europa, og har nå kun fokus på Kina og USA. PSA har ikke behov for å kjøpe elbiler fra GM lenger, siden de nå har alle de forskjellige variantene de bygger på 208 selv. Og det er også kun 2 modeller igjen i Opel sitt sortiment som fortsatt er GM-produkter, og det varer vel ikke lenge før disse også avgår med døden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. august 2020, klokken 18:34
Kan dessverre glemme at Bolt kommer til Europa igjen. GM har trukket seg helt ut av Europa, og har nå kun fokus på Kina og USA. PSA har ikke behov for å kjøpe elbiler fra GM lenger, siden de nå har alle de forskjellige variantene de bygger på 208 selv. Og det er også kun 2 modeller igjen i Opel sitt sortiment som fortsatt er GM-produkter, og det varer vel ikke lenge før disse også avgår med døden.

Bolt har aldri vært offisiell i europa heller, alle som selges har vært grå import av bla bergheim som har gått konk.
Chevrolet trakk seg fra europa i 2016, 1 år før bolt kom
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Hvor mye koster CCS-ombyggingen som må gjøres på Bolt? Er vel fare for at det tar såpass av fortjenesten at import ikke blir så interessant.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Ampera-E var den første rimelige elbilen med lang rekkevidde. Kostet fra 299.000 i 2017. Utrolig mye elbil for pengene. Etter over tre år og snart 50.000 km kan jeg melde om en nesten feilfri bil. Venter på nytt ryggekamera nå. Dette er første feil på bilen 😀

sjokomelk

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 05. august 2020, klokken 20:33
Bolt har aldri vært offisiell i europa heller, alle som selges har vært grå import av bla bergheim som har gått konk.
Chevrolet trakk seg fra europa i 2016, 1 år før bolt kom
Vi snakker om samme bil uansett her - Bolt/Ampera-e. På samme måte som Volt og Ampera også var samme bilen, men med annen logo i grillen.

GM sluttet å selge Daewoo (solgt som Chevrolet) i Europa i 2016, og trakk seg helt ut av markedet med salget av Opel til PSA i 2017.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

amps

#9
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 05. august 2020, klokken 18:34
Kan dessverre glemme at Bolt kommer til Europa igjen. GM har trukket seg helt ut av Europa, og har nå kun fokus på Kina og USA. PSA har ikke behov for å kjøpe elbiler fra GM lenger, siden de nå har alle de forskjellige variantene de bygger på 208 selv. Og det er også kun 2 modeller igjen i Opel sitt sortiment som fortsatt er GM-produkter, og det varer vel ikke lenge før disse også avgår med døden.

Mest sannsynlig det som skjer ja. Men helt umulig er det jo ikke. GM har vel ikke fabrikker igjen i EU heller, og å importere biler fra USA er uøkonomisk. Men for elbiler i Norge er det jo ingen avgifter/toll etc og de selger jo Bolt i Brazil, 80 stk i året eller noe.

Eneste grunnen til at de kommer til Norge er jo for å få erfaring med elbiler. Senere i dag lanseres Cadillac LYRIQ som er den nyeste elbil platformen. Denne platformen trenger de jo erfaring med. Hvor mange vil hurtiglade en Lyriq med 200kw i USA utenfor California?

Slike ting og sikkert en masse annet kan være nyttig å få i Norge. Skal GM få den kunnskapen må de selge biler her. Ser jo at det er viktig å være i Norge for mange andre produsenter. Virker merkelig at GM ikke ser noen fordeler med å ha biler kjørende i Norge.

Bestemmer GM seg for at de må selge biler i Norge så kommer de sikkert med Bolt og bygger organisasjonen rundt den slik at man har folk her når Lyriq kommer på markedet.

Online lansering av Lyriq senere i dag: https://media.cadillac.com

kaiat

GM er fortsatt tilstede i Europa, men selger i dag kun Corvette (og muligens Camaro). I tillegg har jeg inntrykk av at de norske GM-forhandlerene fremdeles leverer Silverado, Tahoe og Suburban, men er usikker på om disse er importert "offisielt" eller om det er parallell-import.

chargedup

Akkurat nå, altså siden 31.08.19 selges ikke Corvette (eller Camaro) i EU (isåfall kun UK, men jeg tror ikke de får før EU heller) pga utslippskravene, må vente til andre halvdel av 2021 før den nye Corvette C8 kommer offisielt til EU. Jeg har hittil enda ikke sett bruktimporterte US modell C8 til salgs i EU, men det kan godt hende det faktisk har kommet noen. Det har ikke kommet noe offisielt co2 utslipp på C8 ihht WLTP, men for de fossil/sportsbilinteresserte kan man jo at det blir lavt. Chevrolet tar et ganske stort påslag for EU versjon av C8 og det kan man ikke gjøre på en Bolt til 300'.

Er ikke så lett for GM å være tilstede i EU med de nye co2 reglene og evt de utsatte bøtene på gjennomsnittsforbruk når de ikke lager biler/motorer tilpasset EU markedet. Bensinforbruk på amerikanske biler har sjelden vært bra selv med daffe motorer (selv om de også har blitt ekstremt mye mindre daffe og forbruket har bedret seg betydelig). De tilpasser seg nok EPA under utvikling og vil ikke ta kostnaden for å utvikle mtp WLTP (igjen pga lite salg i EU, Corvette solgte i gjennomsnitt de siste ti årene ca 500 biler pr år i hele EU før salget ble stoppet ifjor).
For en bil som Bolt, som de visstnok taper penger på hver bil de selger (tall sa fra 4-9000$ før ZEV kreditter ol), er det unødvendig å lansere den i et marked de har en bitteliten organisasjon og ikke nyter godt av ZEV kreditter ol (som de får i noen stater i USA og er verdt hele 19000$ pr bil, ja jeg skrev riktig, nesten tohundretusen NOK pr solgte bil!) ettersom de kun skal selge C8 i et fåtall i EU.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

amps

https://www.cadillaceurope.com/en/

Cadillac sin EU side linker jo til streamingen i kveld. Så kan vel se ut som det iallefall er plan for en EU eller Sveits versjon.

Sikkert lettere å selge biler når man allerede har forhandlere, litt vanskeligere i Norge når den gikk konk.

chargedup

Kan godt hende de kommer til EU, men siden salget av Chevrolet/GM i EU er relativt lavt er det lite trolig at de produserer en EUBolt (som de i USBolt taper penger på hvis den ikke blir solgt i en stat der produsenten får disse ZEV kredittene).
Men det er jo store endringer i bilverdenen om dagen, feks Mitsubishi som trekker seg ut av EU, så plutselig bestemmer noen andre seg for å satse i EU.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

Det at de taper penger på hver bil de produserer har aldri blitt bekreftet av GM, men det er sikkert slik at Bolt ikke er et lønnsomt prosjekt med de produksjons og salgsvolumene som har vært planlagt. Det betyr ikke at produksjon og salgskostnaden overstiger salgsverdien på bilen.

Slik sett kan tipper jeg det er økonomisk fornuftig for GM å produsere alt de kan selge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA