Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

ilmarw

Sitat fra: Solheims på fredag 08. januar 2021, klokken 10:41
Viktige punkt jeg tar med meg fra turen er at estimatene til bilen ved så lave temperaturer som det var her og med så lastet bil så vil nok det tallet minke fremfor å øke etter hvert som man kjører. Det gjør det mer krevende å planlegge ved lading. Derfor ble det også en mer tidkrevende tur enn planlagt.
Jeg har også kjørt litt med takstativ, og jeg lurer på om det er tatkstativet heller enn temperaturen som gjør at Google Maps bommer. Hos meg har den stort sett vært optimistisk (øker ila turen, typisk brukt 10% mindre enn den anslo ved start) uavhengig av temperatur, mens den begynte å falle utover turen med taktstativ på, spesielt i 100 km/t+.

Ellers så klarer jeg med nød og neppe 250 km på motorvei nå på vinteren med fullt batteri (tok av taktstativet halvveis). Snittfart 92 km/t og temperatur -5.

ilmar
Polestar i bestilling

dundun

Min erfaring fra Model S er at takstativ er helt katastrofalt for rekkevidden - særlig om det man har på er lite strømlinjeformet og lager rot i luftstrømmene.

I og med at ikke bilen har noen måte å vite om at den plutselig er langt aerodynamisk enn den pleier er det ikke rart at estimatene blir feil.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld


Solheims

Blir spennende å se den testen ja. På retur fra Røros kom jeg 263 km med takstativ og 4 personer.
Startet med 100 og svinget inn til Grønn kontakt på Elverum med 0% igjen. (Ble mer spennende enn jeg ønsket  :D )

Da var forbruket på 25.2kw/h og temperatur hele veien mellom -10 og -15.

Til de som ikke har prøvd å tyne prosentene så mye før så kan jeg si at ved 7% så startet batterisparemodus. Da koblet cruise control ut, parkeringssesorer virker ikke og kameraer virker ikke. Etter 5% så hoppet bilen rett til 0% og da viste rekkevidden ca 15km.

Kjello3

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg har flere ganger vært i lignende situasjon med en BMW I3. Det er etter mitt syn helt greit å teste bilen nesten i bunnen. Slik bygger man tillit til at systemene faktisk virker.

MEN: Jeg ville aldri turt å gjøre det med andre tilstede i bilen :)

Kjello3

Her er resultatet av "Den store vintertesten".  PS2 anslås å yte 64% av oppgitt rekkevidde, altså ca 300 km i ganske tøffe temperaturer.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev-0121

For de andre deltakerne er det slik:

ID3: 265 av 420 (63%)
Citroen ë-C4: 190-200 av 350 (54-57%)
BMW iX3: 300 av 453 (66%)
Porsche Taycan 4S: 310 av 463 (67%)
Polestar 2: 300 av 470 (64%)

Ganske jevne tall, eller? (med unntak av Citroen)

Electric cars in Norway

#426
Sitat fra: Kjello3 på mandag 25. januar 2021, klokken 16:07
Her er resultatet av "Den store vintertesten".  PS2 anslås å yte 64% av oppgitt rekkevidde, altså ca 300 km i ganske tøffe temperaturer.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev-0121

For de andre deltakerne er det slik:

ID3: 265 av 420 (63%)
Citroen ë-C4: 190-200 av 350 (54-57%)
BMW iX3: 300 av 453 (66%)
Porsche Taycan 4S: 310 av 463 (67%)
Polestar 2: 300 av 470 (64%)

Ganske jevne tall, eller? (med unntak av Citroen)

Enig, jevne tall. Det er en veldig god test. Synes alle bilene klarte seg bra i testen. Polestar som jeg har prøvekjørt er en super bil.

Selv om tema her er Polestar på dette delforumet så må jeg nevne at jeg er også meget imponert over Citroen som tross alt er en billigbil fra 284 900,- (halve prisen av Polestar2) at den funger så bra i NordNorge. Dette lover bra fremover også for de billige elbilmerkene.

Se mer om Citroen her: https://www.citroen.no/modeller/citroen/c4/e-c4.html#sticky

Citroen prisliste her: https://media.citroen.no/file/66/5/kundeprisliste_ec4.366665.pdf?_ga=2.9493493.1791558108.1611588615-1476242062.1611588615

Mondeo

Sitat fra: Kjello3 på mandag 25. januar 2021, klokken 16:07
Her er resultatet av "Den store vintertesten".  PS2 anslås å yte 64% av oppgitt rekkevidde, altså ca 300 km i ganske tøffe temperaturer.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev-0121

For de andre deltakerne er det slik:

ID3: 265 av 420 (63%)
Citroen ë-C4: 190-200 av 350 (54-57%)
BMW iX3: 300 av 453 (66%)
Porsche Taycan 4S: 310 av 463 (67%)
Polestar 2: 300 av 470 (64%)

Ganske jevne tall, eller? (med unntak av Citroen)
Kjedelig at de ikke tok med nye Model 3. Den har jo nesten samme forbruk sommer som vinter.


Tellus

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:33
Kjedelig at de ikke tok med nye Model 3. Den har jo nesten samme forbruk sommer som vinter.

Det der er en ganske formidabel påstand. Kanskje forskjellene er små nå om dagen da mange tydligvis kjører rundt uten fungerende varmeapparat, men rent generelt så vil Model 3 på samme måte som alle andre elbiler få betydelig høyere forbruk om vinteren. At man på småturer med forvarmet batteri kan få overraskende lave tall er sikkert korrekt da Model 3 vil bruke batteriet som et varmemagasin. I vintertesten så overnattet stort sett bilene uten å være tilkoblet lader. Da har man ingen mulighet til å øke rekkevidde ved å forvarme batteri.
Til og med Model 3 er underlagt fysikkens lover.

Mondeo

Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:33
Kjedelig at de ikke tok med nye Model 3. Den har jo nesten samme forbruk sommer som vinter.

Det der er en ganske formidabel påstand. Kanskje forskjellene er små nå om dagen da mange tydligvis kjører rundt uten fungerende varmeapparat, men rent generelt så vil Model 3 på samme måte som alle andre elbiler få betydelig høyere forbruk om vinteren. At man på småturer med forvarmet batteri kan få overraskende lave tall er sikkert korrekt da Model 3 vil bruke batteriet som et varmemagasin. I vintertesten så overnattet stort sett bilene uten å være tilkoblet lader. Da har man ingen mulighet til å øke rekkevidde ved å forvarme batteri.
Til og med Model 3 er underlagt fysikkens lover.
Hehe ja er mange som må kjøre i kulden, men tror de har begynt å rydde opp i det.
Model 3 er underlagt fysikkens lover den og ja, men at den f.eks kan hente ut spillvarme fra motorene under kjøring og pumpe det inn i kupeen hjelper godt på kontra bilene som ikke engang har varmepumpe.

Tellus

Er nok ikke mye spillvarme å hente når du kjører i temperaturer ned mot -20 og bilen er dypfryst fra start. Varmepumper fungerer også ganske dårlig i såpass lave temperaturer. Du får neppe særlig mer ut av en varmepumpe enn det du pumper inn. Dvs. en tradisjonell PTC varmer er nesten like effektiv.

Men enig i at det hadde vært interessant å sett hvordan Model 3 fungerte i en slik vintertest.

Mondeo

#432
Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:07
Er nok ikke mye spillvarme å hente når du kjører i temperaturer ned mot -20 og bilen er dypfryst fra start. Varmepumper fungerer også ganske dårlig i såpass lave temperaturer. Du får neppe særlig mer ut av en varmepumpe enn det du pumper inn. Dvs. en tradisjonell PTC varmer er nesten like effektiv.

Men enig i at det hadde vært interessant å sett hvordan Model 3 fungerte i en slik vintertest.
Jeg har modellen uten varmepumpe, og motoren bak holder rundt 30 grader under bruk, og den fremme rundt 18 selv om det er -20 ute. Så det er nok varme i dem til å holde batteriet mitt varmt uten å benytte ekstra energi iallefall. Alt kjøres vel litt kaldere på den nye siden varmen flyttes inn i bilen.

Vært morro å sett test med den nye ja. Men ser man på Testene gjort av Bjørn Nyland (han overnattet og i bilen når det var iskaldt ute) så virker den å være veldig god.

Polestar 2 får vel og varmepumpe etterhvert, men spørs om de gjør det skikkelig. ID.3 sin varmepumpe hjelper jo lite siden batterivarmeren suger strøm hele tiden og ødelegger.

Tellus

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:11
Jeg har modellen uten varmepumpe, og motoren bak holder rundt 30 grader under bruk, og den fremme rundt 18 selv om det er -20 ute. Så det er nok varme i dem til å holde batteriet mitt varmt uten å benytte ekstra energi iallefall. Alt kjøres vel litt kaldere på den nye siden varmen flyttes inn i bilen.

Vært morro å sett test med den nye ja. Men ser man på Testene gjort av Bjørn Nyland (han overnattet og i bilen når det var iskaldt ute) så virker den å være veldig god.

Polestar 2 får vel og varmepumpe etterhvert, men spørs om de gjør det skikkelig eller bare tar en ID.3 og slenger på en PTC batterivarmer som suger strøm konstant så det går opp i opp :P

Hvis motorene genererer mye overskuddsvarme under lav belastning (ikke motorvei slik som i vintertesten) så må de være svært innefektive. Uansett kommer jo denne varmen indirekte fra batteriet så det er ikke noe å tjene på å høste varme direkte fra motorer kontra direkte fra batteriet. Dvs det vil alltid være bedre å ha effektive motorer og liten eller ingen overskuddsvarme kontra ineffektive motorer med mye overskuddsvarme.

Når det gjelder Teslabjørn sine campingtester så er de ikke relevante da han tapper varme fra batteriet for å fyre opp kupeen. Det er kjekt når du har varme å tappe av, men når batteriet holder -10 til -20 så er det ingen ting å hente.

Mondeo

Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:11
Jeg har modellen uten varmepumpe, og motoren bak holder rundt 30 grader under bruk, og den fremme rundt 18 selv om det er -20 ute. Så det er nok varme i dem til å holde batteriet mitt varmt uten å benytte ekstra energi iallefall. Alt kjøres vel litt kaldere på den nye siden varmen flyttes inn i bilen.

Vært morro å sett test med den nye ja. Men ser man på Testene gjort av Bjørn Nyland (han overnattet og i bilen når det var iskaldt ute) så virker den å være veldig god.

Polestar 2 får vel og varmepumpe etterhvert, men spørs om de gjør det skikkelig eller bare tar en ID.3 og slenger på en PTC batterivarmer som suger strøm konstant så det går opp i opp :P

Hvis motorene genererer mye overskuddsvarme under lav belastning (ikke motorvei slik som i vintertesten) så må de være svært innefektive. Uansett kommer jo denne varmen indirekte fra batteriet så det er ikke noe å tjene på å høste varme direkte fra motorer kontra direkte fra batteriet. Dvs det vil alltid være bedre å ha effektive motorer og liten eller ingen overskuddsvarme kontra ineffektive motorer med mye overskuddsvarme.

Når det gjelder Teslabjørn sine campingtester så er de ikke relevante da han tapper varme fra batteriet for å fyre opp kupeen. Det er kjekt når du har varme å tappe av, men når batteriet holder -10 til -20 så er det ingen ting å hente.
Motorene/inverterne er vel ikke 100% effektive på noen elbiler enda, så er jo kjekt å kunne benytte spillvarmen til noe fornuftig.

Ser man på forbrukstall så lønner det seg jo kontra f.eks ID.3 som hele tiden må aktivere sin PTC varmer for å holde batteriet varmt.

Selv om motorene er 98% eller noe effektive så er de jo bare 60-70% effektive til å regenerere. Så kansje der det hentes mest varme?

Nå vet jeg ikke hvordan Polestar 2 er designet. Kanskje de også bruker spillvarme fra motorene til å varme batteriet? Om det er noe varme der er det iallefall bedre enn å bare dumpe den ut i lufta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA