Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

RJK

Siden jeg er en av de som har mast om dette med rekkevidde, så kan jeg veldig godt kommentere denne.


Hvis dette er tall fra en tur der man starter og slutter omtrent på likt moh-nivå, så er det temmelig spot om på der man kunne forvente med den snittfarta. I så tilfelle, så kan det se ut som Polestar har gjort noen forbedringer som adresserer problemet, og bilen blir igjen aktuell.


Mye av grunnen til mine kommentarer, er langkjøring på motorvei, og ikke nødvendigvis i norske hastigheter. Ferietur til f.eks. Legoland foregår gjerne på veier med mye 130 og 140-strekker, og da blir fort kilometrene korte med elbil, og da vil man gjerne ha så mye å gå på om mulig.


Jeg kjører gjerne 4-5 timer i strekk om jeg kan, og vil derfor ha en bil som klarer dette. Og mye av kjøringen min er langkjøring på motorvei med 11+ og 120 km/h-grenser, altså Oslo til Göteborg, og gjerne forbi. Klart, tar ladepausen da 30 minutter ca, så er det helt grei ladestopp/pause.


Min bil klarer denne kjøringen helt fint, dog er ladestoppene fort det doble. En Polestar med den rekkevidden som var lovet, ville kuttet ned tiden på ladestoppene, og ellers klart seg relativt likt. Ja, den ville fremdeles brukt mere enn Kona, men det er en større bil. Dog har den større batteri, som gjør at den burde klare dette.


Og som sagt, om den kjøringen indikerer at problemet nå er løst, så hurra.

Men husk nå på at uten at folk har "skreket opp" om det høye forbruket, så hadde kanskje ikke Polestar hatt noen reell grunn til å se på akkurat dette. Så om oppdatering løser dette, så har dere da fått den lekre bilen med så god rekkevidde som man bør kunne forventet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tellus

5 timer i 130-140 km/t uten å lade er det ingen elbiler som klarer enda. Er nok et godt stykke igjen før vi kommer dit. Er vel faktisk ikke så mange fosilbiler som greier det heller 😀

Tilbake til rekkevidde for Polestar 2. Det er lite som tyder på at Polestar 2 ikke skal kunne nå sin WLTP rekkevidde under ideelle forhold en sommerdag på norske landeveier. Praktisk rekkevidde for bilen ser ut til å være 300-400 km avhengig av hastighet, årstid og konfigurasjon. På de verste vinterdagen må man ta høyde for rekkevidde på 200-tallet.

Så får hver og en gjøre seg opp en mening om dette er tilstrekkelig eller ei.

Electric cars in Norway

Tellus :+1: :+1: Enig. Så får hver og en gjøre seg opp en mening.

Og Polestar 2 er en flott bil :+1: :+1:

CorsoDante

Sitat fra: RJK på lørdag 24. oktober 2020, klokken 09:53
Siden jeg er en av de som har mast om dette med rekkevidde, så kan jeg veldig godt kommentere denne.


Hvis dette er tall fra en tur der man starter og slutter omtrent på likt moh-nivå, så er det temmelig spot om på der man kunne forvente med den snittfarta. I så tilfelle, så kan det se ut som Polestar har gjort noen forbedringer som adresserer problemet, og bilen blir igjen aktuell.


Mye av grunnen til mine kommentarer, er langkjøring på motorvei, og ikke nødvendigvis i norske hastigheter. Ferietur til f.eks. Legoland foregår gjerne på veier med mye 130 og 140-strekker, og da blir fort kilometrene korte med elbil, og da vil man gjerne ha så mye å gå på om mulig.


Jeg kjører gjerne 4-5 timer i strekk om jeg kan, og vil derfor ha en bil som klarer dette. Og mye av kjøringen min er langkjøring på motorvei med 11+ og 120 km/h-grenser, altså Oslo til Göteborg, og gjerne forbi. Klart, tar ladepausen da 30 minutter ca, så er det helt grei ladestopp/pause.


Min bil klarer denne kjøringen helt fint, dog er ladestoppene fort det doble. En Polestar med den rekkevidden som var lovet, ville kuttet ned tiden på ladestoppene, og ellers klart seg relativt likt. Ja, den ville fremdeles brukt mere enn Kona, men det er en større bil. Dog har den større batteri, som gjør at den burde klare dette.


Og som sagt, om den kjøringen indikerer at problemet nå er løst, så hurra.

Men husk nå på at uten at folk har "skreket opp" om det høye forbruket, så hadde kanskje ikke Polestar hatt noen reell grunn til å se på akkurat dette. Så om oppdatering løser dette, så har dere da fått den lekre bilen med så god rekkevidde som man bør kunne forventet.

Takk for innspill, RJK. Og for the record; Du opptrer voksent og redelig her inne, selv om fokuset til rekkevidde kanskje oppleves som litt overdrevent for ''sånne som meg'', som aldri føler på rekkeviddeangsten (siden man sjeldent eller aldri kjører turer på mer enn 20 mil). Jeg jobber stadig med forståelsen for at rekkevidde betyr langt mer for andre enn meg (og de som kjøper eTron 50 etc.) ;).

Viktig at det man mistenker er juks blir utfordret. Samtidig kan jeg ikke se stort annet enn at bilen later til å være langt mer ømfintlig overfor viril (test)kjøring, kontra andre leverandører som har holdt på litt lengre med elektrisk firehjulsdrift, og som sverger til litt andre typer elmotorer. Samtidig kan den kjøres relativt økonomisk, om man gidder :).
TM3P "FSD"

Contango

#364
Jeg støtter også rapportering fra «virkeligheten» men har en bønn i så måte. Det er særs vanskelig å vurdere individuelle rapporter fordi samme tur kan ha store variasjoner avhengig av alle variablene vi alle kjenner til. For meg er det viktigste om ABRP estimatene stemmer sånn omtrent. Om det er store variasjoner bilene imellom (hvilket jeg sterkt betviler) er det også litt enklere å finne ut av det mot ABRP enn kun ved en rapport fra en legg til eller fra hytta. Det vil uansett hjelpe alle som enten har bilen eller vurderer den å se at det er stabilitet i forbruk og drift - om den bruker mer enn forventet eller ikke.
For egen del er Polestar utelukket som alternativ til Teslaene fordi den subjektivt sett oppleves som ustabil. Men det er derfor jeg følger med her.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

En del av trådene her fremstår som rene ekkokammere der folk som er 100% enige bare duller rundt med vafler og fremstår som Kjell Simen i parterapi. Negativ oppmerksomhet om et produkt fremstår som fullstendig uønsket.
Jeg er av den oppfattning at når man kommer med negative kommentarer så bør det helst være konstruktivt - altså fortelle leseren litt mer enn bare innsenders frustrasjon. Men iblant kan det renne over - Jeg hadde ett innlegg i denne tråden hvor jeg kanskje blåste mye ut - men det var fordi jeg likte bilen så godt, men opplevde samtidig at informasjonen fra Polestar var uriktige. Mao. de løy til meg. Den følelsen av "svik" er vanskelig å holde igjen - så beklager det.
@Skuggis haddet et flott innlegg her som jeg tror var informativt. @TM som gammel traver i dette forumet ønsker også å relatere rekkevidden opp mot XC40 - dette synes jeg også er helt på sin plass i en Polestar tråd.
At folk drar inn I-Pace og TM3 for å relatere rekkevidde opp mot disse må også være lov. At noen går til angrep på de som ikke eier bilen og mener trådene kun bør være for dem er rett og slett tullete i mine øyne. Her kommer det folk inn som vurderer å kjøpe bilen også - de ønsker trolig å bli informert uansett hvilken bil de kommer fra. Og da trenger vi litt mer enn valfer og Kjell Simen argumentasjon her.  Det er ingen hemlighet at for spesielt ett bilmerke er det veldig sterke meninger om hvem som bør få lov til å mene noe om bilen. Jeg tror det er uheldig for forumet som helhet dersom Polestar tråden også skulle bli slik at kun eiere får lov å kommentere i tråden om bilen.

CorsoDante

Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:24
En del av trådene her fremstår som rene ekkokammere der folk som er 100% enige bare duller rundt med vafler og fremstår som Kjell Simen i parterapi. Negativ oppmerksomhet om et produkt fremstår som fullstendig uønsket.
Jeg er av den oppfattning at når man kommer med negative kommentarer så bør det helst være konstruktivt - altså fortelle leseren litt mer enn bare innsenders frustrasjon. Men iblant kan det renne over - Jeg hadde ett innlegg i denne tråden hvor jeg kanskje blåste mye ut - men det var fordi jeg likte bilen så godt, men opplevde samtidig at informasjonen fra Polestar var uriktige. Mao. de løy til meg. Den følelsen av "svik" er vanskelig å holde igjen - så beklager det.
@Skuggis haddet et flott innlegg her som jeg tror var informativt. @TM som gammel traver i dette forumet ønsker også å relatere rekkevidden opp mot XC40 - dette synes jeg også er helt på sin plass i en Polestar tråd.
At folk drar inn I-Pace og TM3 for å relatere rekkevidde opp mot disse må også være lov. At noen går til angrep på de som ikke eier bilen og mener trådene kun bør være for dem er rett og slett tullete i mine øyne. Her kommer det folk inn som vurderer å kjøpe bilen også - de ønsker trolig å bli informert uansett hvilken bil de kommer fra. Og da trenger vi litt mer enn valfer og Kjell Simen argumentasjon her.  Det er ingen hemlighet at for spesielt ett bilmerke er det veldig sterke meninger om hvem som bør få lov til å mene noe om bilen. Jeg tror det er uheldig for forumet som helhet dersom Polestar tråden også skulle bli slik at kun eiere får lov å kommentere i tråden om bilen.

Alle må få mene noe om bilen, men det er vel bare naturlig at en eiers ståsted veier tyngre enn en person som ikke har gjort annet enn å lese en test eller to.

Ellers er det ikke direkte fritt for ekko fra rekkevidde-kameratene heller :D
TM3P "FSD"

Chimp

Sitat fra: Skuggis på lørdag 24. oktober 2020, klokken 09:13

Jeg hører hele tiden dette argumentet med å "komme seg frem til hytta". Jeg tenker i dag at de aller fleste dagene i året kjører man ikke på hytta. Heller ikke tur retur Oslo-Trondheim. Og er det virkelig så plagsomt å toppe med litt lading en halvtime underveis når man skal på en slik tur? Regner med at det finnes særtilfeller der ute hvor folk pendler 70 mil om dagen og er helt uenig. 

Hadde det vært nok ladere til å betjene hyttefolket hadde jeg vært enig. Men bare vent til vinteren kommer og alle skal på fjellet, det er kø til laderene og fredag kveld. Kona og ungene blir irriterte, du blir irritert. Men du må lade for å komme frem. Hadde aldri giddet prøve det engang.
Nå sier jeg ikke at polestar ikke klarer den turen, snittet bor vel maks 250 km fra hytta og 900 høydemeter. Det bør vel gå med 100% batteri. For min del hadde det vært hovedkriteriet for å kjøpe bilen, selvom jeg reiser på hytta maks 1 gang pr måned.

CorsoDante

#368
Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:17
Jeg støtter også rapportering fra «virkeligheten» men har en bønn i så måte. Det er særs vanskelig å vurdere individuelle rapporter fordi samme tur kan ha store variasjoner avhengig av alle variablene vi alle kjenner til. For meg er det viktigste om ABRP estimatene stemmer sånn omtrent. Om det er store variasjoner bilene imellom (hvilket jeg sterkt betviler) er det også litt enklere å finne ut av det mot ABRP enn kun ved en rapport fra en legg til eller fra hytta. Det vil uansett hjelpe alle som enten har bilen eller vurderer den å se at det er stabilitet i forbruk og drift - om den bruker mer enn forventet eller ikke.
For egen del er Polestar utelukket som alternativ til Teslaene fordi den subjektivt sett oppleves som ustabil. Men det er derfor jeg følger med her.

Du har en bønn. De fleste parametere av relevans skal være oppgitt.

Kanskje bønnen kunne vært litt mer spesifikk på hvilke parameterverdier, av relevans for forbruket, som du mener mangler? Vekta på fører + passasjer er ca. 140 kg. ;)

Angående subjektivitet; At du, og mange med deg, ikke klarer å forstå hvordan to synkrone elmotorer henter ut energi fra en 73 kWh kraftkilde er ikke veldig pussig. For en med litt ingeniørmessig innsikt blir det rart at man blander subjektivitet inn i et temmelig forutsigbart system, hvor det ikke forekommer jordfeil ^^.

Contango, et begrep som brukes innen finans ang. futures; Vi får håpe du kjøpte TSLA på riktig tidspunkt :)

P.S. For å gjenta meg selv (og beklager hvis du allerede har distribuert ut denne); Kunne du vennligst publisere en hyperlenke til WLTP-protokollen, all den tid du insisterer på at denne også er ''upålitelig'', noe som må bero på at du kjenner til testprotokollen i detalj.
TM3P "FSD"

alibaba

Sitat fra: Chimp på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:09
Sitat fra: Skuggis på lørdag 24. oktober 2020, klokken 09:13

Jeg hører hele tiden dette argumentet med å "komme seg frem til hytta". Jeg tenker i dag at de aller fleste dagene i året kjører man ikke på hytta. Heller ikke tur retur Oslo-Trondheim. Og er det virkelig så plagsomt å toppe med litt lading en halvtime underveis når man skal på en slik tur? Regner med at det finnes særtilfeller der ute hvor folk pendler 70 mil om dagen og er helt uenig. 

Hadde det vært nok ladere til å betjene hyttefolket hadde jeg vært enig. Men bare vent til vinteren kommer og alle skal på fjellet, det er kø til laderene og fredag kveld. Kona og ungene blir irriterte, du blir irritert. Men du må lade for å komme frem. Hadde aldri giddet prøve det engang.
Nå sier jeg ikke at polestar ikke klarer den turen, snittet bor vel maks 250 km fra hytta og 900 høydemeter. Det bør vel gå med 100% batteri. For min del hadde det vært hovedkriteriet for å kjøpe bilen, selvom jeg reiser på hytta maks 1 gang pr måned.

Spot on.
TM3P

Rolf Gjerdsjø

Det er ganske åpenbart at vi som har beskrevet hva vi opplever av rekkevidde og andre problemer har truffet et sårt punkt. Når personangrep kommer tett så kan du være trygg. Men når det i tillegg klages på at jeg, som solgte bilen for FEM dager siden, «agiterer» fordi jeg ikke har skiftet mening om hva Polestar bør gjøre, så, blir det litt desperat. Særlig når der kommer fra samme bruker som vil ettergå en privat bruktbilhandel vedkommende ikke var en del av.   :o

Men ja, jeg tok konsekvensen av at Polestar ikke har levert det jeg betalte for, og solgte den. Eneste utfordringen er at de har ennå ikke greid å hoste opp en fungerende Type 2-kabel og et takstativ, som den nye eieren nå dessverre går og venter på.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:17
Jeg støtter også rapportering fra «virkeligheten» men har en bønn i så måte. Det er særs vanskelig å vurdere individuelle rapporter fordi samme tur kan ha store variasjoner avhengig av alle variablene vi alle kjenner til. For meg er det viktigste om ABRP estimatene stemmer sånn omtrent. Om det er store variasjoner bilene imellom (hvilket jeg sterkt betviler) er det også litt enklere å finne ut av det mot ABRP enn kun ved en rapport fra en legg til eller fra hytta. Det vil uansett hjelpe alle som enten har bilen eller vurderer den å se at det er stabilitet i forbruk og drift - om den bruker mer enn forventet eller ikke.
For egen del er Polestar utelukket som alternativ til Teslaene fordi den subjektivt sett oppleves som ustabil. Men det er derfor jeg følger med her.

Jeg har forsøkt, men interessen var veldig liten her inne. Da jeg brukte ABRP bommet den kraftig, men BMS fungerte godt nok på samme turen til at den estimerte riktig på navien.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

oivindg

Noe av det fine med internettfora er at alle har en mulighet til å uttale seg. Det å prøve å få til at det bare blir konstruktive innlegg er vel litt optimistisk og, i mine øyne, ikke nødvendig heller. Dog setter jeg selv pris på at trådene stort sett holder seg til tema, men jeg er den første til å innrømme at jeg glemmer dette selv når det er interessante diskusjoner.

Når det gjelder Polestar 2 og forventninger til rekkevidde, feil i markedsføring og lignende, synes jeg godt vi kunne tatt det i en egen tråd, slik at denne tråden var forbeholdt konkrete eksempler på hva folk har oppnådd ved egen kjøring. Det er fint å se at det så smått begynner å komme slike rapporter. Foreløpig er det få som har kommet under 20kWh/100km, og ingen som har kommet ned til 17kWh/100km som vel er tallet for faktisk å oppnå 470km fra 100-0%. Det blir spennende å se rapportene fremover. Jeg tror folk kan få til lavt forbruk på turer på landevei, men jeg er overbevist om at Polestar 2 i denne generasjonen alltid vil være uvanlig tørst i høyere hastigheter. Det virker for meg som at motorene ikke er veldig effektive på høyere effekter.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Counterpointer

#373
Det er vel en naturlig virkning at de med enten gode eller dårlige erfaringer er de som utrykker seg sterkest.

Men må si at fra sidelinjen ser det virkelig ut som at «fanboys» er langt mer aggressive enn «rekkeviddekammeratene» basert på inntrykket etter å lese poster i tråden her.

oivindg

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:43
Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:17
Jeg støtter også rapportering fra «virkeligheten» men har en bønn i så måte. Det er særs vanskelig å vurdere individuelle rapporter fordi samme tur kan ha store variasjoner avhengig av alle variablene vi alle kjenner til. For meg er det viktigste om ABRP estimatene stemmer sånn omtrent. Om det er store variasjoner bilene imellom (hvilket jeg sterkt betviler) er det også litt enklere å finne ut av det mot ABRP enn kun ved en rapport fra en legg til eller fra hytta. Det vil uansett hjelpe alle som enten har bilen eller vurderer den å se at det er stabilitet i forbruk og drift - om den bruker mer enn forventet eller ikke.
For egen del er Polestar utelukket som alternativ til Teslaene fordi den subjektivt sett oppleves som ustabil. Men det er derfor jeg følger med her.

Jeg har forsøkt, men interessen var veldig liten her inne. Da jeg brukte ABRP bommet den kraftig, men BMS fungerte godt nok på samme turen til at den estimerte riktig på navien.
Jeg har forstått det slik at ABRP oppdaterer forbruksdataene for hver bilmodell fortløpende, og at de første estimatene som ligger inne er veldig grove. Muligens basert på hva andre leverandører oppnår av rekkevidde ut fra WLTP-tallene sine, noe vi har sett ikke er representativt for Polestar 2, dessverre.

Men uansett er det vel et godt forslag, at folk i tillegg til å beskrive rute, fart, terreng osv. legger inn ruta i ABRP og oppgir hvor mange prosent av dette de faktisk klarte å oppnå.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA