Chassinummer stemplet i metallet

Startet av jon_aash, man 20. jul 2020, kl. 13:59

« forrige - neste »

jon_aash

Er det noen som vet hvor chassinummeret er stemplet i chassiet på en 2019 Model S Long Range?

LA-Thing

Ville tro det er synlig gjennom underkant av frontruta som på de fleste andre biler? Men jeg har ikke -19 LR, vet ikke om det er noe spesielt med akkurat denne.

Se evnt. Owners Manual i bilen eller på nett, angitt i den hvor VIN-numrene står.
Drammen, Tesla Model S #2510

fonberg

Jepp, VIN er synlig i underkant av frontruta. Vises også når man trykker på Tesla-T-en på toppen av hovedskjerm i bilen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

jon_aash

Glemte å presisere.
I henhold til godkjenningsprosedyrene for PKK så skal chassisnummeret være stemplet i metallet i en bærende konstruksjon i kjøretøyet.
I servicemanualen til Tesla så står det at chassisnummeret er stemplet i metallet under høyre innstegslist til baksetet. Jeg har sjekket der men fant ikke noe.
Chassinummeret som er under frontruta er lett å bytte ut ved frontruteskift så det holder visst ikke som dokumentasjon på at bilen har rett chassinummer.
Jeg tror Tesla har byttet plass for stempling av chassinummer så jeg lurer på hvor man skal lete etter det nå.

Orbit

Her er en gammel model S, hvor det er under innstegslist på høyre fordør:

https://www.youtube.com/watch?v=xL6I7q2wEeY
Vet ikke om det hjelper......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jon_aash

Takk for link men fant nå i bruksanvisningen at det kun er biler produsert før august 2015 som har stemplet chassinummer. Biler produsert senere har visst nummeret kun lagret digitalt.
Bilen er jo typegodkjent så jeg syns det er merkelig at det kreves at nummeret skal være stemplet i chassiet i tillegg på EU-kontroll

RJK

Sitat fra: jon_aash på man 20. jul 2020, kl. 21:47
Takk for link men fant nå i bruksanvisningen at det kun er biler produsert før august 2015 som har stemplet chassinummer. Biler produsert senere har visst nummeret kun lagret digitalt.
Bilen er jo typegodkjent så jeg syns det er merkelig at det kreves at nummeret skal være stemplet i chassiet i tillegg på EU-kontroll

Poenget med å stemple i chassis, er jo for å forsikre seg om at det er samme chassis som bilen er godkjent med. Nytt chassis med annet nummer vil kreve melding fra verksted/leverandør, ellers risikerer man at bil blir underkjent.

Dog, ikke fått med meg om det er kommet endringer som gjør de reglene foreldet. Men tviler, siden man kan avsløre svindel på denne måten. Og der nummeret er forsøkt slipt ned, så vil dette fort vekke varselsklokker rundt om kring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jon_aash

Bilen må jo være typegodkjent med kun digitalt VIN? Syns det er rart at den da skal bli avskiltet på EU-kontroll på grunn av det.
Må prøve å få tak i noen hos Biltilsynet som har ekspertise på dette.

Muffinman

Det har faktisk vært et tilfelle for et par år siden hvor VIN ikke var stemplet i vangen bak frunken (under dekselet) på en bil, dvs feil i produksjonen. Dette ble oppdaget på EU-kontroll og laget litt sirkus.

jon_aash

Fikk svar fra tilsynsavdelingen hos vegvesenet om at nummeret skal være inngravert under høyre innstegsdeksel fremme.
Og der var det faktisk!
Varme tanker går til kontrolløren hos NAF som ikke visste hvor han skulle sjekke og isteden registrerte feil med bilen..

Ellemelle

Men hvorfor skal en 2019-modell til PKK hos NAF?

hemi

Lynet

Denne opplysningen står i den tekniske litteraturen et bilverksted har. Eksempelvis Bosch.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA