Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ElbilAppen - Google / spionering i alle etasjer

Startet av elsassmann, tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:43

« forrige - neste »

elsassmann

Hei,

ElbilAppen er dessverre blant appene som er full av tjenester som bruker Goolag. Appen prøver å sende data til disse hvert gang den startes / er i bruk... og dette avslører IP adressen. Dette er noe som er klassifisert som "personlig data" og som kan brukes til å identifisere en person bak en enhet.

Dette blir avlsørt fra en iPhone...

play.googleapis.com:443
settings.crashlytics.com:443
device-provisioning.googleapis.com:443
app-measurement.com:443
www.googletagmanager.com:443
securetoken.googleapis.com:443
apis.google.com:443


Kartgrunnlaget kommer fra Goolag også. Har noen tenkt å bruke andre løsninger som ikke tar brukere for et produkt, hvor en blir tapt for alt slags mulig data type, for kommersielle hensynn?

Google kan ikke være min "venn", beklager. Den som gjør at det er gratis, blir at brukere blir et produkt. Mine data er MINE data. Dere må ikke glemme at Goolag er et online reklamebyrå som lever av VÅRE data. Lite sjanse å lykke ved at noen skal trykke på en lenke som viser reklame for kattefôr mens den personen har en hund (noe i den duren). Det ondskapsfulle selskapet er sperret hos meg. Appen er ikke brukbar i det hele tatt.  :-1:

Kan dere tenke å rydde litt i dette? Utvikle noe som respekterer brukere? Openstreetmaps er et veldig bra alternativ til Goolag Maps... for å begynne med.

Takk for deres oppmerksomhet.

cra

Har du blitt hacket eller noe? Språket i innlegget er på et vesentlig lavere nivå enn i dine (om enn få og stort sett korte) tidligere innlegg, og bærer sterkt preg av å være gjort gjennom google translate eller tilsvarende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elsassmann

cra,

Ikke noe jeg vet om i hvert fall. Norsk er ikke morsmålet mitt. Beklager feilene. Jeg pleier å utrykke meg om emner av den duren på engelsk.

Som sagt, Goolag tjenester er sperret hos meg (Youtube også, ref. tidligere innlegg). Jeg bruker ingen verktøy for å få tanekene mine oversatt til norsk.

Men jeg mener fortsatt det jeg skrev. Skal jeg skrive det på engelsk? ??? Da blir det mye mer kjøtt på beinet...

turfsurf

Synd at elbilforeningen har så lite respekt for folks datasikkerhet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: elsassmann på onsdag 15. juli 2020, klokken 07:54
Ikke noe jeg vet om i hvert fall. Norsk er ikke morsmålet mitt. Beklager feilene. Jeg pleier å utrykke meg om emner av den duren på engelsk.

Ikke noe å beklage; norsken din er bedre enn det jeg ser fra mange nordmen på internett. :) Det var bare påfallende stor forskjell mot dine tidligere innlegg, så derfor spurte jeg (det har vært mye innlegg av ymse slag på nettet den siste tiden der noen har fått misbrukt kontoen sin).

Du trenger ikke skrive det på engelsk for min del; jeg skjønner hvor du vil hen. Men et lite tips skal du få: Gjør deg selv en tjenese og slutt å kalle Google for Goolag e.l. Når jeg kommer til slik "name calling" slutter jeg som regel å lese, for da klarer jeg ikke å ta den som skriver seriøst lenger. Vedkommende (jeg snakker på generelt grunnlag nå, men det omfatter forsåvidt også din post) synes sikkert det er et kjempesmart ordspill, men seriøsiteten går altså rett i 0. Har sett tilsvarende der Erna Solberg omtales som "Verna" (formodentlig fordi hun angivelig verner om sine egne?).  Når jeg ser slikt framstår et ellers velskrevet innlegg bare som barnslig og useriøst.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elsassmann

Takk for tilbakemeldingene. :)

Takk for innspill, du har et poeng. Jeg skal prøve å unngå "name calling" neste gang. Språket mitt pleier å være preget av ironi, sarkasme... humor av og til! ;)

Har noen av dere "kontakter" i Elbilforeningen som kunne kanskje se litt på denne saken? Dette er noe kjempe alvorlig mener jeg.  :police:

Noe nytt kom i mellomtiden... https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2020/privacy-shield-avtalen-mellom-usa-og-eueos-er-opphevet/ Og det blir noe å passe på. For unngå slik problemer... velg en NORSK leverandør, hvor dataene lagres OG beholdes innen landet uten lekasje... o_O

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA