Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utestikk med 16 amp kurs lovlig?

Startet av Elbilusikker, onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22

« forrige - neste »

Elbilusikker

Lest en del om at mange sier man skal ha 10 amp kurs med b vern for å lade. Ikke mer og ikke mindre.

Hjemme har jeg en dobbel utestikk med 16 amp(2.5 ledere) og trolig b vern siden det ble nytt skap og kurs til denne i 2017.

Elektrikeren viste jeg skulle lade en hybrid den gang. Aldri hatt trøbbel med og lade hybriden hver natt i 3 år.

I dag så lader jeg en i3 94 ah. På denne stikken.

Spørsmålet er om dette er feil eller riktig i følge sånn det skal gjøres? Og eventuelt om det kan by på problemer?

Samt, kan man montere veggboks rett på denne kursen eller må man ha større kurs igjen for det? 


sjokomelk

Det har kommet nye regler, så hvis du skal lade bil med nødladekabel fast her, så er det bruksendring, og da må sikringen endres til en 10A og B-vern installeres hvis du ikke har det.
Du kan beholde 16A hvis det brukes blå industrikontakt istedenfor vanlig stikkontakt.

Det beste er å skifte ut stikket med en ladestasjon.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22Samt, kan man montere veggboks rett på denne kursen eller må man ha større kurs igjen for det?

Neida, der er mange av oss (meg selv inkludert) som bare har 16 A kurs til ladeboksen. Det fungerer helt greit. Om jeg skulle ha lagt opp en ny kurs til lading hadde jeg valgt så stor kurs jeg kunne, men om du har en eksisterende kurs på 16 A som fungerer er det bare å kjøre på med den.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

#3
Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22
Lest en del om at mange sier man skal ha 10 amp kurs med b vern for å lade. Ikke mer og ikke mindre.

Hjemme har jeg en dobbel utestikk med 16 amp(2.5 ledere) og trolig b vern siden det ble nytt skap og kurs til denne i 2017.

Elektrikeren viste jeg skulle lade en hybrid den gang. Aldri hatt trøbbel med og lade hybriden hver natt i 3 år.

I dag så lader jeg en i3 94 ah. På denne stikken.

Spørsmålet er om dette er feil eller riktig i følge sånn det skal gjøres? Og eventuelt om det kan by på problemer?

Samt, kan man montere veggboks rett på denne kursen eller må man ha større kurs igjen for det?
De nye reglene er for din sikkerhet, det har vist seg at Schuko ikke tåler høy kontinuerlig last på 16A. Det samme gjelder varmtvannsberedere men det har ikke tilbakevirkende kraft. Så selv om du ikke gjør noe ulovlig så kan det by på problemer.

Jeg ville kun unntaksvis ha benyttet Schuko, les nødlading - har sett nok av de med varmgang og det er ikke alle ladekabler som har temperatur overvåkning i pluggen.

Kjøpte for moro skyld en lader fra Alibaba, kan lade 20A fra Schuko og har IP68 (kan senkes i vann), påklistret alt av sikkerhet. Ved nærmere undersøkelse, ingen temperaturovervåking i pluggen, ikke 6mA RCD og IP rating var i beste fall IP21 (godvær) og loddekvaliteten var heller miserabel. Livsfarlige greier men billig, forstår godt at kravene for fast Schuko lading er såpass strenge.



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

cra

En ting jeg ikke skjønner er kravet om 10A kurs. Med 10A lader (som vel de fleste er nå?) så vil man jo likke må max av det kursen er laget for, mens om man lader på 10A på en 16A kurs så har man jo god margin. Er hele regelen kommet utelukkende pga shucko-stikket?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Oddaa

Svaret på dette er vel ja. 10A er for å unngå varmgang i Schuko.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rosstopher

Sitat fra: cra på onsdag 08. juli 2020, klokken 09:42Er hele regelen kommet utelukkende pga shucko-stikket?

Ja, for på andre typer stikk kan man lovlig lade mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Nils

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22
Elektrikeren viste jeg skulle lade en hybrid den gang. Aldri hatt trøbbel med og lade hybriden hver natt i 3 år.

Spørsmålet er om dette er feil eller riktig i følge sånn det skal gjøres?
Det kom ny versjon av NEK 400 i 2014. Da kom det "krav"* om maks 10A + b-vern på vanlig Schuko kontakt for "forbrukerkurser beregnet for forsyning av elektriske kjøretøy for ladeformål". Dette kom for å unngå varmgang og for å redusere risikoen for brann.
Hvis du bestilte kontakt for lading av hybrid i 2017 så har ikke elektriker fulgt gjeldende norm. I prinsipp kan du reklamere på arbeidet. Du kan kanskje bruke det som argument for å få en grei pris på installasjon av ladeboks.

*krav ligger i Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, NEK 400 er en norm som beskriver hvordan man kan oppfylle forskriften.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Elbilusikker

Takk for svar.

Men om laderen maks lader på 10 amp. Er problemet der for det?


automat

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:33
Takk for svar.

Men om laderen maks lader på 10 amp. Er problemet der for det?
Det er ikke i henhold til regelverket. Og det blir omtrent som å spørre om man kan kjøre i 90 km/t i en 80-sone. Det er en risikovurdering du selv står ansvarlig for.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Nils

Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

cra

Sitat fra: automat på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:00
Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:33
Takk for svar.

Men om laderen maks lader på 10 amp. Er problemet der for det?
Det er ikke i henhold til regelverket. Og det blir omtrent som å spørre om man kan kjøre i 90 km/t i en 80-sone. Det er en risikovurdering du selv står ansvarlig for.

Nei, det blir vel mer som å spørre om man lovlig kan kjøre 60 i en 80-sone (og det kan man jo, så lenge man ikke er til hinder for andre).

Hele regelen virker litt merkelig; man må dimmensjonere ned anlegget og (kan) lade på max av hva det tåler for å gjøre det lovlig, i stedet for at det er ulovlig med trekk over 10A, men anlegget kan være dimmensjonert for 16. På 10A kurs kan jeg ikke kjøre høytrykkspyleren og kompressoren, men jeg kan lovlig la reisende koble til laderen sin. Installerer jeg 16A så kan de ikke lovlig lade med sin 10A kabel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbilusikker

Sitat fra: Nils på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:03
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2



Oddaa

Schuko er normalt det svakeste punktet, og lik om kursen er 1,5 eller 2,5 mm2. Med begrensningen på 10A unngår man i alle fall at det benyttes 16A ladere på Schuko.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Maxwell_400

Sitat fra: Oddaa på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:53
Schuko er normalt det svakeste punktet, og lik om kursen er 1,5 eller 2,5 mm2. Med begrensningen på 10A unngår man i alle fall at det benyttes 16A ladere på Schuko.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Schuko er det svakeste punktet, mange skjøtekabler er på 16A og 1.5mm2. Det kommer an på forlegningsmåten til kabelen, er den i åpent rom eller inne i Glava isolasjon. Grunnen til at tverrsnittet på kabler har økt i Norge med årene er forbedret isolasjon i hus.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA