Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade Hyundai Kona på Tesla Wall Connector - funker ikke?

Startet av NSBkomfort, tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:06

« forrige - neste »

NSBkomfort

Hei, jeg prøver å hjelpe min far i gang med hjemmelading av hans nye Hyundai Kona. Han har kjøpt en Tesla wall connector (først og fremst pga pris sammenlignet med vanlige ladebokser). Har prøvd å lese meg opp på diverse forumer i forkant for å forsikre meg om at det skulle funke. Et av rådene var å sette DIP switch til «Legacy Mode». Ringte Tesla, men de sa den ikke skulle røres selv om vi skulle lade en Hyundai Kona, så vi lot den stå. Fikk prøvekjøre en Kona (før levering av min fars bil), men den ville ikke lade. Fikk da elektrikeren til å flippe over på «Legacy Mode», og fikk prøvekjøre ny bil. Denne gangen var ikke Kona inne, men vi fikk låne en Ioniq. Den ladet fint, og vi antok derfor at problemet var løst.
Forrige uka kom dagen da han fikk bilen levert, men Kona vil fortsatt ikke lade...
Testet å lade på min Salto vegglader (25A, 1-fas) - funker fint.
Min Tesla model 3 lader på min fars TWC (både med og uten «Legacy mode»), og displayet viser at den lader på 8 amp - 3 fas. Begynner å mistenke at det har noe med 1 fas vs 3 fas å gjøre?
Er det fordi TWC er satt opp med 3-fas at ikke Kona vil lade? I følge Hyundai, er dette nyeste modell, som skal støtte lading på 3-fas.... Men kanskje ikke fra en TWC?
Finnes det flere som har en Tesla wall connector og som prøver å lade en Kona? Tips til løsning?
-M

jkirkebo

Sitat fra: NSBkomfort på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:06
Hei, jeg prøver å hjelpe min far i gang med hjemmelading av hans nye Hyundai Kona. Han har kjøpt en Tesla wall connector (først og fremst pga pris sammenlignet med vanlige ladebokser). Har prøvd å lese meg opp på diverse forumer i forkant for å forsikre meg om at det skulle funke. Et av rådene var å sette DIP switch til «Legacy Mode». Ringte Tesla, men de sa den ikke skulle røres selv om vi skulle lade en Hyundai Kona, så vi lot den stå. Fikk prøvekjøre en Kona (før levering av min fars bil), men den ville ikke lade. Fikk da elektrikeren til å flippe over på «Legacy Mode», og fikk prøvekjøre ny bil. Denne gangen var ikke Kona inne, men vi fikk låne en Ioniq. Den ladet fint, og vi antok derfor at problemet var løst.
Forrige uka kom dagen da han fikk bilen levert, men Kona vil fortsatt ikke lade...
Testet å lade på min Salto vegglader (25A, 1-fas) - funker fint.
Min Tesla model 3 lader på min fars TWC (både med og uten «Legacy mode»), og displayet viser at den lader på 8 amp - 3 fas. Begynner å mistenke at det har noe med 1 fas vs 3 fas å gjøre?
Er det fordi TWC er satt opp med 3-fas at ikke Kona vil lade? I følge Hyundai, er dette nyeste modell, som skal støtte lading på 3-fas.... Men kanskje ikke fra en TWC?
Finnes det flere som har en Tesla wall connector og som prøver å lade en Kona? Tips til løsning?
-M

TWC fungerer ikke skikkelig med 3-fase lading av Model 3, så det er ingen stor overraskelse om det samme problemet finnes på Kona.

Jeg ville koblet den om til 1-fase og testet på nytt.

Generelt synes jeg ikke TWC er en veldig god ladestasjon, det er alt for mye rart med den (lekkasjestrøm som forvirrer BMW i3 for eksempel).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alagerqv

Sitat fra: NSBkomfort på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:06
Hei, jeg prøver å hjelpe min far i gang med hjemmelading av hans nye Hyundai Kona. Han har kjøpt en Tesla wall connector (først og fremst pga pris sammenlignet med vanlige ladebokser). Har prøvd å lese meg opp på diverse forumer i forkant for å forsikre meg om at det skulle funke. Et av rådene var å sette DIP switch til «Legacy Mode». Ringte Tesla, men de sa den ikke skulle røres selv om vi skulle lade en Hyundai Kona, så vi lot den stå. Fikk prøvekjøre en Kona (før levering av min fars bil), men den ville ikke lade. Fikk da elektrikeren til å flippe over på «Legacy Mode», og fikk prøvekjøre ny bil. Denne gangen var ikke Kona inne, men vi fikk låne en Ioniq. Den ladet fint, og vi antok derfor at problemet var løst.
Forrige uka kom dagen da han fikk bilen levert, men Kona vil fortsatt ikke lade...
Testet å lade på min Salto vegglader (25A, 1-fas) - funker fint.
Min Tesla model 3 lader på min fars TWC (både med og uten «Legacy mode»), og displayet viser at den lader på 8 amp - 3 fas. Begynner å mistenke at det har noe med 1 fas vs 3 fas å gjøre?
Er det fordi TWC er satt opp med 3-fas at ikke Kona vil lade? I følge Hyundai, er dette nyeste modell, som skal støtte lading på 3-fas.... Men kanskje ikke fra en TWC?
Finnes det flere som har en Tesla wall connector og som prøver å lade en Kona? Tips til løsning?
-M
Søsters Kona tok lading fra min TWC som er satt opp i Tesla-modus, 230V 32A 3-fas

Bidda

Vi hal 2 sånne og lader både min X og fruens Kona på begge. Nr 3 kommer snart på hytta  :+1:
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

TB

Ladet 2019 modell Kona på TWC som var satt opp med 22 kW i sommer, fungerte fint - Kona ladet på 7 kW.
Men, her var det da TN nett.

Kanskje IT nett, pluss trefas lager trøbbel?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alagerqv

Virker ikke slik, som nevnt over funket det fint med 230V 3-fas på søsters Kona.

alagerqv

Kan også legge til at TWC var satt opp i Tesla mode (default). Om man vipper ned DIP switch to vil mange biler som ellers ikke funker, funke. Og siste utvei er å kjøre 1-fas, da har absolutt alt jeg har testet på den virket, også en hårsår Polestar 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk

EmilieS

Hei,
Slenger meg på denne.
Har kjøpt meg en Kona2020 modell.  Mannen har Tesla S så vi har en TWC i garasjen. Jeg får ikke til å lade på denne. Den går over til å lyse rødt etter få sekunder etter den har koblet til.
Har prøvd å sette Dip switch to i legacy mode(ned)  og restarte, og å skru av og på sikringen men uten hell.
Vi har 230 3 fas. Hvordan endrer man ev. til 1 fas?
Andre tips tas i mot med takk.  :)

alagerqv

Dette virket helt fint på min søsters Kona på min TWC på 230 volt IT med 3-fas og laderen koblet i Tesla-modus. Tror hun har 2018/2019 modell bil.

Om du skal gjøre den om til 1-fas må du koble fra den ene 230V kabelen inne i laderen.

Bidda

Hmm...vi lader også Kona 2020 med TWC 230V 3-fas funker hver gang...
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA