Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tungvindt med hurtiglading?

Startet av Nitrius, søndag 05. juli 2020, klokken 22:58

« forrige - neste »

Nitrius

Ny elbil eier her, og hadde idag min første "test" av hurtiglading, og ja det er jo langt dyrer enn å lade hjemme, men hvorfor er det gjort så fryktelig tungvindt å komme i gang?

Det er jo x antall aktører og alle med sin egen app som man gjerne må innom å registrere seg på, er det noe måte å gjøre denne prosessen enklere på? Hadde jo foretrukket kort terminal ved laderne, eller eventuelt en måte å svipe bankkort/kredittkort på.

Fant også ut at Ionity er meget dyrt, dyreste til nå? Men om man registrerer seg via et annet selskap og bruker app'en deres istedenfor får man lov til å lade med halv pris, sier ikke nei til halv pris, men hvorfor er det slik? Virker jo helt blåst...

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Kristian O

Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Speeder

Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

RJK

Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?

Tror ikke det er mange av oss brukere som er uenig med deg der. Dette er tullete og unødvendig vanskelig. En brikke, registrert mot et valgfritt betalingskort, som alle operatørene kan verifisere mot, så burde ikke problemet med pris for bankterminal  + bruk være et problem. Og brikken burde da fungere hos alle operatører, og så kan man heller ha noen fordeler for de som i tillegg registrerer seg hos den leverandøren, f.eks. basert på forbruk.

For ladeoperatørene så er det t poenger for å beholde detvanskelig for oss. Det ene er nettopp at det er tungvindt å knytte seg opp, så man håper og tror at med en vanskelig løsning, så vil ikke folk orke å lete rundt etter alternativer, og vil forbli hos dem. Dermed så vil vær kunde være enda mere verifull. Helt uten å se poenget med at de kundene som er registrert hos konkurrenten, vil ha dette som argument for ikke å koble seg til hos dem.

Det andre er som sagt pris på terminal, samt avgifter til NETS/banken og at disse igjen krever prosenter av brukt beløp. Med få transaksjoner per døgn, så blir ikke de faste kostnadene fordelt godt nok, så hver transaksjon blir uforholdsmessig dyrt.

Mange sammenligner med brusautomater som har bankterminal, men glemmer å se på antall transaksjoner de normalt vil ha. Dessuten blir man ofte fakturert 2-3 kroner i tillegg til pris på varen på en brusautomat, så db blir fort godt bedre på disse.

Dog, antall terminaler kan reduseres ved at at man gjør som endel bensinstasjoner gjør, har en terminal som dekker flere pumper. Med god programvare i bunn, kan en terminal dekke alle ladepunkter. Det kan gjøres ved at man likt terminalene til Vy og Ruter, gjør alle valg på automaten, før man sender beløp til terminalen. Dette vil dog kreve at man har mere enn en eller to ladere per ladestasjon.

Usikker på om man kan løse dette ved flere rfid-lesere (en per lader/automat), som kan kommunisere mot en bankterminal, og at det kun kreves fysisk lesing fra selve terminalen i begrensede tilfeller, som f.eks. kun for uregistrerte brukere/ingen rfid-kort/brikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kristian O

Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?
Synes ikkje det er eit fryktelig stort problem. Brikke følger i en del tilfeller med ny bil, evt kan man skaffe seg det temmelig kjapt. Deretter er det ein engangsjobb å registrere bruker hos kanskje 4 leverandører. Deretter er det plug & play. Tipper dette er kanskje 10 minutters blodslit fordelt på to økter (skaffe brikke, registrere)  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Nitrius

Venter på brikke fra elbilforeningen nå, så det vil gjøre ting noe mer lettvint har jeg hørt, men det er først etter at det er satt opp.

Det er dette oppsettet som tar litt tid, og i mine øyne skulle det ikke vært nødvendig, skjønner ikke hvorfor laderne ikke kunne hatt noe form for kort terminal slik det er med drivstoffpumper, selv om det sikkert er en kostnad ved bruken.

Ladeselskapene vil vel gjerne ha data på ens bruk også, så mye ligger vel der, for idag skal man jo gjerne registrere seg overalt, ikke noe stort problem for min del, men det stjeler tid, og når det fra før av tar tid å lade bilen, så gir jo dette de som ikke ønsker å handle elbil enda et argument for hvorfor elbil er "dumt/feil".

Får håpe det kommer noen smartere løsninger i fremtiden.

RJK

Sitat fra: Kristian O på mandag 06. juli 2020, klokken 18:30
Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?
Synes ikkje det er eit fryktelig stort problem. Brikke følger i en del tilfeller med ny bil, evt kan man skaffe seg det temmelig kjapt. Deretter er det ein engangsjobb å registrere bruker hos kanskje 4 leverandører. Deretter er det plug & play. Tipper dette er kanskje 10 minutters blodslit fordelt på to økter (skaffe brikke, registrere)  ;)

For å komme i gang med lading i Norge, så er det nå flere enn fire som må være på plass. Og pga prisendringer, forskjellige prisplaner og tredjeparts ladeoperatører, så begynner det å bli endel.

Fortum, Grønn kontakt, BKK, Circle K og Ionity er de største, men spesielt for Ionity-lading, så bør du velge 3.parts ladeoperatører. Bare i det siste har jeg registrert meg hos Maingau, Enel X (juicepass gir deg ubegrenset lading i juli for 30 € eller cirka 330 NOK. Og før det har jeg brukt både Chargepoint, nextcharge, incharge, EinsEmobil, Plugshare, plugsurfing, Green <mobility, Shell Recharge og E-ON Drive

Legg så til "Bil i Oslo"og "ladda Elbilen" for Göteborg. Og enda er det flere det kan være greit å ha når man skal ut av landet. Har riktignok ikke brukt alle, men det er fordi jeg har bil som går å ladde hos Ionity, og som det foreløpig har vært mulig å ladde veldig billig hos.

Så, enkelt vil jeg ikke si det er om man ikke bare skal kjøre i Norge. Og jeg har sikkert glemt noen, eller ikke tatt med alle...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kristian O

Kjører vi til utlandet så blir det Tesla sine superladere for vår del ;)
I Norge har vi registrert GK, Fortum, Bilkraft og Circle K. Ionity sin filosofi provoserer meg, så dei blir boikotta. Trenger vi plutselig andre tilganger så rekner eg med at det lar seg ordne ganske kjapt.

Vi har komt oss fra Ålesund til Kautokeino i år med veldig lite problemer. Litt venting i Lofoten PG en defekt lader (også Lofoten). Ingen problem med ladebrikke, tilgang eller slike ting  :+1:

Om det er snakk om utlandet med andre biler enn Tesla så er eg enig i at det er tungvint med hurtiglading.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

daktari

Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange. Å lade da er enklere enn å tanke bensin.

Vil du ha større fleks kjører du de 3 store og billigste, Fortum, GK og BKK. Det tar max 1/2 time. Da er du rimelig godt dekket i Norge.

Vil du ha full flex legger du til CircleK, Ionity (helst fra en av de under) og Lade i Norge (mest destinasjonslading).

Skal du utenlands bør du ha en av Plugsurfing, MainGau eller NewMotion/Shell. Finnes andre også nevnt over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kristian O

Sitat fra: daktari på mandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange. Å lade da er enklere enn å tanke bensin.

Vil du ha større fleks kjører du de 3 store og billigste, Fortum, GK og BKK. Det tar max 1/2 time. Da er du rimelig godt dekket i Norge.

Vil du ha full flex legger du til CircleK, Ionity (helst fra en av de under) og Lade i Norge (mest destinasjonslading).

Skal du utenlands bør du ha en av Plugsurfing, MainGau eller NewMotion/Shell. Finnes andre også nevnt over.
Du skal ikkje reise særlig langt i Norge før du er i trøbbel med kun én leverandør. GK og Fortum er minimum om du farter litt rundt, helst BKK også.
Har du først brikke som kan legges inn hos fleire så er det 5 minutt meirarbeid for betydelig økt fleksibilitet. Man trenger ikkje leite for å finne turmål der en av leverandørene ikkje er representert.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange. Å lade da er enklere enn å tanke bensin.

SNIP


Det kan funke om man bare kjører noen få bestemte ruter i området man holder til i, hvor man vet at denne ene ladeoperatøren opererer i området.

Men så er det gjerne slik at visse steder, så må du som minimum ha minst to av de store, og håpe at man ikke støter på defekt lader, ihvertfall med visse biler.

Derfor var det og at jeg presiserte at dette gjelder først og fremst de som driver en viss andel langkjøring, og da med understreking på de som ønsker å bevege seg utenfor landegrensene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: daktari på mandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange.

Hadde det bare vært så enkelt, men mange utenlandske ladeoperatører har egne brikker som har et eget brikkenummer som så er linket mot RFID koden. Dermed får man ikke lagt inn andre operatørers RFID brikker.

Så utfordringene er mye større når man skal ut av landet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 23:07

Det kan funke om man bare kjører noen få bestemte ruter i området man holder til i, hvor man vet at denne ene ladeoperatøren opererer i området.

Er ikke mere enn ett par uker siden jeg kjørte nedover E16 med behov for lynlading. Da var f.eks kople eneste praktiske alternativ. På Vik var GK laderne defekte og kun Ionity innen rekkevidde for mange. Så GK og Fortum blir veldig fort snaut om man  ferdes utenom Oslo-gryta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 23:07

Det kan funke om man bare kjører noen få bestemte ruter i området man holder til i, hvor man vet at denne ene ladeoperatøren opererer i området.

Er ikke mere enn ett par uker siden jeg kjørte nedover E16 med behov for lynlading. Da var f.eks kople eneste praktiske alternativ. På Vik var GK laderne defekte og kun Ionity innen rekkevidde for mange. Så GK og Fortum blir veldig fort snaut om man  ferdes utenom Oslo-gryta.

Exactly my point. Det skal godt gjøres å ta bare en, som det (lett omskrevet) sies i en Smash(ing) reklame.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA