Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå er det på tide med en felles standard som fungere for hurtiglading

Startet av Mippen, lørdag 04. juli 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har vært El-bil eier i mange år og ser på meg selv som erfaren når det gjelder lading. Jeg har ladet på mange ulike ladere, men ikke så mye på Ionity og Circle K. I dag var jeg en tur forbi Dombås og ikke søren om jeg fikk til å lade selv om jeg forsøkte alt som sto. Jeg hadde for ordens skyld lastet ned app og registrert meg hos både Cirkle K og Ionity på forhånd. Jeg hadde lagt inn kredittkort og ladebrikke også. Jeg prøvde å laste ned e.on drive siden dette sto på laderen til Cirkle K. Det endte med at Cirkle K laderen reserverte 800 kroner for å ikke lade. Når folk som er vant til å lade ikke får til å lade er det dårlig. BKK ladere virket fint heldigvis. Det var flere som sto å bante og steiket og ikke fikk det til. Jeg syns alle ladere bør ha mulighet for kortbetaling slik at man ikke må ha apper og brikker for å kunne lade.
Fremtiden er elektrisk.

Samco


Orbit

Og skal Ionity-laderne på CK-stasjonen på Dombås i det hele tatt kunne benyttes med et CK kundeforhold? De synes ikke i CK-app'en. Det er litt forvirrende at ikke alle ladere på CK-stasjoner tilhører dem selv......

(Var innom der selv i dag, 3 av 4 ladere i bruk, alle uten problemer med start med RFID av varierende type. Var først innom BKK på andre siden da de stod ledige i app, men der var i praksis alle 150kW-laderne i bruk av elbiler som ikke hadde/klarte starte lading).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mippen

Jeg
Sitat fra: Samco på lørdag 04. juli 2020, klokken 23:23
Bruk heller RF ID brikker. Mye enklere og raskere

Jeg bruker utelukkende RF ID brikke, og har registrert den hos alle lade operatører. Den virket ikke hos Ionity og Cirkle K selv om alt var registrert på forhånd.

Jeg måtte derfor prøve alt som sto i "oppskriften" på ladestasjonen uten å få det til. Jeg var ikke den eneste.
Sitat fra: Orbit på søndag 05. juli 2020, klokken 00:00
Og skal Ionity-laderne på CK-stasjonen på Dombås i det hele tatt kunne benyttes med et CK kundeforhold? De synes ikke i CK-app'en. Det er litt forvirrende at ikke alle ladere på CK-stasjoner tilhører dem selv......

(Var innom der selv i dag, 3 av 4 ladere i bruk, alle uten problemer med start med RFID av varierende type. Var først innom BKK på andre siden da de stod ledige i app, men der var i praksis alle 150kW-laderne i bruk av elbiler som ikke hadde/klarte starte lading).

Hva gjorde du for å få de til å virke? Jeg prøvde både RF id kort, app og mobiltelefon. Prøvde også Cirkle K sin nettløsning og payment.ionity, men ikke noe virket. Ble i stedet reservert 800 kroner på kortet mitt selv om jeg ikke fikk ladet.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Hm, jeg har ladet på Ionity med Maingau kort, Maingau app, Juicepass app og PlugSurfing brikke. Alle disse virket uten større problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

De tre som ladet brukte RFID fra hhv Audi, Maingau og ChargePoint. Jeg har selv også brukt brikke fra  Plugsurfing der tidligere (men disse er nå enda dyrere enn selv Ionity, med 11,09 kr/kWh). Har CK-konto også, men har ikke prøvd denne hos Ionity.

Ionity sin egen betalingsløsning er så treg at laderen timer ut dersom du plugger i først. Den krever at du har gjort det meste klart i app frem til siste "OK" for betaling på mobilen før du plugger i laderen.
https://www.youtube.com/watch?v=YLe5jvx0NkI&t=25s
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 12:19
Hm, jeg har ladet på Ionity med Maingau kort, Maingau app, Juicepass app og PlugSurfing brikke. Alle disse virket uten større problemer.

Det er forsåvidt problemet til Ionity, at du må via 3.-parter for å få det til å fungere skikkelig. Det skal visstnok virke fra kort, og jeg har og koblet kortet mitt til Ionity sin egen app, men ikke søren om den vil virke.

Chargepoint har fungert flott fra RFID-kort inntil månedsskiftet, men tror de problemene jeg hadde kan skyldtes at de gikk over fra fastpris per ladesesjon til pris per kWh. Har ikke testet etter dette, men har i mellomtiden opprettet konto hos Maingau, samt kjøpt meg 1 måned "unlimited" (Juicepass for Juli måned) hos EnelX til den nette pris av 30 € eller ca 319,61 per nå (men 328,95 er blitt reservert på konto den 3.7).

Differansen på ca 10 kroner skyldes nok forskjellig vekslingskurs fra banken, siden den på nett ser ut til å ha samme kurs å som da jeg registrerte meg. Er jo og forskjellig kurs mellom digital transaksjon og fysiske kontanter, samt litt gebyrer, så nettkursen blir jo i realiteten kun veiledende.

CK-konto kan fint brukes hos Ionity. Pris med litt påslag, men du har tidligere sett det i Circle K-appen. Finner dog ikke de hos Ionity i Circle K-appen nå. Du finner de dog i Circle K ladekart på vanlig web. Dog heller ikke der vises prisen, men henvises til laderen og/eller "samarbeidpartnerens websider"...

EDIT: Fant prisen, 0,85 € her:

https://circlekcharge.no/ladestasjoner?gclid=Cj0KCQjw9IX4BRCcARIsAOD2OB2p6d0rxroQjyWriNmeA-wVavDZO9f0g0zTGoJoNFipY3dV2WYkh-saAmS3EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

Derfor burde det være mye lettere å lade. Det burde holde med et kredittkort eller en RF-id brikke med et kredittkort lagt inn. Hvis man hadde vært medlem hos den operatøren så hadde man fått fordeler, hvis ikke fungerer det som en vanlig betalingsløsning.
Fremtiden er elektrisk.

geear

Det kommer til å ende med at myndighetene må gripe inn i kaoset. Helt tragisk at bransjen ikke klarer få til noe bedre. Og det kommer sikkert til å legge krav på den ene som faktisk har fått til en smidig løsning også (Tesla).

turfsurf

Sitat fra: Orbit på søndag 05. juli 2020, klokken 12:22
Ionity sin egen betalingsløsning er så treg at laderen timer ut dersom du plugger i først. Den krever at du har gjort det meste klart i app frem til siste "OK" for betaling på mobilen før du plugger i laderen.
Mm, på Ionity skal du betale og starte lading før du plugger i. Står jo med klartekst på laderne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 18:35
Mm, på Ionity skal du betale og starte lading før du plugger i. Står jo med klartekst på laderne.
Får du pengene tilbake dersom ladingen ikke lar seg gjennomføre?

Jeg har til dags dato ikke hørt eller lest noe som gjør meg det minste interessert i å prøve å lade hos dem.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 18:35
Sitat fra: Orbit på søndag 05. juli 2020, klokken 12:22
Ionity sin egen betalingsløsning er så treg at laderen timer ut dersom du plugger i først. Den krever at du har gjort det meste klart i app frem til siste "OK" for betaling på mobilen før du plugger i laderen.
Mm, på Ionity skal du betale og starte lading før du plugger i. Står jo med klartekst på laderne.

Det er i tilfelle noe de har klistret på i ettertid, og da sannsynligvis etter at mange har meldt inn problemer. Jeg har ihvertfall ikke fått beskjed om at jeg gjorde det feil da jeg var i kontakt med brukerstøtte.

I realiteten skal det ikke ha noe å si om du plugger i laderen først, utenom når du eventuelt forsøker å betale med kort. Der er prosedyren endret i forhold til det som sto helt i starten.

Jeg har i alle tilfeller med betaling via RFID, enten brikke eller ladekort, koblet til bilen først, og så dratt kort/brikke foran leseren. Har funket gull i de aller fleste tilfeller, bortsett fra siste lading på vei hjem nå sist i juni. Da aksepterte den ikke Chargepointkortet. Men som sagt, jeg tror dette var i forbindelse med endring fra fastpris til pris per kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 18:35
Sitat fra: Orbit på søndag 05. juli 2020, klokken 12:22
Ionity sin egen betalingsløsning er så treg at laderen timer ut dersom du plugger i først. Den krever at du har gjort det meste klart i app frem til siste "OK" for betaling på mobilen før du plugger i laderen.
Mm, på Ionity skal du betale og starte lading før du plugger i. Står jo med klartekst på laderne.

Jeg håper jeg får igjen pengene. Det ble reservert 800 kroner på kortet uten å få ladet.
Fremtiden er elektrisk.

hanche

Sitat fra: Mippen på søndag 05. juli 2020, klokken 22:20
Jeg håper jeg får igjen pengene. Det ble reservert 800 kroner på kortet uten å få ladet.
Et reservert beløp på kortet får du automatisk tilgang til igjen etter en viss tid, hvis den som reserverte beløpet ikke faktisk belaster kortet. Men i mellomtiden betyr det at du har et tilsvarende mindre beløp til rådighet, og det kan være surt nok.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Magnus Hansen

Det burde jo vært en form for roaming slik at man alltid skal kunne lade via RFIDen selv om man ikke er kunde. Og så prisen vises på skjermen før ladingen starter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA