Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stiv pris?

Startet av Elbilusikker, fredag 03. juli 2020, klokken 00:38

« forrige - neste »

Elbilusikker

Hurtigladet på fortum sin i dag. 50kw stasjon. Ladet 14.130 kWh (35 min tid) til en pris på kr 140,-

Er ikke dette dyrt?

RJK

Nesten 10 kroner per kWh, da blir det dyrt å kjøre elbil. Spesielt om du får et forbruk opp mot 2 kWh per mil. Da er du på 20 kroner mila...

Ganger man prisen på 3,1 per minutt med antall minutter, så skulle du havnet på 108,50, som skulle gitt 7,68 per kW, som fremdeles er dyrt.

Har du betalt med SMS? Da er det 4 kroner per minutt, og da får du 140 kroner for den tiden. Du må laste ned appen og registrere deg som kunde, deretter koble visa-kortet ditt til appen/brukeren din, før du starter ladingen denne veien.

Skaff deg også ladebrikken for elbilforeningen eller NAF, i tillegg til eventuell brikke eller ladekort (backup) fra Fortum, og endel andre leverandører. f.eks. hos BKK og endel andre ladeoperatører betaler du da 1,25 per minutt, og 2,90 per kWh. Da ville samme ladingen kommet på 84,73, eller 5,99 per kWh og derved 12 kr. mila ved forbruk på 2 kWh per mil. Det er langt billigere, men fremdeles dyrt. Men så er det ikke hurtiglading man gjør til vanlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbilusikker

Tusen takk for svar.  Ladebrikke og app trengs ja.  Ble litt skremt av den prisen.

automat

Siden mange hurtigladeroperatører har en minuttfaktor inn i prisingen, vil ladehastighet påvirke kostnaden.

Ladehastighet påvirkes av to faktorer. Hvor fullt batteriet er(hastigheten kan gå ned allerede før 50%). Og temperaturen på batteriet. Der for lav temperstur er det vanligste problemet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Er dette på i3 94Ah? Ut fra smitteeffekt du fikk, tipper jeg du ladet ca fra 50% til 100%. Holder du deg i området under 85% på hurtiglading på denne bilen, får du samme energimengde på halve tiden (og derfor også halv pris hos Fortum). Batteritemperatur bør være over 20 grader når du starter lading. På sommer er utetemperatur som regel høy nok til å få full ladeeffekt også med «kald» bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chriso89


Elbilusikker

Sitat fra: Orbit på fredag 03. juli 2020, klokken 07:52
Er dette på i3 94Ah? Ut fra smitteeffekt du fikk, tipper jeg du ladet ca fra 50% til 100%. Holder du deg i området under 85% på hurtiglading på denne bilen, får du samme energimengde på halve tiden (og derfor også halv pris hos Fortum). Batteritemperatur bør være over 20 grader når du starter lading. På sommer er utetemperatur som regel høy nok til å få full ladeeffekt også med «kald» bil.

Ja i3 94ah. Stemmer, ladet fra ca 50-60 opp til 100 prosent. pga jeg hadde ikke lader hjemme første dagen.
Trodde ikke at bilen ladet opp til 100 prosent. Mener at hybridbilen vi har kun lader opp til 80 prosent på hurtigladere.

Elbilusikker

Sitat fra: chriso89 på fredag 03. juli 2020, klokken 11:07
ladet du med sms?

Ja ladet med SMS. Hadde ikke fått brikke eller ordna app.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA