Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel - hvilken produsent

Startet av jakoel, onsdag 01. juli 2020, klokken 09:58

« forrige - neste »

jakoel

Hei,

Skal kjøpe meg ladekabel til bilen jeg bruker i dag (Volvo T8). Jeg ønsker imidlertid å tenke litt langsiktig og ha en ladekabel som også kan brukes på en ren elbil når jeg går over til dette.

Volvoen har en maks ladeffekt på 3,3 kw og jeg antar at en enkel mode 3 type 2 kabel fungerer fint til dette. Slik jeg har forstått det kan jeg også kjøpe en 32A 3fas ladekabel og bruke på Volvoen og samtidig få en god ladekabel om jeg skulle fått meg en elbil om 1-2 år.

Jeg er usikker på hvilken kabelprodusent jeg burde gå for. Ser jo at f.eks. elbilgrossisten selger Mennekes, ITT CANNON etc. som jeg antar er velkjente produsenter. Ser ellers også at f.eks. Jula selger ladekabler, og mindre "kjente" merker som Inferno (Thansen), Besen, Duostar og lignende.

Har valget av produsent noe å si?

Får man en sikrere kabel om man putter litt ekstra penger i den?

Er det noen som kan anbefale en produsent?

jkirkebo

Sitat fra: jakoel på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:58
Hei,

Skal kjøpe meg ladekabel til bilen jeg bruker i dag (Volvo T8). Jeg ønsker imidlertid å tenke litt langsiktig og ha en ladekabel som også kan brukes på en ren elbil når jeg går over til dette.

Volvoen har en maks ladeffekt på 3,3 kw og jeg antar at en enkel mode 3 type 2 kabel fungerer fint til dette. Slik jeg har forstått det kan jeg også kjøpe en 32A 3fas ladekabel og bruke på Volvoen og samtidig få en god ladekabel om jeg skulle fått meg en elbil om 1-2 år.

Jeg er usikker på hvilken kabelprodusent jeg burde gå for. Ser jo at f.eks. elbilgrossisten selger Mennekes, ITT CANNON etc. som jeg antar er velkjente produsenter. Ser ellers også at f.eks. Jula selger ladekabler, og mindre "kjente" merker som Inferno (Thansen), Besen, Duostar og lignende.

Har valget av produsent noe å si?

Får man en sikrere kabel om man putter litt ekstra penger i den?

Er det noen som kan anbefale en produsent?

Jeg har vært borti kina-kabler som er noe "ræl". Pinner som korroderer, tykk og veldig stiv kabel med ledere som ryker etter noen år osv. Så ja, man får en bedre kabel om man putter ekstra penger i den. De jeg har gode erfaringer med er Mennekes og ITT. Sikkert flere som er bra også. ITT selger jeg forøvrig selv, du kan få de en del billigere hos meg (www.ladespesialisten.no).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Jeg ville heller kjøpe en ladekabel tilpasset bilen du har i dag, enfase, 16A. Den er tynnere, lettere og smidigere enn en kabel tilpasset en elbil med skikkelig innebygd lader. Selg Volvoen med kabel og få med kabel når du kjøper elbil en gang senere.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

#3
Vi har bokstavelig talt utrolig god erfaring med Kina kabler fra Duosida. Besen bruker samme kabel, bare egne plugger.

Enig i å kjøpe kabel til bilen du har nå; ikke til en du kanskje kjøper om noen år.

Nesten som dekk. En kjøper ikke dekk for å ha til neste bil...

En liten "funfact". Når vi priser utstyret må vi ta høyde for potensielle reklamasjoner. Dermed blir det mest driftssikre utstyret rimeligere enn utstyr med utfordringer.

Dermed følger kvalitet prisen, men gjerne motsatt vei enn hva en tror.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA