Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mediaomtale og tester av e-2008

Startet av Trond.m, tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:10

« forrige - neste »

Trond.m

https://www.dinside.no/motor/en-ny-elektrisk-bestselger/71868708

Må si at denne artikkelen virker veldig lite balansert. Å utrope denne bilen med relativt beskjeden rekkevidde til beste elbilkjøp kan tyde på at journalisten ikke er helt nøytral. At bilen verken kan trekke henger eller ha sykler på krok blir bagatellisert.

SurSnasen

Den får jo karakter ut fra (slags) kategori. Hengerfeste er kjekt å ha for mange, men nå har jo for eksempel Model S solgt over 20000 eksemplarer uten muligheter for hengerfeste. Model 3 solgte de første ca 7000-8000 før den fikk mulighet for hengerfeste.

Peugeot e-2008 er en liten SUV (selv om jeg synes SUV-begrepet er strukket litt langt). Mangel på hengerfeste på mindre biler er det få som bryr seg om, og kan evt være et lite trekk.

I dag er det to uker siden jeg hentet ut vår e-2008. Og jeg har blitt meget positivt overrasket over denne bilen. Den er meget lettkjørt, svært komfortabel og meget støysvak. Aksellerasjonen river ikke skinnet av pølsa, men holder i rikt monn. Interiørkvaliteten er meget god, og ingen antydninger til knirk eller vridninger. Alt i alt svært godt sammenskrudd.

Rattet er lite/kompakt. Noen liker det, andre hater det. Selv synes jeg det er på det jevne. Irriterende ved trang bynavigering, men flott på landeveien. Infoskjermen (speedometer) havner mellom vinduet og toppen av rattet, noe jeg synes er en fin mellomting mellom HUD og tradisjonell infoskjerm bak rattet.

Infotainmenten har forbedringspotensiale, men er helt grei. Snittforbruket på første 800 km, med god blanding av våt og tørr veibane, landeveiskjøring, motorvei, og en del småkjøring både høyt og lavt, ligger på 15,7 kWh pr 100 km.

Lading på langtur har jeg ikke fått prøvd, men bilen får nok sin ilddåp om en ukes tid på langtur.

Er jeg enig i 6'er på terningen? Tja, ikke helt. En sterk 5'er har jeg mer tro på. Litt trekk for en infotainment som henger litt igjen. Ryggekameraet hadde fortjent en mer høyoppløst og skarpere skjerm, og ikke minst en litt bedre grafikkprosessor som kan gi høyere oppfriskingsrate. Ellers er bilen rett og slett en aldri så liten fransk åpenbaring for meg som alltid har vært skeptisk til franske biler etter noen mindre overbevisende prøveturer opp gjennom årene.

daktari

Tok en kort prøvetur og ble ganske imponert over komfort, støy og kvikkhet. Mye mer attraktiv enn Leaf mtp lading, men også interiørets kvalitet og skjermens moderne og kvikke GUI. Likte den også bedre enn koreanske der jeg synes E-Niro er ganske så traust innvendig.
Denne bør kunne bli en storselger.
25 cm lenger bil hadde gjort seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

daktari :+1: :+1: ja size does matter som de sier.... Det er hvertfall en helt kongebil, det er helt sikkert. Har bare sett de på veiene her jeg bor og de virker store på avstand... sikkert på grunn av SUV formen. Gleder meg til å få prøvekjørt en e-2008!


Daktari skrev: "25 cm lenger bil hadde gjort seg."

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. august 2020, klokken 16:16
daktari :+1: :+1: ja size does matter som de sier.... Det er hvertfall en helt kongebil, det er helt sikkert. Har bare sett de på veiene her jeg bor og de virker store på avstand... sikkert på grunn av SUV formen. Gleder meg til å få prøvekjørt en e-2008!


Daktari skrev: "25 cm lenger bil hadde gjort seg."
Ja. I mellomklassen sub 400k må dette være toppen, gled deg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Radial

https://www.dinside.no/motor/et-godt-kjop---med-kompromisser/72751260

Akkurat det jeg følte når jeg sjekka ut 2008.
Fin og tøff bil, men litt for trang til familier med bakovervendte barn og barnevogn.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

TeslaBjørn sin banankassetest. Gjør det overraskende godt vil jeg hevde:
https://youtu.be/4vodGiO7-PI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


z4rd

Generelt mye positivt her. Har jeg forstått det riktig at denne modellen kun leveres som FWD?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Sitat fra: gigafactory på mandag 07. september 2020, klokken 20:04
Meeeget bra støynivå:
https://www.youtube.com/watch?v=m6cpi3h9qP0&t=263s
Wow, e-tron-nivå! Jeg synes subjektiv ved en kort prøvekjøring i byen at det var et meget lavt støynivå. Ikke overraskende at franske gjør det bra på komfort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: z4rd på mandag 07. september 2020, klokken 20:12
Generelt mye positivt her. Har jeg forstått det riktig at denne modellen kun leveres som FWD?
Jepp, som alle andre i Golf/Leaf-klassen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sikkert bedre enn e tron også. Synes e tron støyet som en trikk i lave hastigheter. Snodig lyd av den som jeg vil anta ikke er i 2008

daktari

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 21:57
Sikkert bedre enn e tron også. Synes e tron støyet som en trikk i lave hastigheter. Snodig lyd av den som jeg vil anta ikke er i 2008
Du hører motoren i e-2008. Det er nok noe individuell forskjell på e-troner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA