Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Haugesund -Trondheim med Leaf 40 kwh

Startet av e-curious, tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:59

« forrige - neste »

e-curious

Hei,
er det noen som har anbefalinger til reiserute?  Det kommer gjerne opp forslag i ulike ruteplanleggere som ikke er aktuelle, fks på grunn av vegstandard/stigning.  Hvor ofte bør/kan en hurtiglade pr dag?.  Jeg er også  redd for ladekø nå i ferien.  Planlegger å reise i slutten av juli.

RJK

Sitat fra: e-curious på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:59
Hei,
er det noen som har anbefalinger til reiserute?  Det kommer gjerne opp forslag i ulike ruteplanleggere som ikke er aktuelle, fks på grunn av vegstandard/stigning.  Hvor ofte bør/kan en hurtiglade pr dag?.  Jeg er også  redd for ladekø nå i ferien.  Planlegger å reise i slutten av juli.

Stigning er vel egentlig ikke noe å være veldig redd for, da elbiler er glimrende til å klatre med. Og må du av en eller annen grunn senke farten eller stoppe midt i en bratt bakke, er ikke dette noe problem, ihvertfall ikke på sommerføre.

Greit, du bruker mere batteri på klatring, men da man fort gjenvinner inntil 80 % av merforbruket på stigning (koster uansett strøm å forflytte seg bortover), så er det viktigste å ha litt å gå på når du skal opp.

Bare beregne at du har litt å gå på når neste lader dukker opp, så går det fint. Husk at høy hastighet på motorvei som oftest spiser mere batterikapasitet enn litt stigning, så¨lenge du og skal nedover...

Leaf har 2 ulemper, det ene går på #chargegate, altså pga manglende kjøling så liker ikke Leaf seg når du lader gang 2 og 3 samme dag om den ikke får kjølt seg ned i mellomtiden. Problemene skal dog være mindre etter software-fiks.

Det andre "problemet" er at den bruker ChaDeMo, som egentlig ikke er noe feil med, men problemet er at der det finnes slike, så deler den plass med CCS, og det er ikke alle stasjoner som takler at det lades både fra CCS og ChaDeMo samtidig, samt at det er langt flere CCS-ladere tilgjengelig. Kombiner dette med at det ofte er få ladere ved hvert sted, så er mulighetene for å oppleve ladekø, langt større. Det kan derfor være lurt å unngå de store utfartstidspunktene, og de mest populære reisemålene.

Foruten dette, er Leaf en veldig OK bil med greit med plass, og glimrende til å kjøre tur med. Men er du ikke særlig vant til langtur, så husk at det er greit med pauser, og ikke planlegg for lange dagsetapper. Gjør heller kjøreturen til endel av reisen, ognyt stedene du kommer innom.

Ellers er det vel ingen grenser for hvor mange ladinger man kan/bør ta, annet enn det som er nevnt over, og hvor mange du faktisk rekker på en dag.

Er ikke veldig kjent på ruta du skal ta, så selve ruteforslaget overlater jeg til andre å komme med, men med avstanden vi snakker, så bør du vel kunne komme frem på 2, maks 3 ladinger på korteste rute. Ser dog at ABRP har 3 alternativer, som riktignok gir deg flere men kortere ladestopp, da den fokuserer på kortest mulig reisetid. Her er det dog tatt med i betraktning mer bagasje bl.a.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=2ea228c3-3f02-4115-af4f-8a02cf1aaf3c
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chriso89

i sommerferien vil du få minst ladekø om du kjører veldig tidlig eller sent  på dagen.  ellers vil leafen i varmen starte rapidgate fra og med 3 lading.  så burde ikke ha mer en det om dagen

Marius Kotsbak

Starter fra 2. med 40 kWh batteri, som er det som spørres om her. Om ikke "fixen" flytta den et hakk.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 02. juli 2020, klokken 15:09
Starter fra 2. med 40 kWh batteri, som er det som spørres om her. Om ikke "fixen" flytta den et hakk.

Mener å ha lest at fiksen rett og slett er å dempe maksfart når tempen når et visst nivå og samtidig sørger for at ytelsen dempes noe for å unngå for varme batterier, og sånn sett utsette når det blir så alvorlig at farten går drastisk ned. Bedre å dempe "spurten", for å klare "mellomdistansen", selv om "maraton" fremdeles er problematisk. Dermed så skal det mere til før man får merkbart dårligere ytelse.

Men det viser jo hvor viktig det er med aktiv kjøling, så man kan jo undres hvorfor Nissan ikke vil ha varmepumpe på disse bilene. Nå kommer jo selv Tesla med dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Mener fiksen optimaliserer for mellomdistanse på bekostning av ytelse for langdistanse. Derfor er den kanskje ikke med som standard.

Leaf har hatt varmepumpe fra 2013-modellene. Tesla bare som har nekta hittil.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

Var ikke rapidgate fixen bare en oppjustering av maks batteritemperatur? Mener noen målte og så at maks temp var flyttet fra 40-tallet til 50-tallet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 02. juli 2020, klokken 19:30
Mener fiksen optimaliserer for mellomdistanse på bekostning av ytelse for langdistanse. Derfor er den kanskje ikke med som standard.

Leaf har hatt varmepumpe fra 2013-modellene. Tesla bare som har nekta hittil.

Var upresist skrevet av meg, det stemmer at de har varmepumpe. Men de har fremdeles ikke aktiv kjøling av batteriene som var påpekt som hovedproblemet/årsak for #rapidgate, bare oppvarming forkalde områder som Norden..

Tesla har ikke hatt varmepumpe, men har likevel hatt aktiv kjøling av batterier, men benyttet væskekjøling og termisk kjølemedium. Nå kommer tydeligvis varmepumpe også til Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA