Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjørt

Startet av dundun, fredag 26. juni 2020, klokken 13:25

« forrige - neste »

dundun

Nå har jeg endelig fått prøvekjørt, og sitter igjen med et veldig godt førsteinntrykk!

Liten, leken og godtsammenskrudd bil med masse fancy teknologi og en svingradius som fikk meg til å le høyt. Flotte seter, kjip treimitasjon, gode skjermer.

Er litt i tenkeboksen ang. bestilling, men er veldig fristet!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

batterimannen

Teslabjørn har den til 2 uker med testing nå. Har allerede kommet ut to videoer. Kan være greit å følge med på dem om du vurderer bilen?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

goggo

#2
Jeg prøver stort sett å være en positiv fyr og forsøker å fokusere på det gode i nye elbiler og andre tekniske duppeditter som kommer på markedet :)

Når det gjelder Honda E så er det jo mye morsomt og fancy der, og designen er jo også spennende for en bil som hovedsaklig skal være en by-bil.

MEN! Jeg synes faktisk det er på sin plass å komme med en sterk advarsel til de som vurderer å kjøpe denne bilen. Alle vi med litt elbil erfaring  vet jo at med så liten rekkevidde så kommer man fort til kort.

Her er min første reaksjon fra da jeg prøvesatt bilen for noen måneder siden.
Sitat fra: goggo på søndag 01. mars 2020, klokken 09:39
Flott bil med fin design, og sikkert populær som spillkonsoll for kidsa.
Men fikk litt "Trilling flashback" av den GOMen der.
Merk at jeg snakker om I-Miev trillingene - og ikke E-UP trillingene.

Jeg synes Bjørn Nyland sier det veldig bra her; se tittelen på hans videoer.

mvh
Hugo

EDIT: Her er videoene  https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Samco

Liten og kul men ... nei takk

Øyvind.h

#4
Om en klarer seg med rekkevidden og plassen må jeg si dette er den desidert kuleste småbilen på markedet. Endelig en bil som ser litt ut som en kul prototype både innvendig og utvendig!
Hadde jeg vært i markedet for en bil nr 2 til småkjøring hadde jeg ikke vært i tvil!
Mtp kameraspeil tror jeg dette er første bil jeg har sett som har en bra implementering av disse. Ryggespeil svitsjes mellom kamera eller ordinært speil med en spak, skjerm for sidespeil er plassert høyt og ut til sidene mtp at en uansett må sjekke blindsone. Flere nyttige funksjoner som AC strøm, tilkobling HDMI +++.
Håper noen i nabolaget kjøper en :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

#5
Som jeg har sagt tidligere har jeg liten forståelse for holdningen om at en elbils kvalitet kan regnes ut fra rekkevidde og pris. Det er rett og slett noe tull og viser totalt manglende forståelse for bilinteresse. Ikke alle velger bil med fornuften. "Space not good", "Range not good" kan også beskrive en Ferrari. Selvsagt er en Leaf et mer fornuftig valg, men for oss som vurderer Honda E eksisterer ikke Leaf og Zoe - de er rett og slett ikke i nærheten av å være aktuelle kandidater. Da kjører jeg heller gammel bensinbil.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Øyvind.h

Rekkevidde og plass er jo opp til hver og en. For noen vil 10-20 mil være mer enn nok, for andre ikke. Eneste store drawback jeg ser er horisontal ladeluke. Finner sikkert løsning på det også, men for meg som lader utendørs hele året kan det potensielt være så problematisk at jeg ikke kunne hatt den. Ellers er den veldig kul på mange områder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: dundun på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:23
Som jeg har sagt tidligere har jeg liten forståelse for holdningen om at en elbils kvalitet kan regnes ut fra rekkevidde og pris. Det er rett og slett noe tull og viser totalt manglende forståelse for bilinteresse. Ikke alle velger bil med fornuften. "Space not good", "Range not good" kan også beskrive en Ferrari. Selvsagt er en Leaf et mer fornuftig valg, men for oss som vurderer Honda E eksisterer ikke Leaf og Zoe - de er rett og slett ikke i nærheten av å være aktuelle kandidater. Da kjører jeg heller gammel bensinbil.

Forsåvidt enig med deg i det du sier, og jeg ser ingen problemer med de som har erfaring nok til å vurdere at rekkevidden er god nok for sitt behov.
Det jeg tenkte på med min advarsel lengre opp i tråden er mere de som er førstegangskjøpere og ikke blir fortalt av Honda selgeren at denne bilen har betraktelig mindre rekkevidde enn andre nye elbiler i samme prisklassen.
Vi har jo for eksempel sett at mange har klart å kjøpe forrige modell av Zoe uten å få med seg at de ikke kan hurtiglade og ikke kan lade på IT nett, selv om det har vært drøssevis av advarsler i media om dette.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

batterimannen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juni 2020, klokken 11:38
Endelig en bil som ser litt ut som en kul prototype både innvendig og utvendig!

Ja, i tillegg til BMW i3, så er den en av de mest "prototype-aktige" i produksjonsversjon. Synes allikevel at Honda E ikke har så kult design, men liker at de lager en småbil full av bra funksjoner og teknologi.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

odahle

Selv om den ikke har rekkevidden, så er det utrolig mye som frister med denne bilen. Som dere nevner, få andre biler so jeg syns er så kul som denne! Litt den samme følelsen jeg fikk med BMW i3 første gangen. Hadde jeg ikke hatt behov for plass til barnevogn og flere barneseter i nummer to bilen, så hadde denne absolutt vært spennende. Mer enn nok rekkevidde som matpakkebil i hverdagen, spør du meg.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

dundun

Anbefaler prøvekjøring! Veldig annerledes å kjøre enn det meste jeg har prøvd av småbil, minner mest om en Mini. Jeg kjøper neppe i denne omgang pga kjipe etterlikningsmaterialer og litt jalla ux, men liker den godt!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Electric cars in Norway

Så E nå i dag på veien rett ved Honda i Bærum på Billingstad. Den var ute å luftet seg sikkert med en kunde og en bilselger. Må legge til at jeg synes den ser veldig tøff ut da. Veldig spesiell med den snuta med de frontlyktene. Herlig :+1: :+1:

chrjh

Prøvekjørt. Meget bra design og bra byggekvalitet, men skuffende rekkevidde, motorkraft og ladekapasitet. Det ble vel forespeilet opp til 100 kw. Denne vil nok bli en ny CRZ flopp for Honda. Kanskje vi vil se EV sportsbil konseptet som ble vist samtidig med Honda E i nær framtid som vil rette opp mange av disse tingene?

dundun

#13
Ombestemte meg og kjøpte i dag. Får den på onsdag (utstillingsbil).

Bytter ut en i3 18hWh så rekkevidden blir er stort hopp opp (men var helt happy med i3 også!)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Diravi

Nå har jeg også prøvekjørt den, i Ålesund. Plassmessig akkurat slik testerne beskriver den. Bagasjerommet er virkelig mikroskopisk. Skal du pakke i koffert får du bare plass til en cabin baggage pluss noen myke ting. Men det er vel ikke hovedpoenget.

Kjøretur på en drøy halvtime, dels på dårlig landevei 50-60-sone og dels på Europavei 70-90+, sliten og ru asfalt, våt veibane, delvis regn. Noe tråkling i rundkjøringer, et par-tre kraftige akselerasjoner. Med andre ord typisk hverdagskjøring her på Vestlandet.

Startet med 99%, kjørte 43 km, hadde igjen 166 da jeg parkerte. Og dette er Advance-utgaven som vel skal greie 210 km, så det stemmer jo på en prikk. Så rekkeviddemessig holder den tydeligvis det lille den lover.

Komforten får klart godkjent på dårlig og slitt veibane med en god del humper. Det er en del hjulstøy, men i praksis ikke mer enn i vår Tesla Model S (2016) over samme terreng. Bilen er lettkjørt. For oss som har kjørt elbil i flere år born er den ikke så bemerkelsesverdig «kul» å kjøre som en del testere lovpriser den for å være. Lettkjørt og stødig på foten, og behagelig. Helt grei motorkraft. Interiørfinish er også fin nok.

Kameraspeilet er vanskeligere å lese enn vanlig speil, men regner til gjengjeld ikke ned. Sidespeilene fungerer bedre. Litt overgang å rygge med denne når man kommer fra Tesla, skjermen er jo plutselig så liten. :-D

Defintivt en bil vi skal ha i bakhodet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA