Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tippetråd pris Enyaq

Startet av OleBrummen, mandag 22. juni 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:02
Det var på motor.no jeg leste 1400 kg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da var det sikkert RS som på det bildet overfor sier.
Det var ikke spesifisert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

batterimannen

De la ut hele prislisten rett etter lanseringen:
https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0077aff6-f81c-428c-8ba0-f28c09f23987/ENYAQ-iV-prisliste.d7e9b1769e91e0b135e7d6ebc15a85dd.pdf?fbclid=IwAR0B9Nq92-V3Eg99MB_U-q34QzsDhNSismgp_wPYr-q2JbFTzw3_5CEy1h0

Hvis man tar en iV 80X og går all in, så blir det 620 000, om jeg ikke har regner noe feil.
Vil si at man kan få en ok bil til 550 000.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

SurSnasen

Sitat fra: s3xy på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:52
Skuffende... da blir TMY

Sliter litt med samme valget.

Fordeler TMY:
- ladenettverk
- mer bagasjeplass
- høyere ladehastighet
- Raskere aksellerasjon

Fordeler Enyaq:
- HUD med AR
- Massasjesete på førerplassen (nice to have, men ikke noe absolutt)
- Matrix LED
- 360-kamera
- Forhandlernettverket
- Delingsnett mellom bagasje og passasjerer
- Ratt med sensorer som "kjenner" at man holder i rattet, så man slipper å måtte nappe i rattet hvert 10. sekund når man kjører med førerassistanse/lane keeping

For eget vedkommende er ladeeffekten på 125 kW på Enyaq tilstrekkelig, sammen med rekkevidden på 80-modellene. Ladenettverket til Tesla er nice to have, men ikke noe vi egentlig føler vi har behov for. Raskere aksellerasjon er kjekt å ha en veldig sjelden gang i blant.

Forsikringspris vet vi ikke på Enyaq ennå, ei heller Model Y. Men om Y blir noenlunde som Model 3, og Enyaq følger vanlig Skoda-prising, vil det skille noen tusen i året i favør Enyaq.

Mach-E har jeg nå avskrevet. ID.4 blir spennende å se, men blir nok ganske lik Enyaq, bare litt høyere i pris.

Ligger for øyeblikket på dødt løp mellom Enyaq og Model Y. Men så var det dette med å måtte vente minimum et halvt år ekstra på Model Y. På den annen side; klarer meg utmerket med dagens bil...

Pris på Model Y som jeg har konfigurert og lagt forhåndsreservasjon på, havner pt på 500 000 kroner. Men da mangler FSD og vinterdekk. Enyaq konfigurert etter min smak havner på 546 000 kroner før vinterdekk.

tornaldo

Det ligger vel an til at både Model  Y og Enyaq 80X kommer til sommeren 2021, skal man tro hva Skoda og Tesla har sagt selv.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Guleböj

Noen som har hørt noe mer angående storkunderabatt?

SurSnasen

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 01. september 2020, klokken 23:09
Det ligger vel an til at både Model  Y og Enyaq 80X kommer til sommeren 2021, skal man tro hva Skoda og Tesla har sagt selv.

Tesla har vel ikke sagt noe som helst? Ikke hørt et kvekk fra de etter at jeg la inn reservasjonen min 15. mars 2019. Bare en haug med rykter. Fabrikken ved Berlin skal vel være i gang med test-produksjon i løpet av våren. Så tar det en stund før serieproduksjonen kommer seg godt i gang. Og man vet jo ikke noe som helst om hvor man står i køen.

Så jeg blir meget (positivt) overrasket om det blir sensommeren 2021 i stedet for jul 2021 før de har god kontroll på utleveringer til Europa.

Har vel en uke på meg fra i morgen med å bestemme meg for Enyaq for å kunne dra fordel av gruppe 1-plassen min. Blir et vrient valg.

kodax

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 01. september 2020, klokken 23:05
Sitat fra: s3xy på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:52
Skuffende... da blir TMY

Sliter litt med samme valget.

Fordeler TMY:
- ladenettverk
- mer bagasjeplass
- høyere ladehastighet
- Raskere aksellerasjon

Fordeler Enyaq:
- HUD med AR
- Massasjesete på førerplassen (nice to have, men ikke noe absolutt)
- Matrix LED
- 360-kamera
- Forhandlernettverket
- Delingsnett mellom bagasje og passasjerer
- Ratt med sensorer som "kjenner" at man holder i rattet, så man slipper å måtte nappe i rattet hvert 10. sekund når man kjører med førerassistanse/lane keeping

For eget vedkommende er ladeeffekten på 125 kW på Enyaq tilstrekkelig, sammen med rekkevidden på 80-modellene. Ladenettverket til Tesla er nice to have, men ikke noe vi egentlig føler vi har behov for. Raskere aksellerasjon er kjekt å ha en veldig sjelden gang i blant.

Forsikringspris vet vi ikke på Enyaq ennå, ei heller Model Y. Men om Y blir noenlunde som Model 3, og Enyaq følger vanlig Skoda-prising, vil det skille noen tusen i året i favør Enyaq.

Mach-E har jeg nå avskrevet. ID.4 blir spennende å se, men blir nok ganske lik Enyaq, bare litt høyere i pris.

Ligger for øyeblikket på dødt løp mellom Enyaq og Model Y. Men så var det dette med å måtte vente minimum et halvt år ekstra på Model Y. På den annen side; klarer meg utmerket med dagens bil...

Pris på Model Y som jeg har konfigurert og lagt forhåndsreservasjon på, havner pt på 500 000 kroner. Men da mangler FSD og vinterdekk. Enyaq konfigurert etter min smak havner på 546 000 kroner før vinterdekk.
Fordeler Tesla:
- Mange års erfaring med å lage elbil og tilhørende fungerende software.
- Autopilot som for det meste fungerer strålende (og vil bli bedre;)
- Enormt glasstak (fantastisk ved bla overnatting i bilen, som jo har camp-mode)
- bedre rekkevidde (vs 80x)
- Gratis navigasjon- Stor skjerm med mye underholdning (hvis man liker denslags)
- Ingen binding ved bestilling/tilbakelevering inntil 14 dager etter mottatt bil
- ikke dieselgate (men mye rart som kommer fra Musk ellers da;)

Enyaq sin styrke mener jeg ligger i de billigste utgavene. Dersom man klarer seg med dem, vil man få mye elbil for pengene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tjafsaren

Stemmer det at billigste får 11s til 100, og hurtiglading på 50kW?

Magnus Hansen

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. september 2020, klokken 09:04
Stemmer det at billigste får 11s til 100, og hurtiglading på 50kW?

50 og 60 modell får 100kW hurtiglading. 80 maks 125kW. De to minste batteriene får hhv 11.4s og 8.7s til 100km/t.

0-100km/t på 11.4s er seriøst tregt

Stikkkontakt

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. september 2020, klokken 09:04
Stemmer det at billigste får 11s til 100, og hurtiglading på 50kW?

0-100 stemmer, men ifølge prislisten får den 100kw lading. Den er egentlig standard med 50kw,så den er specet opp i norgesutgaven.

torlie

Min konfig via konfigurator som nettopp åpnet for pulje 1, sitter på gjerdet inntil den er hos forhandler, tar da ny avgjørelse.
Har de noen prosenter mtp rabatter å gi så den kryper mot 600 blank er det mulig det blir kjøp.

Totalpris
633 309 kr


iV 80X
479 320 kr
Eksteriør:
Moon White Metallic
+ 5 800 kr
20'' Vega sølv lettmetallfelger
+ 6 500 kr
Interiør:
Suite
+ 16 500 kr
Utstyr:
Familiepakke
+ 3 800 kr
Infotainmentpakke Pluss
+ 16 800 kr
Parkeringspakke Pluss
+ 9 500 kr
Komfortsetepakke Pluss
+ 5 500 kr
Lyspakke Pluss
+ 6 900 kr
Førerpakke Sport Pluss
+ 12 500 kr
Bagasjeromspakke
+ 3 200 kr
Tosidig bagasjeromsmatte
+ 600 kr
Delingsnett
+ 1 900 kr
ŠKODA Sound System
+ 9 600 kr
Hengerfeste
+ 9 800 kr
Panoramasoltak
+ 10 200 kr
Komfortpakke Pluss
+ 5 300 kr
Tilbehør:
Tilbehørspakke 19"
+ 26 500 kr
Forsikring
USB-C til USB A adapter
+ 99 kr
Takstativ
+ 2 990 kr
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Magnito

Puh.. Akkumulert blir det jo en del penger.

Hva som er must-haves, og hva som bare er nice to have her? Hvor stor forskjell er det på interiørpakkene f.eks?

Stikkkontakt

Ja, å kjøpe bil uten illuminert grill er det jo bare idioter som gjør. Hvordan klarte vi oss egentlig uten det i 2020?

Magnus Hansen

Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..

Guleböj

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 09:42
Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..

Det er vinterhjul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA