Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: OleBrummen på mandag 22. juni 2020, klokken 19:18

Tittel: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: OleBrummenmandag 22. juni 2020, klokken 19:18
Alle er jo spent på pris. Tenkte en tipletråd for pris kunne vært moro. Her er mine 5 cent. Heder og ære til den som kommer nærmest i anslag!

Enyaq iV 50: 55 kWh: 380 000
Enyaq iV 60: 399 900
Enyaq iV 80: 430 000
Enyaq iV 80X: 460 000
Enyaq iV vRS:  480 000

Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Daniel_0007mandag 22. juni 2020, klokken 22:04
Enyaq iV 50: 55 kWh: 399 000
Enyaq iV 60: 430 000
Enyaq iV 80: 460 000
Enyaq iV 80X: 499 000
Enyaq iV vRS:  550 000
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: torlietirsdag 23. juni 2020, klokken 09:08
Synser litt med VW som utgangspunkt, pleier ikke Passat ca å ligge 100k over Golf i grunnpris.
Basert på pris på ID3, vil mulig da ID4 koste hhv 450k,500k,550-580k i de ulike versjonene.

Tipper da følgende:

Enyaq iV 50: 55 kWh: 390k
Enyaq iV 60: 430k
Enyaq iV 80: 475k
Enyaq iV 80X: 499k
Enyaq iV vRS:  525k

Spent også på hvor mye som er inkludert av utstyr i de ulike, håper ikke man bikker 600k på vRS om man huker av for panoramatak, Led Matrix, tilhengerfeste ++
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Unified86mandag 17. august 2020, klokken 00:43
Enyaq iV 80: 440k
Enyaq iV 80X: 470k

Tipper det blir 60.000kr mer for batteriet alene i forhold til Id.3 (62 kw mot 82 i Enyaq). Id3 starter på 360k. I tilleg tror jeg Enyaq blir litt dyrere for bilen forøvrig.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannenmandag 17. august 2020, klokken 06:45
For meg er grunnprisen uinteressant, det er - alt innludert- som jeg er spent på. Regner med at det er nærmere sånn jeg ønsker å ha den. Det blir også den prisen jeg kommer til å sammenlikne mot model Y.

ID 3 har ikke så dårlig grunnpris, men skal du ha ryggekamera er det bare å slenge på 50 k og så ender du opp på 100 k ekstra om du skal ha aktiv blindsonevarsler. Da ender du ikke med en konkurransedyktig pris, men rett under Polestar 2 som har AWD, 1500 kg tilhengervekt og 50 km ekstra rekkevidde.

Beklager at jeg ikke svarte helt på tråden, men en 80X med alt utstyr bør for min del maks ligge maks rundt 566 høvinger siden er er dagens pris på en blå model Y med AWD og hengerfeste. Regner egentlig med at Y går ned i pris snart, både pga kronekurs og at Y ble satt ned 3000 $ i USA for litt siden.

Husk at vRS prisen ikke kommer 2 september, men på et senere tidspunkt sammen med coupe (hadde vært rart om de kommer med pris når den ikke kan bestilles).
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: jorgenbskfredag 21. august 2020, klokken 11:38
De siste billanseringene (inkl id3) har jeg alltid blitt negativt overrasket over pris etter å ha fulgt med på forum.
Ser man på andre konkurrenter tror jeg prisene skal være høyere enn tippet så langt.
Som en generell betraktning tror jeg nordmenn vil foretrekke VAG over Tesla (gjelder ikke meg) dersom pris er lik. Både Skoda og VW har da "råd til" å ligge noe høyere enn Tesla Y i pris.

Enyaq iV 50: 55 kWh: 499 000
Enyaq iV 60: 520 000
Enyaq iV 80: 550 000
Enyaq iV 80X: 580 000
Enyaq iV vRS:  619 000

Jeg håper jeg tar feil
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: espenrifredag 21. august 2020, klokken 12:00
Det håper jeg også du gjør, her er det bare 20k fra 4x4 opp til Jaguar i-Pace 320. Og Audi e-tron 50. For ikke å snakke om hvor de må ligge i pris når Audi kommer med sin Q4, som må antas å være billigere enn e-tron, og dyrere enn enyaq og id.4
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Nileafredag 21. august 2020, klokken 14:17
Tror jeg blir skuffa, og ikke får råd til bilen :P

Jeg har nok hengt meg opp i skoda sin uttalelse om at dette blir en folkelig priset familiebil.... For å nevne noen folkelig prisede familiebiler:
- Skoda Octavia
- Ford Focus
- Kia Ceed
- Toyota Corolla

Alle disse kan fåes med vinterdekk, metalliclakk og ok utstyrt med god rekkevidde til godt under 450.000. Jeg mener at kun iv80, iv80x og vRS er fullverdige familiebiler.... De har rekkevidde som trolig vil stå seg som OK også om 5 år...

Om Skoda mener at 500.000 er folkelig pris for en familiebil, så må jeg dessverre si at jeg kommer til å kjøpe meg e-Niro, uansett hvor lyst jeg har på bagasjerommet til Enyaq ;)
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxfredag 21. august 2020, klokken 14:23
"Med "folkelig priset" mener de nok ift andre sammenlignbare el-biler, dvs billigere en VW ID4, som igjen blir billigere enn Audi Q4.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Nileafredag 21. august 2020, klokken 14:34
Sitat fra: kodax på fredag 21. august 2020, klokken 14:23
"Med "folkelig priset" mener de nok ift andre sammenlignbare el-biler, dvs billigere en VW ID4, som igjen blir billigere enn Audi Q4.

Jepp, og da tror jeg at Enyaq blir en dyr bil...
iv50 400
Iv60 450
Iv80 500
Iv80x 550

Ganske godt utstyrt, inkl. vinterhjul, altså hva folk må betale for bilen, ikke "fra"-priser...
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannenfredag 21. august 2020, klokken 20:11
Ok, blir med på tipping

iV80   uten utstyr 420 000, med alt 480 000
iV80X uten utstyr 470 000, med alt 530 000
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: lirekassafredag 21. august 2020, klokken 20:34
iV80  479 900
iV80X 560 000
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: daktarimandag 24. august 2020, klokken 15:49
Nye Octavia stv. iV PHEV med 200 hk skal starte på 406' for ambition.
En Enyaq burde kanskje starte omtrent rundt samme nivå?
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=53879
Tittel: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: turfsurfmandag 24. august 2020, klokken 16:43
Sitat fra: daktari på mandag 24. august 2020, klokken 15:49
Nye Octavia stv. iV PHEV med 200 hk skal starte på 406' for ambition.
En Enyaq burde kanskje starte omtrent rundt samme nivå?

For iV50 er kanskje ikke det så dumt.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannenmandag 24. august 2020, klokken 18:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2020, klokken 16:43
Sitat fra: daktari på mandag 24. august 2020, klokken 15:49
Nye Octavia stv. iV PHEV med 200 hk skal starte på 406' for ambition.
En Enyaq burde kanskje starte omtrent rundt samme nivå?

For iV50 er kanskje ikke det så dumt.

Tror en iV 80 starter litt over det, uten utstyr.

Men, en ting er å låse seg til januar/februar for en iV 80, en annen er å være låst til neste sommer/sensommer for en iV 80X. Kan skje mye i markedet på 10-12 måneder.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: s3xytirsdag 25. august 2020, klokken 12:49
Bør ligge 100k under Tesla Y som har bedre ytelse, rekkevidde, hengervekt, og teknologi.
Iv80x fullt utstyrs til rundt 500K
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: makkitirsdag 25. august 2020, klokken 14:54
Jeg har full utstyr inkludert FSD Model Y, 546000kr, mene jeg med full utstyr 4WD prisen må være under 500000
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxtirsdag 25. august 2020, klokken 16:21
Sitat fra: makki på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:54
Jeg har full utstyr inkludert FSD Model Y, 546000kr...
Det er uten vinterdekk, så ikke helt fullt utstyrt ;)
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: chargeduptirsdag 25. august 2020, klokken 17:15
Sitat fra: makki på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:54
Jeg har full utstyr inkludert FSD Model Y, 546000kr, mene jeg med full utstyr 4WD prisen må være under 500000
Se på prisingen på topputstyrt id3 så skjønner man at topputstyrt enayq 4WD sannsynligvis ikke kommer på under 500'. Virker rart hvis VAG vil selge topputstyrt Enyaq med 4WD til 50' over topputstyrt id3, som jo er en størrelse mindre og 2WD. Så kan man jo si det samme mtp at man er i e-tron 50 prisleie hvis man er over 500'...

At det finnes elbil fra feks Tesla (mange elbiljomfruer er nok skeptiske til merket) eller Ford (som blir sett på som mindre tysk "folke"premium enn VAG) som (jeg tror) er priset lavere ift specs tror jeg ikke de bryr seg om, de kommer sannsynligvis uansett til å selge bra til Ola Nordmann. Jeg vil tro at få på forumet vil velge å kjøpe den hvis den er priset som en model Y. Skal sies at jeg synes Mach-e var for høyt priset når den ble lansert, etter id3 prising kom synes jeg den kjipeste mach-e bare ser mer og mer ut som et kupp, så ting endrer seg hele tiden.

eGolf er den nest mest solgte bilen i Norge i år (Kilde: https://elbilstatistikk.no/ ), selv om den er "billig" nå så finnes det konkurrenter som i mine øyne helt klart overgår egolf i sin prisklasse. Uten å tråkke noen på foten vil jeg si at en stor del av kundene til VAG (tenker da på Skoda og VW, altså ikke de dyre merkene som Bugatti eller Lamborghini osv) er relativt lite bilinteressert og pris/spec ikke er like alfaomega for VW som det er for feks Ford/Peugeot/Kia osv.

Jeg tipper at iV80X med alt utstyr kommer på rundt 550' med et sett vinterhjul i slingringsmonn som pluss eller minus (altså ca 20'). I mine øyne er det alt for dyrt, men jeg er villig til å svelge min egen stolthet/gjetting hvis den skulle bli en "prisbombe" (som selgeren og artikler har fortalt oss i lang tid) om en uke.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxtirsdag 25. august 2020, klokken 18:48
Sitat fra: chargedup på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:15...
Se på prisingen på topputstyrt id3 så skjønner man at topputstyrt enayq 4WD sannsynligvis ikke kommer på under 500'. Virker rart hvis VAG vil selge topputstyrt Enyaq med 4WD til 50' over topputstyrt id3, som jo er en størrelse mindre og 2WD....
Det er vel ikke usannsynlig at det kommer en prisjustering på ID3 når Enyaq og ID4 lanseres.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: chargeduptirsdag 25. august 2020, klokken 21:02
Jeg tipper pris på id3 først vil justeres etter rushet av de fra listen og ny modell kjøperne har kjøpt den, altså først neste år. De fleste her inne er enig i at de har priset seg helt ut med id3 max, men samtidig kommer de garantert selge en god del, for det er jo Norges mest solgte bil så og si hvert eneste år før elbilene kom (gitt at man kan si id3 er nåtidens golf). Møller har vanligvis hatt relativt stabile priser på biler uavhengig av valutakurs, da føler ingen seg lurt (se da bort ifra dumping av pris på utgåtte biler som egolf). De kan gjerne si at prisen går opp eller ned, men da endrer de samtidig pakkene slik at det er "umulig" (for de som ikke er på forum) å vite hvor mye prisene steg eller sank med. Id3 max koster fortsatt godt over 400' i Tyskland uten mva med dagens valutakurs slik at import ikke blir lønnsomt nok som privatperson.

NOK id3 prat fra min side! Gleder meg til å se prisen på enyaq om en uke, blir den en prisbombe (i kjøperens favør ;D) er det mulig jeg hopper av toget på både Mach-E og model Y.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 26. august 2020, klokken 14:30
Er nok en del som har reservert Model Y, og ser det litt an om de kjøper bilen til slutt...er jo sånn hos Tesla at du er garantert den prisen som er oppgitt den dagen du bestiller, samtidig som du kan få lavere pris om de har senket prisen når det nærmer seg levering....samtidig som du ved en dupp midt i forløpet kan gå inn og sikre deg den prisen og....så mange har reservasjoner til pris under 500.000 for Model Y, så dermed bør de havne under dette med denne bilen og...
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: chargeduponsdag 26. august 2020, klokken 16:15
Jeg tror Skoda priser seg mer riktig i forhold til VAG enn i forhold til Tesla model Y. Vi vet om Teslas sterke og svake sider, men Ola Nordmann vet spesielt hva Tesla er dårlig på. Er sjelden man leser i nyhetene at en VW eller Skoda har x antall klager til forbrukerrådet eller gjentatte artikler om misfargede seter osv. Audi har vel fått en runde med avisartikler pga app, men den har fortsatt noe problemer og det har appen hatt siden rundt 2015 da Golf GTE og A3 etron kom, samtidig som E-tron er norges mest solgte bil. Tipper mesteparten av kundene som faktisk ender opp med å kjøpe Enyaq iV80X kjører fossilbil (og også muligens VAG) fra før og vil ikke engang vurdere en Tesla. Med min gjettede prising på iV80X vil de ikke stjele mange kunder fra model Y, men vil ta flere kunder ifra fossilbilene over på elektrisk.

Skoda skal ikke være lengst framme på teknologi, ha lengst rekkevidde, best ytelser eller alltid være billigst (de skal være nest billigst på VAG stigen etter Seat, men ikke alltid være billigere enn feks franske/koreanske merker ink utstyr). Skoda skal være en rimelig (i tysk målestokk, altså VW, Audi, Mercedes og BMW) relativt premium familiebil til folket.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: THEtorsdag 27. august 2020, klokken 08:25
Sjelden jeg hører mye negativt fra Skodaeiere, men mange jeg kjenner med VW og Audi har hatt mye dårlig å si om blant annet DSG-kasser som havarerer tidlig, 4 motion, svake forstillingsdeler, elleville service- og verkstedpriser, Møller, sinkslipp med store rustproblemer. Tesla har hatt, og har fremdeles, sine store og små problemer, og media er nok mer glad i å formidle problemer med Tesla enn andre.

Uansett er nok ikke tradisjonelle Skodakunder de som vurderer Tesla som alternativ. Skoda er litt mer det trygge og trauste, og vil nok heller vurdere en Toyota i stedet for Tesla. Jeg kan tenke meg at mange vil vurdere Skoda Enyaq og Toyota Rav 4 PHEV opp mot hverandre. Selv om Rav 4 ikke er ren elbil så har den mange av de samme kvalitetene som Enyaq, og også god elektrisk rekkevidde. Toyota har også bevist over veldig lang tid at de har veldig lite feil og problemer med hybridmodellene sine, noe jeg tror potensielle Skodakunder verdsetter mye mer enn 0-100 på 5 sekunder og mulighet til å se Netflix på skjermen i bilen når man lader.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxtorsdag 27. august 2020, klokken 08:52
Man får en Volvo Recharge (4x4) med nødvendig utstyr (uten vinterhjul) til ca 550´. Selv om det ikke er en "ren" elbil-platform og den nok kommer til å ha noe mindre plass enn Enyaq, tipper jeg de fleste heller velger Volvo-en hvis prisen er omtrent den samme, så jeg vil tro at iV 80X må ligge på ca 50´ lavere.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Olemanntorsdag 27. august 2020, klokken 17:20
Tradisjonelt har Skoda profilert seg på mye kubikk cm volum pr. krone, altså stor plass, lav pris, samt praktiske løsninger (paraply f.eks.). 
Både kvalitet og design og ny teknologi har vært lenger nede på lista.  Den tiden var Skoda også billig.  Nå ser vi av mange innlegg her og på Face at mange jakter design og Skoda, den er ny, det samme for teknologi og Skoda, også ny. Så om Skoda ønsker å holde på tradisjonen blir den billig og romslig, men av alt som er skrevet fra Skoda tyder mye på at markedsfolka der drar den ut av tradisjonen og vil selge inn en bil som både ser bra ut, er romslig, og er high tech.
Da er det liten grunn til å tro at prisen henger fast i gamle dager og forblir lav pr. volumenhet plass.  Men, fullutstyrt AWD med vinterhjul tror jeg det blir mulig å få til 549.000.-  Skodapris på en bil uten MVA er det knapt nok, men så er det knapt nok noen Skoda heller.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: OleBrummenfredag 28. august 2020, klokken 23:30
Tror Skoda gjør en tabbe om de priser seg etter VAG og ikke model Y. Spår at mach-e vil selge dårlig i Norge da de la seg litt over Y.

Hvorfor skal en betale mer eller like mye når en kan få en bil med:
-bedre rekkevidde
-bedre ladenettverk
-større bagasjeplass
-mer hengervekt
-hyppige oppdateringer
-etablert elbil merke fremfor 1. prøvekanin

Oppfyller ikke Skoda løftene om å bli en prisbombe, tradisjonen tro for Skoda...da taper de fort salgspoisjonen sin. Selv tror jeg ID3 salget kommer til å skuffe i fremtid av samme grunn.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Tafsernlørdag 29. august 2020, klokken 10:29
Sitat fra: OleBrummen på fredag 28. august 2020, klokken 23:30
Tror Skoda gjør en tabbe om de priser seg etter VAG og ikke model Y. Spår at mach-e vil selge dårlig i Norge da de la seg litt over Y.

Hvorfor skal en betale mer eller like mye når en kan få en bil med:
-bedre rekkevidde
-bedre ladenettverk
-større bagasjeplass
-mer hengervekt
-hyppige oppdateringer
-etablert elbil merke fremfor 1. prøvekanin

Oppfyller ikke Skoda løftene om å bli en prisbombe, tradisjonen tro for Skoda...da taper de fort salgspoisjonen sin. Selv tror jeg ID3 salget kommer til å skuffe i fremtid av samme grunn.

Det du ikke tar med i faktoren, og som betyr svært mye for hvermannsen som ikke følger dypt med på bilnyheter etc, er at Skoda er et tryggere og mer kjent valg, med et enormt servicenettverk, kommunikasjon på norsk og i så måte tradisjonell håndtering av bil og oppfølging. Det er her massene er. Og de leser aviser i tillegg, og bryr seg nok ikke en døyt om hva tesla gjør bedre, men de vet definivt hva Tesla dermed gjør dårligere.

Kall de Ola og Kari Nordmann. Og de driter i 50k forskjell i pris. De søker trygghet og er vanemennesker. De kjører båten innaskjærs og spiser taco hver fredag.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 29. august 2020, klokken 11:00
Aldeles perfekt beskrivelse av en typisk Skoda-kjøper. (Og mange andre for den del.)
Måtte dra bra på smilebåndet der☺️.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Olemannlørdag 29. august 2020, klokken 13:25

Den typiske elbileier har endret seg i alle fall, vanskelig å spå om Skoda forblir Skoda med denne nye modellen.
Da jeg startet med elbil for 10 år siden blinket vi med lysene når vi traff hverandre, dagens elbileiere kan knapt nok Ohms lov.... ;D   
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxlørdag 29. august 2020, klokken 13:52
Det kan jo også godt hende at det vil ta en stund før Enyaq blir produsert i noe særlig volum, slik at de uansett får solgt alt nå selv om de priser seg litt høyt, og så justerer de prisene etterhvert som de ser at det er nødvendig.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Bjorislørdag 29. august 2020, klokken 20:34
Tror egentlig det er lurt å kreve bestilling av bilen nå, da slipper en mange av disse som skal flippe bilene og tjene penger. Skoda tvinger ingen til å signere kontrakt, men slipper de som er villig til det frem. Må si jeg syns dette er 100% kurant, hvorfor skal du som satt med fingeren på knappen den dagen de la ut reservasjonen, men som ikke er sikker på om du skal ha bilen fortsatt få stå i veien for dem som er sikre eller som vil ta sjansen?

Er selv usikker, men syns det er helt greit om folk som vil bestille før de får sett den får komme forbi meg. Vurderingen blir om en skal skal ta sjansen og så heller selge om det ikke ble så bra som håpt eller om en skal vente å se om det er bra. Sjansen for å ikke få tilbake pengene er nok ganske liten og skulle tro at Skoda neppe vil bruke mye energi på å kreve depositumet om de har køer av folk som vil ta over bilen, men så er det denne usikkerheten da. Den dagen markedet er mettet da kan slikt slå hardt ut, men da tror jeg ikke det er mengder med reservasjoner i forkant..
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Trond.mlørdag 29. august 2020, klokken 21:19
Depositumet ble vel tilbakebetalt automatisk under coronaen. Men skriver du kontrakt så må man være forberedt på et gebyr for å kansellere. Hvis prisen oppfattes som gunstig er det nok liten risiko får å unngå tap ved å avertere bilen på Finn.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Mr Oizosøndag 30. august 2020, klokken 20:16
Ringerunde fra selger på fredag. Visning hos forhandler ca 20-25 sept. Coupe anslått levering ca 6 måneder senere enn suv. Og som kjent 4wd 6 mnd senere enn rwd. Selger anbefalte sterkt største batteri og 4wd. Jeg skjønner det godt. Dette blir en såpass rommelig og anvendelig bil at folk forventer en del rekkevidde. I tillegg har man både taklast og hengerfeste, som igjen kan dra mye ekstra strøm. Forventer en 80X med 70-80 % av utstyret havner et sted mellom 500 og 550.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannenmandag 31. august 2020, klokken 08:23
Sitat fra: TM på lørdag 29. august 2020, klokken 21:19
Depositumet ble vel tilbakebetalt automatisk under coronaen. Men skriver du kontrakt så må man være forberedt på et gebyr for å kansellere. Hvis prisen oppfattes som gunstig er det nok liten risiko får å unngå tap ved å avertere bilen på Finn.

Ikke automatisk. Du måtte logge inn på mitt bilhold og trykke på at du ønsket depositumet tilbake.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannenmandag 31. august 2020, klokken 08:25
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 30. august 2020, klokken 20:16
Ringerunde fra selger på fredag. Visning hos forhandler ca 20-25 sept. Coupe anslått levering ca 6 måneder senere enn suv. Og som kjent 4wd 6 mnd senere enn rwd. Selger anbefalte sterkt største batteri og 4wd. Jeg skjønner det godt. Dette blir en såpass rommelig og anvendelig bil at folk forventer en del rekkevidde. I tillegg har man både taklast og hengerfeste, som igjen kan dra mye ekstra strøm. Forventer en 80X med 70-80 % av utstyret havner et sted mellom 500 og 550.

70-80% av utstyret er ikke nok. Da blir det over 550 og opp mot 600 for fullt utstyrt. Så kommer vinterdekk i tillegg?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Veriusmandag 31. august 2020, klokken 09:22
Sitat fra: batterimannen på mandag 31. august 2020, klokken 08:25
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 30. august 2020, klokken 20:16
Ringerunde fra selger på fredag. Visning hos forhandler ca 20-25 sept. Coupe anslått levering ca 6 måneder senere enn suv. Og som kjent 4wd 6 mnd senere enn rwd. Selger anbefalte sterkt største batteri og 4wd. Jeg skjønner det godt. Dette blir en såpass rommelig og anvendelig bil at folk forventer en del rekkevidde. I tillegg har man både taklast og hengerfeste, som igjen kan dra mye ekstra strøm. Forventer en 80X med 70-80 % av utstyret havner et sted mellom 500 og 550.

70-80% av utstyret er ikke nok. Da blir det over 550 og opp mot 600 for fullt utstyrt. Så kommer vinterdekk i tillegg?

Nok for hva da ?

For min egen del ser jeg for meg en relativt ribbet 80X , for å få lavest mulig pris og 4X4 med stort batteri før det innføres mer avgifter fra statens side.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: torliemandag 31. august 2020, klokken 10:40
Skoda har hele tiden signalisert at de fleste vil bli positivt overrasket over prisen, så da gjenstår det å se.

Angående den uttalelsen bør det være lov å håpe på at en Enyaq iV 80X First Edition (tilnærmet alt utstyrt) ikke ender på mer enn 510-530k inkl vinterhjul.

Ender den på 550-600k er det nok mange som føler den blir for dyr.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 31. august 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på mandag 31. august 2020, klokken 10:40
Skoda har hele tiden signalisert at de fleste vil bli positivt overrasket over prisen, så da gjenstår det å se.

Angående den uttalelsen bør det være lov å håpe på at en Enyaq iV 80X First Edition (tilnærmet alt utstyrt) ikke ender på mer enn 510-530k inkl vinterhjul.

Ender den på 550-600k er det nok mange som føler den blir for dyr.

Kanskje OT, men listeprisen på Kodiaq RS eks avgift og moms er 341.000 kr. For litt over 400.000 er den fullutstyrt.
I Tyskland er basisprisen 48.000 og litt over 60.000 fullutstyrt.
I Tyskland får man fort 12-15% rabatt.
Jeg kan ikke fatte at man legger seg veldig langt over disse prisene. Man snakker jo om en noe mindre bil.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: chargedupmandag 31. august 2020, klokken 11:11
Tipper en elektrisk bil er ganske mye dyrere å produsere. Se på fraprisen på feks fossil-Golf som starter på 20' EUR og id3 som starter på 35' EUR i Tyskland ( https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator.html ).

Er kun her i Norge vi har høye avgifter på fossilbiler (og ingen på elbiler) at elbilsalget er 50% og hovedgrunnen er jo at det i andre land er mye dyrere å kjøpe elbil enn tilsvarende fossilbil.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 31. august 2020, klokken 13:02
Sitat fra: chargedup på mandag 31. august 2020, klokken 11:11
Tipper en elektrisk bil er ganske mye dyrere å produsere. Se på fraprisen på feks fossil-Golf som starter på 20' EUR og id3 som starter på 35' EUR i Tyskland ( https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator.html )

En Golf er langt over 30.000 euro om du skal matche ytelsene og utstyret til ID3. I tillegg er ID3 vesentlig romsligere i kupeen.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 31. august 2020, klokken 13:23
Dersom en sammenligner Skoda Kodiaq RS med Enyaq, og samtidig tenker tilbake på at Audi e-tron-prisene i Norge var tilpasset Norge, og mye dyrere enn i Tyskland, og tenker at Skoda Kodiaq RS begynner på 750.000 i Norge, så er det gjerne grunn til å tro at de putter litt av "avgiftsbesparelsen" i egen lomme, og heller velger en strategi hvor de setter en pris for å maksimere overskuddet enn å selge flest mulig biler, hvor begge måter er helt akseptable strategier. De driver ikke et miljøparti...de driver et kommersielt firma. De vil nok heller tenke på hvor mye folk er villige til å betale for bilen, enn hva den koster å lage....og så er det konkurrentene som må sørge for å lage konkurransedyktige priser og biler. Ser og at det er mye reklame for Skoda Enyaq nå, og det er veldig bra - det er et tegn på at de vil være i stand til å skaffe biler på sikt, sånn som Audi e-tron, hvor det og var mye reklame. Tipper 530.000 for 2WD 82/77 kWh....med noe utstyr...som grunnmodell.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Kiresmandag 31. august 2020, klokken 14:08
Blir positivt overrasket om man får full pakke med vinterhul til under 600k.
Ser ikke noe grunn til at denne ikke kan koste mer enn en ribba e-tron 50, den vil da ha større batteri og mer utstyr.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: chargedupmandag 31. august 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 31. august 2020, klokken 13:02
Sitat fra: chargedup på mandag 31. august 2020, klokken 11:11
Tipper en elektrisk bil er ganske mye dyrere å produsere. Se på fraprisen på feks fossil-Golf som starter på 20' EUR og id3 som starter på 35' EUR i Tyskland ( https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator.html )

En Golf er langt over 30.000 euro om du skal matche ytelsene og utstyret til ID3. I tillegg er ID3 vesentlig romsligere i kupeen.
Ja, det kan se annerledes ut hvis man må se på Golf GTI for å få noe i næheten av ytelser. Ja, innvendig str er forskjellig, men det vil jeg jo også tro Enyaq også er med hva den evt blir sammenlignet med som er fossilt ettersom den er designet som en elbil.
Se på feks up i fossil fra 13' EUR (der selv GTI med 110hk koster fra 18' EUR) vs el E-up fra 23' EUR (80hk). Skoda selger kun citigo-e i Tyskland så vanskelig å sammenligne det riktige merket, det samme gjelder også Seat. Poenget var bare at det normalt sett koster mer med elbil enn tilsvarende fossilbil. Motor/hk/0-100 osv koster normalt sett lite i elbil og mye i fossilbil, og de fleste elbiler har kun kommet i en motorstørrelse (selv om dette nå er i endring fra bla VAG).
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Bjorismandag 31. august 2020, klokken 20:05
De fleste som har bestilt TMY har long range og AWD for under 500, uten «Keiserens nye klær» FSD. Prisene pt er 557, men her kommer nok reduksjoner om dollaren holder seg som nå eller går enda lavere.

Jeg tror uansett at Skodaen blir dyrere med samme utstyr. Jeg blir meget overrasket om den blir under 550
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnitotirsdag 01. september 2020, klokken 09:12
Så er dagen vi skal få svaret her da... Spent merker jeg. Har en Polestar 2 i bestilling, men TROR jeg kommer til å ha mer lyst på Enyaq pga bedre plass. Men, det kommer jo litt an på pris i ønsket konfigurasjon.
Ser ikke helt hva jeg skal med AWD heller(?), så hvis jeg faller ned på RWD kan jeg vel få den litt hurtigere også. Men, i pulje 6 eller hva det var må jeg vel uansett smøre meg med tålmodighet :-\
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 01. september 2020, klokken 09:28
Sitat fra: Magnito på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:12
Så er dagen vi skal få svaret her da... Spent merker jeg. Har en Polestar 2 i bestilling, men TROR jeg kommer til å ha mer lyst på Enyaq pga bedre plass. Men, det kommer jo litt an på pris i ønsket konfigurasjon.
Ser ikke helt hva jeg skal med AWD heller(?), så hvis jeg faller ned på RWD kan jeg vel få den litt hurtigere også. Men, i pulje 6 eller hva det var må jeg vel uansett smøre meg med tålmodighet :-\

Er det 100% sikkert? Hadde vært typisk skoda norge og vist bilen men sagt at prisen kommer om noen måneder  >:(
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxtirsdag 01. september 2020, klokken 09:43
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 01. september 2020, klokken 09:28Er det 100% sikkert? Hadde vært typisk skoda norge og vist bilen men sagt at prisen kommer om noen måneder  >:(
De kan nok ikke binde en kunde til en avtale uten å ha oppgitt prisen ;)
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 01. september 2020, klokken 10:03
Forhåndssalget starter i morgen 09:00. Så før det må prisene være klare. Står under ofte-stilte-spørsmål på nettsidene
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: SurSnasentirsdag 01. september 2020, klokken 10:17
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:03
Forhåndssalget starter i morgen 09:00. Så før det må prisene være klare. Står under ofte-stilte-spørsmål på nettsidene

Prisene offentliggjøres i morgen når salget åpner for første gruppen av de som har forhåndsreservert.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnitotirsdag 01. september 2020, klokken 10:21
Selv om bestilling 2. sept kun åpner for de i første gruppe, har jeg forstått det som at alle som har forhåndsbestilt kan gå inn på konfigurator for å leke seg med ønsket oppsett og finne pris. Noen som har en anne oppfatning av dette?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Herwitztirsdag 01. september 2020, klokken 13:04
Ville vært veldig merkelig hvis det ikke er slik.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 01. september 2020, klokken 13:42
Tipper også iv80x havner på rundt 550k utstyrt slik den bør være, selv om håper på mye bedre. Alternativet er jo bare å drøye 6 måneder og plukke opp en pent "brukt" fra Tyskland til en pris som er ca 100k lavere...
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: makkitirsdag 01. september 2020, klokken 15:12
Fått email kan bestille imorgen kl 09:00 samt publiserer priser osv....
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnitotirsdag 01. september 2020, klokken 15:33
Kult. Jeg har bare fått epost om verdenspremiere. Men jeg har jo nummer 6XXX da, så tar vel sin tid. Drøyt med et år fra man forhåndsbestiller til man faktisk kan bestille.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: makkitirsdag 01. september 2020, klokken 16:27
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:42
Tipper også iv80x havner på rundt 550k utstyrt slik den bør være, selv om håper på mye bedre. Alternativet er jo bare å drøye 6 måneder og plukke opp en pent "brukt" fra Tyskland til en pris som er ca 100k lavere...

Dersom havner rundt 550k, kansellerer jeg reservasjon,beholder jeg TMY bestillingen min, har gamle pris 546000kr pearlwhite, full FSD, 20 tommer felg, med vinterdekk, tilhenger prisen blir ikke mer enn 570k.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Bigdragotirsdag 01. september 2020, klokken 19:20
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:42
Tipper også iv80x havner på rundt 550k utstyrt slik den bør være, selv om håper på mye bedre. Alternativet er jo bare å drøye 6 måneder og plukke opp en pent "brukt" fra Tyskland til en pris som er ca 100k lavere...

Frister å vente 6mnd ja. Men vanskelig å få rette utstyrspakka da
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Dekatatirsdag 01. september 2020, klokken 20:11
Prisliste lagt ut av Skoda litt for tidlig....?

iV50     348 520
iV60     408 520
iV80     449 520
iV80X   478 520
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Up_&_Awaytirsdag 01. september 2020, klokken 20:16
under presentasjonen ble det sagt at bilen startet på 35000 euro - så overnevnte prisliste kan stemme den.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: tornaldotirsdag 01. september 2020, klokken 20:29
Sitat fra: Up_&_Away på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:16
under presentasjonen ble det sagt at bilen startet på 35000 euro - så overnevnte prisliste kan stemme den.

Prislista er lagt ut, med alle tilvalg, så den stemme ja.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: makkitirsdag 01. september 2020, klokken 20:30
Min del med iV8x prisen blir ganske stiv med pakke nesten 571000kr uten omkomstning/levering(leveing sansynligvis i sommer 2021) er med første pulje, så nok blir kansellert imorgen, beholder jeg TMY bestillingen med full FSD, vinterhjul, hengerfeste blir omtrent 570000kr(obs har gammel pris😀)
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: tornaldotirsdag 01. september 2020, klokken 20:32
Omkostninger/levering er inkludert i prisene allerede.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 20:32
Her er info. 43 minutter gammel fra klikk.no

https://www.klikk.no/side3/vimenn/her-er-elbilen-skoda-enyaq-iv-6945385

Og fra dinside.no som kom for 19 minutter siden (det nederste bildet)

https://www.dinside.no/motor/arets-viktigste-elbil/72800413
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 01. september 2020, klokken 20:38
Greie priser ser jeg var ca 50k for høyt men hvis det blir 25% moms fra 2021 så var jeg ganske riktig 😝
Kan ikke se mange gå for 50, ser ganske ribba ut samt at en del ekstra utstyr ikke er mulig
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 20:40
Daniel :+1: helt enig. Greie priser for den bilen.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 01. september 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:38
Kan ikke se mange gå for 50, ser ganske ribba ut samt at en del ekstra utstyr ikke er mulig

Prisen er så lav at den kan bli en romslig nr 2 bil i mange familier.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 20:54
Enyaq kan fås med både tilhengerfeste og takstativ, står det. Men hva er den godkjente tilhenger vekten?

Audi e-tron har tilhengervekt på 1.800 kilo.

Er det likt?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Oddaatirsdag 01. september 2020, klokken 21:01
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:54
Enyaq kan fås med både tilhengerfeste og takstativ, står det. Men hva er den godkjente tilhenger vekten?

Audi e-tron har tilhengervekt på 1.800 kilo.

Er det likt?
1400 kg skrives det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 21:31
Oddaa, jeg fant det nå... 1200 kg.

Kopi:
Du kan trekke tilhenger. Riktignok ikke all verden. 1200 kilo, er stort sett bare nok til hageavfallet og vannscoteren og de letteste skjærgårdsjeepene, men det holder for mange.

https://www.dinside.no/motor/arets-viktigste-elbil/72800413

Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 21:45
Men her står det at RS vil få 1400 kg krok.

https://www.tu.no/artikler/na-er-skodas-el-suv-lansert/498550
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: s3xytirsdag 01. september 2020, klokken 21:52
Skuffende... da blir TMY
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 21:56
1200 kg er veldig lite... men det holder for noen.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Oddaatirsdag 01. september 2020, klokken 22:02
Det var på motor.no jeg leste 1400 kg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: OleBrummentirsdag 01. september 2020, klokken 22:04
Sitat fra: Unified86 på mandag 17. august 2020, klokken 00:43
Enyaq iV 80: 440k
Enyaq iV 80X: 470k

Tipper det blir 60.000kr mer for batteriet alene i forhold til Id.3 (62 kw mot 82 i Enyaq). Id3 starter på 360k. I tilleg tror jeg Enyaq blir litt dyrere for bilen forøvrig.

En del var nære som personen ovenfor, de fleste tippet vel høyere pris. Skoda peker seg ut som en meget aktuell bil!
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 01. september 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:02
Det var på motor.no jeg leste 1400 kg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da var det sikkert RS som på det bildet overfor sier.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Oddaatirsdag 01. september 2020, klokken 22:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:02
Det var på motor.no jeg leste 1400 kg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da var det sikkert RS som på det bildet overfor sier.
Det var ikke spesifisert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannentirsdag 01. september 2020, klokken 22:52
De la ut hele prislisten rett etter lanseringen:
https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0077aff6-f81c-428c-8ba0-f28c09f23987/ENYAQ-iV-prisliste.d7e9b1769e91e0b135e7d6ebc15a85dd.pdf?fbclid=IwAR0B9Nq92-V3Eg99MB_U-q34QzsDhNSismgp_wPYr-q2JbFTzw3_5CEy1h0

Hvis man tar en iV 80X og går all in, så blir det 620 000, om jeg ikke har regner noe feil.
Vil si at man kan få en ok bil til 550 000.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: SurSnasentirsdag 01. september 2020, klokken 23:05
Sitat fra: s3xy på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:52
Skuffende... da blir TMY

Sliter litt med samme valget.

Fordeler TMY:
- ladenettverk
- mer bagasjeplass
- høyere ladehastighet
- Raskere aksellerasjon

Fordeler Enyaq:
- HUD med AR
- Massasjesete på førerplassen (nice to have, men ikke noe absolutt)
- Matrix LED
- 360-kamera
- Forhandlernettverket
- Delingsnett mellom bagasje og passasjerer
- Ratt med sensorer som "kjenner" at man holder i rattet, så man slipper å måtte nappe i rattet hvert 10. sekund når man kjører med førerassistanse/lane keeping

For eget vedkommende er ladeeffekten på 125 kW på Enyaq tilstrekkelig, sammen med rekkevidden på 80-modellene. Ladenettverket til Tesla er nice to have, men ikke noe vi egentlig føler vi har behov for. Raskere aksellerasjon er kjekt å ha en veldig sjelden gang i blant.

Forsikringspris vet vi ikke på Enyaq ennå, ei heller Model Y. Men om Y blir noenlunde som Model 3, og Enyaq følger vanlig Skoda-prising, vil det skille noen tusen i året i favør Enyaq.

Mach-E har jeg nå avskrevet. ID.4 blir spennende å se, men blir nok ganske lik Enyaq, bare litt høyere i pris.

Ligger for øyeblikket på dødt løp mellom Enyaq og Model Y. Men så var det dette med å måtte vente minimum et halvt år ekstra på Model Y. På den annen side; klarer meg utmerket med dagens bil...

Pris på Model Y som jeg har konfigurert og lagt forhåndsreservasjon på, havner pt på 500 000 kroner. Men da mangler FSD og vinterdekk. Enyaq konfigurert etter min smak havner på 546 000 kroner før vinterdekk.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: tornaldotirsdag 01. september 2020, klokken 23:09
Det ligger vel an til at både Model  Y og Enyaq 80X kommer til sommeren 2021, skal man tro hva Skoda og Tesla har sagt selv.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Guleböjtirsdag 01. september 2020, klokken 23:20
Noen som har hørt noe mer angående storkunderabatt?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: SurSnasentirsdag 01. september 2020, klokken 23:35
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 01. september 2020, klokken 23:09
Det ligger vel an til at både Model  Y og Enyaq 80X kommer til sommeren 2021, skal man tro hva Skoda og Tesla har sagt selv.

Tesla har vel ikke sagt noe som helst? Ikke hørt et kvekk fra de etter at jeg la inn reservasjonen min 15. mars 2019. Bare en haug med rykter. Fabrikken ved Berlin skal vel være i gang med test-produksjon i løpet av våren. Så tar det en stund før serieproduksjonen kommer seg godt i gang. Og man vet jo ikke noe som helst om hvor man står i køen.

Så jeg blir meget (positivt) overrasket om det blir sensommeren 2021 i stedet for jul 2021 før de har god kontroll på utleveringer til Europa.

Har vel en uke på meg fra i morgen med å bestemme meg for Enyaq for å kunne dra fordel av gruppe 1-plassen min. Blir et vrient valg.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxtirsdag 01. september 2020, klokken 23:54
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 01. september 2020, klokken 23:05
Sitat fra: s3xy på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:52
Skuffende... da blir TMY

Sliter litt med samme valget.

Fordeler TMY:
- ladenettverk
- mer bagasjeplass
- høyere ladehastighet
- Raskere aksellerasjon

Fordeler Enyaq:
- HUD med AR
- Massasjesete på førerplassen (nice to have, men ikke noe absolutt)
- Matrix LED
- 360-kamera
- Forhandlernettverket
- Delingsnett mellom bagasje og passasjerer
- Ratt med sensorer som "kjenner" at man holder i rattet, så man slipper å måtte nappe i rattet hvert 10. sekund når man kjører med førerassistanse/lane keeping

For eget vedkommende er ladeeffekten på 125 kW på Enyaq tilstrekkelig, sammen med rekkevidden på 80-modellene. Ladenettverket til Tesla er nice to have, men ikke noe vi egentlig føler vi har behov for. Raskere aksellerasjon er kjekt å ha en veldig sjelden gang i blant.

Forsikringspris vet vi ikke på Enyaq ennå, ei heller Model Y. Men om Y blir noenlunde som Model 3, og Enyaq følger vanlig Skoda-prising, vil det skille noen tusen i året i favør Enyaq.

Mach-E har jeg nå avskrevet. ID.4 blir spennende å se, men blir nok ganske lik Enyaq, bare litt høyere i pris.

Ligger for øyeblikket på dødt løp mellom Enyaq og Model Y. Men så var det dette med å måtte vente minimum et halvt år ekstra på Model Y. På den annen side; klarer meg utmerket med dagens bil...

Pris på Model Y som jeg har konfigurert og lagt forhåndsreservasjon på, havner pt på 500 000 kroner. Men da mangler FSD og vinterdekk. Enyaq konfigurert etter min smak havner på 546 000 kroner før vinterdekk.
Fordeler Tesla:
- Mange års erfaring med å lage elbil og tilhørende fungerende software.
- Autopilot som for det meste fungerer strålende (og vil bli bedre;)
- Enormt glasstak (fantastisk ved bla overnatting i bilen, som jo har camp-mode)
- bedre rekkevidde (vs 80x)
- Gratis navigasjon- Stor skjerm med mye underholdning (hvis man liker denslags)
- Ingen binding ved bestilling/tilbakelevering inntil 14 dager etter mottatt bil
- ikke dieselgate (men mye rart som kommer fra Musk ellers da;)

Enyaq sin styrke mener jeg ligger i de billigste utgavene. Dersom man klarer seg med dem, vil man få mye elbil for pengene.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Tjafsarenonsdag 02. september 2020, klokken 09:04
Stemmer det at billigste får 11s til 100, og hurtiglading på 50kW?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 02. september 2020, klokken 09:13
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. september 2020, klokken 09:04
Stemmer det at billigste får 11s til 100, og hurtiglading på 50kW?

50 og 60 modell får 100kW hurtiglading. 80 maks 125kW. De to minste batteriene får hhv 11.4s og 8.7s til 100km/t.

0-100km/t på 11.4s er seriøst tregt
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. september 2020, klokken 09:14
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. september 2020, klokken 09:04
Stemmer det at billigste får 11s til 100, og hurtiglading på 50kW?

0-100 stemmer, men ifølge prislisten får den 100kw lading. Den er egentlig standard med 50kw,så den er specet opp i norgesutgaven.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: torlieonsdag 02. september 2020, klokken 09:18
Min konfig via konfigurator som nettopp åpnet for pulje 1, sitter på gjerdet inntil den er hos forhandler, tar da ny avgjørelse.
Har de noen prosenter mtp rabatter å gi så den kryper mot 600 blank er det mulig det blir kjøp.

Totalpris
633 309 kr


iV 80X
479 320 kr
Eksteriør:
Moon White Metallic
+ 5 800 kr
20'' Vega sølv lettmetallfelger
+ 6 500 kr
Interiør:
Suite
+ 16 500 kr
Utstyr:
Familiepakke
+ 3 800 kr
Infotainmentpakke Pluss
+ 16 800 kr
Parkeringspakke Pluss
+ 9 500 kr
Komfortsetepakke Pluss
+ 5 500 kr
Lyspakke Pluss
+ 6 900 kr
Førerpakke Sport Pluss
+ 12 500 kr
Bagasjeromspakke
+ 3 200 kr
Tosidig bagasjeromsmatte
+ 600 kr
Delingsnett
+ 1 900 kr
ŠKODA Sound System
+ 9 600 kr
Hengerfeste
+ 9 800 kr
Panoramasoltak
+ 10 200 kr
Komfortpakke Pluss
+ 5 300 kr
Tilbehør:
Tilbehørspakke 19"
+ 26 500 kr
Forsikring
USB-C til USB A adapter
+ 99 kr
Takstativ
+ 2 990 kr
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnitoonsdag 02. september 2020, klokken 09:32
Puh.. Akkumulert blir det jo en del penger.

Hva som er must-haves, og hva som bare er nice to have her? Hvor stor forskjell er det på interiørpakkene f.eks?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. september 2020, klokken 09:38
Ja, å kjøpe bil uten illuminert grill er det jo bare idioter som gjør. Hvordan klarte vi oss egentlig uten det i 2020?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 02. september 2020, klokken 09:42
Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Guleböjonsdag 02. september 2020, klokken 09:45
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 09:42
Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..

Det er vinterhjul.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnitoonsdag 02. september 2020, klokken 09:46
Crystal grill ga meg noen litt grelle assosiasjoner, ref. vedlegg. Men litt stilig var det jo også, men om det er verdt prisen? Litt skeptisk.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxonsdag 02. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 09:42
Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..
Tilbehørspakke 19"
- Vinterhjul 19'' Proteus sølv lettmetallfelger med vinterdekk
- Beskyttelselist for lastekant og dørterskel
- Elektronisk parkeringsur
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 02. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 09:42
Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..
Tilbehørspakke 19"
- Vinterhjul 19'' Proteus sølv lettmetallfelger med vinterdekk
- Beskyttelselist for lastekant og dørterskel
- Elektronisk parkeringsur

Forholdsvis sleip måte å ta overpris for vinterdekk. Legg ved et par ting som koster svært lite og kall det en pakke..
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 02. september 2020, klokken 10:17
Sitat fra: Magnito på onsdag 02. september 2020, klokken 09:46
Crystal grill ga meg noen litt grelle assosiasjoner, ref. vedlegg. Men litt stilig var det jo også, men om det er verdt prisen? Litt skeptisk.

...krysset med han her....
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxonsdag 02. september 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 09:42
Hva innebærer en tilbehørspakke til 26.500?

Tror jeg ville sett nøye på alternativer fremfor å krysse av alle boksene på en Enyaq..
Tilbehørspakke 19"
- Vinterhjul 19'' Proteus sølv lettmetallfelger med vinterdekk
- Beskyttelselist for lastekant og dørterskel
- Elektronisk parkeringsur

Forholdsvis sleip måte å ta overpris for vinterdekk. Legg ved et par ting som koster svært lite og kall det en pakke..
Det er jo sånn VAG/Møller (og mange andre) opererer. For nerdene som sitter og sammenligner total-priser blir ikke dette en billig bil hvis man ikke klarer seg med helt basis-utgaver, men sånne sammenligninger gjør jo de færreste. Jeg tror uansett det blir mange som bestiller denne bilen fordi Skoda "er mye bil for pengene".
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 02. september 2020, klokken 10:43
For 550.000 får du masse for pengene, synes jeg. Ser at ekstrautstyrslisten tar med mye som allerede står på "inkludert"-listen....F.eks. så får en faktisk med LED-matrix (med AFS) på iV80 med lyktespylere. Alle disse tingene blir gjentatt i Lyspakke Pluss, hvor en i tillegg får Crystal Face - grill til 6900. Egentlig kunne det står "Crystal Face Grill 6900,-", men det er jo tradisjon å gjøre det på den omfattende måten.
Er og overraskende å se at den får 510 (eller 500)km WLTP når e-tron med 95kWh brutto har så mye mindre...hva skjer?

Prislisten: https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8/ENYAQ-iv-prisliste.194b452b85e57f9bdda53efc353d73b6.pdf
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kayhjelleonsdag 02. september 2020, klokken 10:49
For dere som har tilgang til konfiguratoren: Får dere sett de ulike felgene og interiøralternativene? Ser de på prislisten, men der står lite om hvordan de ser ut..
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxonsdag 02. september 2020, klokken 10:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. september 2020, klokken 10:43
...
Er og overraskende å se at den får 510 (eller 500)km WLTP når e-tron med 95kWh brutto har så mye mindre...hva skjer?
...
510km er for 2wd. eTron har 4wd, så du må sammenligne med de 460km som 80x har. I tillegg var det vel hele tiden meningen at eksteriøret i eTron ikke var designet for optimal rekkevidde men tradisjonelt utseende, samt at den jo ikke er på en ren elbil-platform optimalisert for rekkevidde.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: kodaxonsdag 02. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. september 2020, klokken 10:43
For 550.000 får du masse for pengene, synes jeg....
Det kommer jo an på hva du sammenligner med
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: HPFtorsdag 03. september 2020, klokken 00:56
Sitat fra: Up_&_Away på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:16
under presentasjonen ble det sagt at bilen startet på 35000 euro - så overnevnte prisliste kan stemme den.

€33800 ifølge AutoBild og den prisen tror jeg inkluderer 16% tysk moms. I så fall blir det €29138 eller ca kr.305000,- som jo er en god del mindre enn de kr.348000,- som forlanges i Norge men det kan jo være at Møller tar inn en "Norgetilpasset" utgave.

Ser forresten Møller selger Utvidet garanti 5 år/150.000 km for kr.5200,-. Skulle vært interessant å vite hva den garantien gir utover 5 års reklamasjonsrett.

Tyskland økte subsidiene for elbiler i sommer så en tysker betaler €24800 for billigste Enyaq.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: THEtorsdag 03. september 2020, klokken 08:49
Sitat fra: HPF på torsdag 03. september 2020, klokken 00:56
Sitat fra: Up_&_Away på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:16
under presentasjonen ble det sagt at bilen startet på 35000 euro - så overnevnte prisliste kan stemme den.

€33800 ifølge AutoBild og den prisen tror jeg inkluderer 16% tysk moms. I så fall blir det €29138 eller ca kr.305000,- som jo er en god del mindre enn de kr.348000,- som forlanges i Norge men det kan jo være at Møller tar inn en "Norgetilpasset" utgave.


Det ble vel sagt i en annen tråd at alle bilene i Norge skal støtte 100 kW lading. Det minste batteriet støtter kun 50 kW lading som standard, og 100 kW som tillegg. Det kan vel forklare noe av prisdifferansen mellom Norge og Tyskland?
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: s3xytorsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 03. september 2020, klokken 09:43
Eller fordi en har lyst på HUD, matrix, massasjeseter, bil uten rammeløse dører mm. Mange gode grunner til å gå for Enyaq. Ikke dermed sagt at jeg ender der, men jeg ser en del ting Enyaq`en har som jeg ikke kan få på Y`en.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Rusalkatorsdag 03. september 2020, klokken 09:50
Og eller man vil ha plass til det tradisjonelle hundeburet og få ca 2 cm høyere bakkeklaring !
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 03. september 2020, klokken 09:55
Hundebur tipper jeg får fint plass. Bagasjerommet i Y er ganske stort. Godt mulig det er større målt i liter enn Enyaq.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Marzotorsdag 03. september 2020, klokken 09:59
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Noen foretrekker sikkert litt bedre byggekvalitet. Selv om det ble nevnt at Tesla hadde lengre erfaring med å bygge elbiler så tipper jeg mange vil foretrekke den opplevde kvaliteten Skoda forhåpentligvis kommer med.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Rusalkatorsdag 03. september 2020, klokken 10:03
Ang. hundebur, tenkte jeg vel mer på at Enyaq har jo en rettere linje ut bak.  På Model Y skråner jo taket mer nedover. Kan kanskje lage problemer med høye hundebur ?  Godt hende jeg tar feil !
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: SurSnasentorsdag 03. september 2020, klokken 10:13
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Jeg bygger en Enyaq til 525 000 kroner som er så lik som den kan få blitt TMY til 566 000 kroner. Det du må ha lagt til Enyaq til 565 000 kroner må være ting du ikke får til TMY. Fra de 525 000 kronene kan jeg endog trekke ut 7 600 kroner, som senker prisen til 517 400 kroner, siden Enyaq kommer som standard med støtte for Apple Carplay og Android Auto, slik at man kan få fritt valgt navigasjon via mobilen over på skjermen. 

Videre, som Øyvind sider, så er det umulig å få til en fullgod sammenligning av bilene og priser. Og du er temmelig blind når du mener at Tesla er bedre på alt, og at man må være Tesla-hater om man ikke velger Tesla... 
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: hELgenentorsdag 03. september 2020, klokken 10:35
Sitat fra: Marzo på torsdag 03. september 2020, klokken 09:59
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Noen foretrekker sikkert litt bedre byggekvalitet. Selv om det ble nevnt at Tesla hadde lengre erfaring med å bygge elbiler så tipper jeg mange vil foretrekke den opplevde kvaliteten Skoda forhåpentligvis kommer med.

Enig der,men noen videoer av enyaq som liggee ute viser panelgaps både ute og innvendig.
Må si det skuffende,og på pressebiler av alle ting.
Se f.eks videoen av den ene med brunt skinninteriør. Her ser man at det er store glipper i midtkonsollen i benhøyde på en av videoene.
Slikt hadde jeg ikke akspetert det...
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: tromsøtorsdag 03. september 2020, klokken 10:37
Får rattvarme på Enyaq også, det er ikke mulig på Y (dealbreaker for meg dessverre)
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: s3xytorsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 10:13
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Jeg bygger en Enyaq til 525 000 kroner som er så lik som den kan få blitt TMY til 566 000 kroner. Det du må ha lagt til Enyaq til 565 000 kroner må være ting du ikke får til TMY. Fra de 525 000 kronene kan jeg endog trekke ut 7 600 kroner, som senker prisen til 517 400 kroner, siden Enyaq kommer som standard med støtte for Apple Carplay og Android Auto, slik at man kan få fritt valgt navigasjon via mobilen over på skjermen. 

Videre, som Øyvind sider, så er det umulig å få til en fullgod sammenligning av bilene og priser. Og du er temmelig blind når du mener at Tesla er bedre på alt, og at man må være Tesla-hater om man ikke velger Tesla...

Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: torlietorsdag 03. september 2020, klokken 10:52
Det er vel ikke helt utenkelig at når største salgsrushet fra reservasjonsholdere er tatt ut at det kommer kampanjer utover neste år?

Dette i kombinasjon med prising av konkurrenter, inntog av diverse kina biler etc.

Om Model Y også settes ned utover høsten grunnet kronestyrkelse blir jo prisen veldig i disfavør Enyaq. Evt at Elon drar noe stort opp av hatten på battery day.

Uansett er konkurranse stort sett bra for oss kjøpere  :)
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: SurSnasentorsdag 03. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y. 
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 03. september 2020, klokken 12:45
Jeg synes ikke at Tesla er selvsagt som beste valg. Føler de to bilene er svært ulike på mange måter.

Ser at Skoda har "oppvarmet frontrute" som standard på iV80. Jeg ville absolutt ikke hatt det om det innebærer varmetråder. Sist jeg prøvde med varmetråder i frontruten så kunne jeg ikke la være å se på de (på en Ford S-Max) - særlig om det var snø. Går det an å ta vekk fra bestillingen? Er jo totalt unyttig om Skodaen har tilnærmet varmeapparat som en Tesla...En får jo varme med en gang, så isen smelter jo på kort tid, om du da ikke allerede har forvarmet bilen. Men jeg er gjerne rar der- prøvde en bil med HUD, og syntes det og var forstyrrende, og øynene falt ned på de endrede tallene på fart hele tiden...

Angående massasjefunksjon, så skulle jeg gjerne hatt det. Setene i Model 3/Y er veldig gode, men på en Golf Stasjonsvogn så syntes jeg det var digg med massasje.

Angående 360 så synes jeg det er totalt unødvendig for Model 3 ettersom ryggekameraet er svært, med guiding-streker. I tillegg så vises og to mini-skjermer i skjermen det som kameraene i speilet viser (uten at det gjorde noe særlig bra for meg). Synes det er ekstremt lett å rygge riktig med Model 3. På Enyaq, hvor dashbordet er utrolig høyt så ser jeg at det kan være veldig nyttig med 360-kamera, siden det ikke er så lett å se hvor langt det er frem til parkeringsstreker når du kjører nesen inn. På Tesla går frontruten veldig langt ned, så du ser mer skrått mot bakken.

Det viktigste med bilen er jo hvordan den er å kjøre, og det kan du ikke lese gjennom en spesifikasjon. Folk har jo og ulike preferanser. Tester gjort av prototypen tyder på at Skodaen har en del mykere fjøring enn Tesla Model Y. Så dersom en bor et sted med mye fartshumper, trikkeskinner og dårlig asfalt så vil jeg jo tro at mange vil foretrekke Skodaen. Har og fått inntrykk av at Skodaen er designet på samme måte som Audi e-tron; at de ønsker at den skal føles som en bensinbil, sånn at alt går litt tregere i reaksjonen osv. Er jo veldig spent på Skoda i svinger. Alt ligger jo til rette for at det skal bli greit det og, med batteri i gulv osv.

Skal du fra Rakkestad til Bodø med Tesla så å kan du legge inn Bodø i navigasjonen (som er ekstrautstyr i Skodaen), og så vil Tesla-navigasjonen legge opp en rute som svinger innom foreslåtte Superladestasjoner. Teslaen skrur på ekstra varming/kjøling når det nærmer seg ladestasjonen for å oppnå høyest ladehastighet med perfekt temperert batteri. Dersom jeg forsto Skoda-sjefene riktig, så vil Skoda også tilby noe som vil kunne navigere til ladestasjoner.

På Teslaen er det jo en del veistøy. Har ikke hørt noe om hvordan det blir på Skodaen?

Teslaen har jo innebygged Netflix, Youtube og Spotify, og har en ekstremt rask datamaskin. Da Skoda-folkene skulle zoome inn og ut på kartet, så sto Skodaen og buffret i lang tid før de fikk zoomet....mye tregere enn Tesla i 2013, og enda mye tregere enn Tesla 2020 (Model 3). Får håpe dette bare var en halvferdig Skoda, og at det ikke blir så tregt i produksjonsbilene...

Angående aksellerasjon så savnet jeg ikke raskere aksellerasjon da jeg hadde 5,6 sek til 100 på Model S. Men da jeg fikk 3,3 sekunder til 100 på Model 3 Performance så aksellererer jeg oftere raskt enn jeg gjorde på Model S.....ikke bra...da blir det så raskt at jeg faktisk får et lite kick ut av det, noe jeg ikke gjorde med Model S. Bilen føles og på en måte vektløs.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: s3xytorsdag 03. september 2020, klokken 12:47
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.

Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ole-mtorsdag 03. september 2020, klokken 13:43
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 12:47
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.

Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D
Når du først velger å sette ting på den usaklige spissen, så kan jeg jo informere om at enkelte også er opptatt av å ikke ha bilen på verksted, vente på å få time på verksted, eller ha lånebil - som for i hvert fall noen Tesla-eiere, tilsynelatende virker å være en hverdagslig realitet.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: AJ82torsdag 03. september 2020, klokken 14:16
Hehe... Kjære Skoda venner. Bare å holde seg fast fremover. Kommer sikkert til å komme mye fra teslafans her inne også. Alle andre forum opplever det. Intet nytt. Generelt best å overse, evt bare gi etter. Uansett ingen som slår Tesla.

A.J.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: plataristorsdag 03. september 2020, klokken 14:23
Jeg har lyst på Model X og har bare råd til brukt ca 2-3 år gammel, men kvier meg av én grunn: I en stresset hverdag med tre barn orker jeg ikke tanken på 3-4 verkstedbesøk i året. Og jeg tør ikke en gang tenke tanken på hva det kan koste meg etter 5 års garanti utløper. Ja, jeg har kjempelyst på den enorme bilen med god rekkevidde, godt ladenettverk, panoramavindu foran etc., men det er også en velbegrunnet frykt for hva det innebærer av verkstedbesøk. Da frister det mer med en ny bil til prisen av en tre år gammel X. Selv om vi ennå ikke vet hvordan Enyaq blir med tanke på vanlige feil etc., har man hvert fall 5 års garanti. Samtidig oppfyller både Enyaq og e-tron (hvert fall nesten) alle krav til småbarnsfamilie med tre barn.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Rusalkatorsdag 03. september 2020, klokken 15:14
I alle år har bilkjøp vært en subjektiv sak.  Alle har sine krav og erfaringer.  Kjenner flere som aldri ville kjøpt Skoda uansett hvor bra den er.  Noen ville ikke kjøpt Tesla fordi de er usikre på et nytt merke (Husker godt skepsisen når Mitsibishi var ny!).  Noen vil kjøpe Tesla rett og slett fordi de her gode erfaringer selv.  Tesla gir nok også for en del også mer status. Tesla har jo vært nesten enerådende i dette skiktet i 5 år !!  Så det er klart mange er blitt frelst.  Noen kjøper f.eks. alltid Toyota pga  svært høy driftsikkerhet.  Noen kjøper Ford fordi de alltid har kjøpt Ford (min onkel ...). Dette er bra !   Vi kan velge å vrake men som oftest er det lommeboka som får siste ordet ...  Jeg har hatt 2 Forder, en Volvo og 2 Toyotaer.  Svært fornøyd med alle (untatt verkstedregningene på Galaxyen..).
Jeg f.eks. kommer nok til å velge Enyaq fordi jeg ikke har råd til Id4/Q4 og vil ha en bil som ligner mest på en tradisjonell bil ... (beklager Tesla ...) Vet jeg er gammeldags !!
Men vi er alle forskjellige og det er bra !!  Utsagn som f.eks. "Tesla er best"  er og blir subjektive.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: tornaldotorsdag 03. september 2020, klokken 16:16
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 12:47Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D

Den største forskjellen er at andre her inne forstår noe du tydeligvis har vanskeligheter for, at man har ulike behov og prioriteringer.

Hilsen en som er på sin Tesla nr 2.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Counterpointertorsdag 03. september 2020, klokken 23:25
Sitat fra: tromsø på torsdag 03. september 2020, klokken 10:37
Får rattvarme på Enyaq også, det er ikke mulig på Y (dealbreaker for meg dessverre)
Jeg mener rattvarme er en utrolig bra ting. Men fordi Y har luftspalte rett bak rattet så kan du få varmet rattet likevel.
Har faktisk ikke savnet rattvarme sist vinter (med Model 3 som er helt lik Y på dette) i det hele tatt. Det fungerer helt ypperlig og savnet har aldri vært der. Så dette burde i seg selv ikke være dealbreaker.
Tittel: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Counterpointertorsdag 03. september 2020, klokken 23:28
Sitat fra: AJ82 på torsdag 03. september 2020, klokken 14:16
Hehe... Kjære Skoda venner. Bare å holde seg fast fremover. Kommer sikkert til å komme mye fra teslafans her inne også. Alle andre forum opplever det. Intet nytt. Generelt best å overse, evt bare gi etter. Uansett ingen som slår Tesla.

A.J.
Jeg vet ikke hva som er værst, Tesla fans uten begrensninger og selvinnsikt eller de som gjør alt de kan for å fyre opp. De siste er det mye av på de fleste fora også

Antagelig er de like ille begge typer.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: VoltWayfredag 04. september 2020, klokken 09:17
Den er litt dyrere enn jeg hadde håpet. Med en konfigurasjon tilsvarande Kodiaq så er ikke prisen så veldig ulik, og da har en Kodiaq avgifter.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 04. september 2020, klokken 09:37
Sitat fra: plataris på torsdag 03. september 2020, klokken 14:23
Jeg har lyst på Model X og har bare råd til brukt ca 2-3 år gammel, men kvier meg av én grunn: I en stresset hverdag med tre barn orker jeg ikke tanken på 3-4 verkstedbesøk i året. Og jeg tør ikke en gang tenke tanken på hva det kan koste meg etter 5 års garanti utløper. Ja, jeg har kjempelyst på den enorme bilen med god rekkevidde, godt ladenettverk, panoramavindu foran etc., men det er også en velbegrunnet frykt for hva det innebærer av verkstedbesøk. Da frister det mer med en ny bil til prisen av en tre år gammel X. Selv om vi ennå ikke vet hvordan Enyaq blir med tanke på vanlige feil etc., har man hvert fall 5 års garanti. Samtidig oppfyller både Enyaq og e-tron (hvert fall nesten) alle krav til småbarnsfamilie med tre barn.

I din situasjon så er jeg helt enig i å ikke kjøpe en 2-3 år gammel Model X, selv om jeg ikke har helt oversikt over hvordan Model X har utviklet seg de siste årene. Har vært mye feil på dem før. Den er litt for tung i forhold til hvordan den er bygget - tåler ikke vekten/belastningene virker det som... på den annen side så hadde jeg en Model S fra 2014 som var på verksted flere ganger i året, mens en jeg kjenner som hadde 2016-modell har omtrent ikke hatt noen feil, så Tesla forbedrer ting kontinuerlig (vises også igjen på USA's Consumer Report, men hvor Model 3 er best av Teslaene). Jeg har nå Model 3 som nå er kjørt 30.000km, og det har ikke vært noen feil (bank i bordet), og når Model Y kommer til Norge så skal jo mye være likt som Model 3, så det er jo bra. Model 3/Y er mye enklere laget, så ting går ikke så mye feil som med X og S som har avanserte dører/dørhåndtak. Blir som Passat vs Golf...1997-Golfen bare virker....mens Passaten har DSG-problemer osv... Kanskje Skoda og har gjort det enkelt med Enyaq, siden den er ganske rimelig priset, og derfor kjører de sikre valgene med mindre potensiale for reklamasjoner...
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: Marzofredag 04. september 2020, klokken 09:42
Sannsynligvis vil mange sammenligne Model Y opp mot Enyaq spesielt ettersom det ser ut til at begge bilene vil være ferdig utviklet og klar med en produksjonsmodell rundt samme tid.
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: ProsjektXfredag 04. september 2020, klokken 10:07
Nå blir jo også Kia CV og Hyundai Ioniq 5 lansert i Q1 2021, så tror jeg dropper denne (køplass under 200). Skriver ikke kontrakt på noe jeg ikke har sett og tror Koreanerne vil konkurrere mer på pris. Eller vente til Enyaq dukker opp på "bruktmarkedet" i Tyskland til 100k rabatt... Prisen er 50k over hva jeg er villig til å gi for en bra utstyrt 80x
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: hELgenenfredag 04. september 2020, klokken 10:36
Sitat fra: Marzo på fredag 04. september 2020, klokken 09:42
Sannsynligvis vil mange sammenligne Model Y opp mot Enyaq spesielt ettersom det ser ut til at begge bilene vil være ferdig utviklet og klar med en produksjonsmodell rundt samme tid.

Model Y kommer vel for levering i Europa lenge etter Enyaq? 
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: turfsurffredag 04. september 2020, klokken 10:45
Sitat fra: hELgenen på fredag 04. september 2020, klokken 10:36
Model Y kommer vel for levering i Europa lenge etter Enyaq?
Hvis man sammenligner med 80X så er ikke det sikkert. Tesla selv opererer vel fremdeles med Q1 2021. Men da blir jeg mektig imponert...
Tittel: Sv: Tippetråd pris Enyaq
Skrevet av: batterimannenfredag 04. september 2020, klokken 10:53
Sitat fra: ProsjektX på fredag 04. september 2020, klokken 10:07
Nå blir jo også Kia CV og Hyundai Ioniq 5 lansert i Q1 2021, så tror jeg dropper denne (køplass under 200). Skriver ikke kontrakt på noe jeg ikke har sett og tror Koreanerne vil konkurrere mer på pris. Eller vente til Enyaq dukker opp på "bruktmarkedet" i Tyskland til 100k rabatt... Prisen er 50k over hva jeg er villig til å gi for en bra utstyrt 80x

Tenkte på det samme, men fra kamuflerte Kia CV og Ioniq 5 biler, så ser de ikke så store/romslige ut?