Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matt folie og rekkevidde

Startet av BackCountry, torsdag 18. juni 2020, klokken 11:22

« forrige - neste »

BackCountry

Hei!
Jeg forsøkt å søke på emnet, men finner dessverre ingen svar. Jeg vurderer å foliere bilen min med en matt overflate, er det noen som har erfaring med hvor mye dette eventuelt påvirker luftmotstand og rekkevidde?

DeepFu

Her tror jeg vi beveger oss inn på teoretisk fysikk, og ikke noe som er målbart. Men basert på forskning på svømmedrakter, haiskinn, golfballer og mikroturbulens kan det kanskje ha en mikroskopisk positiv effekt
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

cra

Tipper det vil være like mye (om ikke mer?) å hente på å krympe kropsvekta på fører og passasjerer i det daglige, og heller knipe inn litt på baggasjen på ferier o.l.  :laugh: Skal ikke ha hatt bilen ute lenge før selv den blankeste lakk er "matt" av støv og skitt, så å legge matt folie er neppe noe å bekymre seg for. Kjør på, så får du en bil ulik det alle (eller i alle fall de fleste) andre har!  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dwerg

Luft beveger seg nesten ikke helt inntil karosseriet selv om du kjører fort, tror ikke overflaten på en matt folie er ujevn nok til å skape noe særlig mer turbulens av betydning.

Du kan lese om effekten her https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer

CorsoDante

Sitat fra: BackCountry på torsdag 18. juni 2020, klokken 11:22
Hei!
Jeg forsøkt å søke på emnet, men finner dessverre ingen svar. Jeg vurderer å foliere bilen min med en matt overflate, er det noen som har erfaring med hvor mye dette eventuelt påvirker luftmotstand og rekkevidde?

God grunn til at du ikke finner mye rundt dette på nettet :)
TM3P "FSD"


Mondeo

Kjøp deg en kombi ladekabel som støtter alle plugger så du slipper å ha med deg to stk.
Da sparer du vel mere.

Ingeniøren

Samtidig barberer syklister bena - tror ikke de gjør det fordi de er femi  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: Dwerg på torsdag 18. juni 2020, klokken 16:08
Luft beveger seg nesten ikke helt inntil karosseriet selv om du kjører fort, tror ikke overflaten på en matt folie er ujevn nok til å skape noe særlig mer turbulens av betydning.
Det er ikke nødvendigvis slik at en ujevn overflate skaper mer luftmotstand enn en jevn. Det forskes mye på "dimples i golfballer" også på flater. Optimaliseres ujevnhetene, skaper de faktisk mindre total luftmotstand.
https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.4915069

Lynkjapp

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. juni 2020, klokken 10:49
Samtidig barberer syklister bena - tror ikke de gjør det fordi de er femi  :D

Nei, men hobbysyklistene gjør det fordi proffene gjør det, og proffene gjør det fordi det gjør det enklere for massøren, pluss at det er enklere å rense sår etter en velt hvis beina er barbert. Men luftmotstand handler det altså ikke om. :)

RuneW

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 21. juni 2020, klokken 21:33
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. juni 2020, klokken 10:49
Samtidig barberer syklister bena - tror ikke de gjør det fordi de er femi  :D

Nei, men hobbysyklistene gjør det fordi proffene gjør det, og proffene gjør det fordi det gjør det enklere for massøren, pluss at det er enklere å rense sår etter en velt hvis beina er barbert. Men luftmotstand handler det altså ikke om. :)

Har syklet litt selv, og hadde tenkt å skrive omtrent nøyaktig det du skriver, Lynkjapp.

Men så gjorde jeg (for en gangs skyld) et raskt google-søk før jeg klasket ned noe på tastaturet og...

Sitat fra: www.active.comThe results of the tests in the Specialized "Wind Tunnel" were astounding. Cyclists saved between 50 to 80 seconds over a 40km/24.8-mile course. This equates to a power savings of 10 to 15 watts—the gold standard for calling a bike modification a "big deal" in the sport of cycling.

https://www.active.com/cycling/articles/will-shaving-your-legs-make-you-a-faster-cyclist
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynkjapp

Sitat fra: RuneW på mandag 22. juni 2020, klokken 11:29Men så gjorde jeg (for en gangs skyld) et raskt google-søk før jeg klasket ned noe på tastaturet og...

Det gjorde ikke jeg, fordi jeg var opptatt av å ikke fortelle at jeg faktisk har prøvd barbering av beina en gang og følelsen var så skremmende snodig på alle mulige måter at det ble med det ene forsøket. :D

cra

Sitat fra: RuneW på mandag 22. juni 2020, klokken 11:29
Men så gjorde jeg (for en gangs skyld) et raskt google-søk før jeg klasket ned noe på tastaturet og...

Hva?!? Det neste blir vel at man skal lese bruksanvisning på ting også nå da....  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 22. juni 2020, klokken 14:15
Sitat fra: RuneW på mandag 22. juni 2020, klokken 11:29Men så gjorde jeg (for en gangs skyld) et raskt google-søk før jeg klasket ned noe på tastaturet og...

Det gjorde ikke jeg, fordi jeg var opptatt av å ikke fortelle at jeg faktisk har prøvd barbering av beina en gang og følelsen var så skremmende snodig på alle mulige måter at det ble med det ene forsøket. :D

Hehehe  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA