Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte kost etter garanti

Startet av Texans, torsdag 04. juni 2020, klokken 22:03

« forrige - neste »

Texans

Hei.
Nå nærmer det seg at batterigaranti går ut på de første TMS, er det noen som vet hva strategien til Tesla er ifht dette?
Det er vel gjerne en modul som ryker og jeg antar at de vil gjøre som
I dag å bytte batteriet med en swap enhet. Hva vil dette evt koste ca?
Skulle tro det blir et marked for ekstern reparasjon av elbilbatterier, vil det la seg gjøre med Tesla evt eller må det utføres av Tesla pga SW?

Muffinman

Er vel noen få i USA som går ut, men her i Norge må du nok vente til august 2021 før de første faller utenfor garanti. Kan hende det skrives noe på TOC forum over dammen?

Jeg tror strategi på dette står bra langt ned på lista hos Tesla for å være ærlig. Men følger nøye med.

mthoring

Sitat fra: Muffinman på fredag 05. juni 2020, klokken 20:38
Er vel noen få i USA som går ut, men her i Norge må du nok vente til august 2021 før de første faller utenfor garanti. Kan hende det skrives noe på TOC forum over dammen?

Jeg tror strategi på dette står bra langt ned på lista hos Tesla for å være ærlig. Men følger nøye med.

Tesla må vel få på plass en ordning for dette når biler i hopetall etterhvert står uten batterigaranti. Blir svært dårlig PR hvis det viser seg at mange biler må "skrotes" pga 150k i reparasjonskost.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Jejl

Kan være villig til å betale endel for et nytt 115kwh batteri med 250kw lading dersom vi får tilbud om det etter at garantien er utløpt.

Muffinman

Problemet med å gjøre det attraktivt å oppgradere til nye, større, raskere batterier er at folk vil gjøre det istedet for å kjøpe nye biler. Ikke så sikker på at Tesla vil legge til rette for det. Blir jo som å skyte seg selv i foten.

Sandvika

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. juni 2020, klokken 18:24
Problemet med å gjøre det attraktivt å oppgradere til nye, større, raskere batterier er at folk vil gjøre det istedet for å kjøpe nye biler. Ikke så sikker på at Tesla vil legge til rette for det. Blir jo som å skyte seg selv i foten.
Tja, blir jo litt å skyte seg i foten om de ikke gjør det også. Husk at Teslas monopol svekkes hvert eneste år så de kan ikke anta at gjennsalg går til dem selv. Kapasitet på batteriproduksjon har jo også vært et satningsområde slik at fortjenesten på et batteri så det kan være grei forrettning å selge batteri.   

Jejl

De gamle roadsterne kan jo bytte til en større batteripakke. Etter husken fra 39 til 64 mil rekkevidde.

Muffinman

Jepp. Hvis jeg ikke husker feil var det veldig dyrt?

Jejl

Ja, googlet at det kostet 250 000 kr i 2016. Dette var kostpris og ifølge Tesla var grunnen til den høye prisen at disse pakkene ble produsert for hånd i et svært begrenset opplag.
Vil tro disse er billigere i dag siden prisene på batteriproduksjon har gått ned endel siden 2016.
Hvis Tesla fortsatt vil "støtte sine første kunder" som de uttalte i 2016 håper jeg på en batteripakke til tilnærmet kostpris.
Rundt 100 000 kr burde det bli for en pakke.

snd

Batteritilbudet til Roadsteren er en fiasko. Tesla stoppet produksjonen etter flere tilfeller av rask degradering av 3.0-batteriet. Det ryktes for øvrig om et nytt forsøk med ny kjemi innen 1-2 år for Roadster 1.5 - 2.5.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA