Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer/anbefaling med ladestasjon/boks i salt havluft?

Startet av Bjsol, torsdag 04. juni 2020, klokken 14:49

« forrige - neste »

Bjsol

Skal installere ladeboks på hytta som ligger rett i havgapet på Jæren - salttåken fra bølgene som slår mot land er synlig på værharde dager. Egen erfaring er at ikke korrosjonsbestandige materialer ruster bort i rekordfart i dette miljøet. Er det noen som har noen erfaringer og anbefalinger rundt ladebokser som takler å være montert i et slikt miljø? Jeg kan selvsagt bygge inn boksen, men det ville jo være fint om det var noe som kunne klare seg selv på veggen.

jkirkebo

Sitat fra: Bjsol på torsdag 04. juni 2020, klokken 14:49
Skal installere ladeboks på hytta som ligger rett i havgapet på Jæren - salttåken fra bølgene som slår mot land er synlig på værharde dager. Egen erfaring er at ikke korrosjonsbestandige materialer ruster bort i rekordfart i dette miljøet. Er det noen som har noen erfaringer og anbefalinger rundt ladebokser som takler å være montert i et slikt miljø? Jeg kan selvsagt bygge inn boksen, men det ville jo være fint om det var noe som kunne klare seg selv på veggen.

Vi har en ny en fra Viridian på gang med solid plastkapsling. Pris 5950,- for 3-fase 32A inkl. DC-RCM. Den skal klare seg fint i salttåka. Skruene er A4 syrefast.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Hvorfor ikke bare montere opp et stikk og bruke ladekladden? Et stikk kan byttes ved behov for en betydelig lavere kostnad enn en ladestasjon og er et godt alternativ i slike tilfeller som dette. Schuko stikke skal sikres med maks 10A, men monterer du et blått eller rødt industristikk er det ikke slike begrensninger. Blir kapasiteten til den originale ladekladden for liten finnes slike med inntil 22 kW kapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bjsol

@elektrolux. Takk for tips. Jeg var ukjent med denne muligheten. Kan du utdype litt mer om hvilke begrensning som ligger i blått / rødt stikk? Saken er at jeg ønsker noe som kan gi meg en ladehastighet på helst 25-30km pr time. Hytta ligger mange mil fra der jeg bor og på en helgetur med div utflukter blir til at jeg må bruke hvert ledig øyeblikk til å lade slik at den er klar til returen på søndag. Jeg vil ha det slik at jeg kan lade opp igjen på en natt. Forøvrig en tesla model 3.

elektrolux

Et vanlig Schuko stikk vil gi  deg ca 15 km/t ladehastighet. Monterer du "Camping stikk" får du ca 25 km/t ladehastighet, men da må du bruke overgang til Tesla sin blå 32A adaptor. Beste er derfor å montere et 32A blått enfase stikk sikret med opp til 32A og bruke Tesla UMC rett i det for inntil 50Km/t ladehastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA