Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplasser Senja og Andøya

Startet av kråkebolle, onsdag 03. juni 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

kråkebolle

Har tenkt å legge på tur fra Tromsø til Andøya via Senja med ferger. Det ser ut til å være svært begrenset med steder man kan lade på strekningen, i alle fall i appene jeg har.

Noen som har tipping triks om steder man kan lade?

For ordens skyld kjører jeg en Tesla Model 3 LR.

Apache

Nærmeste er Olsborg Circkle K, eventuelt noen trege kommunale type 2 på Finnsnes :-(
De er ikke så mange ladere i midt Troms desverre. Har tenkt å kjøre til Senja selv men...

kråkebolle

Sitat fra: Apache på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:28
Nærmeste er Olsborg Circkle K, eventuelt noen trege kommunale type 2 på Finnsnes :-(
De er ikke så mange ladere i midt Troms desverre. Har tenkt å kjøre til Senja selv men...

Synd, håper de snart får fart på sakene.

RJK

Sitat fra: kråkebolle på onsdag 03. juni 2020, klokken 23:41
Har tenkt å legge på tur fra Tromsø til Andøya via Senja med ferger. Det ser ut til å være svært begrenset med steder man kan lade på strekningen, i alle fall i appene jeg har.

Noen som har tipping triks om steder man kan lade?

For ordens skyld kjører jeg en Tesla Model 3 LR.

Det er snakk om 303 km på den strekka, så dette burde du klare greit uten å lade, med mindre du bare skal tur/retur. Bør vel finne AC lademulighet på Andøya.

Motsatt vei får jeg opp en kortere rute om kvaløya og Botnheim, som bare er 229. Regner med den kan kjøres begge veier, så hvorfor Google Maps ikke gir den som alternativ, vet jeg ikke.

Den ruta bør du kunne klare t/r uten større problemer om du tar det litt piano, jamfør resultatet (612 km) i rekkeviddetesten her (helt fersk test):

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kråkebolle

Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:46
Sitat fra: kråkebolle på onsdag 03. juni 2020, klokken 23:41
Har tenkt å legge på tur fra Tromsø til Andøya via Senja med ferger. Det ser ut til å være svært begrenset med steder man kan lade på strekningen, i alle fall i appene jeg har.

Noen som har tipping triks om steder man kan lade?

For ordens skyld kjører jeg en Tesla Model 3 LR.

Det er snakk om 303 km på den strekka, så dette burde du klare greit uten å lade, med mindre du bare skal tur/retur. Bør vel finne AC lademulighet på Andøya.

Motsatt vei får jeg opp en kortere rute om kvaløya og Botnheim, som bare er 229. Regner med den kan kjøres begge veier, så hvorfor Google Maps ikke gir den som alternativ, vet jeg ikke.

Den ruta bør du kunne klare t/r uten større problemer om du tar det litt piano, jamfør resultatet (612 km) i rekkeviddetesten her (helt fersk test):

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Gjennomkjøring er greit, men tanken var noen fjell- og teltturer på Senja før ferga til Andøya. Da går kilometerne fort.

RJK

Sitat fra: kråkebolle på torsdag 11. juni 2020, klokken 07:49
Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:46
Sitat fra: kråkebolle på onsdag 03. juni 2020, klokken 23:41
Har tenkt å legge på tur fra Tromsø til Andøya via Senja med ferger. Det ser ut til å være svært begrenset med steder man kan lade på strekningen, i alle fall i appene jeg har.

Noen som har tipping triks om steder man kan lade?

For ordens skyld kjører jeg en Tesla Model 3 LR.

Det er snakk om 303 km på den strekka, så dette burde du klare greit uten å lade, med mindre du bare skal tur/retur. Bør vel finne AC lademulighet på Andøya.

Motsatt vei får jeg opp en kortere rute om kvaløya og Botnheim, som bare er 229. Regner med den kan kjøres begge veier, så hvorfor Google Maps ikke gir den som alternativ, vet jeg ikke.

Den ruta bør du kunne klare t/r uten større problemer om du tar det litt piano, jamfør resultatet (612 km) i rekkeviddetesten her (helt fersk test):

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Gjennomkjøring er greit, men tanken var noen fjell- og teltturer på Senja før ferga til Andøya. Da går kilometerne fort.

Da er kanksje beste å ta Finnsnesruta, og enten ta et stopp på Olsborg (50 kW hurtiglader), eller lengre stopp på Finnsnes der de har opptil 22 kW AC-ladere, eller kjøre om Sommarøy Camping der de har 1x 11 kW Telsa Destination charger.

Ellers får du håpe på å få koblet deg til hos noen hyggelige Senjaværinger. De fleste har vel industristrøm (CEE) i forbindelse med fjøsdriften, og du finner det garantert ved fiskemottak/fiskebrygge og andre bedrifter i området. Sikkert og mulig om dere stopper ved et spisested å få fyllt på litt strøm da.

Men, ja. Om du skal campe i bilen, og gjøre mye småkjøring i området, så kan det godt hende du sliter.

Denne ruta (beklager lang lenkeadresse) er på 569 km en vei og stopper vel innom det meste på Senja, og Olsborg når du etter 121 km:

https://www.google.no/maps/dir/Tromsø/Olsborg/Finnsnes,+9300/Gibostad,+9372/Mefjordbotn,+9386/Torsken,+Gryllefjord/Grunnfarnes,+9395/Flakstadvåg/Stonglandseidet/Andenes,+8480/@69.3651384,16.7142502,8z/data=!3m1!4b1!4m62!4m61!1m5!1m1!1s0x45c4c4526c3b71fd:0x23dca858e6ebed3!2m2!1d18.9553239!2d69.6492047!1m5!1m1!1s0x45db24aa06b9258f:0x42d3e6410cffdb5!2m2!1d18.5938434!2d69.1446695!1m5!1m1!1s0x45db46f390c68fd9:0x6cfbfb4e6aad3dd8!2m2!1d17.9808554!2d69.232038!1m5!1m1!1s0x45db492ccd6a264b:0xe7804258800a61dd!2m2!1d18.0755574!2d69.3546422!1m5!1m1!1s0x45db547435173feb:0xc80dd0328971b12f!2m2!1d17.6852331!2d69.4700365!1m5!1m1!1s0x45dca43678f9959f:0xaf8f04291f55e7d4!2m2!1d17.0458974!2d69.3520659!1m5!1m1!1s0x45dca37618976dd9:0x3e4e79fdc7292f9f!2m2!1d16.9769106!2d69.3024914!1m5!1m1!1s0x45dc9f57a08ec949:0x14f138b4829d659!2m2!1d16.9918446!2d69.2036949!1m5!1m1!1s0x45db623bc80a5437:0xd4a901c555d624d!2m2!1d17.1775956!2d69.0837471!1m5!1m1!1s0x45dcc21e09ec829b:0x7b6be647f8a53da9!2m2!1d16.1202285!2d69.3160799!3e0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tankeboks

I følge Plugshare er det en 22kw - sak på Andenes, hamnegata 71B , og så har andøy energi en i risøyhamn som tydeligvis må avtales bruk av da den er låst :)

RJK

Sitat fra: Tankeboks på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:48
I følge Plugshare er det en 22kw - sak på Andenes, hamnegata 71B , og så har andøy energi en i risøyhamn som tydeligvis må avtales bruk av da den er låst :)

Det kommer godt med. Oppdaget nettopp en ny tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52142.0

Med denne nyheten:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/plasserer-mobile-ladestasjoner-for-elbiler-pa-fredvang-i-lofoten-ved-dronningruta-i-vesteralen-og-i-harstad-fra-26-juni?publisherId=17641816&releaseId=17887667

Du burde melde behov for slike i Senja også.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kråkebolle

Dette er bra! Håper de blir brukt så det etterhvert kommer et permanent tilbud.

Marius Kotsbak

Er ikke godt nok kjent der til at jeg vet om de er nevnt, med ABRP foreslår å lade på Circle K Buktamo (GK) og Bjerkvik hotell (GK).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 25. juni 2020, klokken 22:03
Er ikke godt nok kjent der til at jeg vet om de er nevnt, med ABRP foreslår å lade på Circle K Buktamo (GK) og Bjerkvik hotell (GK).

ABRP tar den ruta han ikke ville følge, og er i tillegg en gredigen omvei. Begge stedene som foreslåes der er langs E6, og derved over fjellruta, og er på totalt 471 km, mens han vil følge kystruta over til Senja, kjøre litt rundt der, og så ta ferge fra Senja til Andenes. Det er enten 185 km eller 256 km (om Finnsnes.

Det er langt mere naturopplevelser og mye flottere enn E6 klarer å tilby, selv om det forsåvidt er flott om sommeren også den veien. Spesielt når man har tatt av fra Bjerkvik og følger E10, så får man flott natur. Men altså ikke sammenlignbart.

Selv er jeg fra Harstad på Hinnøya, og kjenner ikke Senja-ruta så godt siden det er en omvei om jeg skal til Tromsø, men generelt sett så er Nord-Norge penest utenfor E6,og sånn er det vel stort sett ellers i landet og. Men selv om ruta er lengst, er den ikke veldig mye lengre i tid.

Men tror og trådstarter har kjørt E6 mye nok til å ønske å holde seg vekke på ferieturen, selv om runden sikkert ikke er et dumt alternativ, altså kjøre hjem igjen den veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tankeboks

Sitat fra: RJK på fredag 26. juni 2020, klokken 00:30
Selv er jeg fra Harstad på Hinnøya, og kjenner ikke Senja-ruta så godt siden det er en omvei om jeg skal til Tromsø, men generelt sett så er Nord-Norge penest utenfor E6,og sånn er det vel stort sett ellers i landet og. Men selv om ruta er lengst, er den ikke veldig mye lengre i tid.

Er selv innfødt harstadværing bosatt i Tromsø, og kan absolutt anbefale å ta kystruta (ferge til Rolla og følge kysten opp til Finnsnes og ut til Botnham etterfulg av ferge over til brensholmen) på sommeren, latterlig mye finere enn E8/E6 , selv om lademulighetene er nært null.

RJK

Sitat fra: Tankeboks på fredag 26. juni 2020, klokken 07:22
Sitat fra: RJK på fredag 26. juni 2020, klokken 00:30
Selv er jeg fra Harstad på Hinnøya, og kjenner ikke Senja-ruta så godt siden det er en omvei om jeg skal til Tromsø, men generelt sett så er Nord-Norge penest utenfor E6,og sånn er det vel stort sett ellers i landet og. Men selv om ruta er lengst, er den ikke veldig mye lengre i tid.

Er selv innfødt harstadværing bosatt i Tromsø, og kan absolutt anbefale å ta kystruta (ferge til Rolla og følge kysten opp til Finnsnes og ut til Botnham etterfulg av ferge over til brensholmen) på sommeren, latterlig mye finere enn E8/E6 , selv om lademulighetene er nært null.

Har kjørt både 84 og 86, og også vært på Dyrøya, men aldri tatt ferga over til Rolla, selv ikke på fotballturer med laget mitt HIL, så vidt jeg minnes, men kan ta feil der. Og har kjørt ihvertfall gode deler av, eller hele 829 forbi Sandstrand og Grovfjord. Så sett mye av det som finnes utenom E6 i Troms, som er grunnlaget for å kunne slå fast at naturopplevelsene er bedre utenfor E6.

Dog, vært litt mindre enn mange, da ingen av mine foreldre hadde lappen eller bil. Nå bor jeg i Oslo, og venter egentlig bare på hurtigladerne i Nord-Troms og Finnmark. Da blir det tur innom Lofoten og Andenes, og godt mulig også noe tilsvarende denne turen trådstarter tenker å ta.

Håper fiskeværene og campingplassene ihvertfall ser muligheten og får satt opp destinasjonsladere, for det vil ofte være tilstrekkelig for turisme i område, siden man ønsker å overnatte eller ihvertfall tar noen stopp som varer i mere  enn ettpar timer.

Faktisk et lite knippe slike AC-ladere på hvert tettsted som ønsker å tiltrekke seg turister, bør se at nå gjelder det å lokke til seg elbilistene også, og få satt opp noen offentlig tilgjengelige AC -ladere ihvertfall. Og det gjelder selvsagt ikke bare her, men over det ganske land.

Men ihvertfall 1 til 5 steder med 50 kWh hurtigladere hadde vært umåtelig kjekt. Tenker at ihvertfall Torsken og Botnhavn hadde vært strategisk riktig, og kanskje Flakstadvåg eller Sifjord og Stonglandseidet, samt Gibostad er naturlige steder å sette opp slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tankeboks

Tok en liten senjarunde i helga og observerte at de holdt på å ferdigstille en bobil-camp med masse strømuttak på Skaland, så om man ikke har det travelt er jo det også en mulighet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA