Rapport fra en 160 mil lang tur med to små barn fra Falun i Sverige til Tromsø (med e50 launch ed):
Grunnet Korona ønsket vi ikke å kjøre via Norge (ville ikke bli fast på Karantenehotell), så da ble det tur opp via E4 i Sverige til Örnsköldsvik og sen innlandet til Lycksele, Arvidsjaur, Jokkmokk, Kiruna, over Riksgrensen ved Bjørnfjell og opp E6 til Tromsø. Ruten ble valgt etter det meget begrensete hurtigladevalget i nor Sverige. Siste hurtiglader i Sverige var i Arvidsjaur så vi måtte ta 3 overnattinger i Sverige totalt.
Været på turen var meget varierende med temperaturer på +3 og regn i starten over til 0 og snø fra Örnsköldsvik, sen -5 og mye snø fra Jokkmokk til Kiruna, siste biten fra Riksgrensen opp til Tromsø var det tørr vei og -12 grader.
Observasjoner og reaksjoner:
-Snittforbruk for hele turen ble 2.67 kWh/mil
-Fikk regnet ut nettokapasiteter på batteriet mellom 57.5 og 63 kWh
-Gitt at man kjørt et stykke før hurtiglading så lader bilen greit med minst 80kW og kan komme opp over 100kW selv om det er minusgrader
-Høyest forbruk fikk vi når det var rundt -5 grader og snøfall med 5-15cm snømodd på veien: 3.25 kWh/mil
-Hurtigladenettverket i nor-Sverige er latterlig dårlig, finnes noen få her og der og der det finnes er det kun 1 (!) ladepunkt
-11kW AC finnes det noen flere av men å kjøre langtur på vinteren og lade på dem fungerer særdeles dårlig. Dag 3 kjørte vi fra Jokkmokk til Björkliden (32 mil) i det verste været med det høyeste forbruket og hadde kun 11kW AC tilgjengelig, turen tok totalt 10 timer der halvparten var AC-lading!
-I sum en interessant erfaring men inntil det kommer flere hurtigladere i denne regionen så vil vi aldri kjøre der igjen (på vinteren) med vår e50. En e55 hadde fungert bedre og Tesla har jo hurtigladere her så en slik hadde fungert greit.
-I slike regioner burde Tesla definitivt åpne opp deres hurtigladere for andre biler. Må være en win-win per dags dato da Teslaladerne heller ikke var særlig frekventerte i denne regionen.
-Hadde et annet problem; snø smelte på frontruten og frøs igjen til en issørpe som ikke gikk å få vekk med (original)viskerne, har andre erfart dette og har noen en fiks?
-Til sist så må jeg si at bilen er meget komfortabel og stabil på vinterføre