Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solfilm - hvilken prosent lysgjennomslipp?

Startet av emphezis, tirsdag 02. juni 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

emphezis

Er mange tråder om samme tema, men gamle og litt annet fokus, så starter en ny.

Dere som har Model S, hvilken % lysgjennomslipp har dere lagt dere på?

Ser i mange tråder at det er anbefalt å legge 20 % på bakruta, deretter ser det ut som det varierer mye hva som blir lagt på sidevinduene bak. Noen mener det bør være 20 % der også for å skåne barn fra sola, mens ganske mange ser ut til å velge 35 % eller 50 %.

Det er også et spørsmål hvor grensa går for harry-soting... ønsker ikke Volvo 240-nivå på sotinga. Hva synes folket? Er 20 eller 35 % mørkt nok, men uten å bli harry? (Hver sin smak selvsagt.)

Jeg vurderer også å sote sidevinduene foran. Hvis jeg legger 20 eller 35 % på sidevinduene bak så tenker jeg 50 % på sidevinduene foran, slik at det blir litt forskjell (= mindre sjanse for å bli stoppet).

Tanker?

Fargen på bilen er svart med chrome delete, om det har noen betydning.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Motorwatt

Kommer litt an på fargen på bilen. Jeg har Midnight Silver, og 35% passer utmerket.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Dessverre blir sotingen veldig synlig lenge før man får skikkelig skjerming for ungene. Vi har 20% og det holder som regel, men av og til kunne det gjerne skjermet litt til.

fonberg

Jeg er som Muffinman fornøyd med 20% på alt bak B-stolpen, på Midnight Silver bil. Burde fungere minst like bra på svart bil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

emphezis

Har vel noen av dere med meg i en annen tråd her, men hva tenker dere om soting på sidevinduene foran hvis man har 20 % på vinduene bak? Blir det ikke rart/veldig stort skille mellom 20 % og ingenting foran? Kan 20 % bak og 50 % foran funke? Men kjip den følelsen hver gang man blir stoppet da. Husker det fra en annen bil jeg hadde med soting foran. Ble til slutt stoppet også og måtte vise bilen på vegetasjon. (Slapp bot da.)

Hvis man skal droppe solfilm foran tenker jeg det blir mindre «hardt» skille mellom sidevindu bak og foran om man bare har 35 % bak? Men mister jo mye skjermingseffekt da...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

alda

Sitat fra: emphezis på tirsdag 02. juni 2020, klokken 19:23
Har vel noen av dere med meg i en annen tråd her, men hva tenker dere om soting på sidevinduene foran hvis man har 20 % på vinduene bak? Blir det ikke rart/veldig stort skille mellom 20 % og ingenting foran? Kan 20 % bak og 50 % foran funke? Men kjip den følelsen hver gang man blir stoppet da. Husker det fra en annen bil jeg hadde med soting foran. Ble til slutt stoppet også og måtte vise bilen på vegetasjon. (Slapp bot da.)

Hvis man skal droppe solfilm foran tenker jeg det blir mindre «hardt» skille mellom sidevindu bak og foran om man bare har 35 % bak? Men mister jo mye skjermingseffekt da...
Ser inte alls rart ut med 20 bak och ingenting foran, och då är du laglig oxå....  Du kan ikke vise dette vedlegget.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Kan se ut som sidevinduene har en svak tint originalt sammenlignet med frontruta. Det hjelper nok litt.

emphezis

Sitat fra: alda på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:24
Sitat fra: emphezis på tirsdag 02. juni 2020, klokken 19:23
Har vel noen av dere med meg i en annen tråd her, men hva tenker dere om soting på sidevinduene foran hvis man har 20 % på vinduene bak? Blir det ikke rart/veldig stort skille mellom 20 % og ingenting foran? Kan 20 % bak og 50 % foran funke? Men kjip den følelsen hver gang man blir stoppet da. Husker det fra en annen bil jeg hadde med soting foran. Ble til slutt stoppet også og måtte vise bilen på vegetasjon. (Slapp bot da.)

Hvis man skal droppe solfilm foran tenker jeg det blir mindre «hardt» skille mellom sidevindu bak og foran om man bare har 35 % bak? Men mister jo mye skjermingseffekt da...
Ser inte alls rart ut med 20 bak och ingenting foran, och då är du laglig oxå....  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så jo ikke så dumt ut det nei! Kanskje man bare skal gå for å være lovlig.... er vel nok av andre grunner til å stoppe en helsvart Tesla Performance... #aktivkjørestil  :angel:
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Muffinman

Kjør lovlig, så slipper du å bli nervøs hver gang du ser noe som ligner på en kontroll :D

Øyvind.h

#9
Jeg la på 35 på sidene foran på første S. Rett ovenfor der jeg bor er det et kryss hvor jeg følte jeg så for dårlig i mørket etter toning. Synes sidesynet ble for begrenset mtp at unger kunne komme løpende, syklende etc i mørket så jeg klarte aldri helt slå meg til ro. På S nummer to mener jeg at jeg droppet toning foran.  X'en droppet jeg det helt da den hadde original toning av side og bakrute.
Lovligheten stresset meg litt, men synes det var verre med redusert sidesyn i mørket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snd

15 % bak og 50 % foran B-stolpen har gått bra i litt over 5 år. Stoppet i kontroll av politiet tre ganger og gått rett igjennom EU-kontroll uten feil. Solfilmen er fortsatt på  :)

Kjører for øvrig hvit bil med størst kontrast; svart-hvitt
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA