Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leveringsfristen til Møller utløpt. Hva nå?

Startet av ChristR, tirsdag 02. juni 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

ChristR

Hei,

Jeg har søkt, og bumpet en annen tråd, dessverre uten suksess. Derfor forsøker jeg på nytt her.

Jeg har signert kontrakt hos Møller. Da jeg snakket med selger, fikk jeg han til å formalisere leveringstid i avtalen.
Denne tiden er nå passert, og spørsmålet mitt er hvilke muligheter jeg har.

På side 1 i avtalen står følgende:
Antatt levering: Uke 18 2020
Senest levering: Uke 22, 2020


Videre, i avtalevilkårene står følgende:
Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf. fkjl §§ 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Har noen erfaring med dette?
Kan jeg heve kjøpet allerede nå? Siden jeg ba selger om en leveringsfrist, har jeg da underettet selger om at leveringstidspunkt er avgjørende?
Eller må jeg fremme en tilleggsfrist før eventuelt heving av kjøp?

Dette er første gang jeg skriver kontrakt med Møller, og jeg aner ikke om seneste leveringstid er vanlig i avtaler, eller om dette dukket opp fordi jeg ba om det.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

RJK

Umiddelbart tenker jeg at du i kontrakten allerede har gitt en tilleggsfrist i form av senest leveres, men kan jo hende selger vil hevde at du må gi en ny tilleggsfrist. Om du er NAF-medlem, så benytt muligheten til å høre med dems advokat.

Så vidt jeg skjønner, foreligger det ingen annen "straff" for manglende levering annet enn at du nå står fritt til å heve kontrakten, selv om bilen er "tilpasset" deg. Så, dersom advokat hos NAF sier tilleggsfrist er allerede gitt i kontrakt, så er det bare å heve og se deg om etter en annen bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ChristR

Takk for svar. Det er det jeg også antok.
Jeg grep ikke muligheten til å komme til bunns i denne saken. Selger våknet plutselig til liv og oppdaterte meg på situasjonen og vi satt en rimelig ny leveringsfrist sammen.
Jeg har ikke SÅ lyst på bilen, men jeg har heller ikke SÅ lyst på andre biler akkurat nå. Uansett, bil må jeg ha, så da velger jeg å stå i avtalen.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

RJK

Ja, er jo en liten mellomperiode før det kommer flere biler som har bedre med plass og krok med god kapasitet, så da blir det jo "billaus", tviholde på gamle bilen enda lengre om man kan, eller som du valgte, bli enige om ny frist, og stå ved kontrakten.

Men håper selger hadde noen "sukkerbiter" å lokke med. Du burde jo få en slags kompensasjon, enten i form av rabatt eller et ekstra tilvalg inkludert eller noe som gjør at du føler at du blir ivaretatt som kunde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA