Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

JorgenM

Jeg kjenner 2 stk som gikk fra elbil til fossil. Begge hadde 1.gen Leaf og nå etter 2-3 år kjører de fortsatt fossil.
Begge klagde på at Leaf var en elendig vinterbil.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 01. juni 2020, klokken 14:45
Ser at egenvekten i grunnkonstruksjonen er på ca 300 kg, men med mindre man har E i førerkortet, så er det totalvekten som begrenser, selv om man ikke fyller over grensen.
Så lenge tillatt totalvekt for bil og henger ikke overstiger 3500kg kan man fint trekke en større henger så lenge man ikke laster den med mere enn tillatt tilhengervekt på bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Trådstarter har virkelig satset på elbil, kudos for det, men med det bruksmønsteret ville jeg ha satset på en hybrid. Selv har jeg sett etter en elbil i mange år og endelig i fjor så kom det to som kunne passe til mine behov. Elbilen har overgått alle mine forventninger så langt, aldri i verden om jeg går tilbake til fossilbil. Har allerede en hybrid som nummer 2 bil men ble overrasket av de høye service kostnadene + at det ikke ga noen fordeler sånn rent avgiftsmessig (bom/ferge). (jada jeg vet innkjøps avgiftene er lavere, men innkjøpskost er også høyere enn ren fossil).
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Polestar

Jeg har også lyst til å kvitte meg med elbilen. Å ikke kunne lade hjemme eller mens jeg er på arbeid er tungvint. En ladeøkt for meg krever rundt en halvtimes tidsbruk. I beste fall kan jeg bruke 60 % av batterikapasiteten før jeg setter bilen på lading (lade til maks 90 %, og aldri la bilen stå med mindre enn 30 %).
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Daniel_0007

Sjekk ut tesla bjørn sin siste video road trip med e208, fredag før pinse og han sleit med ladekø på slutten, rimelig sikker på at i sommer blir mye ladekø for non tesla eiere spesielt når vi må feriere i eget land nå.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

#35
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2020, klokken 19:48
Sitat fra: RJK på mandag 01. juni 2020, klokken 14:45
Ser at egenvekten i grunnkonstruksjonen er på ca 300 kg, men med mindre man har E i førerkortet, så er det totalvekten som begrenser, selv om man ikke fyller over grensen.
Så lenge tillatt totalvekt for bil og henger ikke overstiger 3500kg kan man fint trekke en større henger så lenge man ikke laster den med mere enn tillatt tilhengervekt på bilen.

Som jeg prøvde å si, så får man problemer med denne på de fleste elbiler som kan trekke henger pga for høy tillatt totalvekt for de som bare har B i førerkortet. Mange får problemer selv med B96. Har man derimot BE, så er det bilens begrensning som blir det største problemet.

Der bilens tillatte totalvekt overstiger 2750 kg, får man ihvertfall fylt opp med opptil 450 kg med last så lenge bilen støtter minst 750 kg, når man har B i førerkortet. Husk å trekke fra vekt på eventuelt tilleggsutstyr man kjøper den med. Med B96 vil man i flere tilfelle få med mere, men som eksemplene viser, så er det ikke alltid det hjelper.

Denne hadde akkurat gått fint selv om den er fylt til vektgrensen med mine 2 forrige ice-biler og bare B, fordi bilene er lette nok og tillater høyere vekt.  Som en kuriositet, med en 20 mod. Hyundai Kona så får man lov å trekke denne, men ikke med last om man vil kjøre lovlig.

Gikk inn på finn og lette opp en TMX 90D, fant reg.nr. og gikk så inn på tilhengerkalkulator. Der får jeg opp grense på både tillatt totalvekt og tillatt aktuell tilhengervekt til 750 kg. Bil og henger går over 3500,- kg så da er det 750 kg som er grensen uansett, og henger blir ulovlig å bruke med bare B.

Samme øvelse, men da med en TM3 SR+. Maks tillatt totalvekt 1440 kg, maks tillatt aktuell tilhengervekt 1000 kg. Med B så få får du lov å trekke denne, så lenge vekta stopper på 1000 kg, altså utnyttbart 700 kg - ekstrautstyret som må regnes med. B96 gir tillatt totalvekt 2190 kg.

Jaguar i-Pace gir maks tillatt totalvekt 830 kg, men bilens tillatte aktuelle vekt er 750 kg. Her blir tilhenger ulovlig for de med bare B. Med B96 blir tillatt totalvekt 1580 kg, og da blir henger lovlig.

Audi E-Tron 55. Samme problemer som med TMX, bil og henger stopper på høyere enn 3500 kg siden vi må ta med bilens totalvekt, slik at grensen blir 750 kg, og henger blir ulovlig for de med bare B. For moro skyld testet jeg og med B96, og da blir tillatt totalvekt 1210 kg, så hengeren er fremdeles ikke lovlig å kjøre med det førerkortet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:59
Sjekk ut tesla bjørn sin siste video road trip med e208, fredag før pinse og han sleit med ladekø på slutten, rimelig sikker på at i sommer blir mye ladekø for non tesla eiere spesielt når vi må feriere i eget land nå.

Ja jeg også merket meg dette i Bjørn sin video.

Og dine antagelser om sommerferien stemmer også med hva som var i pressen for noen uker siden da NAF kommenterte dette.

Les saken her:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kJ5gwB/naf-frykter-lange-ladeker-til-sommeren?fbclid=IwAR3acCTg6HFaHHL4R8tbrRqC_i39CSpc0BvlBpPpu620cLFK6vt2D7f4yfY

PF

Jeg er faktisk en av de om angrer litt på at det ble e-tron som el-bil.
Synes det er slitsomt når man skal på tur. F.eks. svigers som bor 13 mil hjemmefra med bare motorvei. Skyhøyt forbruk på motorvei gjør at man kommer akkurat tur retur, men hvis man skulle finne på å ta en tur til f.eks. Hamar på lørdagen så må man lade. Svigers har bare 10 amp hjemme og det er ikke noe vits å plugge inn i engang.

Vi har en 2015 Volvo xc70 ved siden av, men føles feil å ta den og la Audien stå. Hadde jeg skulle gjort valget igjen så hadde det blitt en Audi RS6 til far, og I3 eller e-golf til mor. Jeg bruker omtrent ikke bil i hverdagen (kollektivt til og fra jobb, uten om disse hjemmekontor tider), og fruen ratter da Audien til og fra jobb, gjennom sentrum. En liten snerten i3 hadde nok vært ett bedre valg.
Så kunne RS6 vært brukt på "lang turene" våre. Den tusenlappen i bensin som maks hadde gått med i måneden hadde ikke vært noe problem å betale, man hadde sluppet maset med å lade, rekkevidde angst og kunne dratt campingvognen med go-bilen.

jkirkebo

Sitat fra: PF på tirsdag 02. juni 2020, klokken 09:38
Jeg er faktisk en av de om angrer litt på at det ble e-tron som el-bil.
Synes det er slitsomt når man skal på tur. F.eks. svigers som bor 13 mil hjemmefra med bare motorvei. Skyhøyt forbruk på motorvei gjør at man kommer akkurat tur retur, men hvis man skulle finne på å ta en tur til f.eks. Hamar på lørdagen så må man lade. Svigers har bare 10 amp hjemme og det er ikke noe vits å plugge inn i engang.

10A lading over natten gir da ganske mange kilometers rekkevidde. Om vi regner 2kW netto inn på batteriet får du fylt opp nesten 1/3 av batteriet på 10 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kires

Med ditt kjøremønster med henger, hytte langt unna osv så hadde jeg definitivt bytta X'en i en diesel bil. Hadde ikke giddet alt det styret. Da har dere fortsatt eNiro dere kan bruke når dere ikke kjører med henger.
Vil si livet er litt for kort til å kaste bort så mye tid på lading:)
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

jokr

Med bruksmønsteret ditt skjønner jeg at elbil ikke dekker alle behov i dag. Personlig har jeg etter snart 2 år med elbil + en fossilbil funnet ut at elbilen dekker 95% av våre behov uten at jeg trenger å hurtiglade. Leafen ble benyttet til ferieturer i fjor og vi angrer ikke. Ja vi må lade underveis, men snå har vi også en 2 åring og en 6 åring i bilen så da trenger man noen stopp underveis. Vi skulle ha vært over på 2 elbiler i fjor sommer, men måtte trekke oss fra en Jaguar, i dag ser jeg at det bare er bra etter at eTron kom. En eTron 50 dekker nær 98% av behovet vårt med tanke på rekkevidde og det til en ok pris. Men nå har ikke vi samme behov som trådstarter.
2018 Nissan Leaf Tekna

PF

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2020, klokken 10:50
Sitat fra: PF på tirsdag 02. juni 2020, klokken 09:38
Jeg er faktisk en av de om angrer litt på at det ble e-tron som el-bil.
Synes det er slitsomt når man skal på tur. F.eks. svigers som bor 13 mil hjemmefra med bare motorvei. Skyhøyt forbruk på motorvei gjør at man kommer akkurat tur retur, men hvis man skulle finne på å ta en tur til f.eks. Hamar på lørdagen så må man lade. Svigers har bare 10 amp hjemme og det er ikke noe vits å plugge inn i engang.

joda, men er tiltaket med å dra ut kabel osv, men er uansett stuck... kona elsker e-tronen så er ikke aktuelt å selge til fordel for noe annet, så må bare lære meg å leve med det, og er såpass sjeldent at vi er på tur at noe stort problem er det ikke, men mener fortsatt at I3 og RS6 hadde vært bedre kombinasjon en e-tron og xc70

10A lading over natten gir da ganske mange kilometers rekkevidde. Om vi regner 2kW netto inn på batteriet får du fylt opp nesten 1/3 av batteriet på 10 timer.

automat

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:59
Sjekk ut tesla bjørn sin siste video road trip med e208, fredag før pinse og han sleit med ladekø på slutten, rimelig sikker på at i sommer blir mye ladekø for non tesla eiere spesielt når vi må feriere i eget land nå.
Kan man få større peak enn fredag før pinse? I sommerferien vil trolig bruken fordele seg mer utover i tid. TB sa han måtte  vente 10-15min, og det er selvfølgelig ikke kult, men heller ikke så ille. Selv om han da hadde kjørt forbi fulle ladere. Ionity Ringdalskogen hadde ikke kø, når han kom dit. Men det var kanskje etter trafikk-toppen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daniel_0007

Sitat fra: automat på tirsdag 02. juni 2020, klokken 15:52
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:59
Sjekk ut tesla bjørn sin siste video road trip med e208, fredag før pinse og han sleit med ladekø på slutten, rimelig sikker på at i sommer blir mye ladekø for non tesla eiere spesielt når vi må feriere i eget land nå.
Kan man få større peak enn fredag før pinse? I sommerferien vil trolig bruken fordele seg mer utover i tid. TB sa han måtte  vente 10-15min, og det er selvfølgelig ikke kult, men heller ikke så ille. Selv om han da hadde kjørt forbi fulle ladere. Ionity Ringdalskogen hadde ikke kø, når han kom dit. Men det var kanskje etter trafikk-toppen.

Tŕor mange holdt seg hjemme i pinsen og, er nok noen dager man kan få større peak f.eks rett i starten på felles ferien eller slutten.
Model 3 2019 LR Rwd

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: automat på tirsdag 02. juni 2020, klokken 15:52
...Ringdalskogen hadde ikke kø, når han kom dit. Men det var kanskje etter trafikk-toppen.
...
Ringdalskogen kl 18, 2. Pinsedag; Ionity: 2 stk eTron (4 ladere ledig), Grøn Kontakt: Alt ledig.
Ingen trengsel akkurat.
(Men så var det utrulig nok heller ingen kø til Oslo)


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA