Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandy Munro om Tesla og Volkswagen mfl

Startet av OhmPaPa, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-tesla-svikter-i-byggekvalitet-overlegen-pa-mekanikk/493021

Om Tesla:

– Mekanisk er det overlegent. Opphenget er fantastisk, og alt er gjort så bra at det ikke engang er morsomt. Men det er en tysk fyr som er ansvarlig for det. Elektronikken og alt det interne vil jeg si har blitt mye bedre. Det er egentlig bare fit and finish som er noe dritt. Alt på innsiden vil jeg beskrive som «tysk overdesign».

Munro trekker frem at Model 3 hadde «et tonn med små problemer», men at bilen siden den gang har blitt en av amerikanske Consumer Reports' anbefalte kjøp.

– Om byggekvaliteten hadde vært uendret de siste to årene, så hadde det ikke skjedd.



Om Volkswagen:

Av de kjente og kjære, mener Munro at Volkswagen er det selskapet som tar elbilskiftet mest alvorlig.

– De har mange mennesker som jobber med elbil, og er kanskje den første som får noe på markedet som kan konkurrere med Tesla. Volkswagen har virkelig tatt til seg at Tesla gjør ting annerledes, sier han.

Han mener en del andre produsenter har en holdning som avfeier betydningen av et par fancy kretskort, og er opphengt i andre ting. Volkswagen ønsker å gå i direkte konkurranse, mener han.


Om BMW:

– BMW i3 er skrekkelig

– Folk som ikke har mye penger kommer ikke til å ta risiko. Jeg har ingen aning om hvorfor de lanserte den greia. Den bilen er skrekkelig. Den bilen ødela BMWs image på mange måter. De skulle ha kommet med en 3-serie eller kanskje en 5-serie. Ikke den greia, i3, smeller han.

Til de nye elbilmodellene BMW kommer med, sier han bare «too little too late».




GM og Ford:

Han forteller at hans store frykt er at de amerikanske bilprodusentene har feil strategi.

Han tipper vi får se en sakte retrett fra amerikanske produsenter. Andre, kanskje i dag ukjente navn, kommer til å ta over.

Daniel_0007

Er ikke enig ang bmw, i3 var forutt sin tid, hadde de tatt en 3 serie og gjort den elektrisk så hadde den trolig vært tørst og ikke så bra som elbil.
Beste er å lage en elbil fra gunnen av og ikke basere på en fosil model
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

#2
Men for å ballanser det litt skriver han og:

Om Tesla M3 og MY:
Vi spør om det faktisk stemmer at Tesla har dårligere byggekvalitet enn andre bilmerker, sammenlignet med for eksempel tyske biler.

– Oh yeah. Vi analyserer 25-30 biler i året. Det er vanskelig å nå opp til mye av den tyske byggekvaliteten. Tesla kommer ikke i nærheten av det. Jeg har sagt mye stygt om lakken. Jeg kan ikke tro at de slipper biler ut av lakkeringsverkstedet slik, sier han.

Model Y er det beste kjøretøyet de har lansert. Men lakkarbeidet er bare dritt. «Fit and finish» (justering av karosseripaneler og dører, red. anm.) har blitt mye, mye bedre, men ikke på nivået det må være for å konkurrere med andre amerikanske bilprodusenter, og sammenlignet med en Mercedes eller BMW er det ikke i nærheten.

Om BMW i3
Og ja, byggekvaliteten og alt det der var helt på topp, men jeg mener, den var stygg, og billig på innsiden.

Selv synes jeg i3 er en av de fineste bilene som finnes - men sånn er det med baken. Hadde kjøpt 120Ah om de hadde beholdt de gode kjøreegenskapene fra den gamle. Burde sikker testet S varianten men den hadde de ikke inne...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA