Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai kona fremkommelighet vinterfjellet

Startet av Kine Gevoll, torsdag 28. mai 2020, klokken 20:20

« forrige - neste »

Kine Gevoll

Hei!
Vi har en i3 2016-modell nå vi skal bytte ut. Vi vurderer å kjøpe en hyundai kona, da den passer budsjettet og har god rekkevidde. Det eneste er at den ikke har firhjulstrekk, noe som bekymrer oss litt da vi reiser mye på fjellet på vinteren (mest kvitfjell og Hafjell). Er det noen her som har erfaring med fremkommeligheten til hyundai kona til fjellet på vinteren? Evt noen som har erfaring med kjetting e.l. på de verste stedene?

På forhånd takk!

Kine

Riv

Dette kommer nok sikkert for sent for trådstarter, men jeg deler noen erfaringer allikevel. Jeg var veldig fornøyd med fremkommeligheten mens jeg hadde i3. Nå når jeg har meldt overgang til Kona er jeg fremdeles fornøyd, selv om jeg synes at elektronikken i i3 kanskje var hakket vassere på vinterføre. Uansett har jeg kjørt nye på vinterføre problemfritt med Kona. Nå har det seg sånn at jeg for sikkerhets skyld bestilte kjettinger til Kona, da jeg nylig har fått en veldig lang og bratt hyttevei. Samme dag de var lovt levert(de var forsinket hos thansen) kom jeg ikke opp bakken til hytta, skled bak, tverret bilen og satt godt fast. Traktorhjelp var eneste alternativ. For de som måtte kjøre seg fast med Kona: Utrolig svakt gasspådrag gjør at man kan gynge bilen frem og tilbake og komme seg løs, det er tidligere prøvd med suksess. Uansett, nå har jeg fått og tilpasset ett sett med König K-Summit K34. De er prøvekjørt på snøføre, og jeg er skikkelig imponert over hvor lett de er å montere/demontere. Jeg har også troen på at de gjør nytten i bakkene opp mot hytta når jeg får anledning til å prøve den igjen.

batterimannen

Sitat fra: Riv på onsdag 27. januar 2021, klokken 21:41
Dette kommer nok sikkert for sent for trådstarter, men jeg deler noen erfaringer allikevel. Jeg var veldig fornøyd med fremkommeligheten mens jeg hadde i3. Nå når jeg har meldt overgang til Kona er jeg fremdeles fornøyd, selv om jeg synes at elektronikken i i3 kanskje var hakket vassere på vinterføre. Uansett har jeg kjørt nye på vinterføre problemfritt med Kona. Nå har det seg sånn at jeg for sikkerhets skyld bestilte kjettinger til Kona, da jeg nylig har fått en veldig lang og bratt hyttevei. Samme dag de var lovt levert(de var forsinket hos thansen) kom jeg ikke opp bakken til hytta, skled bak, tverret bilen og satt godt fast. Traktorhjelp var eneste alternativ. For de som måtte kjøre seg fast med Kona: Utrolig svakt gasspådrag gjør at man kan gynge bilen frem og tilbake og komme seg løs, det er tidligere prøvd med suksess. Uansett, nå har jeg fått og tilpasset ett sett med König K-Summit K34. De er prøvekjørt på snøføre, og jeg er skikkelig imponert over hvor lett de er å montere/demontere. Jeg har også troen på at de gjør nytten i bakkene opp mot hytta når jeg får anledning til å prøve den igjen.

Virkelig en tråd som ble vekket opp fra graven. Kona har en tendens til å spinne, så jeg setter den alltid i ECO-mode når det er glatt. Det funker bra. Kjører til vanlig i Comfort.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trekkoppbil

Når man skal kjøpe 2-hjulsdreven bil, så kan det være lurt å sjekke opp vektfordelinga mellom forhjul og bakhjul når man skal vurdere  bilmodeller.

Jeg tenkte aldri på det før  jeg snakka med en som lånte Ioniq mens han venta på Kona,  og han var misfornøyd med den, og han hadde sjekka opp vekfordelinga på  ulike biler, og han mente at Leafen er ganske bra i klassa.

Riv

Å bruke ECO mode var ett godt tips, det skal jeg prøve ut! Når det gjelder vektfordeling, så er det ett poeng. Det kan man bruke aktivt til sin fordel, ved at man i enkelte settinger vil komme lenger opp en bakke ved å rygge enn ved å kjøre rett vei. Dette har jeg prøvd med hell på Kona(opplevelser som inkludert hjertet i halsen, da det å holde stø kurs plutselig blir en utfordring)

MrOtto

Leaf er dårlig på vinterføre, særlig er problemet med å komme seg opp bakker. Alle forhjulsdrevene elbiler vil slite med dette, da vektfordeling er ca. 50/50, mens det før var 60/40 på forhjulsdrevne bensinbiler. I bratte bakker vil vektfordelingen over forhjulene være enda mindre enn 50%. Kombinert det med at elbiler veier minst 200 kg mer enn tilsvarende bil med bensinmotor, samt at man er svært frakoblet følelsen med hjulspinnet via gasspedalen, og disse bilene er svært dårlige på dette føret.

Trekkoppbil

#6
Sitat fra: MrOtto på mandag 29. november 2021, klokken 08:13
Leaf er dårlig på vinterføre, særlig er problemet med å komme seg opp bakker. Alle forhjulsdrevene elbiler vil slite med dette, da vektfordeling er ca. 50/50, mens det før var 60/40 på forhjulsdrevne bensinbiler.

Det stemmer ikke med mine erfaringer. Hver gang jeg har prøvd å leite opp data på vektfordeling, har konklusjonen vært at Leaf er omtrent best i klassa.

Vektfordeling:
2016 Nissan Leaf SL: 57,7% foran: https://www.carfolio.com/nissan-leaf-sl-492470
Fiat 500E: 57/43: https://www.elbilhallen.no/fiat500e
2019 Nissan Leaf S: 56/44: https://www.evspecifications.com/en/comparison/1ef422
e-Niro: 54,8/45,16: https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-weight.html
Hyundai Ioniq: 50/50: https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-weight.html
BMW i3: 50/50: https://finansavisen.no/nyheter/motor/2014/02/bmw-i3-den-kuleste-kompakt-elbilen

Jeg har inntrykk av at det ofter er i nysnø at det er vanskelig med framdrift, og da kan i3 ha en fordel med smale forhjul og stor diameter.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 29. november 2021, klokken 09:43
Jeg har inntrykk av at det ofter er i nysnø at det er vanskelig med framdrift, og da kan i3 ha en fordel med smale forhjul og stor diameter.
i3 er jo bakhjulsdreven, så opp bratte bakker vil man få en vektforskyving bakover og dermed mere vekt over drivhjulene.

Ulempene med bakhjulsdrift er at de må dytte framhjulene der det ikke er spor (bakhjulene følger vanligvis fremhjulenes spor) i dyp snø, og da spinner man gjerne lettere samt at bilen fort kan begynne å tverre, som gjør at DSC kobler inn og fremdrift stopper.

Så det er ikke enten / eller av hva som er best.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA