Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3 vil ikke lade fra wall connector. Utendørs jordfeil oppdaget

Startet av Woodbear, mandag 25. mai 2020, klokken 16:51

« forrige - neste »

Woodbear

Ny tesla model 3 lr awd eier.
Hadde egebtlig ikke trengt wallcharger, men spontan kjøp og etter ørten elektrikker timer og tesla på tråden uten å den til å ville lade
Den lyser grønt, dipswitches opp og hjulet stilt på 8
3 fas 32 amp sikring og jordfeil type b ( g)

Plugger i bilen, blinker blått, får hele 2 volt og så rødt. Null spenning.
Tesla wall connector lyser fint og grønt

Men vi fant jordfeil utenifra og elektrikker melder til nettleverandør

Er det slik at dosse laderene er så sensitive for utendørs jordfeil, så får jeg vel bare vente 1-14dager til det er utbedret? Eller kan det være noe annet?

Ladebilen med stikkontakt funker fint. Den påstår at 16a kursen er kun 13a, men lader uansett bare på 10a
2021 model 3 hvit performance.

Vesel

Dersom det er jordfeil utenfra så skulle det rammet UMC-en også. Disse laderne er jo sensitive når det gjelder jording. Ifølge installasjonsveiledningen til TWC så skulle alt vært bankers når det bare lyser grønt. Ved jordfeil skulle den vist rødt lys istedet.

Du spurte ikke bare elektrikeren om dette da? Kan hende det er noe galt med selve TWC-en.

SitatLadebilen med stikkontakt funker fint. Den påstår at 16a kursen er kun 13a, men lader uansett bare på 10a
Så vidt jeg vet er det ingen av laderne som viser noe om hvor mange ampere kursen er på. Har hørt noe om at UMC noen ganger reduserer ladehastigheten ved at den detekterer hvor mye kursen tåler, men hvordan det fungerer vet jeg ikke.

Når den viser 13 A i bilen og appen så er det som regel fordi det er det den lader med, uavhengig av hva kursen støtter. 13 A, max, er default ladestrøm. I bilen kan du justere den med mellom 5-13 A. Hvor er det du får 10 A fra? Evt 13 A?

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Woodbear

Vel, det var bankers jordfeil i gata. Stengte ned huset helt og fant det.
Men om det er feilen med ladern er en anna sak. Feilen bilen sier er at den får null spenning. Ser også når den blinker blått 0-2v på skjermen

Nei, jeg kan lade med opptil 13a, men leste at det kun var lov å makse 10a i norge, så satt ned i bilen ja

Nå er det kun ledning til carport kursen på denne 16a rett gjennom muren og ut, så burde vel strengt talt få nok kjøling til p tåle 13a


2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

Nei nå har jeg lekt litt selv .
Elektrikkern resettet ikke skikkelig, han bare skrudde av feilmeldingene
Det jeg får konstant nå er grønt lys øverst og tre røde blink
Ergo feil på hjul innstillingen.
Den står på 8 for 32a 3 fas

Har testet flere lavere innstillinger, dip på både 1 og 2 på begge
Feilen består lik

Har brukt en 12 år gammel c32a tre fas og en ny b jordfeil

Kan det være sikringen som rett og slett er feil?
2021 model 3 hvit performance.

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Woodbear

Jepp det gjør jeg, men selv å skru av strømmen, sette hjulet i 0 for test, gir grønt lys øverst og 3 røde blink.. blir feil uansett

Men når elektrikkern testa spenninger med tesla på tlf, tok han ikke strømmen og bytta hjulet til 0..
lurer på om han rett og slett har paia hele greia
2021 model 3 hvit performance.

Sulle

Det tror jeg ikke han gjorde. Jeg har glemt meg ut mer enn en gang... Den endrer bare ikke innstilling før spenningen har vært av.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Woodbear

Vel testing i 0 funker, kjører regla med lys og stopper i grønt pluss 3 røde blink, som beskrevet.
Men uansett hvilken posisjon fra 0-8, så får jeg fortsatt 1 grønt fast lys og 3 røde blink 🤯
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

Sulle

Kjedelig, hvis du tilfeldigvis bor i nærheten av Sandnes kan vi byttelånes TWC, så finner du raskt ut om den er problemet.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Woodbear

Kongsberg er liiit langt unna 😂, men takk for tilbudet 😁
Verste er at jeg egentlig ikke trengte denne( trengte ikke boosten heller., men den ga så mye smil at jeg klarte ikke returnere de mest bortkasta  18500) men ble jo ikke syden iår da 🤪
Får se hva morgendagen bringer, skal ringe en elektriker som er tesla anbefalt å høre om det er noe vits å ta over installasjonen
2021 model 3 hvit performance.

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Woodbear

Veldig spesielt problem uansett, finner ikke noe når jeg googler, burde jo vært enkelt med tanke på at den feiler mot innstilling på hjulet. Den gir alt korrekt under test på null
Enten så er det vel tull med twc laderen, sikringa, eller at jordfeilen i gata påvirker ladern til å tro at jeg ikke har sikring.
Eller elektrikker tabbe, men han feilsøkte jobben rimelig mye.
Tesla ba om bilder av alt, se om de finner ut noe
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

prata med folk som kan denne, meget behjelpelig firma, vil heller hjelpe min elektrikker over tlf enn å kjøre til meg og ta over. 
det er nok jordfeilen i gata som forstyrrer, men ikke slår ut,  fikk forklaring på hvorfor amerikanske produkter steiler på norske it nett til tider og hvorfor dette er ikke uvanlig.
Elektrikker skal prøve 2 pol løsningen og gå ned fra 32a til 28a på hjulet.   og se om det funker intill jordfeilen i gata er fikset. 
Verstefall kunne de kjøre hit og ta over, men de regnet med at de skulle klare å hjelpe en "kollega" i nød over tlf. 
Snilt.  Elektrikker kommer snart, så skal oppdatere hvordan dette gikk seinere
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

jordfeil på alle faser, så den lar seg ikke bruke inntill nettleverandør fikser jordfeil i gata. pratet med en elektrikker som var erfaren på twc og han hjalp min elektrikker så godt han kunne over tlf. Meget hyggelig service.  Men med jordfeil på det nivået jeg hadde, var det ikke håp for TWC,
Siden det kan ta evigheter før de fikser dette, og det er under 14 dager siden jeg fikk den levert, får jeg returnere den til tesla.  Får retur godkjent,  og like greit å returnere mens jeg kan, enn å håpe at den funker om flere uker. 

Så kan jeg enten bare innstallere en blå kontakt og  lade med den overgangen som følger med bilen og få 1 fase 32a.   

Men strengt talt trenger jeg den ikke til mitt ukentlige bruk... kjører snitt nesten ingenting i uka. blir i snitt 2-3 timer lading et par kvelder i uka... og helgene er det langturer, og da er det jo bare å lade opp på SC

Men har nå iallefall ledningen ut.. og kurs klar..

Morroa nå blir, som de sa, prøv å pakk den inn så perfekt så mulig, så får jeg minimalt eller ikke noe fratrekk for repackaging..

litt skuffende, men bra tesla tar den tilbake. Burde egentlig returnert den før montering, da jeg fant... trenger faktisk ikke lader hjemme .. og spart meg x antall elektrikker timer... heldigvis kjenner jeg de som driver, så satser på at de ikke tar mye for hodekløe.. og jeg får ikke noen faktura inntill jeg har funnet ut hva jeg gjør videre.
2021 model 3 hvit performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA