Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Senkefjærer/coilover kit til Kona?

Startet av Påsan, lørdag 23. mai 2020, klokken 17:17

« forrige - neste »

Påsan

Hei. Lurte på om noen har vært borti å senke sin Kona electric, evt hvor man får fatt i understellsdeler til denne typen bil.
Innser at dette er et ganske snevert marked, men Kona hadde ikke hatt vondt av litt stivere stabstag+fjærer og et lavere tyngdepunkt så man slipper følelsen av slagskip på svingete vei over 40 km/h.
Om noen har noen tips og råd er jeg lutter øre :)

Edit; Fant dette på nettet: http://www.laaav.no/understell/senkesett/senkefjaerer/hyundai/kona/eibach-senkesett , men blir umiddelbart et snev av skeptisk ved 35mm senk foran med originale dempere. Noen synspunkter rundt dette, evt erfaringer med denne bilen?

-Petter-

RJK

Sitat fra: Påsan på lørdag 23. mai 2020, klokken 17:17
Hei. Lurte på om noen har vært borti å senke sin Kona electric, evt hvor man får fatt i understellsdeler til denne typen bil.
Innser at dette er et ganske snevert marked, men Kona hadde ikke hatt vondt av litt stivere stabstag+fjærer og et lavere tyngdepunkt så man slipper følelsen av slagskip på svingete vei over 40 km/h.
Om noen har noen tips og råd er jeg lutter øre :)

Edit; Fant dette på nettet: http://www.laaav.no/understell/senkesett/senkefjaerer/hyundai/kona/eibach-senkesett , men blir umiddelbart et snev av skeptisk ved 35mm senk foran med originale dempere. Noen synspunkter rundt dette, evt erfaringer med denne bilen?

-Petter-

Med tanke på at batteriet er laveste punkt foruten dekkene, så ville jeg vært skeptisk til såpass mye senking. Og min bil er mer enn stump nok over fartshumper, så senking som krever strammere oppsett, hadde ført til at jeg ville vurdert nyrebelte ved bykjøring der kommunale myndigheter har lagt sin elsk på disse.

En annen sak er at dette skal liksom være SUV, så illusjonen om høy bil, til tross for batteripakken som ligger lavere enn man skulle trodd bilen var, så faller det i mine ører som en dårlig idé. Det finnes andre biler/biltyper som gjør seg bedre med litt senk enn denne.

Men, smaken er som baken, og heldigvis/dessverre har vi nok avvikende smak her. Beklager om det ikke helt var dette du ville høre, men siden du spurte, så fikk du mitt synspunkt. Om noe, vurder heller om du finner skjørt og spoiler som bygger lavere, men ikke lavere enn hva batteripakka er. Da oppnår du visuelt noe av det du er ute etter.

Selv har jeg vurdert litt mere suvaktige "stiketrinn" på siden, slik som dette:

https://www.ebay.com/itm/Fit-for-Hyundai-Kona-2018-2019-2020-Running-Boards-Side-Steps-Bar-US-Stock-/362782617679
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Påsan

Jeg var ute etter synspunkter, ikke noen som masserte egoet mitt ;) Så det er helt i orden.
Jeg er med på at batteripakka ikke ligger voldsomt høyt over bakken, men med såpass kort akselavstand er jeg ikke videre bekymret for dette. Jeg tror også noe av "stumpheten" du refererer til har mer med dette å gjøre (akselavstand) en fjærstivhet. Dette baserer jeg på å ha eid flere 4x4 (pajero) med ulik akselavstand og opplevelsen av disse. samtidig kjennes det nesten ut som om fjærene bunner når en kjører over normale fartsdumper i lav fart, noe jeg mistenker faktisk ville føltes bedre med bedre dempere og litt stivere fjærer til tross for at det vil være litt mer "hump og dump". 
For øvrig bor jeg grisgrendt, selvom jeg jobber i hovedstaden er ikke fartsdumper noe videre problem ettersom jeg primært ferdes på E-6.
Og jeg er enig i at litt av apellen med bilen er at en sitter litt høyere med bedre oversikt, og at den har et slags minisuv preg over seg. Jeg skulle likevel ønske den var litt mer medgjørlig på svingete vei, for der er den virkelig noe av det mindre grasiøse jeg har eid, for å si det diplomatisk. Det samme gjelder stabilitet på høyhastighetsvei.
Tenker kanskje litt stivere fjærer og evt hardere foringer i stabstag el.l. kan være med på å bedre dette et snev.  Erfaringsmessig så har jeg også eid bil med senkefjærer av god kvalitet (H&R) som likevel ga litt "hopp og sprett" med originale dempere (selvom disse senket noe mer enn 35mm) og det bekymrer litt.
Men det er vel noe av greia med denne typen ting, man vet ikke helt før man har prøvd, så derfor spør jeg her :)
Jeg har også sendt litt mailer frem og tilbake med "laaav.no" og de har foreløpig ingen kundereferanser på dette settet, så jeg blir i dette tilfellet testpilot.
What to do..  :-\

RJK

Sitat fra: Påsan på søndag 24. mai 2020, klokken 11:22
Jeg var ute etter synspunkter, ikke noen som masserte egoet mitt ;) Så det er helt i orden.
Jeg er med på at batteripakka ikke ligger voldsomt høyt over bakken, men med såpass kort akselavstand er jeg ikke videre bekymret for dette. Jeg tror også noe av "stumpheten" du refererer til har mer med dette å gjøre (akselavstand) en fjærstivhet. Dette baserer jeg på å ha eid flere 4x4 (pajero) med ulik akselavstand og opplevelsen av disse. samtidig kjennes det nesten ut som om fjærene bunner når en kjører over normale fartsdumper i lav fart, noe jeg mistenker faktisk ville føltes bedre med bedre dempere og litt stivere fjærer til tross for at det vil være litt mer "hump og dump". 
For øvrig bor jeg grisgrendt, selvom jeg jobber i hovedstaden er ikke fartsdumper noe videre problem ettersom jeg primært ferdes på E-6.
Og jeg er enig i at litt av apellen med bilen er at en sitter litt høyere med bedre oversikt, og at den har et slags minisuv preg over seg. Jeg skulle likevel ønske den var litt mer medgjørlig på svingete vei, for der er den virkelig noe av det mindre grasiøse jeg har eid, for å si det diplomatisk. Det samme gjelder stabilitet på høyhastighetsvei.
Tenker kanskje litt stivere fjærer og evt hardere foringer i stabstag el.l. kan være med på å bedre dette et snev.  Erfaringsmessig så har jeg også eid bil med senkefjærer av god kvalitet (H&R) som likevel ga litt "hopp og sprett" med originale dempere (selvom disse senket noe mer enn 35mm) og det bekymrer litt.
Men det er vel noe av greia med denne typen ting, man vet ikke helt før man har prøvd, så derfor spør jeg her :)
Jeg har også sendt litt mailer frem og tilbake med "laaav.no" og de har foreløpig ingen kundereferanser på dette settet, så jeg blir i dette tilfellet testpilot.
What to do..  :-\

Takk for utfyllende svar. Ja, jeg er helt enig i at liten akselavstand er sterkt medvirkende til den oppførselen jeg nevner, sammen med at bilen har bra med vekt (+300 kg, se link under) som skal fordeles på så kort akselavstand. Frykten min er dog at dette forsterkes av enda stivere oppsett.

Tror også bilen hadde hatt det veldig mye bedre med bakhjulsdrift og motor festet tilsvarende på en Tesla, som sikkert hadde bedret kjøreegenskapene.

https://www.motortrend.com/cars/hyundai/kona/2020/gas-vs-electric-2020-hyundai-kona-electric-vs-2020-hyundai-kona-1-6t/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Påsan

Støtter at bakhjulsdrift hadde vært bedre. Men men, er som det er. Jeg orket ikke vente på TM3, så da får jeg leve med Kona mi. Jeg er fortsatt på gjerdet ift å senke bilen, og jeg mistenker at det nok utgår med hensyn til garantier m.m. Men me lyt sjau. Ålreit artikkel forresten :)

Påsan

Da ble avgjørelsen tatt med hensyn til senkefjærer, og jeg kjøpte og monterte Eibach Pro Kit senkefjærer.

Dette kan bare beskrives som en åpenbaring når det kommer til kjøreegenskapene til denne bilen, og jeg er sjeleglad for at jeg tok sjansen! :)  :+1:

Så til alle som evt lurer på om det er verdt det; Ja, det er det. Ikke bare er bilen mer sporingsstabil under rettstrekker, mer sidestabil under sving/kurvekjøring, men bremsene tar også mye mer fordelt foran og bak, og bilen blir ikke like "lett i hekken" ved tung bremsing.
Kort fortalt er fjæringsstivheten med kitet montert slik den burde vært fra fabrikken (høyden er bare et pluss etter min mening).

RJK

Sitat fra: Påsan på søndag 09. august 2020, klokken 22:52
Da ble avgjørelsen tatt med hensyn til senkefjærer, og jeg kjøpte og monterte Eibach Pro Kit senkefjærer.

Dette kan bare beskrives som en åpenbaring når det kommer til kjøreegenskapene til denne bilen, og jeg er sjeleglad for at jeg tok sjansen! :)  :+1:

Så til alle som evt lurer på om det er verdt det; Ja, det er det. Ikke bare er bilen mer sporingsstabil under rettstrekker, mer sidestabil under sving/kurvekjøring, men bremsene tar også mye mer fordelt foran og bak, og bilen blir ikke like "lett i hekken" ved tung bremsing.
Kort fortalt er fjæringsstivheten med kitet montert slik den burde vært fra fabrikken (høyden er bare et pluss etter min mening).

:+1:

Tøft at du gjorde det likevel, og at mine antagelser ble gjort til skamme. Har du oppdaget om dette påvirker rekkevidden på noen som helst måte, og er den vanskeligere å få til å spinne nå?

Fint om du og kunne legge inn et bilde der vi ser hvordan den sitter med senkesettet, og enda bedre om du har bilde før og etter. Sladd gjerne skiltet om du ikke ønsker det ute på webben.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Påsan

Sitat fra: RJK på søndag 09. august 2020, klokken 23:15
:+1:

Tøft at du gjorde det likevel, og at mine antagelser ble gjort til skamme. Har du oppdaget om dette påvirker rekkevidden på noen som helst måte, og er den vanskeligere å få til å spinne nå?

Fint om du og kunne legge inn et bilde der vi ser hvordan den sitter med senkesettet, og enda bedre om du har bilde før og etter. Sladd gjerne skiltet om du ikke ønsker det ute på webben.

Takk, det var virkelig en god deal. Jeg skal få lagt ut noen bilder etterhvert, men forumet her kødder det til for meg en del og hevder jeg bruker feil passord hver gang jeg logger inn, så er litt pes. Må lage nytt passord hver gang jeg skal legge inn et innlegg  :-1:

Ja, jeg vil definitivt si det påvirker hjulspinn, i positiv forstand. Det er generelt mye mindre bevegelse i bilen, og det gjelder da naturlig nok også ved akselerasjon :)

Ellers virker senken relativt moderat, ikke noe 19-åring med bmw stil her altså ;) Det var også grei skuring å montere, jeg gjorde det hjemme på ca 3 timer med to jekker og håndverktøy+fjærklemmer.


Påsan

Og forresten, ja, det ser (initialt) ut til at det bedrer rekkevidden en smule, men foreløpig er juryen ikke inne enda når det kommer til dette.
Men det går ved uvettig kjøring til og fra Oslo fra ca 20kwh ned til rundt 18,5 som et snitt så langt (før og etter). Så det er jo faktisk litt.

Med det sagt så har jeg også fjernet takrailsene, så mulig det har en påvirkning også, ikke vet jeg.

Påsan

Legger ved et bilde av hvordan den ser ut nå, skal se om jeg finner et fra før jeg senket den.

Påsan

Har ikke umiddelbart noen gode tilsvarende "før" bilder, men legger ved et der man ser hjulbuene før senk.

RJK

Takk for bilder. Ja, det var ikke veldig merkbart visuelt, men ser hjulene sitter litt nærmere hjulbuen. Man skal nok se godt etter for å se forskjell, om ikke man har en u-senket Kona ved siden av. Da kan man sikkert se det lettere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Påsan

Enig, det ser "naturlig" ut, som er helt perfekt. Understated, men penere enn stock. Ser i grunnen bedre ut i virkeligheten, men det gjør vel det meste  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA