Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor nøyaktig er speedometeret på Etron?

Startet av eivhelle, onsdag 20. mai 2020, klokken 20:37

« forrige - neste »

eivhelle

I forrige uke fulgte jeg en diskusjon på facebook gruppen til Etron, hvor temaet penset inn på hvor stor feilvisningen til speedometeret var sammenlignet med GPS hastighet. Det ble da satt frem to påstander. Den ene var at feilvisningen var konstant uavhengig av hastighet. Dvs at bilen måler hastigheten med stor nøyaktighet og legger til en fast sikkerhetsmargin. Den andre var at feilen øker med hastigheten.

For å teste dette lastet jeg ned en speedometer app på telefonen og brukte den til å sammenligne med visningen til bilens speedometer. Deretter kjørte jeg en runde der jeg testet visningen ved ulike hastigheter. Bilen min er utstyrt med 20" felger og dekktrykket er satt til 2.8 foran og 2.9 bak. Og kort fortalt viste speedometeret 3 km/t mer enn GPS målingen enten bilen kjørte i 30 km/t eller 130 km/t. Dvs at feilvisningen er konstant, uavhengig av hastighet.

Er det flere som har gjort tilsvarende forsøk?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Thomas Parsli

Dette er regulert i UN Regulation No. 39 - Rev.2 og den sier bilen aldri skal vise for lav hastighet.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R039r2e.pdf

Gammeldags speedometre leser hastigheten ved omdreininger på forhjulene, noe som ikke er spesielt presist pga. varierende hjuldiameter. Dette løste man ved å legge inn en konstant margin -typisk 5-7% men noen ganger opp til 10%.

Moderne speedometre er korrigert med GPS og er derfor svært nøyaktig (under 1%), men siden de fleste er vant til at speedometeret viser for mye legger noen produsenter på noen prosent.

Det ville være interessant å se hvor nøyaktig speedometeret er uten GPS, men da må man nesten bruke ulovlig GPS-jammer og teste på en kjent avstand med stoppeklokke. Jeg tipper bilen legger på mer enn 3km/t hvis GPS ikke er aktiv.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ThomasEL

#2
Det jeg har oppdaget er at triptelleren tilsynelatende viser litt for LAV verdi. I følge Google maps er det 194 km til hytta. Bilen målte 192,6 km

Det fikk meg til å undre om speedometeret også da nødvendigvis viser en tanke for lite..? Men usikker på i hvilken grad dette henger sammen...

(Leafen målte til sammenlikning strekningen til å være 200 km...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Sitat fra: eivhelle på onsdag 20. mai 2020, klokken 20:37
... kort fortalt viste speedometeret 3 km/t mer enn GPS målingen enten bilen kjørte i 30 km/t eller 130 km/t. Dvs at feilvisningen er konstant, uavhengig av hastighet.

Er det flere som har gjort tilsvarende forsøk?

Jeg fikk akkurat samme resultat når jeg prøvde for et par uker siden. Uansett hastighet mellom 50-90 km/t så viser etron ca 2.5-3 km/t for lav hastighet. Så ikke konstant prosentuell feilvisning men konstant antall km/t feil ja. Hvilket jeg er uvant med. Mine tidligere biler har hatt konstant prosentuell feilvisning.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

No-name

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 20. mai 2020, klokken 21:09
Det jeg har oppdaget er at triptelleren tilsynelatende viser litt for LAV verdi. I følge Google maps er det 194 km til hytta. Bilen målte 192,6 km

Det fikk meg til å undre om speedometeret også da nødvendigvis viser en tanke for lite..? Men usikker på i hvilken grad dette henger sammen...

(Leafen målte til sammenlikning strekningen til å være 200 km...)

Noen som vet hvor nøyaktig Google er, egentlig? 

eivhelle

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2020, klokken 21:00
Dette er regulert i UN Regulation No. 39 - Rev.2 og den sier bilen aldri skal vise for lav hastighet.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R039r2e.pdf

Gammeldags speedometre leser hastigheten ved omdreininger på forhjulene, noe som ikke er spesielt presist pga. varierende hjuldiameter. Dette løste man ved å legge inn en konstant margin -typisk 5-7% men noen ganger opp til 10%.

Moderne speedometre er korrigert med GPS og er derfor svært nøyaktig (under 1%), men siden de fleste er vant til at speedometeret viser for mye legger noen produsenter på noen prosent.

Det ville være interessant å se hvor nøyaktig speedometeret er uten GPS, men da må man nesten bruke ulovlig GPS-jammer og teste på en kjent avstand med stoppeklokke. Jeg tipper bilen legger på mer enn 3km/t hvis GPS ikke er aktiv.
Bør være fint mulig å lage en nøyaktig hastighetsmåler basert på omdreininger. Etron har en diameter på hjulene på omtrent 75 cm. Om man regner med inntil 8 mm slitasje får vi en feil på ca. 2% avhengig om dekkene er nye eller nesten utslitt. Det gir i så fall en feil på inntil 2 km/t ved en hastighet på 100 km/t. Jeg vil anta at hastighetsmåleren er kalibrert for nye dekk og maks dekktrykk, slik at feilen øker etter hvert som dekkene blir slitt.

Trenger for øvrig ikke GPS jammer. Det er bare å kjøre inn i en tunnel. Skulle tro at en tur gjennom Lærdalstunnelen med stoppeklokke og konstant hastighet på cruisekontrollen ville vært en optimal test.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på onsdag 20. mai 2020, klokken 22:02

Trenger for øvrig ikke GPS jammer. Det er bare å kjøre inn i en tunnel. Skulle tro at en tur gjennom Lærdalstunnelen med stoppeklokke og konstant hastighet på cruisekontrollen ville vært en optimal test.
Det er ikke sikkert. Bilen kan jo godt bruke GPS til kalibrering når det er god dekning, og når det er kalibrert vil det jo vise riktig. GPS er generelt ikke egnet til direkte hastighetsmåling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. mai 2020, klokken 19:32
Sitat fra: eivhelle på onsdag 20. mai 2020, klokken 22:02

Trenger for øvrig ikke GPS jammer. Det er bare å kjøre inn i en tunnel. Skulle tro at en tur gjennom Lærdalstunnelen med stoppeklokke og konstant hastighet på cruisekontrollen ville vært en optimal test.
Det er ikke sikkert. Bilen kan jo godt bruke GPS til kalibrering når det er god dekning, og når det er kalibrert vil det jo vise riktig. GPS er generelt ikke egnet til direkte hastighetsmåling.

Poenget var at GPS ikke virker i tunneler og at det er en betydelig enklere måte å sette GPS'en ut av spill enn å jamme GPS'en.

Men som tidligere nevnt skal man kunne måle hastigheten med nøyaktighet innenfor +/- 1% bare ved å måle rotasjonshastigheten. Forskjellen i ytre diameter med 19",20" eller 21" felg er maks 9 mm, som utgjør en forskjell på 1.2%. Tar man høyde for litt ulikt dekktrykk og slitasje får man rundt 2% maks avvik som utgjør 2 km/t ved en hastighet på 100 km/t.

For å måle helt riktig hastighet med GPS må en ta veldig tett med målinger for å ikke få store feil når man kjører i kurver. Det ser man ganske tydelig når man bruker telefonen sin GPS som referanse. Der har man kun stabile og pålitelige målinger når man ikke har skarpe svinger. Så er derfor usikker på hvor vidt bilen faktisk har nytte av å bruke GPS som referanse.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Huskestue

Tror du missforstår hvordan GPS en brukes mhp Speedometer. Det er nok en prosess som skjer en gang i blant for å kalibrere målingen som gjøres mhp rotasjon på hjul for å ta høyde for slitasje, dekk trykk eller skifte av dekk.

Denne kalibreringen skjer nok helt sikkert bare når bilen registrerer at nå kjører jeg rett frem og uten for store stigninger/nedoverbakker.

Supermario

Sitat fra: eivhelle på onsdag 20. mai 2020, klokken 20:37
I forrige uke fulgte jeg en diskusjon på facebook gruppen til Etron, hvor temaet penset inn på hvor stor feilvisningen til speedometeret var sammenlignet med GPS hastighet. Det ble da satt frem to påstander. Den ene var at feilvisningen var konstant uavhengig av hastighet. Dvs at bilen måler hastigheten med stor nøyaktighet og legger til en fast sikkerhetsmargin. Den andre var at feilen øker med hastigheten.

For å teste dette lastet jeg ned en speedometer app på telefonen og brukte den til å sammenligne med visningen til bilens speedometer. Deretter kjørte jeg en runde der jeg testet visningen ved ulike hastigheter. Bilen min er utstyrt med 20" felger og dekktrykket er satt til 2.8 foran og 2.9 bak. Og kort fortalt viste speedometeret 3 km/t mer enn GPS målingen enten bilen kjørte i 30 km/t eller 130 km/t. Dvs at feilvisningen er konstant, uavhengig av hastighet.

Er det flere som har gjort tilsvarende forsøk?

Samme erfaring, samme felg og trykk, men målt med laser, speedometer viser 3% for mye ved 90 km/t
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

PF

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 20. mai 2020, klokken 21:09
Det jeg har oppdaget er at triptelleren tilsynelatende viser litt for LAV verdi. I følge Google maps er det 194 km til hytta. Bilen målte 192,6 km

Det fikk meg til å undre om speedometeret også da nødvendigvis viser en tanke for lite..? Men usikker på i hvilken grad dette henger sammen...

(Leafen målte til sammenlikning strekningen til å være 200 km...)

Sikkert fordi du kutter svingene mer i Audien en Leafen og mer venstresvinger til og fra hytta med firefelt hvor du nå ligger i venstrefelt kontra høyrefelt. :P

janbanan

Min e-tron viser konstant 3kmt for mye, uavhengig av hastighet.
Sikkert litt feilmaring, da jeg ser at den kan overskride satt hastighet i ACC med noen få km i enkelte tilfeller.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA