Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkslitasje - erfaringer ?

Startet av Rævedilter, mandag 18. mai 2020, klokken 07:59

« forrige - neste »

Rævedilter

Orignale 20" Michelin latitude Sport 3 (staggered)  har eg kjørt ca. 50 kkm, skeivslitte bak men kun heilt på kanten så det har vore innafor reglene.
Originale 19" Nokian Hakkelipitta R2 er utslitt etter ca. 35 kkm, ikkje skeivslitte, men disse er jo byttet fremme og bak.

Skal ha meg nye 19" sommerdekk når vinteren snart gjer seg på Vestlandet :-) så tar gjerne i mot erfaringer.
Ser på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR (etter erfaringer fra jkirkebo) men Goodyear er vel kjent for å slites fort ut, men det er jo forsåvidt orginalsommerdekka også kjent for. Goodyear kjem på vel 9000,-



jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på mandag 18. mai 2020, klokken 07:59
Orignale 20" Michelin latitude Sport 3 (staggered)  har eg kjørt ca. 50 kkm, skeivslitte bak men kun heilt på kanten så det har vore innafor reglene.
Originale 19" Nokian Hakkelipitta R2 er utslitt etter ca. 35 kkm, ikkje skeivslitte, men disse er jo byttet fremme og bak.

Skal ha meg nye 19" sommerdekk når vinteren snart gjer seg på Vestlandet :-) så tar gjerne i mot erfaringer.
Ser på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR (etter erfaringer fra jkirkebo) men Goodyear er vel kjent for å slites fort ut, men det er jo forsåvidt orginalsommerdekka også kjent for. Goodyear kjem på vel 9000,-

Det var dyrt. Jeg ga 7200,- for mine ferdig lagt på. Kjøpte de hos Tirendo og fikk Megahjul til å legge om.

Mine originale R2 har gått 3,5 vintre, bilen har rullet 80.000km og de holder faktisk en sesong til :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Nettopp fått Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV (i 20 tommer), så slitasjen kan jeg ikke si noe om, men de bråker mer enn jeg liker. De finnes også med støyskum, men dette kommer ikke inn før i juli, så jeg har uten.

Neste gang kjøper jeg Landsail, mye billigere og bedre dekk med null støy og minimalt med slitasje (jeg hadde dette før Goodyear-dekka)!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2020, klokken 09:25
Det var dyrt. Jeg ga 7200,- for mine ferdig lagt på. Kjøpte de hos Tirendo og fikk Megahjul til å legge om.

Har vel ikkje funnet dei i ein einaste nettbutikk, og det er langt til Oslo.....

Rævedilter

Sitat fra: o.b.lix på mandag 18. mai 2020, klokken 09:47
Nettopp fått Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV (i 20 tommer), så slitasjen kan jeg ikke si noe om, men de bråker mer enn jeg liker. De finnes også med støyskum, men dette kommer ikke inn før i juli, så jeg har uten.

Neste gang kjøper jeg Landsail, mye billigere og bedre dekk med null støy og minimalt med slitasje (jeg hadde dette før Goodyear-dekka)!

Bruke Landsail på min forrige bil og var godt fornøgd. Kva Landseil dekk brukte du?

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på mandag 18. mai 2020, klokken 13:23
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. mai 2020, klokken 09:25
Det var dyrt. Jeg ga 7200,- for mine ferdig lagt på. Kjøpte de hos Tirendo og fikk Megahjul til å legge om.

Har vel ikkje funnet dei i ein einaste nettbutikk, og det er langt til Oslo.....

Ja, jeg ser de har blitt dyrere:

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=TJEmiyL0WwnKBLjB.129.176724062&Breite=235&Quer=55&Felge=19&Marke=Goodyear&Herst=Goodyear&m_s=3&rsmFahrzeugart=PKW&Label=A-C-68-1&details=Ordern&typ=R-349684

Tirendo har de tydeligvis ikke lenger heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Sjå der ja; men prisen vert nærere 9000,- inkl. omlegging der og, 250-300 pr. dekk ligg omlegging på.

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på mandag 18. mai 2020, klokken 13:30
Bruke Landsail på min forrige bil og var godt fornøgd. Kva Landseil dekk brukte du?

LS588
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Takk skal du ha.
Ser dei kjem på vel 5500,- inkl. omlegging, litt anna pris det ja.

automat

Har dere funnet Landsail-dekk i 20-tommer  med riktig hastighetsindeks (W) både foran og bak?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rævedilter


geear

Sitat fra: Rævedilter på mandag 18. mai 2020, klokken 07:59
Orignale 20" Michelin latitude Sport 3 (staggered)  har eg kjørt ca. 50 kkm, skeivslitte bak men kun heilt på kanten så det har vore innafor reglene.
Originale 19" Nokian Hakkelipitta R2 er utslitt etter ca. 35 kkm, ikkje skeivslitte, men disse er jo byttet fremme og bak.

Skal ha meg nye 19" sommerdekk når vinteren snart gjer seg på Vestlandet :-) så tar gjerne i mot erfaringer.
Ser på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR (etter erfaringer fra jkirkebo) men Goodyear er vel kjent for å slites fort ut, men det er jo forsåvidt orginalsommerdekka også kjent for. Goodyear kjem på vel 9000,-
Kmstand 50 og 35k for bilen, eller så mye på dekkene?

Min har vel rundt 36kkm nå, og de originale sommerdekkene varer nok denne sommeren også (som blir sommer nr. 3), men regner med jeg må ha nye til våren. Tipper de da har gått ca. 25kkm..

Rævedilter

Km er for dekka, bilen har rulla 85kkm.

THE

Har original 20" dekkdimensjon på sommerhjul og 235x55/19 på vinterhjul. Vinterhjula er kjørt tre vintre og drøyt 50000 km. De er nå nede på 4 mm og er helt jevnslitt over hele dekkbredden. De skulle etter planen skiftes ut på slutten av vinteren, men det ble koronautsatt. Jeg er på mitt andre sommerhjulsett. Det første settet med originale Michelin-dekk ble kjørt et par tusen km høsten 2017 før vinterhjul kom på, og nesten hele sommeren 18. De var helt nedslitt på innsiden bak etter ca 22000 km. Som sagt ingen skjevslitasje på 235 brede vinterdekk etter første vinter og nesten 20000 km. Hadde hjulkontroll og justering ved skifte til nye sommerdekk, men det var ikke noe feil i følge Tesla. Kjøpte Landsail LS588 i originaldimensjon, disse er kjørt ca 20000 km nå, og viser litt tegn til slitasje innvendig på bakhjul og på ytterkant framme, spesielt på venstre siden noe som er normalt. Konklusjonen er vel, også som forventet, at bredde på dekk har mye å si for dekkslitasje pga. at brede dekk er mer sårbare for små avvik i hjulstilling enn smalere dekk. I tillegg er sporvidden på Tesla X ganske stor, og hjulene blir ikke liggende i hjulsporene, men "klatrer" på kanten. Jeg vil tro det også gjør at man får mer slitasje på kantene på dekkene, men det er bare en idé jeg har og ikke noe jeg vet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 28. mai 2020, klokken 07:34
Km er for dekka, bilen har rulla 85kkm.
Da varer dine omtrent dobbelt så lenge som mine.  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA