Drive mode: Erfaringsbaserte preferanser og forskjeller

Startet av ThomasEL, ons 13. mai 2020, kl. 22:19

« forrige - neste »

ThomasEL

(Beklager hvis dette er fyldig behandlet i annen tråd. Da ber jeg moderator slette denne tråden. Men fant ikke noe særlig om det ved søk)

E-tronen har jo ulike "Drive modes", slik som auto, dynamic, efficiency, all road off road

Kan noen dele noen brukererfaringer? Hva er de praktiske forskjellene? Og hvilken modus foretrekkes til hva? Kjører de fleste i én fast modus eller bytter dere etter "forholdene"?

(Noe tenker jeg er litt opplagt. For eksempel at "off road" typisk er for å kjøre på ujevn grusvei eller i dyp snø kortere strekninger for å få mer høyde under bilen, redusert antispinn, "nedoverbakkekrabbing" etc... )

Men hva med de andre modusene? Noe merkbar forskjell mellom "auto" og "comfort"? Eller auto og "dynamic"?

Og deler dere Teslabjørns oppfatning at "efficiency" ikke har noe for seg når det gjelder strømsparing, så lenge sjåfør er en erfaren EV-kjører som ved behov tenker "egg under pedalen"..?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

evtronDK

Sitat fra: ThomasEL på ons 13. mai 2020, kl. 22:19
(Beklager hvis dette er fyldig behandlet i annen tråd. Da ber jeg moderator slette denne tråden. Men fant ikke noe særlig om det ved søk)

E-tronen har jo ulike "Drive modes", slik som auto, dynamic, efficiency, all road off road

Kan noen dele noen brukererfaringer? Hva er de praktiske forskjellene? Og hvilken modus foretrekkes til hva? Kjører de fleste i én fast modus eller bytter dere etter "forholdene"?

(Noe tenker jeg er litt opplagt. For eksempel at "off road" typisk er for å kjøre på ujevn grusvei eller i dyp snø kortere strekninger for å få mer høyde under bilen, redusert antispinn, "nedoverbakkekrabbing" etc... )

Men hva med de andre modusene? Noe merkbar forskjell mellom "auto" og "comfort"? Eller auto og "dynamic"?

Og deler dere Teslabjørns oppfatning at "efficiency" ikke har noe for seg når det gjelder strømsparing, så lenge sjåfør er en erfaren EV-kjører som ved behov tenker "egg under pedalen"..?

Jeg kører Efficiency med Sport og Klima på Auto. I Efficiency kommer bilen hurtigst i laveste højdeindstilling. Der findes en post (vist nok fra elektro) med en graf, der viser de forskellige højdeindstillinger vs. drive modes. Rent kørermæssigt mærker jeg ikke den store forskel på Dynamic, Comfort og Efficiency.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Orbit

Bruker comfort til småkjøring, efficiency på lengre turer. Auto skal egentlig gjøre noenlunde det samme av seg selv, men den er litt treg til å senke bilen for norske forhold, da du må ligge over 140 km/t i minst 20 sekund for å gå til laveste nivå. I efficiency går den ned til laveste nivå allerede etter 30 sekund i 80 km/t.

Du finner mer informasjon i Audi sitt selvstudiekompendium (for internt bruk, men tipper mange her har studert det bedre enn internt ansatte :)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Min erfaring er at efficiency har elendig fjæringskomfort (stumpete) og bilen føles dau som en diesel Mondeo.
Sport er hvertfall mye kvikkere i responsen, men mer sportslig fjæring, også hakket mer comfy enn eco. Derfor velger jeg individual, alltid, med fjæring på komfort men gass på sport. Styring varieres mellom lettest (bykjøring) og dynamisk (på langtur). Bilen må uansett alltid ha boost aktivert, ellers føles den dau.

Jeg klarer ikke se forskjell på programmenes forbruk, andre variabler ødelegger (betyr mer). Dette er jo mulig er endret siden jeg fikk min for et år siden, men de kaster ikke akkurat oppdateringer etter oss...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Hyperstress

Jeg merker tydelig forskjell på programmene. Comfort er helt nydelig på småkjøring og motorvei, mens dynamic passer best for sportslig kjøring. Efficiency har merkbart mindre forbruk på motorvei enn comfort, men er mindre komfortabelt.

Noen som vet forskjell på S og D? Er det bare gassrespons, eller er det andre ting  også?

Og hva skjer om en går fra E til D når en er i efficiency mode?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ThomasEL

Daktari nevner boostfunksjonen. Så langt jeg kan se av manualen er den tilgjengelig når man setter gearet i"S" eller kjøremodus "dynamic". Da er den automatisk aktivert, og slår inn hvis man "trår flatt".
Stemmer det? Eller må den aktiveres på andre måter?

(Tror forøvrig jeg knapt noen gang har vært over 50% på effektmåleren, så ikke det at jeg har så veldig ofte bruk for den boosten  :laugh: :laugh: )

Virker jo ellers som "comfort" kanskje er valget til mange i det daglige her.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Sitat fra: ThomasEL på tor 14. mai 2020, kl. 07:54
Daktari nevner boostfunksjonen. Så langt jeg kan se av manualen er den tilgjengelig når man setter gearet i"S" eller kjøremodus "dynamic". Da er den automatisk aktivert, og slår inn hvis man "trår flatt".

gjeldee forsiktig kjøring: Opplever primært at responsen er mer umiddelbar selv om man ikke drar på. Du kan kjøre mer med tåa istedenfor hele foten i S. I D må du trykke pedalen mer inn, og bilen aksellerer tregere, som en diesel der turboen sakte slår inn.
Hvis du skal ut på en motorvei merkes en forskjell på S og D, der D er klart tregere men ikke krise.
Mine I-Pace videoer

ThomasEL

Sitat fra: daktari på tor 14. mai 2020, kl. 08:36
Sitat fra: ThomasEL på tor 14. mai 2020, kl. 07:54

gjeldee forsiktig kjøring: Opplever primært at responsen er mer umiddelbar selv om man ikke drar på. Du kan kjøre mer med tåa istedenfor hele foten i S. I D må du trykke pedalen mer inn, og bilen aksellerer tregere, som en diesel der turboen sakte slår inn.
Hvis du skal ut på en motorvei merkes en forskjell på S og D, der D er klart tregere men ikke krise.

Aha :+1:
Så når du sier "boost", så tenker du egentlig på hele kjøreprogrammet "S"?
Ikke bare den ekstra tilgjengelige "boosteffekten" over normal 100% effektpådrag som manualen kaller "boost", og som kun er tilgjengelig i korte perioder av gangen?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

oyvindbj

Boost er vel bare tilgjengelig på 55?

S virker å være mye mer resposivt enn D mode, selv uten å bruke boost. Må dytte mindre på wattpedalen for å komme ut av kryss.

PF

Vår står som regel i Auto og i sportsmode. D er som flere nevner lite responsivt. Kona klaget veldig til jeg viste henne S mode.

Auto, virker å være en mellomting, bilen er mer komfortabel i comfort og mer sportslig i dynamic, selv om jeg trodde auto ville velge mellom disse modusene automatisk. Men opplever at auto som en veldig bra modus, så bytter jeg litt i mellom de andre når jeg gidder og er i humøret til det.

Amatøren

Sitat fra: oyvindbj på tor 14. mai 2020, kl. 08:50
Boost er vel bare tilgjengelig på 55?

@oyvindbj: Ja, men merker at vår e-tron 50 er mer 'kilen' på effektpedalen i 'S'.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektro

Her er tråden med detaljert oversikt over hvordan bilen regulerer luftfjæring i forskjellige kjøremodus- og hastigheter. https://elbilforum.no/index.php?topic=50797.msg881844#msg881844 Legg merke til at det er et hemmelig, 6. nivå, mellom Allroad/Offroad +35 mm og normal Auto/Comfort som senker bilen til et intermediate nivå +17mm når du overstiger 80 km/t. Fiffig.

Andre forskjeller på modusene er fjæringskomfort, gassrespons, styring og AC modus. ACC sin karakteristikk endrer seg også, dette kan vel overstyres?

Jeg er enig med Teslabjørn i at det ikke er mye å hente på å kjøre i Efficiency, men dette ER eneste måten å få e-tron i laveste stilling under 140 km/t, som vil utgjøre en målbar forskjell. I ni av ti tilfeller er det kanskje ikke verdt det, men av og til er én prosent eller to gull verdt. Du sier kanskje at du aldri kjører helt tomt uansett, men kanskje de prosentene er forskjellen på 8 og 10% beregnet rest ved ankomst, som er din smertegrense. Jeg påstår at alle i tillegg vil ha noe å hente på Efficiency, også fordi de vil kjøre jevnere. Selv Teslabjørn, og de største verdensmesterne i dette forumet. I TEORIEN har det imidlertid ikke noe å si. Det foregår ikke noe magi i Efficiency. :) Summen av disse tiltakene, inkl. AC ECO og endret ACC karakteristikk, tipper jeg kan utgjøre max 5% ekstra rekkevidde. altså 10-20 km. Sagt på en annen måte, vipper man spaken i Sport og skur AC på fullt, har det ikke mye for seg å kjøre i Efficiency. Synes likevel bilen går merkbart billigere over 120 km/t da. Mulig placebo..

Kjørestilen din har minst like mye å si, selv om dette som jeg har vært inne på henger litt sammen med modus. Enda mer å si har dekktype/størrelse/bredde/dekktrykk. Mest å si har vær, føre, topografi og max/snitt hastighet. Summen av alt kan utgjøre 100% forskjell i rekkevidde. Eller mer.. for å sette ting i perspektiv.

Enig med @daktari i at fjæringskomfort blir relativt dårlig i Efficiency, så det krever ganske god vei. Dynamic, ev. uten Sport innkoblet, er et godt alternativ for å få senket den litt. Vær oppmerksom på at S-Line har strammere understell i utgangspunktet. Også enig i at bilen blir slapp i Efficiency, men da kan man som sagt koble inn Sport, altså vippe spaken bakover. Og da er jeg IKKE enig i at bilen er slapp. Selv ikke i Comfort/Auto uten Sport. @daktari, Teslabjørn mf. savner «smellet» fra Tesla. Det gjør ikke jeg, for draget er der. Omtrent som i en non-performance Tesla. Og du slipper følelsen av at «dette kan umulig være bra for bilen».. ;) (Jeg har et par ganger kommet til skade for å aktivere Launch Control. Da får man den følelsen, men man trenger ikke den hver gang man skal på butikken eller besøke bestemor på Dokka, etter min mening.)

PS! Det finnes en Range Mode i e-tron, den aktiveres vel i Lade-bildet under kjøring, av alle ting. Den gjør lite annet enn å sette bilen Efficiency, mulig ekstra slapp utgave, med maxfart til 90 km/t og slå av AC helt. Akkurat det klarer jeg selv. Hadde håpet den skrudde av batterivarme eller noe annet, men det virker ikke sånn.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det jeg savner mest er den superfølsomme wattpedalen til Tesla, som gjør at du kan kjøre den nærmest telepatisk. De har truffet balansen veldig godt. Det er altså ikke "smellet" ved full aks jeg savner.

Litt teit av Audi å emulere 3L treg diesel automat, og dermed kreve av meg et suboptimalt kjøreprogram med 2 knepp på girknotten istedetfor én. Hvem er det egentlig bra for? Kona vil heller tilbake til Tesla pga. den var bedre å kjøre. Jeg liker derimot fjæringskomforten og det lave støynivået til e-tron.

Når jeg snakker om "boost" mener jeg å dra girknotten et hakk til for å slå på det ekstra grønne feltet i instrumentpanelet der det står "boost". Dette gjør at bilen føles kvikkere; det er altså mindre bevegelse nødvendig i pedalen for å oppnå samme akselerasjon. Har vel prøvd launch mode 1 gang - partytriks. Det man trenger er rask respons for å smette ut i rundkjøringen i Sinsenkrysset i rushen.

I dynamic kommer man vel også ned til 1 på luftfjæring, men må bryte fartsgrensen betydelig en liten stund, så kan man slakke av. Individual tar også ned luftfjæring fra 3 til 2 hvis man ligger litt over 130ish, og løfter ikke hvis man holder seg rundt 110, må vel ned i 90 eller noe først. Vi snakker 2,6 cm lavere fra 2->1, 1,3 cm lavere fra 3->2.
Mine I-Pace videoer

ThomasEL

Supert med mange gode innspill her :-)

En ting til jeg føler ikke jeg har kontroll på:

I alle modusene kan man jo velge å flytte gearspaken slik at man kommer i "S"
- Vil "S" da fullstendig overstyre valgt modus (comfort, efficiency, auto,...), slik at "S" er "S" uansett hvilken modus man er i, eller vil "S" oppføre seg annerledes hvis man egentlig er i "efficiency" og setter gearet i "S" enn hvis man er i "comfort" og setter gearet i "S"?

Og hva hvis man har satt modus til "Dynamic"? Da skjer det vil ingen endring mellom "D" og "S" på gearspaken..?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Sitat fra: ThomasEL på tor 14. mai 2020, kl. 11:16
Supert med mange gode innspill her :-)

En ting til jeg føler ikke jeg har kontroll på:

I alle modusene kan man jo velge å flytte gearspaken slik at man kommer i "S"
- Vil "S" da fullstendig overstyre valgt modus (comfort, efficiency, auto,...), slik at "S" er "S" uansett hvilken modus man er i, eller vil "S" oppføre seg annerledes hvis man egentlig er i "efficiency" og setter gearet i "S" enn hvis man er i "comfort" og setter gearet i "S"?

Og hva hvis man har satt modus til "Dynamic"? Da skjer det vil ingen endring mellom "D" og "S" på gearspaken..?
Jeg tror ikke det basert på mine opplevelser, det bare endrer "mapping" av wattpedalen.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA