Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Understellsbehandling - antirustbehandling

Startet av safari, onsdag 13. mai 2020, klokken 06:35

« forrige - neste »

Radial

#15
Egentlig en skikkelig uting, uansett energikilde på bilene, at de ikke er beskyttet skikkelig fra forhandler.
Man kan unnskylde fabrikken, man sender ikke biler til Sahara med rustbehandling heller, men til steder man vet dette er ett problem, der må lokal forhandler ta seg en god runde.

Nå pøses det ut en masse biler som fort blir kassert kort tid etter garantiens utløp, fordi det skal spares 5-10k pr bil, som fort hadde forlenget levetiden til bilen med det dobbelte.

Har en 2006 modell Subaru i garasjen som ble behandlet og fulgte opp av tidligere eiere fra 2008. ikke en rustflekk på 140k, ikke ett eneste bensin eller bremserør som trenger bekymring, kun litt rust på steinsprutskader og litt bak skiltet på bakluka, siden BOS ikke bruker hue når de monterer skiltholdere (vibrerende plast på bar lakk + klasse C1 skruer + veisalt = problem).

Behandling av bil er viktig, selv om folk flest ikke bryr seg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#16
Denne artikkelen fra Broom for noen dager siden  er svært relevant i denne sammenheng.

https://www.tv2.no/broom/11466009

Benny svarer på spm :+1: Selv om Det gjelder Elon sine biler så er det også sikkert relevant for Polestar også. Konklusjon er altså få det skriftlig godkjent fra bil leverandør at de godkjenner den og den typen av understellsbehandling FØR man utfører dette :+1: Da er man sikker :+1:

Kopi:

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi har nylig kjøpt en nesten ny Tesla Model S, som vi er veldig fornøyde med og planlegger å ha i noen år.

Derfor tenkte vi å få tatt en understellesbehandling på den. Vi reiste innom en Tesla-servicestasjon for å forhøre oss om dette.

Der fikk jeg, til min store overraskelse, ganske kort bekreftet at det ville bli bortfall av garanti hvis jeg rustbeskyttet min bil.



itre

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:53

Der fikk jeg, til min store overraskelse, ganske kort bekreftet at det ville bli bortfall av garanti hvis jeg rustbeskyttet min bil.

Dette har blitt diskutert mange ganger i div. forum, spesielt model 3 forumet. Ja, rustgarantien bortfaller, men hva er egentlig rustgarantien verdt?

Det er en garanti mot gjennomrust, noe som garantert ikke skjer innenfor garantitiden, men bilen blir «brun som b***» under likevel. Så hva er best? En rustgaranti man ikke vil få utnyttet i sin eiertid med mindre man dypper bilen i saltvann et par ganger, eller å beskytte den så den ikke får en kort og miljøuvennlig levetid?

Produsenten må uansett forholde seg til 5 års reklamasjonsrett, hvor det er ganske god dokumentasjon av den preventive og gode effekten av antirustbehandling fra kjente merker. Det skal derfor godt gjøres for produsenten å klare å argumentere for at antirustbehandling har hatt en negativ konsekvens.

Til sist tilbyr de store leverandørene (Mercasol, Tectyl, osv.) en egen rustgaranti ved behandling som erstatter den til bilprodusenten. Veldig bekymret ville jeg ikke vært.

Radial

Fabrikkens rustgaranti er fullstendig verdiløs, selv om de skremmer med bortfall av garanti.

Behandling er bra for bil og natur, jeg hadde foretrukket en behandlet bil i bruktmarkedet. Brunost biler holder jeg meg unna, blir bare masse jobb.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Problemet er ikke at bare rust garanti bortfaller men i teslas tilfelle at de kan nekte å fikse feil som ikke har noe med anti rusten å gjøre.
f.eks hvis driveunit tar kvelden så kan de skylde på anti rust middelet som har tetta igjen noe utluftings hull eller så har du han som hvor lysa foran tatt kvelden og tesla nektet å ta det på garanti fordi de var sprøytet med fluidfilm.
Men mest sannsynlig er ikke polestar like nazi som tesla som er bil verdens svar på Apple på godt og vondt desverre.
Model 3 2019 LR Rwd

Barrabas

Nå når P2 er begynt å rulle på norske veier, er det noen som har sjekket mer om understellsbehandling som er godkjent av Polestar uten å risikere noe tull med garanti?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA