Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Understellsbehandling - antirustbehandling

Startet av safari, onsdag 13. mai 2020, klokken 06:35

« forrige - neste »

safari

Hei, er det noen her på forumet som har planlagt å ta en understellsbehandling når PS2 kommer på veien.

Electric cars in Norway

#1
Det ble spurt om rustbehandling av en annen person til kundeveileder når jeg var på Polestar showroom i Oslo og det ble faktisk litt uklart for meg hva som var reglene her. Men jeg fikk ikke med meg hele samtalen heller. 

De snakket også om også Volvo sine krav. De finnes her https://www.volvocars.com/no/own/maintenance/warranties/gjennomrustningsgaranti

Husk bare at dette med "Understellsbehandling" ikke er helt uproblematisk på elbiler så det er svært viktig å få dette i avtalen med Polestar hva typer av "Understellsbehandling" de godkjenner.

Jeg vet om flere elbil folk som jeg har lest om her inne som har fått blank avslag på senere reparasjoner
hos merkeverksted og med begrunnelse om at de har benyttet en ikke godkjent "Understellsbehandling".

Jeg har på flere av mine benyttet den godkjente "Understellsbehandlingen" som de i butikken der bilen er kjøpt nå har godkjent og ofte anbefaler sine kunder. På Kia e-Niro feks så vet jeg at BOS benytter sin type av "Understellsbehandling" mens andre bilmerker har andre typer og noen siner NEI osv.

Så sjekk dette før det gjennomføres.

Merk at jeg skriver ikke noen navn eller metoder her for det er ikke poenget. Det er "Understellsbehandling" det er snakk om og ikke hvilken type behandling/osv det gjelder her. Og det er typisk 2 til 3 typer som er rådende i markedet.

Som nevnt det er er hyppig tema diskutert her inne og det er flere gode diskusjoner om dette. Legger med noen lenker:

Om Tesla vs Polestar og dette tema her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51198.15
Kopi fra lenken overfor fra et innlegg der:

"Godt poeng, men Tesla er nok ikke eneste produsent som har restriksjoner på antirustbehandling, jeg mener bestemt å ha hørt at også noen tyske merker motsetter seg dette. I hvert fall tradisjonelle stoffer som Tectyl og Mercasol, siden disse er ugjennomsiktige og lettere kan skjule eventuelle rustskader som har dannet seg under. Lanolin/Fluidfilm kan visstnok godtas, siden det holder seg mykt, og er gjennomsiktig.

Hva Polestars holdning er til dette, vet jeg ikke."

Kopi slutt.

---------
Om Tesla og tema her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50887.msg886319#msg886319
---------
Om Audi e-Tron og tema her;  https://elbilforum.no/index.php?topic=45328.msg846187#msg846187
----------
Om Jaguar I-Pace og tema her: https://elbilforum.no/index.php?topic=45055.msg781705#msg781705
--------
Om MG ZS og tema her: https://elbilforum.no/index.php?topic=48343.msg876457#msg876457

safari

Takk for utfyllende svar, får høre hva dem sier når jeg henter bilen. 👍

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: steri på onsdag 13. mai 2020, klokken 08:22
Takk for utfyllende svar, får høre hva dem sier når jeg henter bilen. 👍

Bare hyggelig :+1: Fint om du deler med oss her inne hva som gjelder.

BTW. Jeg fikk spesifisert som vedlegg i min bil kjøpskontrakt når jeg kjøpte siste bil ny at de jeg kjøpte bilen hos hadde gjennomført anti rust før jeg fikk bilen. Da er det for min del "safe" i tilfelle senere problemer oppstår - og de problemene skjer jo gjerne rett etter nybil garantiutløpet  ;D ikke sant he he - nei nå hørtes jeg veldig skeptisk ut - men vi har jo alle våre erfaringer fra nybilkjøp uansett bilmerker.


Shagma

Dette er svaret jeg fikk fra support da jeg spurte:

SitatPolestar 2 vil være galvanisert fra fabrikk og vil ha 12 års rustgaranti.
Du kan velge å etterbehandle bilen med ytterligere rustbehandling, dette vil ikke påvirke garantien på bilen.

Sett i lys av innlegget over, så ville jeg nok tatt dette med en klype salt.

gekko300


CorsoDante

#6
Sitat fra: steri på onsdag 13. mai 2020, klokken 06:35
Hei, er det noen her på forumet som har planlagt å ta en understellsbehandling når PS2 kommer på veien.

Denne ettermarkeds-smørja er ikke helt uproblematisk jf. tidligere innlegg.

Får se han an mht. hvordan dette påvirker garantien, men dette med robusthet mot saltlake fra fabrikk er noe av grunnen til at jeg går fra en California-basert produsent til en produsent med mer nordiske aner (og erfaringer), uten at jeg har konkrete holdepunkter for at PS2 skal være bedre enn TM3 (fikk litt bange anelser da jeg måtte montere ettersendte skvettlapper selv, og der tilhørende åpning av sideskjørtene...).
TM3P "FSD"

Roy Aasen

Min kommer rett på mMercasolsprøyting så fort den kommer hit. Koster sånn ca 6500kr. Er vel småpenger i sammenhengen.

Gjorde forøvrig det samme med Kona ifjor og det så veldig bra ut en en vinter i saltsuppe.

Electric cars in Norway

#8
Ja det har du helt rett i.

Denne ettermarkeds-smørja er ikke helt uproblematisk jf. tidligere innlegg.

Best å få alt dokumentert i ny bil kjøpskontrakt. Da er man sikret kansje 5 år senere når temaet kommer på banen.

Feks hvilket anti rust behandling og hyppighet/merker og kjemikalier er godkjent fra bil leverandør.

Tenk å måtte stå å krangle med merkeverksted om en klar reklamasjonsak og så drar butikken "valgt feil anti rust behandling" som argument for å ikke dekke reklamasjonsak. Det er skammelig :-1:

Her har bileier valg "å ta vare på bilen sin". Jeg håper vi får en "tvistesak" på dette som setter en Standard.

Disse anti rust merkene har typisk et program å følge. Ofte en dyr første behandling og deretter billige vedlikehold behandlinger. De seriøse gir med garanti bevis og klistre lapp i ruta / Dørstolpe. De heftene ser nesten ut som service hefte på bil. Med dato,  stempel og dato for neste behandling  :+1: :+1:

Dette er billig sett opp mot all salting vi har i Norge. Men pass på at anti rust leverandøren kan dokumentere behandling av elbiler og batteri.

Radial

Skal man ha bilen en stund, er jo dette en no-brainer egentlig.

Titta på en del biler, og denne mangelen på understellsbehandling vil ta knekken på ekstremt mange biler etter garantiens utløp.
Hjelper lite med 10-12 års rustgaranti på karosseriet, når alt annet faller fra hverandre.

Ett bra verksted for understellbehandling gir selv dokumentert og lengere rustgaranti, og tar den krangelen med ett eventuelt merkeverksted uten å blunke. Så i det tilfellet bør man kanskje ikke velge det billigste alternativet.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

itre

Har antirustbehandlet alle nybiler jeg har kjøpt opp gjennom årene (8 biler fra forskjellige merker, Mercedes, BMW, Jeep, VW, Audi, Land Rover, Toyota, Morgan). Alltid med enten Tectyl eller mercasol. Disse har holdt seg helt rustfrie og problemfrie under i hele min eierperiode (typisk 2-5 år).

Når jeg har kjøpt bruktbiler har ALLE (Bmw, Fordx2, Opel, Subaru, Mercedes, Jaguar og VW, med ett unntak for Porsche som hadde 80000 på telleren og så ny ut under) hatt rust under som uten tiltak (sandblåsing) ville ledet til hull i kanaler, blemmer i lakk, svekkelse av bærearmer i fjæring osv.

Gjennomrustgarantier er verdt ca. 0. Biler ruster ikke gjennom i perioden garantien gjelder, men vil gi problemer for ny eier en stund etter garantien er løpt ut. 

Så lenge vi bor i Norge og veiene saltes vil mine biler antirustbehandles, med tectyl/mercasol om de er nye/nesten nye, med fluidfilm om rustangrep har begynt.

Electric cars in Norway


Tafsern

Sitat fra: itre på mandag 18. mai 2020, klokken 22:48
Har antirustbehandlet alle nybiler jeg har kjøpt opp gjennom årene (8 biler fra forskjellige merker, Mercedes, BMW, Jeep, VW, Audi, Land Rover, Toyota, Morgan). Alltid med enten Tectyl eller mercasol. Disse har holdt seg helt rustfrie og problemfrie under i hele min eierperiode (typisk 2-5 år).

Når jeg har kjøpt bruktbiler har ALLE (Bmw, Fordx2, Opel, Subaru, Mercedes, Jaguar og VW, med ett unntak for Porsche som hadde 80000 på telleren og så ny ut under) hatt rust under som uten tiltak (sandblåsing) ville ledet til hull i kanaler, blemmer i lakk, svekkelse av bærearmer i fjæring osv.

Gjennomrustgarantier er verdt ca. 0. Biler ruster ikke gjennom i perioden garantien gjelder, men vil gi problemer for ny eier en stund etter garantien er løpt ut. 

Så lenge vi bor i Norge og veiene saltes vil mine biler antirustbehandles, med tectyl/mercasol om de er nye/nesten nye, med fluidfilm om rustangrep har begynt.

Så og si alle nye biler holder seg helt fri for belastende rust når du bare eier de 2 - 5 år.

Smør på flesk for en så kort periode.

Radial

Min erfaring er rust på biler fra 2 år og ut.
Pickup'er er aller værst... høyverdig stål i ramma som ruster ekstra fort.
Titt inn i hjulbuen på pickuper uten behandling, de blir ikke gamle.

Titt under en 2018/2019 Kona uten behandling (en del mangler behandling), masse rustangrep på understellet.

Holder det ut garantien? Ja.
Varer bilen lengere? Definitivt ikke.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Radial :+1: :+1: helt enig. Jeg har samme erfaring. Har som deg sett under Kona uten understellsbehandling  og der var det brunt. BOS gjør understellsbehandling av alle dine Niro Electric og det er en grunn til det :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA