Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TEKNISK SPRÅK PÅ FORUMET. Hva er en lader? Kort innføring!

Startet av Elbilforum admin, tirsdag 12. mai 2020, klokken 14:18

« forrige - neste »

Elbilforum admin

Elbil er et nytt felt, nye felt krever ofte nye ord.  MEN nye ord må være presise. 
På forumet så sliter vi med at ordet «lader» blir brukt om alle tekniske innretninger som er inne i prosessen med å flytte energi fra veggen til batteriet i bilen.  Det gjør mange innlegg vanskelige å forstå og de må tolkes.

Vi må bevege oss bort fra den situasjonen.

    Hva er en lader?
En lader er den innretningen som likeretter elektrisiteten.  Den gjør vekselstrøm (AC) om til likestrøm (DC), slik at energien kan lagres kjemisk i batteriene.  Dersom du lurer på hvordan en lader ser ut så kan du starte denne videoen:
Lenke:  https://www.youtube.com/watch?v=yPOtAotzvTY
Den viser laderen i en Tesla, en ganske unnselig boks, plassert under baksete i bilen.

    Hva er det vi ofte kaller en lader?
Det som oftest blir kalt en lader er det som heter «ladekabel», nærmere bestemt en «mode 2 ladekabel».  Det er den kabelen med en klump/kladd, ca 30 cm til to meter fra schukokontakten.  Klumpen/kladden er ikke en likeretter, slik som bærbare PCer er bygd opp.  Og det er sikkert her misforståelsen kommer fra. 
Klumpen/kladden er en kommunikasjonsboks.  Den gir laderen i bilen tilbakemelding om hvor stor effekt den kan trekke gjennom forbindelsen til nettet.  Poenget med denne innretningen er å forhindre at sikringen i sikringsskapet ryker, og dersom den ikke ryker når den bør ryke, forhindre varmgang og det som verre er i utsatte punkt, særlig stikkontakten på veggen.  En lader i de første bilene som kom fra 2010, kunne trekke alt fra 6amp til 16amp, en fase.  Senere er dette utvidet, og Tesla er den som har vært mest fleksibel i normalladesituasjonen. 

[ NEK 400 2014 og 2018 tillater nyinstallasjon av stikkontakt og fast bruk av en slik ladekabel på nærmere vilkår.  Max trekk er da 10amp.  Imidlertid så bør aldri trekket ved bruk av alminnelig stikkontakt overstige 8amp og det bør vurderes som en nødløsning. ]

    Hjemmeladestasjon / Ladeboks
Dette er den innretningen som blir plassert på veggen og som altfor ofte blir kalt for en lader.  DET ER INGEN LADER.  Det er en mer eller mindre avansert stikkontakt.  Noen av disse kan kommunisere med omverdenen og gi laderen i bilen instrukser om hvor mye den kan trekke av effekt på forskjellige tidspunkt.  Andre er like enkle i funksjon som en stikkontakt.  Denne løsningen blir også kalt "Mode 3". Poenget med en slik hjemmeladestasjon er å forhindre brann i det elektriske anlegget.  Derfor har de et kraftig dimensjonert tilkoblingspunkt.  Tilkoblingspunktet framstår fra et sikkerhetsmessig synspunkt, som det mest vesentlige ved hele innretningen.
Hjemmeladestasjonener handterer effekter fra 5amp en fase IT, til 32amp tre faser TN.

Hjemmeladestasjonen er videre den anbefalte innretningen når bilen må lades hjemme.

Ytterligere info er her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=32637.0  Særlig i Lars sine innlegg.

På engelsk blir forkortelsen EVSE ofte brukt.  Den er heller ikke dekkende for det jeg forklarer her. 
Hva EVSE er en forkortelse for er dette: "electric vehicle supply equipment".  Og da er man like langt.
Opplysningene er hentet her:  https://mrelectric.com/what-is-evse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA