Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil uten hjemmelading/lading kommunale plasser

Startet av kenlee, mandag 11. mai 2020, klokken 15:26

« forrige - neste »

kenlee

Hei!

Jeg og fruen ser på muligheten for å ha elbil i Oslo uten hjemmelading, da vi bor i borettslag som ikke har opplegg for dette. Såvidt jeg har skjønt er det ikke å anbefale, men hvis man kjøper en bil med OK rekkevidde, (200-ish km om vinter) og pendleveien hver dag er ca 30 km totalt burde det vel gå an å komme seg unna med èn lading i uka ++? Eller er det noe vi misforstår?

Tenkte da på å lade på kommunale plasser. Det er en plass ikke langt unna oss (Haugerudhagan) som har 10 plasser som sjeldent er i bruk. Det står her 2 takstgrupper:

Betalingsautomater: C1095
Navn   C1095
Beliggenhet   Haugerudhagan 3
Gate   Haugerudhagan
Fra   Ytre Ringvei
Til   Haugerudveien
Piggdekkautomat   Nei
takstgruppe   2300 (Beboertakst)
sesongautomat   Nei
takstgruppe2   3 054


Innebærer dette at man betaler for parkering OG lading? Oslo kommune har priser på takstgruppe 3054:

3054 lilla/ladeplikt   24 timer   Hele døgnet   1 time 10 kr   1 time 5

Og takstgruppe 2300:

2300 gul/beboerparkering   Ubegrenset   09:00-20:00 (mandag - lørdag)
1 time 5 kr
2 timer 11 kr
5-24 timer sammenhengende 28 kr

Prøver å få en liten oversikt over hva lading kommer til å koste og hvor mye stress dette blir. Vurderte fossilbil men bompengene ga oss bakoversveis (1700 i måneden!!) så elbil virker som et godt alternativ.

På forhånd tusen takk for svar! Settes veldig pris på :)

Ser forøvrig på E-golf, Leaf, eller Peugeot e-208...
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Orbit

Du betaler kun takst 3054 på ladeplassene. Nå er ikke stolpene på Haugerudhagan mer enn 3.7 kW i dag, men mye av det som settes opp/byttes av Oslo kommune er nå 7,4 - 11 - 22 kW. Uten lading hjemme, er det gull å kunne AC-lade på høyere effekt. Dvs se på en bil med 7,4 kW eller mer på AC-lader.

I tillegg så betaler du 600 kr i beboerparkering i året, og kan da stå så mye du vil på beboerparkeringsplasser innenfor din bokstavsone når du ikke lader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

z4rd

#2
Kan være greit å regne med noe energitap mellom kjøreturene og til oppvarming - Poenget mitt er at det fort kan bli lading nærmere to ganger i uka kontra én for din del, spesielt hvis bilen står parkert utendørs ellers også. Energimåleren i elbiler er noe mer variabel og "unfixed" vs drivstoffmåleren i fossilbiler.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 11. mai 2020, klokken 16:25
Du betaler kun takst 3054 på ladeplassene. Nå er ikke stolpene på Haugerudhagan mer enn 3.7 kW i dag, men mye av det som settes opp/byttes av Oslo kommune er nå 7,4 - 11 - 22 kW. Uten lading hjemme, er det gull å kunne AC-lade på høyere effekt. Dvs se på en bil med 7,4 kW eller mer på AC-lader.

I tillegg så betaler du 600 kr i beboerparkering i året, og kan da stå så mye du vil på beboerparkeringsplasser innenfor din bokstavsone når du ikke lader.

Dersom han betaler for beboerparkering, så skal han bare betale for ladingen de gangene han står der, så lenge det er innenfor sonen han betaler for, med mindre det er en av plassene med unntak etter skilting. Ifølge google maps kan det se ut som akkurat disse er plasser som faller under dette unntaket.

Men jeg oppfatter trådstarter som at han har parkeringsplass, men ikke lademulighet. Da betaler han altså ikke for beboerparkering, og må betale både for lading og parkering når han benytter seg av ladeplass, bortsett fra at akkurat disse plassene er unntatt som nevnt over.

Greit å presisere dette, slik at man ikke forvirrer andre som kommer inn og leser. ;-)

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kenlee

Tusen takk for svar! Da tolker jeg det slik at det blir takst 3054 som holdes, altså 10 kr timen 09-20 og 5 kroner timen resten av døgnet. Hvordan ser du at disse plassene er unntatt?

Er relativt ny til elbil så jeg må bare spørre litt mer ^^
Hvis vi kjøper en E-golf 2017 modell med 35,8 kWt batterikapasitet og den ladeplassen lader med maks 3,7 kWh, vil det da ta 10 timer ca for å lade opp til 100%?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Orbit

Bruk "Bil i Oslo" app'en for å se grensene for takstområder (og betale). Ladeplasser er merket med cyan/rosa. Du ser det også på skilt, som er merket med sone 3054 i ditt tilfelle, og denne gjelder da til neste skilt/kryss. Merk at det er ladeplikt på disse plassene, så du må være tilkoblet når du står der. Og det er bare en takstsone som gjelder i gangen, selv om området rett ved er skiltet med sone 2300.

Ref ladetid, så er utregningen din ca riktig. Det er noe ladetap (10-15%), men samtidig starter du som regel aldri helt fra null.

Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 17:47
Men jeg oppfatter trådstarter som at han har parkeringsplass, men ikke lademulighet. Da betaler han altså ikke for beboerparkering, og må betale både for lading og parkering når han benytter seg av ladeplass, bortsett fra at akkurat disse plassene er unntatt som nevnt over.

Greit å presisere dette, slik at man ikke forvirrer andre som kommer inn og leser. ;-)
Jeg ble litt forvirret av det du skrev jeg, så vi er (heldigvis) litt forskjellig skrudd sammen. ;D Oslo hadde tidligere mange plasser med gratis parkering og lading, men det er nå så godt som et utdødd fenomen. Planen fra byrådet er at det skal være betaling på "alle" ladeplasser, så snart de får skiltet dem om. I praksis er kommunal lading i Oslo en av takstsonene 3051-3054. Unntakene som står igjen er vel under Akershus festning, Saga parkeringshus, Frognerparken (nordside), og kanskje noe få andre..... hvor det ennå er helt gratis.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kenlee

Tusen takk for svar! Det setter jeg pris på :)
Er som regel alltid 10 ledige plasser der, så det burde ikke være problem å få plass.
Da får vi vurdere hvilken bil det blir, står mellom leaf of e-golf  :+1:
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

RJK

Sitat fra: kenlee på mandag 11. mai 2020, klokken 18:05
Tusen takk for svar! Da tolker jeg det slik at det blir takst 3054 som holdes, altså 10 kr timen 09-20 og 5 kroner timen resten av døgnet. Hvordan ser du at disse plassene er unntatt?

Er relativt ny til elbil så jeg må bare spørre litt mer ^^
Hvis vi kjøper en E-golf 2017 modell med 35,8 kWt batterikapasitet og den ladeplassen lader med maks 3,7 kWh, vil det da ta 10 timer ca for å lade opp til 100%?

Følger du lenken jeg ga, så ser du følgende tekst:

"Det er ladeplikt og betalingsplikt alle dager hele døgnet for elbil og ladbare hybridbiler på kommunale ladeplasser som er skiltet med «Ladbar motorvogn under lading mot avgift».

På kommunale ladeplasser som er skiltet med «For ladbar motorvogn» og «For EL-motorvogn» er det gratis å parkere og lade elbil og ladbare hybridbiler."

Altså vil det være teksten i undewrskiltet som avgjør om du må betale bare for lading, eller både lading og parkering.

Sitat fra: Orbit på mandag 11. mai 2020, klokken 20:53
Bruk "Bil i Oslo" app'en for å se grensene for takstområder (og betale). Ladeplasser er merket med cyan/rosa. Du ser det også på skilt, som er merket med sone 3054 i ditt tilfelle, og denne gjelder da til neste skilt/kryss. Merk at det er ladeplikt på disse plassene, så du må være tilkoblet når du står der. Og det er bare en takstsone som gjelder i gangen, selv om området rett ved er skiltet med sone 2300.

Ref ladetid, så er utregningen din ca riktig. Det er noe ladetap (10-15%), men samtidig starter du som regel aldri helt fra null.

Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 17:47
Men jeg oppfatter trådstarter som at han har parkeringsplass, men ikke lademulighet. Da betaler han altså ikke for beboerparkering, og må betale både for lading og parkering når han benytter seg av ladeplass, bortsett fra at akkurat disse plassene er unntatt som nevnt over.

Greit å presisere dette, slik at man ikke forvirrer andre som kommer inn og leser. ;-)
Jeg ble litt forvirret av det du skrev jeg, så vi er (heldigvis) litt forskjellig skrudd sammen. ;D Oslo hadde tidligere mange plasser med gratis parkering og lading, men det er nå så godt som et utdødd fenomen. Planen fra byrådet er at det skal være betaling på "alle" ladeplasser, så snart de får skiltet dem om. I praksis er kommunal lading i Oslo en av takstsonene 3051-3054. Unntakene som står igjen er vel under Akershus festning, Saga parkeringshus, Frognerparken (nordside), og kanskje noe få andre..... hvor det ennå er helt gratis.

Beklager så mye om jeg forvirret, da dette selvsagt ikke var meningen.  ;)

Sitatet fra lenken jeg la inn, som jeg limte under svaret til kenlee, forteller vel det viktige. Det er underskiltet som avgjør. Dessverre er det slik at Oslo Kommune med vilje gjør seg veldig dyrt for bilister, uansett drivlinje. Heldigvis mindre ille for elbilister, men dette er dessverre en overgangsordning, da de helst vil gjøre Oslo bilfritt så langt det går, og for så store deler av byen som mulig.

Og i dette blir det ekstra dyrt for ice-bilister, da vi elbilister skal opp på det avgiftsnivået de mener er mulig å skvise ut av oss. Da må det selvsagt bli enda værre for at folk skal velge vekk ice-kjøretøy. Bor du innenfor Ring 3, og i en viss utstrekning utenfor dette igjen, så skal det tydeligvis være kollektivtransport, syklister og gående. Ikke bilister.

Dessverre er hverken satsingen på kollektivtrafikken eller syklistene/gående i nærheten av så godt det må være for å erstatte bilismen, ikke engang i Oslo som er langt foran de fleste/alle andre steder i landet.

Satsingen er ikke engang så god som de lovde, og til og med dårligere enn vi hadde fått med det gamle styret, selv om sittende koalisjon, og spesielt MDG prøver å overbevise oss om det motsatte.

Masse elbil-ladeplasser er fjernet uten å bli erstattet, og utbygningstakten på sykkelveier er ikke noe høyere enn det som var lagt opp til, ihvertfall om vi skal tro de artiklene som tar for seg valgløfter, planene som lå til grunn for det som har skjedd hittil og det som har skjedd av  faktisk utbygning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Elbil uten hjemmelading/lading kommunale plasser:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175358831

Med en slik lader du når du kan, og slipper alt av stress når du ikke kan. Pengene du sparer ( ca 300 000 ) dekker økte bompenger så lenge du lever. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

golo

#9
Sitat fra: Orbit på mandag 11. mai 2020, klokken 20:53
Bruk "Bil i Oslo" app'en for å se grensene for takstområder (og betale). Ladeplasser er merket med cyan/rosa. Du ser det også på skilt, som er merket med sone 3054 i ditt tilfelle, og denne gjelder da til neste skilt/kryss. Merk at det er ladeplikt på disse plassene, så du må være tilkoblet når du står der. Og det er bare en takstsone som gjelder i gangen, selv om området rett ved er skiltet med sone 2300.

Jeg har akkurat fått min første elbil. Der jeg bor har Oslo kommune både ladeplasser som er gratis og lading mot betaling men det er ladeplikt på disse. Mitt dilemma er at hvis jeg parkere bilen f.eks. på kvelden så vil den bli fulladet (80%) i løpet av natta. Må jeg i teorien gå ut og flytte bilen midt på natta eller kan jeg stå tilkoblet uten å lade til neste morgen?

TB

Det bruker å være krav om koble til kabel. Om en faktisk lader er ikke noe krav. På mange biler er ikke dette helt enkelt å se.

Men, ofte er betalingen pr minutt eller time, slik at betalingen stopper ikke før en kobler ifra kabel. Om en står lenge etter bilen er ferdigladet vil parkeringen dermed bli kostbar i forhold til den energi mengde en "kjøper". Gulerota er dermed å flytte bilen til en rimeligere plass, som igjen gjør det er ledig ladeplass til andre som trenger å lade.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Sitat fra: golo på søndag 04. april 2021, klokken 19:44
Der jeg bor har Oslo kommune både gratis og lading mot betaling plasser men det er ladeplikt. Mitt dilemma er at hvis jeg parkere bilen f.eks. på kvelden så vil den bli fulladet (80%) i løpet av natta. Må jeg i teorien gå ut og flytte bilen midt på natta eller kan jeg stå tilkoblet uten å lade til neste morgen?
I teorien må du lade hele tiden bilen er på ladeplassen, men jeg har i praksis aldri opplevd selv eller sett noen få bot så lenge de er tilkoblet. Som TB sier er betaling per time, så det er et insentiv til å flytte seg snarest mulig (evt starte lading senest mulig på kvelden).

På de plassene som har gratis parkering og lading, er det (så langt jeg har sett) alltid tidsbegrensning. Du må derfor ha parkeringsur eller en lapp i frontruta som viser tidspunktet du parkerte. Du kan få manuelt parkeringsur fra kommunen dersom du ikke har det fra før.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA