Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plass vs Etron bagasjrerom og baksete?

Startet av milander, fredag 08. mai 2020, klokken 15:41

« forrige - neste »

milander

Plass vs Etron bagasjrerom og baksete?
Noen som har vært i Irland som kan kommentere plassen inni bilen sett opp mot Audi Etron?

chargedup

https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte-arets-mest-spennende-nykommer---dette-lover-svaert-bra/72437571
Dette er vel nærmeste vi kommer plass/mål hittil, ettersom journalisten har målt bagasjerommet med målebånd.
"Skoda har foreløpig ikke oppgitt noen mål, men vi hadde naturligvis med eget målebånd, og målte lengde, bredde og høyde i bagasjerommet til å være 98, 100 og 51 centimeter. "
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Vi diskuterte det et annet sted, men bedre å samle det her:
Etron har en brukbar Frunk hvis man tar ut isopor under gulvet, med jekken. Ingen på Enyaq
Etron har mye plass under gulvet i bagasjen - usikkert med Enyaq
e-trons bakrute skråner mer enn Enyaq, så mulig det er mer plass over gardinen.

Etron bagasjerom er 105x105x42, med 2 utsparinger bak hjulhusene hvis man har "oppbevaringspakke".

Ifølge mine mål og elbil24 så taper Enyaq i dybde og bredde, men tar igjen i høyden. Gulvflaten er nærmere I-pace enn e-tron.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

svenni84

Hva med bagasjeplass vs en vanlig octavia?

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Electric cars in Norway

#4
Enyaq har et 550 liters bagasjerom har jeg lest og Octavia har 610 liter.

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: daktari på fredag 08. mai 2020, klokken 22:45
Vi diskuterte det et annet sted, men bedre å samle det her:
Etron har en brukbar Frunk hvis man tar ut isopor under gulvet, med jekken. Ingen på Enyaq
Etron har mye plass under gulvet i bagasjen - usikkert med Enyaq
e-trons bakrute skråner mer enn Enyaq, så mulig det er mer plass over gardinen.

Etron bagasjerom er 105x105x42, med 2 utsparinger bak hjulhusene hvis man har "oppbevaringspakke".

Ifølge mine mål og elbil24 så taper Enyaq i dybde og bredde, men tar igjen i høyden. Gulvflaten er nærmere I-pace enn e-tron.

Daktari :+1: Ja, Enyaq og I-Pace er nær identiske på dimensjon. E-tron er en større bil.

Škoda Enyaq
Dimensions
Length   4,648 mm (183.0 in)
Width   1,877 mm (73.9 in)
Height   1,618 mm (63.7 in)

Jaguar I-Pace
Lengde   4 682 mm
Bredde   1 895 mm
Høyde   1 565 mm

batterimannen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 22:53
Enyaq har et 550 liters bagasjerom har jeg lest og Octavia har 610 liter.

Konseptbilen Vision iV hadde 550 liter, men Enyaq har 585 liter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Batterimannen da begynner den jo å nærme seg  str på e-tron som har bagasjerom på 600 liter. Det er lovende.

Bilectric

Elbil24 målte bagasjerommet på Enyaq til L,B,H = 90, 100, 51 cm. Dette gir et volum på 500 liter over gulvet. Skoda har oppgitt totalt volum til 585 liter og VG skriver i sin omtale av bilen etter prøvekjøring: "Stort bagasjerom, 585 liter (noe plass under bagasjegulvet)." Da er det rimelig å anta at det er 500 / 85 liter over/under gulvet.

Til sammenligning har Audi e-tron totalt 600 liter fordelt på 480/120 liter over/under gulvet i tillegg til frunc på 60 liter. Altså bør Enyaq ha et noe større hovedlasterom enn e-tron selv om totalvolumet er mindre i Enyaq.

Elbil24 målte baksetet i Enyaq til 130 cm. Jeg har ikke funnet tilsvarende tall for e-tron.
Bladet Motor skriver i sin omtale av Enyaq: "Plassen i kupéen er meget bra, spesielt bredden i baksetet. Dørsidene er formet slik at man har usedvanlig mye rom til lår og underarm."

VG skriver: "Kjempeplass i baksetet, selvsagt avhengig av hvor langt tilbake førersetene står. Men selv med en ganske lang person foran er beinplassen god. Fint rom til føtter under seter. Bak har taket fordypninger over hodeplass på yttersidene, det skal godt gjøres å stange i taket. Ingen kardangtunnel å snakke om i vår testbil"

Jeg har selv sittet bak i e-tron som har rimelig god setebredde bak, men et helt håpløst design på midtkonsollen som er trukket bakover mot baksetet stjeler verdifull benplass til midtsetet. Her har jeg forhåpninger til at Skoda har et mer praktisk design som gjør det mulig for 3 passasjerer å sitte rimelig komfortabelt bak.




daktari

Her er de målene jeg har tatt. Etron har dypere og bredere bagasjerom, men lavere til rullegardinen. Ikke sikkert journalistene målte likt som meg.
I baksetet er det god plass i bredden, men etron har smalere sittepute enn f.eks Model S.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Dessverre er det ofte vesentlig mer komplisert enn å ta L*B*H for å finne bagasjeromkapasitet i liter. Man først vite hvilken standard den er målt etter. Samme bagasjerom får svært variabel størrelse ut fra hvilken standard som er brukt. Derfor er det alltid viktig å vurdere eget behov basert på hvordan bagasjerommet er utformet

Bilectric

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:21
Dessverre er det ofte vesentlig mer komplisert enn å ta L*B*H for å finne bagasjeromkapasitet i liter. Man først vite hvilken standard den er målt etter. Samme bagasjerom får svært variabel størrelse ut fra hvilken standard som er brukt. Derfor er det alltid viktig å vurdere eget behov basert på hvordan bagasjerommet er utformet

Dette behøver ikke nødvendigvis være så komplisert.
I Europa benyttes i hovedsak VDA-normen når bagsjeromsvolum måles. Både Skoda og Audi oppgir volum iht. VDA, så tallene disse produsentene oppgir kan sammenlignes. Denne normen beregner volumet ved at 1 liters klosser (20x10x5 cm) plasseres i bagasjerommet etter fastsatte regler. Klossene stables opp til toppen av bakseteryggen.

Så lenge bagasjerommet ikke har mange kanter og utspring, så vil L*B*H gi en god pekepinn på volumet etter VDA-normen. Det er grunn til å tro at Skoda tradisjon tro har laget et godt utnyttbart bagasjerom i Enyaq, med få kroker.

For øvrig er jeg enig i at man må vurdere utformingen av bagasjerommet ut fra eget behov og ikke se seg blind på tall.

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: Bilectric på tirsdag 12. mai 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:21
Dessverre er det ofte vesentlig mer komplisert enn å ta L*B*H for å finne bagasjeromkapasitet i liter. Man først vite hvilken standard den er målt etter. Samme bagasjerom får svært variabel størrelse ut fra hvilken standard som er brukt. Derfor er det alltid viktig å vurdere eget behov basert på hvordan bagasjerommet er utformet

Dette behøver ikke nødvendigvis være så komplisert.
I Europa benyttes i hovedsak VDA-normen når bagsjeromsvolum måles. Både Skoda og Audi oppgir volum iht. VDA, så tallene disse produsentene oppgir kan sammenlignes. Denne normen beregner volumet ved at 1 liters klosser (20x10x5 cm) plasseres i bagasjerommet etter fastsatte regler. Klossene stables opp til toppen av bakseteryggen.

Så lenge bagasjerommet ikke har mange kanter og utspring, så vil L*B*H gi en god pekepinn på volumet etter VDA-normen. Det er grunn til å tro at Skoda tradisjon tro har laget et godt utnyttbart bagasjerom i Enyaq, med få kroker.

For øvrig er jeg enig i at man må vurdere utformingen av bagasjerommet ut fra eget behov og ikke se seg blind på tall.

Bilectric :+1: takker for info. Ja dette har du innsikt på :+1: VDA-normen.

Jeg synes dette med klosser som stables opp til toppen av seteryggen er en svært god løsning. Og mest sikkert ift kollisjoner.

Jeg synes også at de gulvplatene som følger med elbilen ikke skal tas ut ved målinger. Det skal kabler og bilting osv ligge fast. Det ligger det jo gjerne ting og tang som man skal med seg på tur. Det blir derfor feil for min del å fjerne den platen. Og dette tar nok også VDA-normen høyde for.

Ja det var som sagt veldig interessant å lese om den standarden du nevnte :+1: igjen takker :+1:

tornaldo

Jeg mener det blir feil å ikke ta ut gulvplaten. Skjønner hvis hulrommet er fylt opp med en fast isoporinnsats med jekk og annet dill som hører med bilen, men når flere elbilprodusenter, som Tesla, har et tilrettelagt stort og tomt rom, åpenbart ment for bagasje, må det tas med. Jeg bruker i alle fall rommet under gulvet på min Model S på langtur, og rommer en rimelig stor bag + pluss en del annen løs bagasje.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Bilectric på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:46
Jeg har selv sittet bak i e-tron som har rimelig god setebredde bak, men et helt håpløst design på midtkonsollen som er trukket bakover mot baksetet stjeler verdifull benplass til midtsetet. Her har jeg forhåpninger til at Skoda har et mer praktisk design som gjør det mulig for 3 passasjerer å sitte rimelig komfortabelt bak.

Jeg håper Enyaq sitt baksete blir bedre designet enn e-tron sitt for tre passasjerer som ikke lenger sitter i barnesete. Da jeg nylig testet ut e-tron, merket jeg at midtsetet bak var veldig hardt og ukomfortabelt å sitte i på lengre turer. Jeg forventer ikke baksete komfort som i Audi Q7, men i en familie-SUV bør alle barna kunne sitte komfortabelt.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA