Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Historien repeterer seg selv. USA går stort, mens Europa downsizer

Startet av elektrolux, fredag 08. mai 2020, klokken 08:45

« forrige - neste »

elektrolux

I alle fall i følge denne artikkelen.

I Norge kan denne trenden bli ekstra polarisert grunnet statens aggressive avgiftspolitikk som nå rettes mer og mer mot elbiler.

Med stadig mer sofistikert mikromobilitet vil de nøysomme kunne smile sammen med aristokratene som snart er de eneste som har råd til å bevege seg på det norske veinettet:

https://electrek.co/2020/05/07/emerging-trend-tiny-evs-for-europe-and-giant-electric-pickups-for-the-us/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:45I Norge kan denne trenden bli ekstra polarisert grunnet statens aggressive avgiftspolitikk som nå rettes mer og mer mot elbiler.

Ikke enig i det utsagnet. At elbiler ikke er helt fritatt for alle utgifter/avgifter kan jeg være enig i, men elbiler er fortsatt uten moms og med lite bompenger og veldig lav avgift på drivstoff. Jeg kjører fortsatt helt bomfritt til daglig, og når jeg skal kjøre 60 mil til feriehuset, via Oslo, betaler jeg 19 kroner i bompenger mot 368 med dieselbil.

Når det gjelder mikromobilitet syns jeg dette er kjempekult, men noe slikt måtte ha vært et kjøretøy nummer 3 for oss. Slik vi bor, jobber og lever må vi ha plass til to barneseter i to biler, og vi må ha minst en bil med plass til to barneseter, barnevogn, hundebur og bagasje samtidig. Skulle gjerne også hatt plass til en passasjer eller to i tillegg. Da frister det mer å oppgradere en av bilene til Cybertruck enn å nedgradere til noe smått.

Men løsningen for å redde verden er nok å drastisk legge om livsstilen og bruke så lite energi/materialer/plass som mulig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

pst

At man kan bidra til å å redde verden ved at man sparer kr 349,- i bompenger bare med en hyttetur viser at det ennå er håp. ;)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

gak

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 09:48
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:45I Norge kan denne trenden bli ekstra polarisert grunnet statens aggressive avgiftspolitikk som nå rettes mer og mer mot elbiler.

Ikke enig i det utsagnet. At elbiler ikke er helt fritatt for alle utgifter/avgifter kan jeg være enig i, men elbiler er fortsatt uten moms og med lite bompenger og veldig lav avgift på drivstoff. Jeg kjører fortsatt helt bomfritt til daglig, og når jeg skal kjøre 60 mil til feriehuset, via Oslo, betaler jeg 19 kroner i bompenger mot 368 med dieselbil.

Når det gjelder mikromobilitet syns jeg dette er kjempekult, men noe slikt måtte ha vært et kjøretøy nummer 3 for oss. Slik vi bor, jobber og lever må vi ha plass til to barneseter i to biler, og vi må ha minst en bil med plass til to barneseter, barnevogn, hundebur og bagasje samtidig. Skulle gjerne også hatt plass til en passasjer eller to i tillegg. Da frister det mer å oppgradere en av bilene til Cybertruck enn å nedgradere til noe smått.

Men løsningen for å redde verden er nok å drastisk legge om livsstilen og bruke så lite energi/materialer/plass som mulig.
Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)
Polo 2.5

Electric cars in Norway

Sitat fra: gak på fredag 08. mai 2020, klokken 14:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 09:48
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:45I


Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)

gak :+1: :+1: takker for denne informasjonen. Fint at du deler opp kaka i alle kakestykkene slik at galskapen kommer greit frem. Min konklusjon er rett og slett at det er alt for mye avgifter og priser knyttet til elbil "drivstoffet". Her må noe gjøres og det raskt. Flere jeg snakker med nå orker ikke tenke på de dyre ladeprisene som vi har fått og de blir vel høyere seinere...  huff og huff.... hører flere går tilbake fra elbil til fossilbil!!!! Ikke bra.. :-1:

God helg :+1:


vartli

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. mai 2020, klokken 14:50
Sitat fra: gak på fredag 08. mai 2020, klokken 14:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 09:48
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:45I


Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)

gak :+1: :+1: takker for denne informasjonen. Fint at du deler opp kaka i alle kakestykkene slik at galskapen kommer greit frem. Min konklusjon er rett og slett at det er alt for mye avgifter og priser knyttet til elbil "drivstoffet". Her må noe gjøres og det raskt. Flere jeg snakker med nå orker ikke tenke på de dyre ladeprisene som vi har fått og de blir vel høyere seinere...  huff og huff.... hører flere går tilbake fra elbil til fossilbil!!!! Ikke bra.. :-1:

God helg :+1:



Ja, det er en lykke at dieselprisen nå er under 11 kr.  :o Da slipper jeg å betale alle avgiftene på strømmen. ;D
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Rosstopher

Sitat fra: gak på fredag 08. mai 2020, klokken 14:24Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)

Hvor mye avgift er det på diesel og bensin i prosent og i kroner per kilometer?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Det blir ikke riktig med rekordhøye avgifter på kjøring med elbil bare forde det er enda dyrere å kjøre eksosbil.

Det er mange måter å bevege seg på som er enda rimeligere.

Å hente mitt daglige brød, eller besøke min syke mor 3 km unna koster meg 10 kr med elbilen, mens samme tur med en diesel mopedbil koster 2kr i diesel, elscooteren 50 øre i strøm, eller elsykkelen 25 øre i strøm.

Vil jeg kjøre tryggere og behageligere skal jeg altså betale mer enn noe annet sted i verden for å kjøre en utslippsfri bil samtidig som det omtrent oppmuntres til å kjøre mye for da kjører en gratis gjennom bommene siste del av måneden. Blir bare helt feil at hvor lite en må bidra til fellesskapet skal avhenge av om en har råd til å kjøpe seg bomfrie kjøretøy, eller bor slik at en slipper bom, og at dette blir en slags minsteskatt som primært rammer de med minst resurser.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 20:49
Det blir ikke riktig med rekordhøye avgifter på kjøring med elbil bare forde det er enda dyrere å kjøre eksosbil.

Avgiftene er jo ikke rekordhøye. Og selv om de var det så har det utsagnet der lite mening. Og det er vel heller ingen i denne tråden som har uttrykt noen støtte til "rekordhøye" avgifter?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

gak

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 21:49
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 20:49
Det blir ikke riktig med rekordhøye avgifter på kjøring med elbil bare forde det er enda dyrere å kjøre eksosbil.

Avgiftene er jo ikke rekordhøye. Og selv om de var det så har det utsagnet der lite mening. Og det er vel heller ingen i denne tråden som har uttrykt noen støtte til "rekordhøye" avgifter?
Avgiftene er vel strengt talt rekorhøye på strøm. Strømpris i dag  på 10-12 øre pr kWh og ca. 20 øre i forbruks- og enovaavgift. Ser man bort fra mva så ligger avgiftsnivået på 200% for tiden.
Polo 2.5

gak

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 17:05
Sitat fra: gak på fredag 08. mai 2020, klokken 14:24Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)

Hvor mye avgift er det på diesel og bensin i prosent og i kroner per kilometer?
Det vet jeg ikke, men er ganske lett å finne ut av. Google! Jeg har hørt at bensinpris (og diesel) har høye avgifter, men prosentmessig tror, understreker tror, jeg ikke de er like høye som for strøm.
Polo 2.5

Rosstopher

Sitat fra: gak på fredag 08. mai 2020, klokken 22:03Avgiftene er vel strengt talt rekorhøye på strøm. Strømpris i dag  på 10-12 øre pr kWh og ca. 20 øre i forbruks- og enovaavgift. Ser man bort fra mva så ligger avgiftsnivået på 200% for tiden.

Ja, mulig man kan argumentere for at strømavgiftene er rekordhøye. Elavgiften ble jo satt ned i 2019, så i kroner og øre er den lavere enn før (hvis ikke det har skjedd endringer nylig som jeg ikke har fått med meg), men siden strømprisen har vært så lav i det siste så er avgiften muligens rekordhøy hvis vi regner i prosent påslag.

Hvis en avgift reduseres, men prisen på produktet før avgifter reduseres mer, sier vi da at avgiftene er rekordhøye fordi de prosentmessig utgjør en større del av prisen enn før?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 21:49
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 20:49
Det blir ikke riktig med rekordhøye avgifter på kjøring med elbil bare forde det er enda dyrere å kjøre eksosbil.

Avgiftene er jo ikke rekordhøye. Og selv om de var det så har det utsagnet der lite mening. Og det er vel heller ingen i denne tråden som har uttrykt noen støtte til "rekordhøye" avgifter?

Med tanke på at de nevnte turene forbruker ca 1 kWt med energi som koster rundt 10 øre og at turen totalt kommer på 10kr snakker vi ganske mange prosent påslag i form av avgifter, skatt, bom etc.

Poenget er at ingen andre land har tilsvarende påslag for å kjøre elbil, og at dette sammen med rimelig fossilt drivstoff og passeringstak gjør at elbiler taper mot både fossile biler i ene enden og mikromobilitet i andre enden.

Hvorfor skifte ut en fossil bil mot elbil når fossil bilen uansett kjører gratis halve  måneden tenker budbilfirmaet. Hvorfor kjøpe elbil og betale masse bom når jeg kan kjøre gratis med en kul mikrobil tenker andre. De siste beholder dieselen for hytteturen og sparer penger både på pendling og lading

Norge har dessverre gått fra å være best på elbil til å være værst.

Heldigvis er det fremdeles alternativer for dem som har råd til å kjøpe seg fri fra bomgalskapen, men det betyr at mange av dem som  kunne bidratt til å bygge opp veinettet overfører kostnadene til dem som ikke har slike muligheter.

Snakket med en som nevnte dårlig helse og at han derfor ikke kunne kjøre scooter, mens naboen har for dårlig råd selv til en PSA classic til 8000 Kr. Begge disse betaler enten ekstra høye bomregninger, eller ekstra lenge for å kompensere for at f.eks jeg unngår hele problemet.

Det blir omtrent som om kun de med et TV apparat skulle betalt for statskanalen, mens de som streamer via mobil, nettbrett etc. skulle kunne nyte NRK sitt tilbud uten å være med og dekke kostnadene.

Slik var det faktisk for ikke lenge siden, men det ble heldigvis rettet på. I motsetning til bom var det heldigvis aldri private aktører involvert i innkreving av den gamle TV lisensen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Altså jeg er helt enig i at bompenger er en usosial avgift som rammer skjevt avhengig av inntekt og hvor du bor. Jeg syns også det er besynderlig at det er sosialister som er de største tilhengerne av slike usosiale avgifter.

Det hjelper imidlertid ikke saken din/vår å komme med misvisende påstander.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2020, klokken 07:26Norge har dessverre gått fra å være best på elbil til å være værst.

Norge har aldri vært best på elbil. Grunnen til at det selges mange elbiler i Norge er ikke at elbiler er billigere her enn i alle andre land, for det er de ikke. Grunnen er at fossilbiler er mye dyrere her enn i nesten alle andre land. Norge er heller ikke verst på elbil nå - det er andre land som har høyere avgifter på elbil - både ved innkjøp og i bompenger.

Å bruke din nøyaktige situasjon, der du bor rett ved en bomstasjon er heller ikke dekkende for hele Norges avgiftstrykk. Det er mange andre steder i verden hvor man kan bo rett ved en bomstasjon og betale mye mer enn 10 kroner for å kjøre elbil i 3 km.

Og avgiftene er fortsatt ikke "rekordhøye" på bruk av elbil. Avgiftene var høye, ble redusert til null, og har nå blitt økt til mer enn null.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

#14
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:37
Altså jeg er helt enig i at bompenger er en usosial avgift som rammer skjevt avhengig av inntekt og hvor du bor. Jeg syns også det er besynderlig at det er sosialister som er de største tilhengerne av slike usosiale avgifter.

Det hjelper imidlertid ikke saken din/vår å komme med misvisende påstander.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2020, klokken 07:26Norge har dessverre gått fra å være best på elbil til å være værst.

Norge har aldri vært best på elbil. Grunnen til at det selges mange elbiler i Norge er ikke at elbiler er billigere her enn i alle andre land, for det er de ikke. Grunnen er at fossilbiler er mye dyrere her enn i nesten alle andre land. Norge er heller ikke verst på elbil nå - det er andre land som har høyere avgifter på elbil - både ved innkjøp og i bompenger.


Rosstopher :+1: ser din vinkling men håper det er lov å si at jeg er litt uenig i dette. Jeg tenker at enten man bruker macro eller micro perspektiv på dette så mener jeg faktisk at "Norge har og fortsatt er  best på elbil"  Men men det blir litt hvordan man velger å se dette. Jeg ser bare på antall elbiler salg ift fossil pr mnd i Norge.

Vil faktisk påstå at vi har svært dyktige rikspolitikere fra alle partier som evnet å sette elbil på dagsorden når det skjedde og hadde visjoner. Nå kommer resten av verden etter Norge :+1:  Herlig :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA