Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beregnet netto batterikapasitet

Startet av ThomasEL, torsdag 07. mai 2020, klokken 21:53

« forrige - neste »

ThomasEL

Hvilke erfaringer har folket når det gjelder å beregne netto tilgjengelig batterikapasitet ved hjelp av forbrukstall, distanse og prosent brukt? Er dette et såpass pålitelig mål at det kan si noe om degradering i batteriet? Eller blir prosentmåleren såpass ikke-lineær at man må kjøre fra 100% til full stopp for at matematikken gir et godt nok estimat?

Mine tall i dag:
Distanse: 19,26 mil
Forbruk: 2,51kWt/mil
SOC fra 89% til 11%, altså 78% brukt.

Utregnet forbruk: 2,51kWt/mil • 19,26 mil = 48,34kWt brukt.

48,34kWt / 78% = 61,98kWt kapasitet

Hadde i alle fall håpet over 63kWt..
Men har dere erfaring med at slik beregning gir sprikende resultat? Eller ganske likt fra gang til gang?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Ser store variasjoner i estimat av batterikapasitet på denne måten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:53
Hvilke erfaringer har folket når det gjelder å beregne netto tilgjengelig batterikapasitet ved hjelp av forbrukstall, distanse og prosent brukt? Er dette et såpass pålitelig mål at det kan si noe om degradering i batteriet? Eller blir prosentmåleren såpass ikke-lineær at man må kjøre fra 100% til full stopp for at matematikken gir et godt nok estimat?

Mine tall i dag:
Distanse: 19,26 mil
Forbruk: 2,51kWt/mil
SOC fra 89% til 11%, altså 78% brukt.

Utregnet forbruk: 2,51kWt/mil • 19,26 mil = 48,34kWt brukt.

48,34kWt / 78% = 61,98kWt kapasitet

Hadde i alle fall håpet over 63kWt..
Men har dere erfaring med at slik beregning gir sprikende resultat? Eller ganske likt fra gang til gang?
Du kan i dette tilfellet ha startet med 88,6% og avsluttet med 11.4%. I så fall har du brukt 77,2% og får en beregnet kapasitet på 62.6 kWh. I tillegg kan det være feilvisning i tripptelleren slik at antall km ikke er korrekt. Så det er vanskelig å få et eksakt estimat på denne måten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA