Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjoner i bilens navigasjon

Startet av ThomasEL, onsdag 29. april 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

Sør

Hvor sjekker jeg hvilken versjon jeg har? Fikk bilen for en uke siden, så greit å vite at jeg har fått alt jeg skal. Ser ihvertfall ut til at min navigasjonsdata er utdatert hvis jeg leser info rett (EU_2019.2), men denne skal vel oppdatere seg OTA (har datasim og aut oppdatering aktivert)? Kjørte Grimstad - Helgeroa - Grimstad i helgen, og da var det mye ny E18 som ikke var med på kartene. Ellers en helt nydelig bil å kjøre!
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

ThomasEL

Sitat fra: Sør på tirsdag 05. mai 2020, klokken 09:30
Hvor sjekker jeg hvilken versjon jeg har? Fikk bilen for en uke siden, så greit å vite at jeg har fått alt jeg skal. Ser ihvertfall ut til at min navigasjonsdata er utdatert hvis jeg leser info rett (EU_2019.2), men denne skal vel oppdatere seg OTA (har datasim og aut oppdatering aktivert)? Kjørte Grimstad - Helgeroa - Grimstad i helgen, og da var det mye ny E18 som ikke var med på kartene. Ellers en helt nydelig bil å kjøre!

Kartet er utdatert, ja.
Men riktig at det oppdaterer seg for Norge (landet du er i) etter hvert, siden du har SIM og aktivert auto oppdatering.
Jeg fikk også bilen for ei uke siden. Plutselig på morgenen i dag oppdaterte den seg. Kom en melding i MMI om at det skjedde, men ingen ting man trenger å gjøre/godkjenne. Fikk da 2020.3 for Norge, for de andre landene er det uendret, altså 2019.2

Tror du kan se MMI versjonen også under innstillinger og generelt, men det kan nok Orbit svare mer presist på.

En liten "lakmustest" er å sjekke i navigasjonen om du kan velge HPC-ladere spesifikt, eller om det bare er valg for "hurtigladere" generelt.
Den nye versjonen, som jeg får torsdag, skal visstnok både ha dette HPC-valget og gi mye mer korrekt/forbedret ruteberegning med tanke på smarte ladestopp.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Sør

Når du snakker om sola... Kom en kartoppdatering i bilen nå akkurat.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

ThomasEL

Oppdaget til min store overraskelse nå at etter at kartversjon 2020.3 lastet seg ned online i morges, så har jeg faktisk fått de ny funksjonene som Orbit m flere har rapportert om, og som jeg trodde jeg skulle få først etter Softwareoppdateringen hos forhandler til torsdag..

Nemlig:
- Mulighet til å søke spesifikt etter HPC-ladere (se bildet)
- Bilens ruteplanlegger foreslår lynladere der de finnes, ikke bare tilfeldige DC (og sågar AC) ladere langs ruten (se bilde der ionity ladere nå foreslås på en tur til Oslo)

Dette er jo helt topp, men lurer jo da på hva selve den softwareoppdateringen inneholder...?🧐
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Bilnavigasjonen har jo etter hvert blitt ganske bra for å søke etter ladere, med bla mulighet til å filtrere for HPC-ladere.

Men:
Det er noe jeg finner ganske underlig.
Mens appen viser status (antall ladere ledig) på de aller fleste HPC-ladere, og i alle fall alle fra Ionity virker det som, så er det bare et lite fåtall i forhold som viser status i bilen...

Hva i all verden kan det komme av da? Skulle jo tro appen og navigasjonen henter info fra samme sted..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Etter at man fikk mulighet for å søke spesifikt på HPC-ladere i MMI, så syns jeg dette fungerer ganske bra nå. Og nye stasjoner er ganske raskt på plass, f eks Ionity Øyer, som ble satt i drift etter ferien.

Men jeg stusser på følgende:
Svært få stasjoner viser status opptatt/ledig i MMI.
Samtidig viser de samme stasjonene antall ledige stolper i Audis egen app.

Jeg har skrevet en utførlig e-post til Audis kundeservice om dette, der jeg har vedlagt både skjermdump av visningen i app og (den mangelfulle) visningen i MMI.

Etter litt frem og tilbake, og et par «God dag mann økseskaft» svar, så tror jeg de i alle fall har skjønt hva jeg mente...

For de her som måtte lure:
Se vedlegg. For Ionity Kjerlingland viser både app og MMI ledige stasjoner. Mens for de fleste andre Ionitystasjoner, f eks Rimgdalsskogen, er det KUN app som viser status
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Det jeg synes er slitsomt i mobilappen, er at det ikke alltid står hvilken operatør det er. Altså om det er Grønn Kontakt osv. Det står ofte bare adresse, antall punkter og hastighet.

Ellers fungerer den veldig fint til å finne HPC'er og vanlige DC ladere i området man befinner seg i, eller skal til, med appen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på fredag 11. september 2020, klokken 22:32
Det jeg synes er slitsomt i mobilappen, er at det ikke alltid står hvilken operatør det er. Altså om det er Grønn Kontakt osv. Det står ofte bare adresse, antall punkter og hastighet.

Ellers fungerer den veldig fint til å finne HPC'er og vanlige DC ladere i området man befinner seg i, eller skal til, med appen.

Men du erfarer også det samme som meg..?
At MMI viser status på langt færre ladere enn appen gjør...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på fredag 11. september 2020, klokken 22:45
Sitat fra: elektro på fredag 11. september 2020, klokken 22:32
Det jeg synes er slitsomt i mobilappen, er at det ikke alltid står hvilken operatør det er. Altså om det er Grønn Kontakt osv. Det står ofte bare adresse, antall punkter og hastighet.

Ellers fungerer den veldig fint til å finne HPC'er og vanlige DC ladere i området man befinner seg i, eller skal til, med appen.

Men du erfarer også det samme som meg..?
At MMI viser status på langt færre ladere enn appen gjør...

Ja, synes å ha lagt merke til det. Sant å si har jeg ikke testet så mye. I appen er det live status på de fleste, i bilen på langt færre.

Hurtiglading er egentlig ikke noe jeg gjør så ofte, kjører bare rundt 25.000 km. i året. :-1: Oftest på strekninger under 30 mil som går uten lading året rundt med e55. Kjører også oftest der jeg er mer eller mindre kjent, dvs. i Øst-Norge, og hvor jeg har lagt en ladestrategi på forhånd. Det innebærer ofte å lade tidlig, f.eks. mens jeg fyller kaffekoppen og kjøper noe å bite i allerede på Dal eller Lygna, hvis jeg skal nordover fra Oslo. Det handler om å lade hvis jeg hvis jeg ser en ledig lader der jeg uansett stopper, men jeg sjelden. Hittil har jeg ikke opplevd kø på Ionity noe sted. Ladet vel der åtte-ti ganger i sommer, mye på Sørlandet/Vestfold. To ganger på Elverum.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Mailet frem og tilbake med Audi om dette at relativt få ladere viser status ledig/opptatt i navigasjon/MMI-display. Samtidig som de i appen viser status på langt flere.

Da kundeservice omsider forsto hva jeg mente, så fikk jeg svar at de takket for dette innspillet, og at det ble tatt videre.

Men hva har skjedd?
Jo, nå viser INGEN ladere status lenger🙈
Helt fantastisk😰🤬

(PS! Jeg snakker her om å vise STATUS, altså antall ledige stolper på en lokasjon. Selve det å søke etter stasjoner har blitt ganske bra etter hvert)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Gode nyheter i 22-modellen:

Til min glede, og egentlig overraskelse, så vises nå DC- og HPC-ladere i kartet uansett om det er zoomet langt ut :-) Dette er en stor forbedring i forhold til hvordan det var i 20-modellen, der man måtte zoome ganske langt inn for å se ladestasjoner. På 20-modellen var det rasteplassene som viste hvis man var zoomet langt ut.

Nå kan man se ladestasjoner langt fremme på veien, selv om kartet er zoomet ut i målestokk 2,5 km.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 10. februar 2022, klokken 13:20
Gode nyheter i 22-modellen:

Til min glede, og egentlig overraskelse, så vises nå DC- og HPC-ladere i kartet uansett om det er zoomet langt ut :-) Dette er en stor forbedring i forhold til hvordan det var i 20-modellen, der man måtte zoome ganske langt inn for å se ladestasjoner. På 20-modellen var det rasteplassene som viste hvis man var zoomet langt ut.

Nå kan man se ladestasjoner langt fremme på veien, selv om kartet er zoomet ut i målestokk 2,5 km.

Det er jo fint, men synd man må kjøpe ny bil for å få dette. Er den mer oppdatert på ladestasjoner også? Er f.eks. HPC'ene på Kvitfjelltunet ved Fåvang der? Eller Circle K Otta?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Ja, burde jo gå an å oppdatere i eksisterende biler også. Det virker som de foregående årsmodeller "arvet" oppsettet i de fossile bilene, der det var rasteplasser som var synlig uansett hvor mye man zoomet ut. Nå i 22-utgaven har dette blitt slik det burde vært fra starten av.

Når det gjelder om ny versjon har flere ladere inne, så må jeg komme tilbake til det. Har ikke rukket å legge merke til det, men skal sjekke konkret de du spør om, @Elektro.

For meg virker det som om nye stasjoner fra enkelte operatører, f. eks MER, kommer veldig raskt inn. Mens f. eks Recharge tar evigheter. Det handler kanskje delvis om hvilke operatører som er en del av samarbeidet med Audi charging service.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvis Prøyvis

Hei @ThomasEL
Jeg ser du har byttet eller skal bytte fra 50 til 55AS. Har du fått den nye bilen enda og merker du evnt noe til endringene i modellen du hadde til den du bytter til?
Jeg er litt nysgjerrig da vi også har bestilt oppgradering fra 50AB til 55AS Edition.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 11. februar 2022, klokken 20:39
Hei @ThomasEL
Jeg ser du har byttet eller skal bytte fra 50 til 55AS. Har du fått den nye bilen enda og merker du evnt noe til endringene i modellen du hadde til den du bytter til?
Jeg er litt nysgjerrig da vi også har bestilt oppgradering fra 50AB til 55AS Edition.

Hei :)

Jeg har bare rukket å kjøre ca 10 mil i den nye bilen, så erfaringsgrunnlaget er mildt sagt tynt foreløpig ;D
Mye av forskjellen ligger jo mer i oppgradert utstyrsnivå enn i endret årsmodell. Men siden du også bytter fra AB til AS, så blir vel det ganske likt som hos meg.

Her er litt hva jeg har sett så langt:

Positiv endring:
- Naturligvis økt rekkevidde
- Sportsseter med el-justering, minne og inn-/utstigningshjelp
- 360 kamera
- Advanced key. Før måtte jeg trykke på nøkkel for å låse og låse opp
- Nevnte endring i kart, der ladestasjoner vises også under kjøring med kart zoomet godt ut
- Matrix (før leide jeg via FOD om vinteren, så ikke så stor endring)
- Rattvarme
Ellers har jeg en følelse av at bilen ligger enda litt bedre på veien. Kanskje på grunn av økt vekt. Men har ikke kjørt den nok til å si noe sikkert ennå.

Bilen har jo også kraftigere motor med boost, men usikker på om jeg noen ganger kommer til å bruke den.

Negativ endring:
- Ser ikke ut som man kan velge selv nøyaktig hvilke detaljer som skal vises i kart lenger. Kan derfor ikke velge bort detaljer man ikke bryr seg om. Men det er egentlig bare en filleting, bryr meg ikke så mye.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA