Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjoner i bilens navigasjon

Startet av ThomasEL, onsdag 29. april 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg er jo vant til at kartene i elbiler ikke er helt oppdatert på de nyeste ladestasjonene, men makan til mangelfullt har jeg da aldri opplevd...

Jeg søkte litt for gøy etter "spesialmål" og valgte "hurtiglader" i navigasjonen. Det nærmeste stedet var langt borti Telemark!! Enda vi har hurtigladere i bøtter og spann her rundt Kristiansand... Og mange av disse stasjonene er jo flere år gamle. Selv Leafen fra 2015 hadde jo flere av disse stasjonene innlagt.

Noen endringer i innstilling som jeg har oversett? Eller er det virkelig SÅ dårlig? (Får jo opp mange ladestasjoner her i området i myAudi appen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Guardian

Har du sjekket at du har siste versjon av kartet i bilen? Er en egen tråd på oppdatering av kart her, så der finner du nok info om hvordan og hva som er siste versjon.

Hyperstress

Selv om en har siste kart så er det veldig utdatert
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Renzir

Samme her, kjører en del til Sørlandet, ser jo ut som bilen har begynt å boikotte Ionity også selv om jeg har avtale ;-).

Appen på tlf forslår to ladestopp (31 min) på 317 km på Grelland og en 50kw på mcDonalds grimstad. Dette er jo meningsløst da 15 min på Ringdalskogen holde i massevis.

Hadde jeg vært VW gruppen hadde jeg kjøpt ABRP og innfaset det. Alternativt kjøpt en avtale med dem. e må jo kaste bort mer penger på å håndtere henvendelser på dette enn å fikse problemet.

Kan heller ikke fatte hvorfor stekeovnen fra Bosch, støvsugeren, lysene fra philips og alt annet funker alltid, når et selskap som jeg selger 25 mill biler hvert år og som jeg har betalt en mill ikke klarer å fikse dette ;-).

Men appen har funger 98% ca i over 1 mnd nå. Må bare oppdatere bilen først så den våkner og er klar for nye forespørsler som varme, lading etc, ellers hender det at jeg må prøve 2 ganger.

daktari

Sitat fra: Renzir på torsdag 30. april 2020, klokken 13:17
Kan heller ikke fatte hvorfor stekeovnen fra Bosch, støvsugeren, lysene fra philips og alt annet funker alltid, når et selskap som jeg selger 25 mill biler hvert år og som jeg har betalt en mill ikke klarer å fikse dette ;-).
"Vorsprung durch technik", ekte premium. Det er jo skuffende, for så mye med bilen er bra.

Dessverre er klimaet hos mange Audi-fans er slik at man ikke skal kritisere Audi/Møller fordi alle konkurrenter er dårligere. Men det fører jo bare til stagnasjon og manglende fremskritt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Jeg oppdaget nå at mange av hurtigladerne her i området ligger inne likevel...

Men:
De ligger inne som 22kW AC-ladere...!! Og kommer følgelig ikke opp når jeg søker etter hurtigladere🙈🙈 Selv om de i virkeligheten er DC ladere med effekt lik eller over 50kW!

En annen underlig ting i kartet:
Når jeg har aktivert «vis rekkevidde» og zoomer ut kartet, så vises jo rekkeviddeindikator som en slags ujevn sirkel. Dette er som forventet.

Men når jeg zoomer lenger ut, så ser jeg at det er tegnet tilsvarende sirkler flere andre steder i landet, f eks rundt Stavanger, rundt Oslo og rundt Skien/Porsgrunnsområdet...!
- Hva i all verden kan det skyldes?? Virker jo som det bare lages rekkevidderadiuser uavhengig av hvor bilen befinner seg😂😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvis Prøyvis

Ut fra hva min selger sa var de blå sirklene som er spredt rundt forbi på grunn av gamle fergeforbindelser. Jeg vet ikke om det stemmer, men det var forklaringen jeg fikk da vi hentet ut vår bil.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Orbit

Her er hva jeg får med oppdatert kart (2020.3) og siste MMI (servicetiltak 91X4). Siden jeg ikke er i Kristiansand, har jeg lagt inn det som desitinasjon, og bedt om ladere i nærheten av målet (ref flagg oppe til høyre, kan også velge å søke der du er, evt på veien til målet). Tror jeg talte opp 30+ DC-ladere innenfor 10 km fra sentrum.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: Orbit på torsdag 16. april 2020, klokken 22:28
Sitat fra: Truls Antonsen på onsdag 01. april 2020, klokken 23:46
Hva er denne MMI oppdateringen? Merket noe forskjell?
Det mest opplagte var at alle snarveiene mine forsvant  ???

Men det er en del endringer her og der:

  • Ruteplanlegger gjør gode valg med preferanse på lynladere der det finnes. La f.eks opp en rute til sør i Europa, og den ble så godt som identisk med hva ABRP foreslår. Bilen valgte og fant ladere med ≥ 150 kW hele veien, hovedsaklig Ionity.
  • På søk etter ladestasjoner er det et valg for å kun se etter HPC-ladere (før var alt fra 50 kW og oppover under DC-ladere)
  • Menyen med lademål har fått samme avtrapping toppen som på nye biler, dvs anbefaling om å holde seg under 80% til daglig.
  • Menyer virker litt mer responsivt, selv om det er vanskelig å si noe sikkert, og det heller ikke var spesielt tregt på forhånd.
  • Kart var blitt oppdatert til 2020.1 over hele fjøla. Norgeskartet beholdt det som allerede var lastet ned over mobildata (2020.3), eller kanskje det ble lastet ned på nytt før jeg hentet bilen.....
  • Diverse retting av tekst/layout — ser ut som de har fått fiks på selv de mer subtile av feilene jeg har meldt inn tidligere.
Alt dette kommer mest sannsynlig fra servicetiltak 91X4 i arbeidsloggen. Jeg har nå samme versioner som evtronDK rapporterer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Der begynte det jo virkelig å bli på stell, Orbit👍

Ser at jeg har versjon 2019.2 på Norgeskartet. Litt skuffende at forhandler ikke legger inn det siste nye v utlevering, fikk jo bilen denne uka..!
Men skjønner det lastes ned automatisk oppdatering etter hvert nå når jeg har SIM og huket av for autoopptatering..?
Hva med den oppdateringen du har fått av MMI? Den får man vel ikke lastet ned online?

Ser forøvrig at jeg også har fått en god del flere ladestasjoner inn på kartet nå som jeg er på nett.
Men:
Selv om disse stasjonene nå finnes v søk på «POI» hurtilading i navigasjonsmenyen, så bryr den seg ikke om disse når den foreslår lading på ruter jeg tester å legge inn. Da kommer det gjerne forslag om AC lading et sted.
Det samme hvis jeg takker nei til forslaget og velger å selv legge til etappemål. Får også da beskjed om ingen hurtiglader langs ruta, selv om jeg nettopp har bladd igjennom hurtigladerne som vises under POI og sett at de ligger inne🤪🙈
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Problemet er todelt. Delvis er som du selv sier utdaterte kart et gjennomgående problem. Siden ladere dukker opp i raskt tempo, burde disse heller komme som små POI-oppdateringer hver uke, enn å måtte være en del av et komplett kart.

Det andre er at navigasjonssystemet var dårlig på å velge ladere i orginalversjonen. Oppdateringen som kom nå i mars gjør like bra jobb som ABRP på de turene jeg har kjørt (og noen testplanlegginger jeg ikke har kjørt). Kjørte 20 mil i går, og hadde med vilje ladet minst mulig før avreise, så ankomst skulle bli i området 5-10% SOC. Dermed var det stadige forslag fra navigasjon om lading underveis, da den ønsker å komme frem med minst 10%. Og alle disse var gode, dvs valgte (ledige) lynladere så langt det var mulig. Etter å ha passert alle disse gikk den over til å foreslå siste DC-lader på ruta (med en liten omvei) før målet, og når jeg ignorerte også det ville den gjerne ha meg til å stoppe en time på en AC-stolpe, 3 km fra målet, for å kunne frem med 10%. Det siste er jo unødvendig så lenge jeg har lading på destinasjon, men navigasjonen vet jo ikke noe om dette.

Oppdateringen av selve navigasjonen må tas hos forhandler. Litt rart de ikke har tatt det før utlevering, men det er ganske variabelt med tilgjengelighet på verksteder for tiden. Noen steder er det overkapasitet pga få kunder, andre steder er mange av de på verkstedet i karantene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Trodde navigasjonen spurte en webservice  om ladestasjoner i sanntid? Er det virkelig år 1999 med POI som gjelder hos Audi?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

#11
Har funnet ut noe interessant, men også litt rart:

• Ja, det søkes etter ladestasjoner online
   - Men IKKE hvis man velger «søk langs ruten»

La meg illustrere med et eksempel:

• Jeg la inn et mål ca 20 mil hjemmefra, der jeg vet det er seks 50kW hurtigladere langs veien mellom huset mitt og målet.
• Jeg søkte etter ladepunkter langs ruta
   - Bilen fant INGEN
• Jeg trykket så på knappen for å søke etter ladepunkter nær målet
   - Da fant bilen mange! Og ved å bla i listen over stasjoner den nå viste, fant jeg ALLE de seks stasjonene som er underveis på ruta. Så den finner stasjonene som ligger langs ruta, men ikke hvis man søker etter stasjoner langs ruta :o ;D

Dette skjedde både når jeg gjorde søket hjemme i gården og når jeg prøvde underveis på ruta.


Konklusjon:
Her må jo være en «bug» i MMI.
Man må søke etter stasjoner nær målet i stedet for «langs ruten». Da finner bilen stasjoner i bøtter og spann, også de som jo nettopp ligger LANGS RUTA!!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Da får jeg softwareoppdatering (nyeste MMI versjon) hos forhandler til torsdag.

De hadde «glemt» å legge den inn før utlevering av bilen. Men de ordner i alle fall greit opp da👍

Til dere som har fått en slik oppdatering:
Blir brukere og alle innstillinger man har gjort slettet?
Blir også hovedbruker slettet, slik at man må legge inn den 10-sifrede nøkkelkoden og opprette hovedbruker i MMI på nytt?

Andre ting jeg bør være oppmerksom på?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. mai 2020, klokken 21:42
Til dere som har fått en slik oppdatering:
Blir brukere og alle innstillinger man har gjort slettet?
Mistet snarveier, men ingenting annet (som jeg har merket). Alt oppsett av brukere etc ble med over.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på mandag 04. mai 2020, klokken 21:59
Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. mai 2020, klokken 21:42
Til dere som har fått en slik oppdatering:
Blir brukere og alle innstillinger man har gjort slettet?
Mistet snarveier, men ingenting annet (som jeg har merket). Alt oppsett av brukere etc ble med over.

Takk for god info :-)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA