Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jekking av Fiat 500e

Startet av jonivarberg, tirsdag 14. april 2020, klokken 23:59

« forrige - neste »

jonivarberg

Hei er det noen som har tips om hvordan man trygt jekker opp bilen for å skifte hjul? Jekke-punkter, type jekk etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rav4_EV

Fiat 500 er elekrifisert av flere selskaper slik at det er vanskelig å si noe generelt om disse. Bilens orginale jekkpunkter er dog et godt utgangspunkt. Gjerne med en myk plastkloss på garasjejekken.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jonivarberg

Ser det står noen tips her:

http://elbilwiki.no/index.php/Fiat_500e


Sent from my iPhone using Tapatalk

jonivarberg

Jeg fikk bytta fra vinterhjul til sommerhjul i helga. Her er litt om hvordan jeg gjorde det. Tar ingen ansvar for at det er den optimale måten, men det funka.

Har vinterdekk på Sparco felger og sommerdekk på originale felger. Vianor har ordnet dette for meg så langt.

Ting å merke seg:
Original-felgene er forskjellig foran og bak. De er merket FRONT og REAR.

Felgene som står bak har tykkere styrepinner og ditto større hull i felgene enn de foran. Jeg funderte litt på dette siden Vianor hadde tatt av disse pinnene; de passer ikke med Sparco-felgene. Se bilder.

Bilde 1 Felg bak (REAR)


Bilde 2 Felg foran (FRONT)


Verktøy

Jeg brukte en 2.5 tonn garasje-jekk kjøpt på Mekonomen. I tillegg brukte jeg to ishockey-pucker som jekke-puter. Den ene tilpasset jeg for bruk bak.

Bilde 3 Jekk


Bilde 4 Jekkeputer av pucker


Bilde 5 Jekkeputer



Foran

For jekking foran brukte jeg en puck uten tilpasning som pute. Jekket på en bærende konstruksjon som er nærmere hjulet enn den trekanten som markerer punktet.

Pass på at jekken ikke tar borti noen karosserideler under jekking.

(1) The location in the front to place your jack stand is this chassis reinforcement leg.

Note: Do not allow the hoist lift arm (3) to contact the rocker panel or sideskirts (2) or damage to the vehicle may result.

Bilde 6 Jekkepunkt foran


Bilde 7 Jekkepunkt foran venstre


Bilde 8 Jekkepunkt foran venstre


Bilde 9 Jekkepunkt foran høyre



Bak

Bak jekket jeg på falsen, rett innafor trekant-merket. I første bildet har jeg ikke mekket den spesielle jekke-puta.

Bilde 10 jekkepunkt bak, uten pute


Bilde 11 Jekkepunkt bak


Bilde 12 jekkepunkt bak, med pute


Bilde 13 jekkepunkt bak


The green arrow marks the "pinchweld" on the rocker panel.


Note: Do not allow the hoist lift arm or lift pad to contact the the rocker panel or sideskirts (1), the rear suspension (2), or underbody protection (3) or damage to the vehicle may result.

Bilde 6 og 13 kommer fra den artiklen som jeg linket til i forrige post.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA