Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerferie 2020

Startet av JorgenM, tirsdag 14. april 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

JorgenM

Merkelig at det ikke er skrevet i media om dette enda?

2020 blir den sommeren "ALLE" skal på bilferie i Norge.
Hvordan vil det slå ut med tanke på ladekøer osv?

Selv skulle vi egentlig til Danmark. Den turen er avbestilt og trolig kjører vi nordover til Bodø i stedet (med utgangspunkt Namsos).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Dette har NAF tatt opp i en artikkel i motor, som er gjengitt i flere andre publikasjoner. Mener artikkelen og ble lenket til fra forum, men finner ikke linken der, men her er artikkelen:

https://www.nettavisen.no/livsstil/frykter-mange-elbil-eiere-far-problemer-i-sommer/3423946591.html

De har og denne artikkelen rundt tema elbil og ferie, og destinasjonsladere:

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/norge-mangler-destinasjonsladere-for-elbiler/

Tipper resten av journalistlauget ikke har sett så langt i Korona-problematikken, og er mer opptatt av å skrive om dødsfall og smittetall, Olga som er Koronasyk (selv om hun har 20 underliggende sykdommer i tillegg) eller isolert, og folk som er strandet i diverse ferieparadis og ikke kommer seg hjem til landet de forlot.

Men det kommer nok flere artikler på det, når dette nå kommer stadig nærmere og påsken er over. Hittil har det vært mest på at man ikke bør bestille sommerferien ennå, da man ikke vet om man får lov å dra/komme inn i landene som normalt er aktuelle ferieland.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Blir nok mye kø og da er det en fordel med bil uten tomgangsforbruk.

Likevel har vi bestemt oss for å kjøre MC som er svært lite påvirket av både bilkø, ladekø og ikke minst fergekø.

At det også er bomfritt er selvfølgelig ikke feil. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JorgenM

Takk, hadde ikke sett den Nettavisen-artikkelen.

Er jo så mange krisepakker for tiden så det burde kanskje vært en som går til utvidelser av eksisterende ladestasjoner også, det burde jo kunne gjøres på 2-3 mnd med litt rask saksbehandling av kommunene.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

#4
Så spørs det også hvor langt en får lov til å dra på feriereise. Selv om overnattingsforbudet på fritidseiendommer opphører om en uke, er det likevel oppfordret til å unngå alle fritidsreiser utenfor eget BA-område. For de aller fleste, vil dette gi så store avstandsbegrensinger at hurtiglading uansett ikke trengs. For hytter, startet det også med en oppfordring, som raskt ble et forbud så snart en så oppfordringen ikke ble fulgt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Roy Aasen

Blir nok tur til Helgeland/Lofoten, det er såpass langt at det blir overnatting underveis. (Og så billig som drivstoff ser ut til å bli, så kan en jo kjøre diesel/bensin hvis man er usikker på lademulighetene.)

THE

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 14. april 2020, klokken 15:20
(Og så billig som drivstoff ser ut til å bli, så kan en jo kjøre diesel/bensin hvis man er usikker på lademulighetene.)

Det forutsetter jo at man har tilgang på en bil med bensin/dieselmotor. For alle dem som bare har elbil vil det være en bedre løsning at det dukker opp noen flere lademuligheter. Jeg har i alle fall ikke tenkt å kjøpe meg en fossilbil for å bruke på årets sommerferie. Selv med Tesla kan norgesferie bli en utfordring hvis man tenker seg til Finnmark eller langs kysten både i vest og nord. Håper at både Tesla og andre utbyggere får på plass en del hurtigladelokasjoner i Finnmark før ferien, men optimistisk er jeg vel ikke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vollis47

Vi trenger noe flere hurtiglader i Finnmark og også langs kystriksveien. Jeg mener også mange flere hoteller bør sørge for å få montert ladebokser til lunsj-gjester og overnattings-gjester.
Det blir jo ikke slik som i en stor utfartshelg, ladebehovet blir mer fordelt utover ukene, så dette skal nok gå bra. Håper bare det ikke blir nødvendig med for mye begrensninger i bevegelsefriheten utover sommeren.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

Jeg er også mer bekymra for køer på utfartsdager da flokken av bilister skal kjøre på de samme dagene, og til samme tid på dagen.

Når det gjelder teknisk utfall, så er jeg litt skeptisk til hvordan det blir håndtert i ferietida. Spesiellt i områder med få ladere, og lange avstander mellom ladepunktene. Jeg har dårlig erfaring fra en tidligere sommer, hvor jeg såg hvordan laderene på Kiwi Moane er plassert i glasskur inntil en diger sørvendt solvegg.
Det kan se ut som at ladeoperatørene mangler problemhåndtering, og at dem derfor får mange hendelser. Hvis man f.eks følger med på ladere som er overoppheta, så burde det være mulig å berge dem ved å sette ned ladestrøm, eller stenge dem i tide, eller skaffe bedre kjøling, før laderene blir ødelagt og ingen får lade.
Når det er ladere som stadig må restartes, så burde man finne ut av saken, og skaffe en software som fungerer.



elektrolux

#9
Kan virke som ladbar "hybrid" med turbingenerator er tingen.

Eneste jeg kommer på er Jaguar sin C-X75, men det Diesel drevet turbin agregatet kom vist aldri på produksjonsmodellen.

Fordelene er immunitet mot overprisete hurtigladere med ladekø, og de få restene av elbilenes insentiver siden generatoren ikke er stempeldrevet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marius Kotsbak

Destinasjonslading er mye enklere og billigere å bygge ut. Mer av dette kan gjøre hurtiglading mer eller mindre overflødig for elbiler med mellomstore og store batterier, iallefall om sommeren. Det er også en potensiell inntektskilde for hoteller og restauranter.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 11:32
Destinasjonslading er mye enklere og billigere å bygge ut. Mer av dette kan gjøre hurtiglading mer eller mindre overflødig for elbiler med mellomstore og store batterier, iallefall om sommeren. Det er også en potensiell inntektskilde for hoteller og restauranter.

Ikke bare er det en potensiell inntektskilde, men tro hvor mange som heller velger hotell der man har ladefasiliteter, enn nabohotellet som ikke har det?

Nå som folk ta norgesferie, så er det vel aller best å ringe hotellet/feriestedet direkte, og dersom de mangler ladefasiliteter, så svarer man "sorry, da er dere ikke interessante for meg". Dersom de får nok mange slike henvendelser, så skal dere se det popper opp snart.

Nå er det mye snakk om at vi skal redde norske turistarbeidsplasser ved å være turist i eget land, men jeg tipper det er alt for få som ser hotellferie som aktuelt med norske priser, så de som ønsker å få gjester, bør se at de og må tilrettelegge for en stadig større andel elbilister, som har lademulighet som et krav.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Joda, så klart det. Men jeg er ikke tilhenger av subsidiering av verken parkering eller lading på bekostning av de som ikke kan/vil benytte det.

Nå er det nok også mange som vil svare at de kan slenge ut en skjøteledning gjennom et vindu, men man kan jo så klart da også svare at man istedet velger konkurrenten med ordentlig ladepunkt.

Når det gjelder hotellpriser så tror jeg man skal være der minst 1-2 ukers tid før det blir dyrere enn hotell og fly til utlandet, og knapt nok i det hele tatt med mindre det er et lavkostland.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 18:10
Joda, så klart det. Men jeg er ikke tilhenger av subsidiering av verken parkering eller lading på bekostning av de som ikke kan/vil benytte det.

Nå er det nok også mange som vil svare at de kan slenge ut en skjøteledning gjennom et vindu, men man kan jo så klart da også svare at man istedet velger konkurrenten med ordentlig ladepunkt.

Når det gjelder hotellpriser så tror jeg man skal være der minst 1-2 ukers tid før det blir dyrere enn hotell og fly til utlandet, og knapt nok i det hele tatt med mindre det er et lavkostland.

Nå har jeg ikke nevnt subsidiering med et eneste ord, så vet ikke hvor den kom fra. Jeg mener helt klart at hoteller og overnattingssteder selv må se det forretningsmessige her, og investere i dette for å tiltrekke seg mere trafikk. Og dette blir enda viktigere nå i år som de må lokke til seg norske kunder som kjører elbil, fremfor å tro at det går bra uten.

Pris i utlandet er selvsagt lavere enn i Norge av mange grunner, men det er dyrere enn jeg mener lønningsnivået vårt egentlig gjenspeiler. Det er store forskjeller, og lønnssnittet dras godt opp av noen som tjener veldig mye. Og i ferietiden så skal 2-3-ukers sydenferie nå erstattes av 2-3 ukers norgesferie, så mange vil definitivt måtte avstå rett og slett fordi det blir for dyrt.

Det ser man jo og i form av at mange nå kjøper taktelt, campingvogn og ikke minst bobil. Med et lengre perspektiv så blir ikke det nødvendigvis dyrere enn hotellferie i Norge, mest sannsynlig langt billigere.

En sydentur på 3 uker koster fort mellom 40-60 000,- for en familie på fire, selv om vi vet det er endel som bruker enda mere. Mange bestiller såkalt All inclusive, dvs all mat inkludert i prisen. Tar vi utgangspunkt i 50 000, så snakker vi da en dagspris på 2381,-.

I Norge så finner du få hotellalternativ som passer for 4 personer, spesielt om ungene er på randen til tenårene, så må du mest sannsynlig leie 2 rom. Du skal lete godt for å finne noe til 1000,- kroner per rom i sommerhalvåret, men må mest sannsynligvis over dette. Og dette er i beste fall med frokost inkludert. Så kommer lunsj og middag, og kanskje og kveldsmat i tillegg.

Så kommer kostnadene for ferieaktiviteter i tillegg. Som sagt, dette blir fort ganske så dyrt, og sannsynligvis langt dyrere enn sydenferien. De som kan leie en hytte eller campingvogn/bobil vil ganske sikkert komme best ut av det, og likevel ha en viss komfort. Men om du får hytte i et område som har sommeraktiviteter, er en annen sak.

Mange av hytteeierne vil sikkert bruke hytta selv når de ikke kan finansiere hytta og sydenferien med utleie i samme tidsrommet. Og tror campingplassene vi være de store vinnerne, med fullt belegg i feriessongen, og sikkert og visst kan det være muligheter å få dette til med økte priser, for hvilke alternativer vil vi godt vante være villige å utforske?

Frister egentlig overnatting i telt i skiftende vær for de som helst skulle vært på solkysten, med basseng og strand, og tilnærmet garantert sol, og barer fulle av folk og høy stemning om det er det man er ute etter?

https://www.tv2.no/broom/11389629/

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/kJr5Ak/venter-annerledes-bobil-sommer

https://www.tv2.no/broom/11393947/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Klart, det kan være du mente mulighet for å betale for lading på hotellet i det hele tatt. Noen steder har Tesla tatt kostnaden også tilgjengelig for andre biler med Type 2.

Jo ja, med mat ol. så kunne man kanskje komme billigere ut av det på en ukes ferie i utlandet. Men husk at det gjerne blir billigere å leie en uke pr natt enn for enkeltnetter. Og ikke minst at den dårlige kronekursen gjør at det er blitt mye dyrere å feriere i utlandet i år. Arbeidskraft i Norge pga. lønnsnivået i oljebransjen trekker opp alle yrker alle steder.

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA