Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 14. april 2020, klokken 12:46

Tittel: Sommerferie 2020
Skrevet av: JorgenMtirsdag 14. april 2020, klokken 12:46
Merkelig at det ikke er skrevet i media om dette enda?

2020 blir den sommeren "ALLE" skal på bilferie i Norge.
Hvordan vil det slå ut med tanke på ladekøer osv?

Selv skulle vi egentlig til Danmark. Den turen er avbestilt og trolig kjører vi nordover til Bodø i stedet (med utgangspunkt Namsos).
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: RJKtirsdag 14. april 2020, klokken 13:06
Dette har NAF tatt opp i en artikkel i motor, som er gjengitt i flere andre publikasjoner. Mener artikkelen og ble lenket til fra forum, men finner ikke linken der, men her er artikkelen:

https://www.nettavisen.no/livsstil/frykter-mange-elbil-eiere-far-problemer-i-sommer/3423946591.html

De har og denne artikkelen rundt tema elbil og ferie, og destinasjonsladere:

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/norge-mangler-destinasjonsladere-for-elbiler/

Tipper resten av journalistlauget ikke har sett så langt i Korona-problematikken, og er mer opptatt av å skrive om dødsfall og smittetall, Olga som er Koronasyk (selv om hun har 20 underliggende sykdommer i tillegg) eller isolert, og folk som er strandet i diverse ferieparadis og ikke kommer seg hjem til landet de forlot.

Men det kommer nok flere artikler på det, når dette nå kommer stadig nærmere og påsken er over. Hittil har det vært mest på at man ikke bør bestille sommerferien ennå, da man ikke vet om man får lov å dra/komme inn i landene som normalt er aktuelle ferieland.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: elektroluxtirsdag 14. april 2020, klokken 13:35
Blir nok mye kø og da er det en fordel med bil uten tomgangsforbruk.

Likevel har vi bestemt oss for å kjøre MC som er svært lite påvirket av både bilkø, ladekø og ikke minst fergekø.

At det også er bomfritt er selvfølgelig ikke feil. :D
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: JorgenMtirsdag 14. april 2020, klokken 13:42
Takk, hadde ikke sett den Nettavisen-artikkelen.

Er jo så mange krisepakker for tiden så det burde kanskje vært en som går til utvidelser av eksisterende ladestasjoner også, det burde jo kunne gjøres på 2-3 mnd med litt rask saksbehandling av kommunene.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Orbittirsdag 14. april 2020, klokken 14:44
Så spørs det også hvor langt en får lov til å dra på feriereise. Selv om overnattingsforbudet på fritidseiendommer opphører om en uke, er det likevel oppfordret til å unngå alle fritidsreiser utenfor eget BA-område (https://www.dagbladet.no/nyheter/bli-hjemme/72355578). For de aller fleste, vil dette gi så store avstandsbegrensinger at hurtiglading uansett ikke trengs. For hytter, startet det også med en oppfordring, som raskt ble et forbud så snart en så oppfordringen ikke ble fulgt.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 14. april 2020, klokken 15:20
Blir nok tur til Helgeland/Lofoten, det er såpass langt at det blir overnatting underveis. (Og så billig som drivstoff ser ut til å bli, så kan en jo kjøre diesel/bensin hvis man er usikker på lademulighetene.)
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: THEtirsdag 14. april 2020, klokken 15:34
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 14. april 2020, klokken 15:20
(Og så billig som drivstoff ser ut til å bli, så kan en jo kjøre diesel/bensin hvis man er usikker på lademulighetene.)

Det forutsetter jo at man har tilgang på en bil med bensin/dieselmotor. For alle dem som bare har elbil vil det være en bedre løsning at det dukker opp noen flere lademuligheter. Jeg har i alle fall ikke tenkt å kjøpe meg en fossilbil for å bruke på årets sommerferie. Selv med Tesla kan norgesferie bli en utfordring hvis man tenker seg til Finnmark eller langs kysten både i vest og nord. Håper at både Tesla og andre utbyggere får på plass en del hurtigladelokasjoner i Finnmark før ferien, men optimistisk er jeg vel ikke.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Vollis47tirsdag 14. april 2020, klokken 15:49
Vi trenger noe flere hurtiglader i Finnmark og også langs kystriksveien. Jeg mener også mange flere hoteller bør sørge for å få montert ladebokser til lunsj-gjester og overnattings-gjester.
Det blir jo ikke slik som i en stor utfartshelg, ladebehovet blir mer fordelt utover ukene, så dette skal nok gå bra. Håper bare det ikke blir nødvendig med for mye begrensninger i bevegelsefriheten utover sommeren.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 19. april 2020, klokken 10:38
Jeg er også mer bekymra for køer på utfartsdager da flokken av bilister skal kjøre på de samme dagene, og til samme tid på dagen.

Når det gjelder teknisk utfall, så er jeg litt skeptisk til hvordan det blir håndtert i ferietida. Spesiellt i områder med få ladere, og lange avstander mellom ladepunktene. Jeg har dårlig erfaring fra en tidligere sommer, hvor jeg såg hvordan laderene på Kiwi Moane er plassert i glasskur inntil en diger sørvendt solvegg.
Det kan se ut som at ladeoperatørene mangler problemhåndtering, og at dem derfor får mange hendelser. Hvis man f.eks følger med på ladere som er overoppheta, så burde det være mulig å berge dem ved å sette ned ladestrøm, eller stenge dem i tide, eller skaffe bedre kjøling, før laderene blir ødelagt og ingen får lade.
Når det er ladere som stadig må restartes, så burde man finne ut av saken, og skaffe en software som fungerer.


Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: elektroluxsøndag 19. april 2020, klokken 15:57
Kan virke som ladbar "hybrid" med turbingenerator er tingen.

Eneste jeg kommer på er Jaguar (https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75) sin C-X75, men det Diesel drevet turbin agregatet kom vist aldri på produksjonsmodellen.

Fordelene er immunitet mot overprisete hurtigladere med ladekø, og de få restene av elbilenes insentiver siden generatoren ikke er stempeldrevet.

Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 25. april 2020, klokken 11:32
Destinasjonslading er mye enklere og billigere å bygge ut. Mer av dette kan gjøre hurtiglading mer eller mindre overflødig for elbiler med mellomstore og store batterier, iallefall om sommeren. Det er også en potensiell inntektskilde for hoteller og restauranter.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: RJKlørdag 25. april 2020, klokken 11:50
Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 11:32
Destinasjonslading er mye enklere og billigere å bygge ut. Mer av dette kan gjøre hurtiglading mer eller mindre overflødig for elbiler med mellomstore og store batterier, iallefall om sommeren. Det er også en potensiell inntektskilde for hoteller og restauranter.

Ikke bare er det en potensiell inntektskilde, men tro hvor mange som heller velger hotell der man har ladefasiliteter, enn nabohotellet som ikke har det?

Nå som folk ta norgesferie, så er det vel aller best å ringe hotellet/feriestedet direkte, og dersom de mangler ladefasiliteter, så svarer man "sorry, da er dere ikke interessante for meg". Dersom de får nok mange slike henvendelser, så skal dere se det popper opp snart.

Nå er det mye snakk om at vi skal redde norske turistarbeidsplasser ved å være turist i eget land, men jeg tipper det er alt for få som ser hotellferie som aktuelt med norske priser, så de som ønsker å få gjester, bør se at de og må tilrettelegge for en stadig større andel elbilister, som har lademulighet som et krav.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 25. april 2020, klokken 18:10
Joda, så klart det. Men jeg er ikke tilhenger av subsidiering av verken parkering eller lading på bekostning av de som ikke kan/vil benytte det.

Nå er det nok også mange som vil svare at de kan slenge ut en skjøteledning gjennom et vindu, men man kan jo så klart da også svare at man istedet velger konkurrenten med ordentlig ladepunkt.

Når det gjelder hotellpriser så tror jeg man skal være der minst 1-2 ukers tid før det blir dyrere enn hotell og fly til utlandet, og knapt nok i det hele tatt med mindre det er et lavkostland.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: RJKlørdag 25. april 2020, klokken 19:31
Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 18:10
Joda, så klart det. Men jeg er ikke tilhenger av subsidiering av verken parkering eller lading på bekostning av de som ikke kan/vil benytte det.

Nå er det nok også mange som vil svare at de kan slenge ut en skjøteledning gjennom et vindu, men man kan jo så klart da også svare at man istedet velger konkurrenten med ordentlig ladepunkt.

Når det gjelder hotellpriser så tror jeg man skal være der minst 1-2 ukers tid før det blir dyrere enn hotell og fly til utlandet, og knapt nok i det hele tatt med mindre det er et lavkostland.

Nå har jeg ikke nevnt subsidiering med et eneste ord, så vet ikke hvor den kom fra. Jeg mener helt klart at hoteller og overnattingssteder selv må se det forretningsmessige her, og investere i dette for å tiltrekke seg mere trafikk. Og dette blir enda viktigere nå i år som de må lokke til seg norske kunder som kjører elbil, fremfor å tro at det går bra uten.

Pris i utlandet er selvsagt lavere enn i Norge av mange grunner, men det er dyrere enn jeg mener lønningsnivået vårt egentlig gjenspeiler. Det er store forskjeller, og lønnssnittet dras godt opp av noen som tjener veldig mye. Og i ferietiden så skal 2-3-ukers sydenferie nå erstattes av 2-3 ukers norgesferie, så mange vil definitivt måtte avstå rett og slett fordi det blir for dyrt.

Det ser man jo og i form av at mange nå kjøper taktelt, campingvogn og ikke minst bobil. Med et lengre perspektiv så blir ikke det nødvendigvis dyrere enn hotellferie i Norge, mest sannsynlig langt billigere.

En sydentur på 3 uker koster fort mellom 40-60 000,- for en familie på fire, selv om vi vet det er endel som bruker enda mere. Mange bestiller såkalt All inclusive, dvs all mat inkludert i prisen. Tar vi utgangspunkt i 50 000, så snakker vi da en dagspris på 2381,-.

I Norge så finner du få hotellalternativ som passer for 4 personer, spesielt om ungene er på randen til tenårene, så må du mest sannsynlig leie 2 rom. Du skal lete godt for å finne noe til 1000,- kroner per rom i sommerhalvåret, men må mest sannsynligvis over dette. Og dette er i beste fall med frokost inkludert. Så kommer lunsj og middag, og kanskje og kveldsmat i tillegg.

Så kommer kostnadene for ferieaktiviteter i tillegg. Som sagt, dette blir fort ganske så dyrt, og sannsynligvis langt dyrere enn sydenferien. De som kan leie en hytte eller campingvogn/bobil vil ganske sikkert komme best ut av det, og likevel ha en viss komfort. Men om du får hytte i et område som har sommeraktiviteter, er en annen sak.

Mange av hytteeierne vil sikkert bruke hytta selv når de ikke kan finansiere hytta og sydenferien med utleie i samme tidsrommet. Og tror campingplassene vi være de store vinnerne, med fullt belegg i feriessongen, og sikkert og visst kan det være muligheter å få dette til med økte priser, for hvilke alternativer vil vi godt vante være villige å utforske?

Frister egentlig overnatting i telt i skiftende vær for de som helst skulle vært på solkysten, med basseng og strand, og tilnærmet garantert sol, og barer fulle av folk og høy stemning om det er det man er ute etter?

https://www.tv2.no/broom/11389629/

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/kJr5Ak/venter-annerledes-bobil-sommer

https://www.tv2.no/broom/11393947/
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 25. april 2020, klokken 20:03
Klart, det kan være du mente mulighet for å betale for lading på hotellet i det hele tatt. Noen steder har Tesla tatt kostnaden også tilgjengelig for andre biler med Type 2.

Jo ja, med mat ol. så kunne man kanskje komme billigere ut av det på en ukes ferie i utlandet. Men husk at det gjerne blir billigere å leie en uke pr natt enn for enkeltnetter. Og ikke minst at den dårlige kronekursen gjør at det er blitt mye dyrere å feriere i utlandet i år. Arbeidskraft i Norge pga. lønnsnivået i oljebransjen trekker opp alle yrker alle steder.

Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: RJKlørdag 25. april 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 20:03
Klart, det kan være du mente mulighet for å betale for lading på hotellet i det hele tatt. Noen steder har Tesla tatt kostnaden også tilgjengelig for andre biler med Type 2.

Jo ja, med mat ol. så kunne man kanskje komme billigere ut av det på en ukes ferie i utlandet. Men husk at det gjerne blir billigere å leie en uke pr natt enn for enkeltnetter. Og ikke minst at den dårlige kronekursen gjør at det er blitt mye dyrere å feriere i utlandet i år. Arbeidskraft i Norge pga. lønnsnivået i oljebransjen trekker opp alle yrker alle steder.

Om de tar betalt for å reservere parkeringsplass med lademulighet, eller baker det inn i prisen, får være opp til hotellet å avgjøre, men det å ha lademulighet med mulighet for å sikre seg ladeplass er nok fristende for mange. Til slutt er det kunden som betaler uansett.

Om det blir billigere å knytte samarbeid med Tesla og få satt opp destinasjonsladere enn å sette opp eget annlegg med universelle ladere, så er jo det helt greit og opp til bedriften å velge. Tross alt er mange Tesla-eiere folk med (tilsynelatende) god økonomi, og har råd og kanskje og er villig til å betale ekstra for bekvemeligheten. 

Tar man kun en uke ute, så kan det fort bli like dyrt som å feriere hjemme, men jo lengre man skal være borte, dess billigere blir det per natt. Som sagt, de fleste tar ut 3 uker, og kanskje kombinerer det med avspasering siden mange bedrifter går for halv fart eller saktere når alle har ferie. Siden skolene har fri, så er det lettere å koble vekk jobb og plikter, og være med unger 100 %. Da er det enda større grunn til å være så lenge borte som man kan.

Andre har sommeren som høysesong, men det er et mindretall. Men de har kanskje i enda større grad satt pris på å dra utenlands når prisene er langt rimeligere, og været ikke frister like mye til norgesferie. Da er kanskje en uke her og en uke der mer å foretrekke enn en lengre ferietur.Kanskje er de heldigere, om man kan si det slik, ved at det åpnes opp for å dra utenlands igjen. Om ikke til alle land, så ihvertfall noen.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 25. april 2020, klokken 23:14
At det bakes inn i prisen (selv om det er lite), som når kjøpesentra tilbyr "gratis" parkering til kunder er en uting, som også gir fyr til elbilhat, siden alle kunder da betaler for noe bare noen får benyttet seg av.

Men ideen med reservering av plass og lader (feks ila en natt eller en dag) er god. Idag må man gjerne gamble på ledig plass eller jakte etter når den blir ledig eller kommunisere direkte med andre ladende kunder om når den er ledig.

Tesla sine destinasjonsladere har jeg ikke mye til overs for siden de diskriminerer på Teslabiler/type 2.

Nå gjelder ikke dette bare hoteller heller. Ved lengre stopp for mat med barn på vei til feks. hytta si så hadde det vært interessant for mange med rask AC-lading uten ladekø og stress med å ta av ladingen i tide.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: RJKsøndag 26. april 2020, klokken 00:04
Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 23:14
At det bakes inn i prisen (selv om det er lite), som når kjøpesentra tilbyr "gratis" parkering til kunder er en uting, som også gir fyr til elbilhat, siden alle kunder da betaler for noe bare noen får benyttet seg av.

Men ideen med reservering av plass og lader (feks ila en natt eller en dag) er god. Idag må man gjerne gamble på ledig plass eller jakte etter når den blir ledig eller kommunisere direkte med andre ladende kunder om når den er ledig.

Tesla sine destinasjonsladere har jeg ikke mye til overs for siden de diskriminerer på Teslabiler/type 2.

Nå gjelder ikke dette bare hoteller heller. Ved lengre stopp for mat med barn på vei til feks. hytta si så hadde det vært interessant for mange med rask AC-lading uten ladekø og stress med å ta av ladingen i tide.

Så lenge de ikke kommuniserer det ut, men bare annonserer at de nå tilbyr ladeplasser, så tror jeg ikke det er noe stort problem.

Har prøvd å lade på en destinasjonslader for Tesla før, men bilen ville ikke lade der. Har riktignok fått med meg i ettertid at det visstnok bare er å vri på en bryter eller så, og hotellet hadde plakat om at man kunne kontakte de ved problemer. Men de hadde og vanlig kontakt for "hjemmelader", og der gikk kabelen min rett inn uten problemer, så da var ikke det noen sak å snakke om. Men er helt enig om at en "nøytral" lader er best.

Reservering av ladekontakt tror jeg kommer, med mindre man bygger ut nok plasser til at det ansees som overflødig. Det ville sånn sett vært best, men til vi kommer dit, så er reservering en god nummer 2.

Og helt enig i at også andre steder bør se å få på plass AC-lading, gjerne av litt raskere type. Min egen bil bruker 8-9 timer fra nesten tom til full på rundt 8-9 timer ved 7,2/7,4 kW effekt, men selv et par timer gir godt med ekstra rekkevidde. Og det er enda mere effektivt for de som støtter 11 og 22 kW effekt.

Hurtiglading og lynlading vil nok fort bli for raskt på visse steder, så da kan man selv avgjøre om man heller vil stille seg på AC-lading mens man gjør sine ærend, eller vil benytte hurtig/lynlading om man trenger mye strøm og det raskt.

Hoteller som først og fremst satser på lengre opphold, klarer seg nok fint med 3,6 kW effekt på de fleste parkeringsplasser med lademulighet, men bør ha noen raskere i tillegg, for de gjester som gjerne kommer seint, og drar tidlig. Men et fleksibelt anlegg som kan styre dette, er sikkert mer fornuftig om de bygger større opplegg. Da kan man kanskje selv styre dette ved å angi avreisetid, og få den effekten som er nødvendig for de timene man lader.
Tittel: Sv: Sommerferie 2020
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 26. april 2020, klokken 07:18
Tesla sine ladere har en switch ja. Det er jo meningen for at laderne skal være reservert for Tesla fordi de sponser dem. Nå er de greie mange steder og setter opp ett eller flere ladepunkt for andre biler i tillegg. Disse skal være markert med hvitt i stedet for røde skilt. Der er også noen som er markert med rødt som virker for alle likevel (f.eks. i Funäsdalen i Sverige mener jeg det var røde skilter, men fungerte likevel. Der ble strømmen betalt av butikken ved parkeringen. Ah, ser i Plugshare at laderne ikke lengre er Tesla sine, bare skiltene står igjen, men opprinnelig 2 for Tesla og 1 for andre).