Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i rekkegarasje

Startet av deinilolol, søndag 12. april 2020, klokken 11:17

« forrige - neste »

deinilolol

Hei.

Jeg eier en VW e-golf 2015 model. Denne fungerer ypperlig, men jeg har ikke lademuligheter hjemme hos meg selv. Har mer eller mindre flyttet inn hos kjæresten min og hun har en egen garasje i det som jeg best kan beskrive som en rekkegarasje. Det er 2x6 garasjer som står i et langt bygg. Hun eier sin garasje.

Inni her så er det strømuttak, men strømmen går på en felles måler.

Hva er reglene for lading her mon tro? Er ikke komfortabel med å be henne spørre borretslaget. Men jeg bør vel ha lov til å utføre "nødlanding" via stikkkontakt ved behov?

automat

Regelmessig lading skal kun skje fra anlegg som er godkjent for det. Det er lov å nødlade fra vanlig stikkontakt, men man må ha eiers tillatelse til det. (Den som betaler strømregningen.) Å ta seg til rett kan fort skape dårlig stemning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

#2
Her må du kontakte borettslaget og undersøke hvordan dette kan løses. Å ta seg til rette kan få uheldige og ytterste konsekvens alvorlige konsekvenser. (Jeg har selv sett koblingsboks som har smeltet, oppstod ikke brann heldigvis, men det kunne fort skjedd.)

Her jeg bor eier vi også garasjene selv. Men, alle endringer er regulert etter vedtekter. Om hver enkelt eier skulle selv lagt opp strøm til seg selv (les: bestilt egen elektriker) ville det blitt en uoversiktlig, dårlig og kostbar løsning.

Vi la opp en felles kabel igjennom garasjerekkene, der hver enkelt beboer kan koble seg på. Det kostet ca 3000 pr garasje når vi gjorde det i 2017.

Nå er det 23 som har ladbar bil - det ville ikke vært mulig om hver enkelt skulle ha sin egen løsning.

Det flere og flere ser er at selv om de ikke har elbil idag, så vil det kanskje endre seg senere - eller kan være en fordel ved salg av leiligheten senere.

Så - finn ut hvordan garasjene er organisert, om det er planer for felles ladeløsning. Om det er andre beboere som også etterspør det samme osv. Årsaken til at noen borettslag / garasjelag har ladeanlegg, og andre ikke har er at noen har tatt tak i tema, og drevet prosessen fremover.

Du kan gjerne ikke bli valgt inn i styre så uten å være deleier. Men, om ikke styret ønsker å gjøre dette selv, sjekk om du kan få delegert ansvar til å opprette en "ladegruppe" for å utrede ulike løsninger som kan presenteres til styret, eller til generalforsamling / årsmøte.

I politikken er gjerne lobbyvirksomhet en metode for å nå igjennom med sine synspunkter. Det gjelder også i borettslag. Å finne støtte for sin sak er viktig skal en nå igjennom.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

deinilolol

Takk for svar.
Så flertallet her ville droppet sporadisk lading i denne garasjen?

Har ikke ladet her ennå, da jeg ikke vil sette kjæresten i en vanskelig posisjon

Thomas Parsli

Hvis du lader uten tillatelse, risikerer du anklager om både ulovlig lading (som utsetter alle for brannfare) og tyveri av strøm.
Da hjelper det ikke om du bare lader på 6A et par ganger i året og har sjekker om det er varmeutvikling.

Jeg ville ringt styreformannen og spurt om det er mulig å lade sporadisk -og ev. betale et rimelig beløp så man slipper å sette opp måler.

Skal du flytte dit er det nok lurt å prøve å få til et ordentlig anlegg, det må jo være andre med elbil eller planer om å kjøpe elbil.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tommysh

Sitat fra: deinilolol på søndag 12. april 2020, klokken 21:20
Takk for svar.
Så flertallet her ville droppet sporadisk lading i denne garasjen?

Har ikke ladet her ennå, da jeg ikke vil sette kjæresten i en vanskelig posisjon
Spør om lov eller dropp ladingen. Lading på tilfeldig oppsatt stikk for støvsuger o.l. er snylteri og blir ikke godt mottatt.

Vesel

#7
Sitat fra: deinilolol på søndag 12. april 2020, klokken 21:20
Takk for svar.
Så flertallet her ville droppet sporadisk lading i denne garasjen?
Hadde det ikke vært for den felles måleren, så hadde ikke jeg droppet det, så lenge laderen din lader med 13 A (3 kW) eller lavere og kursen er 16 A. Dette er vesentlig, du bør ikke lade med 15-16 A (3,5 kW+). Kan hende du kan få til en avtale med nabolaget angående betaling. Jeg har ladet flere ganger slik med 13 A - ingen varme, ingen problemer. Dersom du må bruke skjøteledning, så velg en kortest mulig, pass på at tverrsnittet er 2,5 mm^2 (det står som regel på sida) og rull den helt ut dersom den er på trommel e.l. så kabelen ikke ligger tett i tett. Ta gjerne stikkprøver for varmgang de første par timene ved å kjenne etter på kabelen og ladekladden med hånda.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Steffenf

Lading bør helt klar droppes med mindre det er avtalt. Jeg irriterer meg grønn over de som gjør det i garasje rekka der hvor jeg bor. De står til og med utenfor garasjen så det blir mindre plass på alle andre. Felles måler. Ikke spurt om lov. Den som har måleren har bare skrevet vanlig faktura til alle hvor det står: de som lader får beskjed om å betale for det de har ladet for.. Jeg er egentlig ikke sur pga pengene, men at folk bare tar seg til rette. Anlegget er overhode ikke dimensjoner for dette.

RJK

Sitat fra: Steffenf på tirsdag 18. august 2020, klokken 20:59
Lading bør helt klar droppes med mindre det er avtalt. Jeg irriterer meg grønn over de som gjør det i garasje rekka der hvor jeg bor. De står til og med utenfor garasjen så det blir mindre plass på alle andre. Felles måler. Ikke spurt om lov. Den som har måleren har bare skrevet vanlig faktura til alle hvor det står: de som lader får beskjed om å betale for det de har ladet for.. Jeg er egentlig ikke sur pga pengene, men at folk bare tar seg til rette. Anlegget er overhode ikke dimensjoner for dette.

Man spør som regel den man besøker, som da med sitt svar står som (med)ansvarlig. Kan ikke forvente at man går og spør hver enkelt beboer og styret om man kommer på tilfeldig besøk. Det er jo ikke slik at alle er tilstede til enhver tid, så man må forvente at det holder å spørre den som eier/disponerer garasjeplassen.

Det er noe helt annet, selvsagt, om det er regelmessig, f.eks. når man er i fast følge eller at på til samboer. til den som bor i komplekset. Eller det er den ene beboeren som selv bare tar seg til rette.

Den ene ladingen koster nesten ikke noe, så det er lite å bekymre seg for. Da får man som regel større utslag hos naboen som dusjer 30-45 minutter i varmt vann minst 2 ganger om dagen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Steffenf

#10
I mitt eksempel er det en av huseierene. Dette er et boligfelt med eneboliger hvor alle har bil oppstillinga plass utenfor huset (Glemte å ta med denne detaljen) De kunne jo stått på egen gårdsplass og ladet med shuko i det
minste.. Så det er ingen unnskylder i mine øyne.

RJK

Sitat fra: Steffenf på tirsdag 18. august 2020, klokken 23:45
I mitt eksempel er det en av huseierene. Dette er et boligfelt med eneboliger hvor alle har bil oppstillinga plass utenfor huset (Glemte å ta med denne detaljen) De kunne jo stått på egen gårdsplass og ladet med shuko i det
minste.. Så det er ingen unnskylder i mine øyne.

En grei detalje å få med. ja. Da burde det være mulig for vedkommende å skaffe seg egen lader eller godkjent schuko/CEE-løsning.

Men bare for å spørre, det er biloppstillingsplass foran hver enebolig, men de har i tillegg garasjeplass, eller tilhører garasjerekka noen andre, og hvor de har Schuko på veggen til garasjene?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Steffenf

Alle har bil oppstilling på egen tomt ja. I tillegg har alle garasje i 2 lange garasje rekker som står ca 30 meter unna bolig feltet.

Det er strøm i hver garasje til lys, port etc. De bare dradd ledning igjennom porten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA