Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk fjernlys

Startet av Usikker på detta, lørdag 11. april 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Usikker på detta

Hvordan synes dere denne funksjonen fungerer?

Personlig fikk jeg umiddelbart "helt hetta" da dette systemet viser mye mindre hensyn til andre bilister enn det jeg gjør selv - fjernlysene av/på aktiveres mye tidligere/senere enn det jeg er vant med fra min egen manuelle bruk, men kan hende jeg er litt for hensynsfull?


Vesel

Håpløst. Først og fremst slås lysene på alt for sent etter passering av bil, men det hender den også ikke skrur av fjernlyset tidlig nok når det kommer bil møtende.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Ewout

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 19:01
Håpløst. Først og fremst slås lysene på alt for sent etter passering av bil, men det hender den også ikke skrur av fjernlyset tidlig nok når det kommer bil møtende.

Her tar jeg et stor risiko ved å være kritisk, men dette er et typisk Norsk problem. Det finnes ikke et annet land som er så hensynsløs med å bruke fjernlyset. Hvorfor er det så ille at du slår fjernlyset på etter du har passert mot kommende trafikk? Er dere blinde eller? Jeg kjører hele strekninger uten å bruke fjernlys i det hele tatt. du trener øyene dine ved å kjøre i med vanlig nærlys. Det er som du bruker solbriller døgnrundt. til slutt tåler du ikke  lengre sollyset. Min datter som fikk førerkort i fjor ble lært at hun måtte bruke fjernlys mest mulig og slå den på før du har passert mot kommende trafikk.

Hensynet er at du ikke mister den 0,25 sek med lys. At mot kommende sjåfør blir blended og sliter de neste par sekunder, der driter vi i. som sagt; den type (selvopptatt) oppførsel finnes kun her i Norge.

Beklager; jeg vil ikke ta det direkte på personen, men dette har vært en stor frustrasjon i de årene jeg har bodd i Norge.

On topic: Jeg har slått av bruk av automatisk fjernlys pga følgende grunner:

1) fjernlys slår seg på selv på veier med godt belysning. Helt unødvendig synes jeg
2) ofte er det for treig å slå seg av og jeg misliker å blende andre folk
3) På min 500 meter lange gårdsveien vil fjernlyset ikke slå seg på. Du må kjøre med stilken trykket mot deg.
4) Du er nødt til å kjøre fortere enn 40km/t og i noe tilfeller er det ikke ønsket/trygg, som min tidligere nevnt gårdsvei
Life is electrifying :-)

Ansjosfilet

#3
Altså, Tesla klarer ikke fjernlysstyring, og dere er villige til å legge livet deres i autopilot-systemet?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

pekle

Den er eksemplarisk til å slå av (veldig nært det jeg ville gjort selv), men alt for treg til å slå på - lenge _etter_ at møtende bil er passert. Derfor bruker jeg ikke automatikken.

Absolutt ikke noe galt i å være hensynsfull - prøver stort sett å være det som generell leveregel - men mange er litt for redde for å bruke lyset. Generelt er feiljusterte nærlys et større problem enn folk som blender "for sent"

Vesel

#5
@Ewout

Hvorfor er det hensynsløst å slå på fjernlyset rett etter bilen er passert? Blender jo ingen da. På trafikkskolen for 10 år siden lærte jeg også at man til og med skal slå på fjernlyset når man er én billengde før man passerer. Jeg synes dette er noe for tidlig, men slår på idet jeg er ved siden.

"Blind" er nettopp det man blir når man har kjørt med fjernlys en stund og så bytter til nærlys, derfor er det viktig å få det på igjen så fort som mulig. Kunne selvsagt hele tiden kjørt med bare nærlysene, ihvertfall på denne bilen og sikkert på andre biler med LED eller xenon også. Har i blant faktisk glemt å bruke fjernlyset.

Greia er at ifølge veitrafikkloven skal man ikke kjøre fortere enn at man kan stoppe innen den distansen man har sikt til, dersom jeg husker riktig. Skal man følge denne loven 100% så skal det kunne ligge en baby bak en sving og man skal kunne stoppe før man kjører over den. Lang sikt er selvsagt lettere med gode fjernlys. Prøvd å kjøre bil med halogenpærer uten fjernlys? Håpløst. Skal man virkelig trene nattsynet sitt kunne man skrudd av alle lysene. Det funker ærlig talt veldig dårlig synes jeg. Har prøvd.

En ting som gjør det mer akseptabelt å bruke fjernlys her enn i USA kanskje, er at EU har ganske strenge regler for lysstyrke på biler. Da Model 3 skulle eksporteres til Europa måtte de redusere lysstyrken. Kan jeg spørre hvor du kommer fra, hvor man ikke bruker så mye fjernlys?

For øvrig plages jeg selv ikke vesentlig når folk glemmer å skru av fjernlys. Har ofte problemer med å skille om de er av eller på. Er lysene riktig innstilt går det som regel greit. Blir mer blind av å ikke ha på fjernlysene selv. Jeg synes ihvertfall at bruk av fjernlys overhodet ikke er et problem så lenge de slås av innen god tid før man møtes. Problemet er kanskje heller at mange ikke gjør det, enn fjernlysene I seg selv.

Jeg har reist mye i Europa, og litt i Afrika, og det er ingen andre land enn de skandinaviske hvor jeg synes at folk kjører mer hensynsfult. Den hensynfulle og lite aggressive trafikkulturen er en av tingene jeg er stolt av Norge over.

Interessant tema da, som diskuteres lite.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Ansjosfilet

Hvis du ikke merker om folk har på fjernlys eller ikke er det noe alvorlig galt med øynene dine. Fjernlys er ikke innstilt til å lyse opp kun høyre kjørefelt. Du utgjør muligens en fare i trafikken og bør få sjekket synet ditt.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Vesel

#7
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 11. april 2020, klokken 22:00
Hvis du ikke merker om folk har på fjernlys eller ikke er det noe alvorlig galt med øynene dine. Fjernlys er ikke innstilt til å lyse opp kun høyre kjørefelt. Du utgjør muligens en fare i trafikken og bør få sjekket synet ditt.
Det gjorde jeg for ikke lenge siden, og de fungerer aldeles utmerket. Har aldri brukt noen form for briller.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

geear

Nordmenn flest blender ned FOR tidlig, lenge før de har klart å skaffe seg oversikt over stedet de vil passere med kun nærlys, og også vil ha redusert syn pga møtende bil. Merkelig å kalle dette hensynsløst, det er slik det skal være. Og å slå på fjernlyset rett før man møter bil er også OK, men folk må lære seg å holde blikket langt frem, ikke sitte og se inn i møtende bils lys og irritere seg over at de går på tidlig. Syns også Teslaen blender ned greit, men på igjen er veldig sent. Dessverre akkurat likt i BMW X5en vi hadde før.
Faktisk ble den enda oftere lurt av refleksjon fra veiskilt enn Teslaen.

Ansjosfilet

#9
Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 22:06
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 11. april 2020, klokken 22:00
Hvis du ikke merker om folk har på fjernlys eller ikke er det noe alvorlig galt med øynene dine. Fjernlys er ikke innstilt til å lyse opp kun høyre kjørefelt. Du utgjør muligens en fare i trafikken og bør få sjekket synet ditt.
Det gjorde jeg for ikke lenge siden, og de fungerer aldeles utmerket. Har aldri brukt noen form for briller.

Når du antyder at man like gjerne kan kjøre med fjernlyset på hele tiden siden du merker liten forskjell, må det være greit å si fra. Husk å dimme ned når du skal. Det er ekstremt blindende å passere en bil med fjernlyset på.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

knegg

#10
Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 11. april 2020, klokken 22:22

Når du antyder at man like gjerne kan kjøre med fjernlyset på hele tiden siden du merker liten forskjell, må det være greit å si fra. Husk å dimme ned når du skal. Det er ekstremt blindende å passere en bil med fjernlyset på.

Enig med opplevelsen av automatisk fjernlys. Den dimmer ned i grei tid, men er alt for treg å skru på igjen. Lånte en Audi en kort periode og den var mye kvikkere å skru på igjen. Har deaktivert funksjonen i Tesla og styrer heller langlyset selv. (Av når lysene overlappes med den andre bilen og på igjen 1 billengde før møting)
2020 Model 3

Counterpointer

Et poeng som en kan ta med i blendingsdiskusjonen er at stadig flere biler får matrix lys, dvs blender egentlig ikke ned i det hele tatt. Bare blokker ut lyset som treffer møtende bil. Dette gjør at det blir stadig mer varierende lys på biler en møter. Alt fra månelyssterkt halogen på enøyde banditter til laserlys.

Det er merkelig at ikke Tesla bruker matrix lys, siden de er så sikkerhetsfokuserte.

sjokomelk

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. april 2020, klokken 22:40
Det er merkelig at ikke Tesla bruker matrix lys, siden de er så sikkerhetsfokuserte.
Pris, pris og pris. De vil ikke betale Valeo/Bosch for å lage lykter til seg, og gjør det heller billigere selv internt.

Men tilbake til diskusjonen om automagiske fjernlys - I alle bilene jeg har kjørt med denne funksjonen er det likt for alle at de dimmer ned tidligere enn jeg ville gjort selv, og de venter også lenger med å sette de på igjen når "kysten er klar". Og hastighetsbegrensningen har jeg også vært borti. Det er fordi systemet trenger bevegelse for å vite om det er bil som kommer i mot eller bare refleksjoner fra et skilt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rolf Gjerdsjø

Opplever min som ganske lik på de fleste he, dimmer ned ganske kjapt, men bruker litt tid på å få dem på igjen. Ganske likt også på de aller fleste biler jeg har vært borti som har samme funksjonalitet. Blir heller ikke satt ut av trafikkskilt, som enkelte andre gjør.

Hadde en Mazda 6 av siste generasjon, den kunne jeg ikke bruke automatikken på i det hele tatt. Den pleide å blende ned (men ikke alltid) med noen imot, men en greide ikke å lese når du lå bak en annen bil hele tiden. Da kunne jeg noen ganger kjøre helt normalt, og så plutselig satt den på fjernlys helt etter det forgodtbefinnende. Veldig ugreit, men Mazda fant aldri noen feil på systemet.

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Usikker på detta

Ikke bare jeg som raskt slo dette av altså  :D

Det jeg egentlig reagerte mest på er at fjernlysene slo seg på når jeg lå 50-100m bak andre biler. Enten klarer ikke systemet å fange opp at det er en bil foran meg i det fjerne, eller så synes Tesla at dette er ok. Jeg synes ikke det er ok.

Neei..det blir som med automatiske regnsensorer. Jeg har heller aldri opplevd et slikt system fungere som jeg ønsker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA