Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkalternativer til model 3 performance

Startet av xerxes, onsdag 08. april 2020, klokken 14:36

« forrige - neste »

xerxes

Hei. Tenker på å kjøpe en model 3. Ønsker gjerne noen innspill fra dere med erfaring her.

Behovene mine er å kjøre til jobb, på en ganske snirklete vei. I tillegg bør det være plass til 2 småbarn av og til. Prøver ha bakovervendte seter så lenge som mulig. Dette er bil nr 2 (primær jobbil), har en større bil også som nr1 (model s).

Det fornuftige valget for meg er kanskje å kjøpe en model 3 AWD. Rekkevidden er verdt pengene opp fra SR+ for min del.

Dilemmaet mitt er om jeg bør kjøpe AWD eller Performance? Jeg er en som setter pris på moroa med rask akselerasjon og alt det der. Men drawbacket, etter hva jeg forstår, er økt støy og at dekkene/fjæringen gir dårligere komfort og har lettere for å punktere.

Ruten jeg kjører kan kreve vinterdekk med pigg, da det kan være isete i blant. Jeg så ikke at Performance hadde noen valg for piggdekk.

Så hva tenker dere om disse valgene:

1. AWD med komfort og mindre støy (og ca 60 000 lavere pris) og evt boost upgrade.
2. Performance med bedre akselerasjon, kulere bremser, penere hjul, track mode (kommer ikke bruke den på bane), for ca 60 000 kr mer (eller 40 000 dersom jeg kjøper boost til AWD). Dersom det er mulig å kjøpe gode dekk/felger til AWD som har pigg og ikke bråker for mye så er jo det absolutt noe jeg vil vurdere. Synes ikke prisforskjellen fra AWD er det avgjørende i seg selv.

Å vente på model Y har jeg også vurdert, men tror det blir litt lenge til den kommer til salgs her i Norge.

knegg

Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance
2020 Model 3

Counterpointer

LR er det fornuftige valget, performance er det morsomme (vi har en av hver)

CorsoDante

Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 18:08
Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance

Er det større plass i baksetet på LR uten PUP?
TM3P "FSD"

knegg

Sitat fra: CorsoDante på fredag 10. april 2020, klokken 07:52
Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 18:08
Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance

Er det større plass i baksetet på LR uten PUP?
Er ingen forskjell der nei.
2020 Model 3

xerxes

takk for tips. går nok for det fornuftige awd valget med boost upgrade.

Ludde

Sikkert litt for sent å legge til siden du kanskje allerede har bestilt bilen...
Så langt har jeg kun hørt om folk som har angret på å kun velge LR, men jeg har enda til gode å høre om noen som har angret på å velge performance. Dette gjelder selvfølgelig ikke om hengerfeste er noe man har behov for. Og når du allerede før bilkjøpet tenker på bestille akselerasjonsboost, tror jeg at du heller burde gå for performance eller en base performance. Om støy skulle være et problem finnes det 18" man kan få på, og da er støynivået tilnærmet helt lik mellom performance og Long range  :)

CorsoDante

Sitat fra: knegg på fredag 10. april 2020, klokken 13:08
Sitat fra: CorsoDante på fredag 10. april 2020, klokken 07:52
Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 18:08
Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance

Er det større plass i baksetet på LR uten PUP?
Er ingen forskjell der nei.

Da blir det et pussig argument å trekke frem, dette med baksetene.
TM3P "FSD"

knegg

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 11. april 2020, klokken 07:28
Sitat fra: knegg på fredag 10. april 2020, klokken 13:08
Sitat fra: CorsoDante på fredag 10. april 2020, klokken 07:52
Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 18:08
Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance

Er det større plass i baksetet på LR uten PUP?
Er ingen forskjell der nei.

Da blir det et pussig argument å trekke frem, dette med baksetene.

Argumentet var ikke baksetet... Argumentet var barn. Stivere fjøring, lavere kjørehøyde og større felger gir ikke en god familiebil.
2020 Model 3

CorsoDante

Sitat fra: knegg på lørdag 11. april 2020, klokken 07:37
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 11. april 2020, klokken 07:28
Sitat fra: knegg på fredag 10. april 2020, klokken 13:08
Sitat fra: CorsoDante på fredag 10. april 2020, klokken 07:52
Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 18:08
Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance

Er det større plass i baksetet på LR uten PUP?
Er ingen forskjell der nei.

Da blir det et pussig argument å trekke frem, dette med baksetene.

Argumentet var ikke baksetet... Argumentet var barn. Stivere fjøring, lavere kjørehøyde og større felger gir ikke en god familiebil.

Er det den ene centimeteren du sikter til? :o Og komforten er ikke så ille, jf. AWD (felger velger man). Dette blir tynt. Spørs om du ikke bør diskvalifisere modellen i sin helhet basert på denne argumentasjonsrekka. Leaf er kanskje et bedre valg?
TM3P "FSD"

knegg

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 11. april 2020, klokken 10:25
Sitat fra: knegg på lørdag 11. april 2020, klokken 07:37
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 11. april 2020, klokken 07:28
Sitat fra: knegg på fredag 10. april 2020, klokken 13:08
Sitat fra: CorsoDante på fredag 10. april 2020, klokken 07:52
Sitat fra: knegg på onsdag 08. april 2020, klokken 18:08
Hengerfeste (kan ikke kjøpes til Performance) og det faktum at du skal ha barn i baksetet taler til fordel LR og ikke performance

Er det større plass i baksetet på LR uten PUP?
Er ingen forskjell der nei.

Da blir det et pussig argument å trekke frem, dette med baksetene.

Argumentet var ikke baksetet... Argumentet var barn. Stivere fjøring, lavere kjørehøyde og større felger gir ikke en god familiebil.

Er det den ene centimeteren du sikter til? :o Og komforten er ikke så ille, jf. AWD (felger velger man). Dette blir tynt. Spørs om du ikke bør diskvalifisere modellen i sin helhet basert på denne argumentasjonsrekka. Leaf er kanskje et bedre valg?

Det var da voldsomt så avvisende du var. Leaf har ikke firhjulstrekk, hengerfeste, Tesla ladenettverk, ekstrem hurtiglading, rekkevidde. "Komforten er ikke så ille" - så den er ille?

Vi har alle forskjellige meninger og preferanser. Jeg har kjøpt M3 LR AWD og ga mine tanker rundt det i den saken her. Jeg mener også at Performance er verdt prisøkningen fra LR AWD, men ikke hvis man skal ha det som familiebil med to barn i baksetet med kjøring til og fra barnehagen. Jeg synes xerxes gjør et godt kompromiss med LR AWD med aks-oppgraderingen.

Det er fint vi er flere her inne slik at alle sider kommer frem.
2020 Model 3

z4rd

#11
Støtter ditt syn på saken knegg.

Mye av den samme argumentasjonsrekken som dannet grunnlaget mitt for å velge LR kontra P da vi kjøpte TM3. Vi selger TMX ila året da vi kun vil trenge 1 bil på sikt. Synes TM3 LR fungerer meget godt uten stor barnevogn.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

LeafSwe

Vi har en sr+ och en performance. Det är otroligt liten skillnad på fjädrings komfort, omärkbar. och ljudnivån är samma trots 18" på sr+ och 20" på performance, det beror mer på vilka däck man har.
Tycker performance funkar bättre som familjebil, barnen blir så glada  :)
3P+
3SR+

turfsurf

Det er vel to grunner til å velge P over LR: man setter pris på den ekstra kjøregleden og skrytefaktoren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg bet meg merke i at det var "snirklete veier" der han skulle kjøre. Jeg hadde før en Model S, og har nå Model 3 Performance. Min sønn sa nylig: "det er første bilen jeg ikke har blitt bilsyk i". Om det er fordi han er større nå, eller om det er performance fjøring, eller dekk eller hva det er vet jeg ikke.

Personlig tenker jeg at snirklete vei er perfekt med Performance med tanke på aksellerasjon og at den sitter godt og dypt på veien. Men på steinete ruglete asfalt bråker det mye. Satte på 18" på vinterhjulene (spesialtilpassede felger), og støyen med ContiContact7 dedekk var mye lavere. Føler og at piggdekk er helt overflødig. Sitter utrolig bra på snø...mye bedre enn allslags suvver.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA