Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading ødelegger batteriet

Startet av mroek, søndag 05. april 2020, klokken 13:42

« forrige - neste »

mroek

Trådtittelen er hentet fra overskriften i denne artikkelen:

https://www.motor.no/artikler/elbil-amerikanske-forskere-mener-hurtiglading-odelegger-batteriet/

Det er sikkert mulig å forbedre algoritmene som benyttes ved hurtiglading av batteriene, men påstandene i artikkelen om hvor fort og hvor mye batteriene skades/ødelegges er overraskende. Degradering er jo et kjent fenomen, men hvis det virkelig var så ille som det beskrives i artikkelen så ville jeg trodd at flere ville opplevd batterihavari enn det som faktisk er tilfelle.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Nå er dette et labratorieeksperiment som er gjort for å underbygge deres egen metode/algoritme i forhold til hurtiglading (som høres ut som den ikke har noen algoritme). Dermed er resultatene selv om de er riktige ikke overførbare til lading med en faktisk bil og vil også variere mellom forskjellige biltyper.

Det finnes mange anekdotiske eksempler på biler som har hurtigladet ekstremt mye uten mer en normal degreasjon. Det er en Leaf i England som gikk som taxi og hadde 98% state of health etter 200 k km med stort sett to hurtigladinger pr. dag.
Det er også en finsk taxi som har gått 500 k km på samme batteri, den kjenner jeg ikke til hvor mye er hurtigladet.

Men mer gjeldende er den store registreringen av Teslabatterier som alle flater ut på 95% selv med tusenvis av biler som har gått mange hundretusen km.

Dog har forskerne rett i at ubeskyttede batterier degraderer fortere, spesielt de uten aktiv temperaturkontroll.

Dette er en åpen dør de har sparket inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA