Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

11 kW lader

Startet av ilmarw, søndag 05. april 2020, klokken 07:50

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Ser at 2020-modellen har 11kw-lader som ekstrautstyr. Det står at det forutsetter 3-fas, og jeg regner med at det krever 400V, men er det noen som vet om det evt. gir noen ekstra effekt med 230V 3-fas? Har en Easee ladestasjon på 230V 3-fas 32A, men det er vel kanskje bare TM3 og etterhvert PS2 som kan utnytte dette?

Ilmar
Polestar i bestilling

jantegolf


Radial

Støtter uansett ikke 3-fas 230v.... Mulig "2-fas" ala det e-tron og e-Golf klarer, men det er farlig nært 1-fas.

Når man må betale tillegg for 11kW laderen, hadde jeg vært litt lunken til det om man ikke har 400v tilgjengelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jantegolf

Ifølge tabellen støtter standardladeren
3-fas 32A/230V og tar imot 7,2kw.

Wibla

Det er vel 4900 kr ekstra for 11 kW ombordlader? Hadde vel kanskje vurdert det om jeg hadde 400V hjemme og ikke kunne få over 16A 1-fas på grunn av reglene til kraftselskap. Ellers? Overhodet ikke verdt det.

Sitat fra: jantegolf på søndag 05. april 2020, klokken 20:18
Ifølge tabellen støtter standardladeren
3-fas 32A/230V og tar imot 7,2kw.

Da må du nok lese om igjen. Det står da vitterlig 32A 1 fase 230V?
2018 Tesla Model S 75D

ilmarw

OK, så 0,2 kW raskere med oppgradering om man ikke har 400V. Mao. ikke verdt det for som kun har 230V.

Takk!

Ilmar
Polestar i bestilling

geear

Ikke ta det for gitt. Standardladeren støtter 32 A 1-fas (ca. 7 kW på 32 A 1-fas eller 3-fas 230V), og hvis oppgradert lader er 11 kW, så tyder det på 3-fas 16 A, og hvis de ikke har gjort spesialtilpasninger til det norske IT-nettet, så kan du risikere at den bare takler 16 A 1-fas på 230 V 3-fas, altså ca. 3,6 kW, og dermed kun halvparten av hva standardladeren trekker. Så har du IT-nett og ladestasjon på mer enn 16 A så ville jeg ventet til noen kunne bekrefte hva den oppgraderte laderen faktisk takler før jeg hadde kryssa for oppgradert...

ilmarw

Var vel det jeg prøvde å få frem, at jeg ikke kan se at det er noen vits for meg å oppgradere.

Ilmar
Polestar i bestilling

geear

Ja, men du skrev 0,2 kW raskere med oppgradert lader. Dersom den er lik som noen av de andre elbilene på markedet så kan det reelle faktisk være halv fart av standardladeren, ikke 0,2 raskere. Får håpe Kia ikke har gått på den smellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA