Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bytte av styrelager  (Lest 2499 ganger)

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Bytte av styrelager
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 19:21 »
Jeg hadde fått en litt rar klunking foran når jeg vred på rattet, en slags sploing-klikk-lyd.. :-)

Med litt mer etterforskning så viste det seg at fjæra hoppet litt i fjærskåla ved svinging, altså styrelageret fulgte ikke helt med. Bestilte nye styrelagere, som forøvrig viste seg å koste under 500.- pr stk. hos koed.no

Jeg bestilte også nye belger - som også er øvre fjærgummi, og alle bolter og muttere nye.

Og i dag var det på tide å gjøre noe med dette.



Slik ser dette ut på bilen, styrelageret henger bare i tre skruer oppe. Det sies at disse lett knekker når du skal ha de ut, men det hadde ikke jeg noen problemer med.



En må vide ut navet for å få løsnet demperen nede. Det er kun en skrue som holder demperen fast. I tillegg må du løsne linken til krengestaget. Så totalt må du ut med fire skruer og to muttere for å få ut hele fjærbeinet.



Enkelt og greit å vippe hele dempere ut.



Styrelageret ser nokså guffent ut.





Masse irr inni.



Litt utfordring å klemme fjæra nok sammen, siden den er konisk.



De nye ser nokså mye bedre ut.





Det har samlet seg en hel masse salt (tror jeg, smakte ikke på det.. ) inni festet i ramma/drivemodulen til bilen. Jeg skrapte dette ut og kostet så rent jeg fikk det.
BMW i4 M50 (bestilt)
BMW i3
BMW 530e (snart til salgs)
BMW M3 3.0

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 642
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #1 på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 23:12 »
Jeg fikk byttet mine styrelagere på garanti for drøye to år siden ifm service, og når mekaniker ble med i bilen for å verifisere kunne han bekrefte at det var saltinga som tok knekken på dem :(
Jeg mente jeg hørte en ulyd i lageret igjen i fjor rett før service, og da tilbød Bavaria Kr.sand å bytte dem igjen pga at det var under 2 år siden sist de var byttet. De sa det var 2 års delegaranti :+1:
I tillegg måtte jeg bytte utløser for ladepistol, og det var ikke innenfor garanti og kostet noen lapper :o
Har en mistanke om at dette er gjengangere på denne bilen :-\
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1276
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #2 på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 00:01 »
pberg:
Interessant. Benyttet du sjansen til å gi styrelager og feste i bilen oppe et skikkelig lag med beskyttende belegg/maling e.l. for å hindre salttæring/korrosjon ?

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #3 på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 08:00 »
Nei, men det burde jeg sikkert. Festet i bilen ser ut til å være pulverlakkert eller noe slikt, så det så ikke ut til å være tært på i det hele tatt. Det er kun selve styrelageret som ser guffent ut.

Hvis jeg skulle gjette hva som skjer, så tipper jeg at saltsprut fra dekkene trenger seg inn mellom lageret og festet, og så tørker det der. Dermed bygger det seg opp salt over tid. Hvis det da er salt.  :)
BMW i4 M50 (bestilt)
BMW i3
BMW 530e (snart til salgs)
BMW M3 3.0

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4851
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #4 på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 08:58 »
Er det dette som sitter på toppen av demperen? Det har vært diskutert tidligere et sted på BMW-forumet her. Det korroderer rimelig heftig, ja. Saltes litt her også men ikke så mye som rundt de større byene i Norge. Har ikke oppdaget noe ulyd i forbindelse med ratting enda her etter 6 år..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #5 på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 09:46 »
Ja, stemmer det. Demperen er skrudd fast i denne, og fjæra ligger i en fjærskål med lager under, slik at den kan snurre fritt rundt.

En ting som også slo meg akkurat nå er at på i3 så står dempestaget i ro, mens fjæra og demperkroppen svinger med rattutslaget. Vanligvis så pleier også demperen å svinge  sammen med alt det andre. Har ikke sett det før.
BMW i4 M50 (bestilt)
BMW i3
BMW 530e (snart til salgs)
BMW M3 3.0

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1276
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #6 på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 14:20 »
På min forrige i3 (des.2014), så jeg ganske mye tæring på dette aluminiumsfeste, særlig nær boltene. Har sikkert sammenheng med krypstrømmer og salt.
Klok av skade sprutet jeg først penetrerende Biltema rustbeskyttelse på disse. Etter et par måneder noen nye lag med "asfalt" stoff. Så får tiden vise om det hjelper. Det irriterte meg å se mer og mer korrosjon ved hvert hjulbytte...

AyuCon

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #7 på: Fredag 03. April 2020, klokken 10:26 »
Verksted skulle ha 10k for å fikse dette, er det innenfor?
BMW i3 Laurel grey - nov 2014

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #8 på: Fredag 03. April 2020, klokken 10:59 »
Som sagt for en amatør kan du komme ned i 1000.- for deler, og ca 3 timers arbeide...

Men originaldeler er jo mye dyrere, styrelagere koster sikkert 1500 pr stk. for originaldeler. Så da tar der 3k i deler, og 7k i arbeide.

Så må du nesten vurdere om det er innafor.
BMW i4 M50 (bestilt)
BMW i3
BMW 530e (snart til salgs)
BMW M3 3.0

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3286
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #9 på: Fredag 03. April 2020, klokken 20:18 »
Det først jeg gjorde når jeg kom hjem med min nye i3 var å jekke opp bilen, ta av hjula, gjøre rent for litt bøss og smøre inn alt av metall med rustbeskyttelse. Så ikke stort til korrosjon de 4 åra jeg hadde bilen. Har først korrosjonen kommet i gang har du tapt.

La dog merk til at vindusvisker motoren ruster ! Det har jeg aldri sett før og mistenker at karbonet i karosseriet i kombinasjon med andre metaller og saltvann får til mye rart i denne bilen. Trodde bilen skulle være rustfri men det ser det ikke ut til at den er...

Faen ta alt saltet. Kan vi ikke gjøre som i dag og sette de som ikke kan kjøre bil om vinteren i karantene slik at vi slipper dette  :)
« Siste redigering: Lørdag 04. April 2020, klokken 09:11 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1276
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #10 på: Fredag 03. April 2020, klokken 22:30 »
Faen ta alt saltet. Kan vi ikke gjøre som i dag og sette de som ikke kan kjøre bil om vinteren i karantene slik at vi slipper dette  :)
99% av bilistene i karantene?
Da stopper ihvertfall Norge.

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6837
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #11 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 05:58 »
Blir litt bekymret av å lese om korrosjon på bilen som jeg trodde var rustfri.
Vet dere om det er gjort endringer på nyeste modell som forhindrer eller reduserer problemet. Eller bør man selv behandle utsatte deler dersom man ønsker å ta godt vare på bilen ?
« Siste redigering: Lørdag 04. April 2020, klokken 06:05 av TM »

Jalla

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 301
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #12 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 14:14 »
ts snakker vel om fjærbeinslager, og ikke styrelager som etter hva jeg vet sitter på en sykkel.

Fjærbeinslageret sitter på toppen av støtdemperen, og blir brukt for å gi et dreiepunkt, og som et festepunkt for støtdemperen.

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 890
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #13 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 16:17 »
Hvorfor tåler ikke tårnlageret/fjærbeinslageret litt kjøring og ute-bruk ?
Har flere meldinger på at dette lageret må byttes ut etter knappe 5 år kjøring.

* min over 50 år gamle BMW , kun ca 300’km kjørt og 97 modell Audi med knappe 400’ , har fortsatt ikke hatt behov for bytte. Begge bilene går mykt og fint over hullete vei uten å avgi en eneste klakke/knirke lyd.


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt 2019.

2016 - folkevogn Passat B8 Alltrack Tdi  4motion
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' Audi A6  C4 2.6 Avant quattro

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 765
    • Vis profil
Sv: Bytte av styrelager
« Svar #14 på: Lørdag 04. April 2020, klokken 16:48 »
Det kan jo virke som om konstruksjonen her er mer utsatt enn gamle variander, der som oftes fjørskåla ikke var en del av styre/fjærbenslageret. Og så var de som oftest laget av tykt stål, ikke aluminium.

Det er kun lagerholderen som korroderer, aluminiumen i chassiset ser ut til å være dekket av tykk pulverlakkering, og så helt fint ut på min bil i hvert fall.

Kunne sikkert vært lurt å male over lageret med et eller annet, og sikkert også lurt å bruke Duralac el.l. på alle kontaktflater mellom aluminium og stål.
BMW i4 M50 (bestilt)
BMW i3
BMW 530e (snart til salgs)
BMW M3 3.0